کد خبر 1055315
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۷
191022-Dean-O-Trump-tease_zrgyqn.jpg

آمریکا در راه اندازی کُشت و کُشتار و ویرانی چند تریلیون دلاری در کشورهای دوردست، بسیار توانمند است اما در سرمایه گذاری در امور زیربنایی بهداشتی برای حفظ جان شهروندانش بسیار ناتوان است.

مشرق - دونالد ترامپ بارها از عملکرد دولت خود در مواجهه با ویروس کرونا دفاع کرده و مدعی شده است این بیماری همه گیر هرگز سراغ آمریکایی ها نخواهد آمد، ولی طبق معمول این ادعا درست نبوده است. رئیس جمهور در ژانویه و فوریه گزارشاتی از منابع اطلاعاتی دریافت کرده بود که نسبت به وخامت اوضاع شیوع این بیماری خبر داده بودند.

یک مقام آمریکایی که به این گزارشات اطلاعاتی دسترسی داشت و خواست نامش فاش نشود، گفت، شاید دونالد ترامپ چنین انتظاری نداشت اما در دولت افراد زیادی بودند که اوضاع را اینگونه می دیدند، اما نمی توانستند وی را متقاعد کنند تا کاری انجام دهد. سیستم در حالت چراغ چشمک زن قرمز بود.

ترامپ با هرگونه گزارشات اطلاعاتیِ مغایر با خواسته هایش مخالفت می کند. اگر منابع اطلاعاتی به ترامپ بگویند که ایران پایبند برجام است، او این اطلاعات را رد و تاکید می کند که ایران در حال تقلب است. اگر آنها به ترامپ بگویند که محمد بن سلمان فرمان قتل خاشقجی را صادر کرده، او چنین نتایج تحقیقاتی را رد کرده و تلاش می کند کارهای ولیعهد عربستان لاپوشی شود. ترامپ عادت دارد حقایقی را تکذیب کند که پذیرش آنها مایه اضطراب اوست...وی مسایلی را به هم می بافد که اصلا هرگز رخ نداده است تا وانمود کند گویی که ناکامی هایش واقعا موفقیت بوده اند... از رئیس جمهوری که همواره با حقیقت در ستیز بوده و بی شرمانه در حال بهبود وجهه خود باشد، انتظار نمی رود که به گزارشاتی درباره یک فاجعه در شرف وقوع واکنش نشان دهد، و زمانی هم که چنین فاجعه ای رخ دهد، پاسخ او به گونه ای خواهد بود که افکار عمومی را درباره آنچه که رخ می دهد، گمراه می کند.

حتی اکنون که کرونا در سراسر کشور در حال شیوع است، ترامپ مایل نیست برای مقابله با آن اقدام مناسب انجام دهد. رئیس جمهور و مشاورانش با تمام درخواست های کنگره و فرمانداران برای استفاده از قوانین فدرال به منظور بسیج صنایع و تامین منابع مورد نیاز در مقابله با کرونا، خودداری می کنند؛ آن هم چند روز بعد از آنکه رئیس جمهور گفته بود که از اختیاراتش در این خصوص استفاده خواهد کرد ... با وجود تلاش ترامپ برای آنکه خود را "رئیس جمهور زمان جنگ" نشان دهد، واکنش او مانند همیشه با تاخیر همراه بوده است... یک بیماری همه گیر مانند این نه تنها قابل پیش بینی بود که پیش بینی شده بود. پیشتر هم هشدارهای زیادی از آمادگی نامناسب برای مقابله با آن وجود داشت.

کم توجهی کنگره آمریکا به تهدید کرونا را هم نباید نادیده گرفت. این امر سبب شده است تا کشور با کمبود منابع نقدی، تجهیزات و نیز ناهماهنگی شدید در سطوح مختلف دولت و شاخه های مختلف رها شود. کمبود تجهیزات حفاظتی در سراسر کشور، آشکارترین و هشدار دهنده ترین نمونه ای است که نشان می دهد آماده نبودن دولت چگونه پزشکان و پرستاران را در معرض خطر شدید قرار می دهد.  

ناتوانی در انبار کردن تعداد کافی از ماسک های  N95 نشان می دهد که اولویت های دولت چیست. دولتِ ما تریلیون ها دلار را در جنگ های غیرضروری هدر داده و صدها میلیارد دلار را صرف برنامه هایی کرده است که هیچ نفعی نداشته اند، اما این سوال به ذهن می رسد که آیا نمی توانست بخش کمی از این هزینه را صرف تهیه سیستم های تهویه کند تا هنگام بروز بیماری های همه گیر، به کار آیند؟

بودجه دفاعی سال مالی ۲۰۲۰، بیش از ۷۳۸ میلیارد دلار است. تامین هزینه برنامه های گسترده تر اطلاعاتی و نهادهای مرتبط امنیت ملی نیز میلیاردها دلار بیشتر هزینه دارد. این پول ها به نام حفاظت از مردم آمریکا صرف می شوند. برای کشوری که  می تواند این میزان پول را صرف تسلیحات و ساختارهای جنگ افروزانه کند، بسیار عجیب است که نتواند ذخیره ای از تهویه های کم هزینه در دست داشته باشد یا اینکه حداقل نتواند برای مقابله با یک بیماری همه گیر تولیدات داخلی خود را تقویت کند. این واقعیت ساده کافی است تا با خشم بپرسیم اولویت دولت آمریکا و دولتمردان ما چیست؟

و به معنای واقعی کلمه می توان گفت نقش تجهیزات اساسی پزشکی در حفاظت از امنیت آمریکایی ها بسیار بیشتر از جنگ افزارهای پرهزینه نظامی است. آمریکا در راه اندازی کُشت و کُشتار و ویرانی در کشورهای دوردست، بسیار توانمند است اما وقتی بحث سرمایه گذاری در امور زیربنایی بهداشتی برای حفظ بهداشت و جان شهروندانش در کشور مطرح باشد، بسیار ناتوان است.


کاملا هم آشکار است که بخش اعظم بودجه دفاعی ما هیچ نقشی برای دفاع از کشور نداشته و یا اهمیتشان بسیار کم است. سیاستمداران و سیاست گذاران چندین دهه صرف کرده اند تا در تبیین تهدیدات قابل کنترل در کشورهای دوردست اغراق کنند تا دخالت های غیرضروری و پرهزینه آمریکا را در مناقشات توجیه کنند، و در عین حال از آماده سازی کشور برای مقابله با تهدیدی که هم اکنون با آن مواجهیم، ناکام بوده اند. وقتی پای بودجه واقعی دفاعی علیه تهدیدی نظیر یک بیماری همه گیر مطرح باشد، دولت هزینه چندانی صرف ما نکرده است. آمریکایی های فراوانی هستند که بیمار خواهند شد و برخی نیز کشته خواهند شد، آن هم در شرایطی که می شد با آمادگی بهتر مقابل این بیماری همه گیر ایستاد.

دانیل لاریسون
امریکن کانسروتیو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • CA ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    0 0
    البته ماسک ان نود و پنج و ان نود و نه و پی صد خیلی نایاب هست ولی ماسک سه لایه و چهارلایه پزشکی موجود هست ولی اینکه چقدر برای کرونا موثر باشد رو نمیدونم
  • ایرانی IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    3 0
    سرمایه گذاری آمریکا برای تولید سلاح های کشتار انسانهاست نه تجهیزات نجات جان انسانها...
  • GB ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    1 0
    قمپز امریکا به عنوان منجی فقط در فیلم های هالیوودی است ,در عالم واقعیت بجز ویرانگری و فریبکاری چیزی ندارد و جای تاسف است که برخی غربگرایان داخلی هنوز هم سنگ امریکا را به سینه می زنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس