ترامپ جنگ ایران کرونا

یک پایگاه آمریکایی با انتقاد از تندروهای ضدایرانی دولت ترامپ نوشت با اینکه آمریکا با بحران کرونا در داخل مواجه است، جنگ‌طلبان ضدایرانی به دنبال دامن زدن به تنش‌ها و جنگ علیه ایران هستند.

سرویس جنگ نرم مشرق - پایگاه آمریکایی امریکن کانزروتیو در یادداشتی انتقای از جنون و وسواس فکری تندروها و جنگ‌طلبان ضدایرانی دولت ترامپ نوشت: پنجشنبه پیش بحث داغی در کاخ سفید میان رئیس‌جمهور و مشاوران ارشد وی در خصوص یک موضوع کاملاً متفاوت از بحران کرونا درگرفت: آیا آمریکا باید اقدام نظامی ضد ایران را شدت بخشد، ایرانی که رقیب دیرین آمریکا به شمار می‌رود و به‌ واسطه همه‌گیری ویروس کرونا دچار مشکل شده است؟


خوانندگان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


شکاف در درون دولت میان تندروهایی است که می‌خواهند مستقیماً به ایران حمله کنند و در سوی دیگر نیروهای مسلحی که نمی‌خواهند روابط با عراق را بیش از این به خطر بیندازند. طبق گزارشات، وزیر امور خارجه، مشاور امنیت ملی، و سرپرست اداره اطلاعات ملی همگی مصرانه خواستار یک حمله بزرگ‌تر در اوایل ماه جاری بودند. اما وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش مخالف چنین چیزی بودند. آنها در بحث پیروز شدند، زیرا می‌گفتند شواهد و مدارکی در دست نیست که نشان دهند جدیدترین حمله راکتی به دستور ایران انجام گرفته است. مارک اسپر وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش مخالفت کردند. پنتاگون و نهادهای اطلاعاتی شواهد و مدارک واضحی دال بر اینکه حمله‌ای که توسط گروه شبه‌نظامی کتائب حزب‌الله صورت گرفته بود به دستور ایران انجام شده است در دست نداشتند. آنها هشدار دادند که هرگونه پاسخ گسترده می‌تواند آمریکا را به جنگ با ایران بکشاند و روابط پرتنش با عراق را گسسته سازد.

مارک اسپر وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش ‌
  ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا

امریکن کانزروتیو در ادامه هشدار می‌دهد: موضع نیروهای مسلح حداقل در مقطع کنونی غالب گردید. با اینکه دولت ترامپ تا به اینجای کار نشان داده که در مواجهه با یک بحران عاجل همانند کرونا در داخل فاقد کفایت و کارایی است، برخی مقامات ارشد همچنان تلاش دارند آمریکا را گرفتار یک جنگ خارجی دیگر کنند، آنهم در مقطعی که به هیچ‌وجه استطاعت آن را نداریم. نکته جالب توجه اینکه در حال حاضر هیچکس در هیچ بخشی از دولت در حمایت از خروج نیروهای آمریکایی از عراق استدلال نمی‌کند. ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق اکنون بیش از هر زمانی به امنیت آمریکا بی‌ارتباط است، اما دولت همچنان به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار چیزی تغییر نکرده است.

شکاف میان مقامات ارشد دولتی آمریکا به هیچ‌وجه تازگی ندارد. از یک سو، چهره‌های غیرنظامی در درون وزارت امور خارجه و کاخ سفید قرار دارند که بی‌صبرانه می‌خواهند به زور متوسل شوند و نیروهای آمریکایی را در معرض خطرات بزرگ‌تر قرار دارند. در سوی دیگر نیز سران نظامی هستند که به طرح آنها علاقه‌ای ندارند. این اختلاف و شکاف در جریان چند جلسه بلندپایه روز ۱۲ مارس ساعاتی قبل از آنکه ترامپ دستور حمله را صادر کند، نمایان شد. قبل از آنکه ترامپ با مشاوران ارشد خود ملاقات کند، جلسه‌ای در سطح پایین‌تر برگزار شد که با اوقات تلخی همراه بود. به گفته مقامات ارشد دولتی که از جزئیات آن جلسه اطلاع داشتند، برایان هوک مشاور ارشد وزارت امور خارجه در امور ایران در آن جلسه مقامات پنتاگون را از آن جهت که اذعان کردند هیچ گزینه نظامی برای ترامپ آماده نکرده بودند به باد انتقاد گرفته است.

پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا

همانطور که انتظار می‌رفت، تصمیم ترامپ مبنی بر انتصاب گرنل به‌عنوان سرپرست اداره اطلاعات ملی موجب شد تا یک چهره پرسروصدای دیگر طرفدار جنگ با ایران، در مقطع خطرناکی در یک منصب کلیدی قرار گیرد. همان روز، پمپئو و دیگران طی بحث‌وجدل‌های بعدی نزد رئیس‌جمهور استدلال کردند که حملات هوایی محدود به جای آنکه چرخه خشونت‌ها را متوقف سازد احتمالاً این چرخه را تداوم خواهد بخشید. وزیر امور خارجه که از حمایت ریچارد گرنل سرپرست جدید اداره امنیت ملی برخوردار بود، استدلال کرد که حمله مستقیم به ایران ــ نظیر حمله به شناورهای نیروی دریایی این کشور ــ می‌تواند ایران را غافلگیر سازد و رهبران این کشور را پای میز مذاکره بیاورد.

نویسنده این گزارش با انتقاد از استدلاهای پمپئو و دیگر جنگ‌طلبان آمریکایی اذعان کرد: البته، ترور غیرقانونی قاسم سلیمانی نیز قرار بود رهبران ایران را «غافلگیر» کند و به حملات راکتی پایان دهد، اما حملات راکتی (به دستور ایران یا به نحوی دیگر) ادامه یافتند و ایران در پاسخ به ترور سلیمانی دست به حمله مستقیم ضد نیروهای آمریکایی در ماه ژانویه زد.

اگر آمریکا خواسته پمپئو و گرنل را عملی ساخته بود، دولت ایران بطور قطع خود را ناگزیر به پاسخ متقابل می‌دید و حمله مستقیم دیگری علیه نیروهای آمریکایی صورت می‌داد. علاوه بر مقابله با یک همه‌گیری ویرانگر، ما برای سومین بار طی سال جاری خودمان را در آستانه جنگ می‌یافتیم و همه اینها نتیجه وسواس فکری دولت ترامپ نسبت به ایران می‌بود. خوشبختانه تندروهای آمریکایی این بار بازنده بحث و جدل بودند، اما این عین دیوانگی است که دولت هنوز درگیر بحث‌های داخلی درباره حمله به ایران است آنهم در شرایطی که کشور ما با مشکلات بزرگ‌تر و مبرم‌تری مواجه است و رهبران سیاسی ما باید تمام توجه خود را به سمت مشکلات مذکور یعنی بحران کرونا معطوف کنند.

تروریست‌های آمریکایی

اما در تازه‌ترین تحولات روزنامه نیویورک تایمز بامداد شنبه در گزارشی نوشت که پنتاگون در بخشنامه‌ای محرمانه از فرماندهان نظامی خود خواسته تا برنامه‌ای برای افزایش تحرکات در عراق و کارزاری جهت «نابودی» یکی از گروه‌های مقاومت در این کشور تدوین و طراحی کنند.

این روزنامه آمریکایی درباره افراد دخیل در این تصمیم‌گیری پنتاگون توضیح داد: برخی از مقامات ارشد شامل مایک پامپئو وزیر خارجه و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا در حال فشار آوردن برای اقدام تهاجمی جدید علیه ایران و نیروهای مورد حمایتش هستند و معطوف شدن توجهات سران ایران به کرونا را فرصت خوبی برای نابود کردن گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت آن در عراق می‌دانند.

این در حالی است که ژنرال رابرت وایت فرمانده نظامیان تروریست آمریکایی در عراق ضمن ابراز نگرانی از این دستور که هفته پیش صادر شده هشدار داد چنین اقدامی می‌تواند تقابل خونین و مخرب در منطقه و همچنین جنگ احتمالی با ایران را در پی داشته باشد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، وایت در نامه‌ای به مسئولان پنتاگون تصریح کرده که علاوه بر خسارات و تلفات احتمالی، چنین اقدامی نیازمند اعزام هزاران نظامی آمریکایی دیگر به عراق و همچنین استفاده از منابع اختصاص داده شده به آموزش نیروهای عراقی و مبارزه با داعش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    12 15
    بعید نیست تیم رسانه ایی ترامپ به وی پیشنهاد دهند برای انحراف افکار عمومی مردم امریکا از بحران کرونا وضعف های فاحش دولت ترامپ در تامین اقلام بهداشتی بیمارستانها دست به یک ماجراجویی علیه مقاومت بزند قطعا" این ماجراجویی کوچگ ولی از لحاظ پروپاگاندای رسانه ایی قوی نشان داده خواهد شد تا به مردم امریکا اینطور القاء کندکه ترامپ حتی در بحران کرونا از ملت امریکا حمایت میکند. این کار برای مصرف در تبلیغات پیش رو درسال جاری که ترامپ در پیش دارد نیاز قطعی جبهه جنگ افروزان میباشد وبرا ی وی حکم مرگ وزندگی دارد.
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      3 18
      حوادث اخیر نشان از سر بر آوردن پدیده ای یکتا دارد که میتواند در آینده تاریخ تاثیر به سزایی داشته باشد ،گام دوم انقلتب باید به حول وقوه الهیاین پدیده را به ثمر بنشاند
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    29 58
    آرزومه امریکا حمله کنه ایران رو با خاک یکسان کنه. بهتر از این زندگی یکنواخت و فلاکت باره که الان داریم
    • IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      9 7
      الدنگ
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      19 7
      ای خاک بر سرت ۰۱:۱۲
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      23 9
      ممکنه آرزوی حمله آمریکا محقق بشه و این حماقت رو انجام بدن اما آرزوی با خاک یکسان کردن ایران را خودت و اربابابت به گور خواهید برد...
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      6 6
      خوب برو سرترو بذار بمیر مگه کسی جلوتو گرفته . این از ذات خبیثته که بقیه را هم می خواهی به کشتن بدی.
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      17 7
      این نظر یک خائن وطن فروشه .بدبخت فکر می کنه اگر اونها بیان به فلک زده های بی عرضه ای مثل این کمک می کنند .نمی دونه یک مشت خائن سوری ولیبیایی هم همین فکر را می کردند
    • حامد IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      9 4
      بی همه چیز . وجود امثال تو مایه ننگ ایران که بشریت هست . آخه احمق ، آدم از خدا آرزوی جنگ و مردن انسانهای بیگناه رو میکنه که زندگی کثیفت شاید یه تکونی بخوره !!!
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      5 2
      خاکبرسر ،شاید اینقدر بدبخت باشی که نتونی بری به ی کشور امن اما اگه تا این حد افسرده و داغونی میتونی به عراق یا افغانستان مهاجرت کنی واز این یکنواختی در بیایی
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    15 28
    بایدچوب تواستینشون کنیم تا بفهممن یه من ماست چقدرکره میده
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    10 24
    من بی صبرانه منتظر سلاخی کردن یانکی ها هستم
    • GB ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      31 11
      تو اصلا کسی را نمیبینی که سلاخی کنی، قبلش از اون بالا کفتر میایه و پودر میشی. زور نزن همه کارها زورکی نیست.
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      7 0
      منتظر نباش چون نمیان! خطر اصلی جای دیگر است. شیوع کرونا در هند که در همسایگی ماست و نزاع میان هندو ها و مسلمانان در این اوضاع کرونایی خود می تواند یک تهدید امنیتی برای کشور های همسایه باشد. هجوم سیلی از پناهجویان هندی می تواند خطری بیش از یک ارتش مهاجم را ایجاد کند. ! غیر قابل انتشار!
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    26 17
    کلی خندیدم تو این اوضاع کرونایی با این متن،حتما میخوان با این جوجه ماشینی های ۱۸ روزه که کولک وپرشون درنیومده وارد جنگ با ایران بشن،اینا با اولین شلیک اسلحه کلاش کاملا پوشک لازم میشن،ولی ایندفعه کوچکترین شانسی برا زنده موندن ندارن،قطعا این سری طوفان سلیمانی در منطقه به راه می افته
  • راهکار صحیح IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    4 19
    الان بهترین فرصت جهت بمباران سنگین میکروبی - طاعونی عیرانه .
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      14 12
      منافق میدونم از مدل صحبت کردند متمایل به کدوم گورخونه هستی...اما شما شیاطین از اون اربابانتون تا خود بی وجودتون این آرزوها را به گور خواهید برد خوبه که اسم ایران عزیز هم اینطوری میگید چون دهن نجس شما جای بیان این نام عزیز نیست...
  • س م ح ن IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    7 17
    اين‌ها خالي شدن كوچه خيابان‌ها را ديدند و خيالاتي شده‌اند. اگر دست از پا خطا كنند بحران كرونا اولويت آخر ايران خواهد شد.
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    11 19
    اللهم اشغل الظالمین بالکرونا
  • کرونا IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    14 10
    امیدوارم کرونا بیفته به جون پایگاه‌های آمریکایی. البته همه میدونن که آمریکا اصلا سربازاش ارزشی قائل نیست. بمیرن هم میگن کرونای ملایم مخفی گرفتن
  • CA ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    2 7
    اگر بیماریهای دیگه و حملات سایبری و جوی و الکترونیک و هارپ و غیره هم علیه این تروریستها راه بندازیم خیلی راحت به فنا میرند. بعد گورشون رو گم میکنند از این منطقه میرند بیرون.
  • IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    5 10
    آمریکا بإذن الله هیچ غلطی نمیتواند بکند.
  • IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    4 8
    باز دلشون موشک میخواد
  • NZ ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    1 12
    هر رویارویی در حال حاضر بهتر از هر زمان دیگری است و در این سناریو هماهنگی کامل بین محور مقاومت و همراهی متحدین راهبردی در جبهه های غیر مستقیم و پشتیبانی الزامی است.
  • CA ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    1 8
    البته فقط کرونا نیست که باعث فلج شدن لیبرالها میشه بلکه خیلی از بیماریهای ویروسی دیگه هم احتمال داره واگیردار بشه یعنی همون ابولا و یا h1n1 و یا حتی سارس وغیره چون یک زنجیره از این بیماریها در کشورهای لیبرال به نظر آزاد شده . در ضمن کشورهای لیبرال بسیار درگیر حملات سایبری هستند و کل سامانه های نظامی شون بخصوص تحت هدف هست و احتمال اینکه کل ظرفیت نظامی ایشون رو از دست بدهند هست.
  • کارشناس IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    8 5
    ترامپ مرد معامله است چون یک تاجر است اگر عقل داشتند با او معامله میکردند. امریکا نمیخواهد به ایران حمله کند چون ملت ایران را دوست دارد .دشمن ایران اعراب و روسیه و اروپا هستند. تاریخ گویای همه چیز است نمیتوان تاریخ را منکر شد.
  • GB ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    16 5
    اصلا بعید نیست حمله کنه، چون مطمئنه که اگر ایران بخواد پاسخ بده، قبلش اطلاع رسانی میکنه!
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    5 9
    سنت الهی بر این اسن که حق پیروز است و ما الحمد لله امریکا را چنان که روح خدا فرمود زیر پیامیان له کرده ایم و له تر هم خواهیم کرد . من یک روستایی هستم از اول انقلاب تا حالا حتی یک ذره از امریکا خوف به دلم راه نداده ام الان هم اگر اقامون بخواهد تنهایی به دل ناوهای امریکایی می زنم
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      5 4
      تنها نرو ، منم با خودت ببر
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    4 12
    اگه ارتش عراق مثل ارتش پاکستان یا ترکیه قدرتمند بود آمریکا هیچ وقت جرأت نداشت برای عراق تصمیم گیری کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس