ذوالفقاری

رئیس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا به تشریح جزئیاتی از روند اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که از بامداد روز گذشته با هدف قطع زنجیره ویروس کرونا در کشور به اجرا درآمده است، پرداخت.

به گزارش مشرق، حسین ذوالفقاری رئیس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در تشریح جزئیاتی از روند اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که از بامداد روز گذشته با هدف قطع زنجیره ویروس کرونا در کشور به اجرا درآمده است، گفت: تاکنون بیش از 65 درصد از حجم  فعالیت ناوگان حمل‌ونقل در سراسر کشور با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان این که این طرح شامل تشدید محدودیت‌های بیشتری در ترددها و سفرها خواهد بود، گفت: کسانی که قصد مسافرت دارند از همین لحظه که اعلام می‌شود  سفر خود را لغو کنند و اقدام به سفر نکنند، چرا که در این طرح این طور دیده شده صرفاً افرادی که ساکن شهرها هستند اجازه ورود دارند و به افرادی که غیرساکن باشند، اجازه ورود به دیگر شهرها داده نمی‌شود و حداکثر امکان عبور از کنارگذر شهرها را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

قاطعیت ناجا در اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال کرونا

ذوالفقاری تأکید کرد: از مردم خواهش می‌کنیم که سفر غیرضرور و اساساً سفر نداشته باشند. البته این به آن معنا نیست که  کسانی که الآن در مسافرت هستند تعجیل کنند ــ و زمان بگذاریم ــ اما سریعتر به خانه برگردند یعنی هر کس در مسافرت است به محل سکونت خود برگردد و کسانی هم که در محل سکونت خود هستند برای سفر تصمیم نگیرند چرا که اگر به مسافرت بروند به‌طور قطع به داخل شهرها اجازه ورود ندارند، همه استانداران و مسئولین در استان‌ها در این مورد توجیه شده‌اند.

رئیس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا گفت: بنابراین آنهایی که الآن در مسافرت هستند می‌توانند به‌تدریج بدون ورود به شهرهای در مسیر به شهر خود برگردند، به‌عنوان مثال مسافرانی در اهواز قصد برگشت به تهران یا هر نقطه‌ای دارند در جریان باشند که حرکت و امکانات را طوری تنظیم کنند که وارد شهرهای مسیر نشوند.
ذوالفقازی خاطرنشان کرد: در بعضی جاها کارمندان و کارگرانی هستند که الآن خارج از شهر محل کار خود هستند و باید برگردند به آن محلی که شاید محل سکونت آنها نیست، به‌عنوان مثال استان‌های بزرگ، شهرک‌های اطراف تهران کسانی هستند که در آنجا سکونت دارند اما محل کارشان در مرکز استان و یا تهران است که برای آنها هم تدابیری اندیشیده شده است که توسط خود استانها با کارت شناسایی یا کارتی که در این زمینه طراحی می‌شود تردد آنها دچار مشکل نشود.

وی  یادآور شد: هر طرحی را که برای محدودیت در سراسر کشور ایجاد کنیم یک‌سری مشکلات دارد که ما برای همه این بخش‌ها پیش‌بینی کردیم اما عمده موفقیت این طرح به این است که مردم تصمیم بگیرند که سفر نروند که بتوانیم به حوزه بهداشت و درمان کمک کنیم که ان‌شاءالله بر این بیماری غلبه کنند.

رئیس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا عنوان کرد: اعمال محدودیت‌های حداکثری در حمل‌ونقل مسافرین اعم از هوایی، ریلی و اتوبوس‌های بین‌شهری است که مقرر شد براساس نیاز هر استان و اعلام استانداران به‌عنوان رییس ستاد استانی، وزارت راه و شهرسازی هماهنگی را انجام دهد که در طول این مدت این اتفاق افتاده است که بعد از این هم این کار ادامه پیدا خواهد کرد و در حد ضرورت حمل‌ونقل‌های هر استان امکانات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که همه باید رعایت کنند در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس، بوستان‌ها، پارک‌ها، مراکز ورزشی و لیستی که در این حوزه تنظیم شده که در اختیار استانداران قرار داده می‌شود که کاملاً تعطیل خواهند شد. هر نقطه‌ای که به‌نوعی محلی برای تجمع مردم قرار بگیرد به استانها ابلاغ شده که آن قسمت‌ها را تعطیل کنند.

ذوالفقاری  با بیان این‌که اصنافی که باید تعطیل شوند یا فعال شوند در سه گروهند، گفت: گروهی از اصناف که حتماً باید به‌صورت صددرصد فعال و باز باشند که بتوانند مایحتاج و خدمات ضروری مردم را پاسخگو باشند که حتی برای آنها محدودیت زمان کاری هم در نظر گرفته نشده است و اگر بخواهند شبانه‌روز هم کار کنند استان‌ها این هماهنگی را خواهند داشت؛ بنابراین مردم در ارتباط با تأمین مایحتاج ضروری و خدمات ضروری به هیچ وجه نگران نباشند چرا که از این طرح برداشت‌های دیگر نشود.

رئیس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا اضافه کرد: گروه دوم گروهی هستند که قطعاً باید تعطیل شوند که لیست آن هم مشخص شده است و اجازه فعالیت تا پایان طرح نخواهند داشت و گروهی هم به‌تشخیص مسئولین استان در حد ضرورت برای خدمات‌دهی به مردم ضروری تشخیص می‌دهند که ستادهای استانی مسئولیت دارند با توجه به شرایط محلی و هر شهر در این حد این اماکن را فعال کنند که مشکلی از این جهت برای مردم به وجود نیاید و تمام اصناف و مراکزی که فعالیت خواهند داشت، باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

ذوالفقاری ادامه داد: اصنافی که از این مقررات تخلف کنند محل کسب آنها به‌مدت یک ماه پلمب خواهد شد علاوه بر مقررات امکان عمومی و اتحادیه‌ها که آن هم محل استفاده خواهد بود در صورتی که ضرورت پیدا کند. بنابراین انتظار این را داریم که مردم رعایت کنند که نیازی به این کارها نباشد.

وی تأکید کرد: یکی از مکان‌هایی که به هیچ عنوان تعطیل نمی‌شوند، پمپ‌بنزین‌ها هستند، مردم به خبرهای جعلی در فضای مجازی توجه نکنند. همچنین برخی از مراکز مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای، پمپ‌بنزین‌ها، نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، لبنیاتی‌ها و... می‌توانند به‌صورت شبانه‌روزی کار کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس