کد خبر 1055073
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
‏نظم جهانی پس از بحران کرونا

دنیایی که در آن زندگی کرده ایم ناپدید شده است (به آرامی و سپس ناگهان)؛ حتی اگر ما موفق به شکست ویروس کرونا شویم، آن دنیا برنخواهد گشت.

مشرق - با نگاهی به گذشته، یادآوری لحظاتی که در دنیای قدیم (پیش از شیوع کرونا) نمایان می‌شود که وارد چه دوران سختی شده‌ایم. وضعیت کنونی همانند شرایطی است که ارنست همینگوی ورشکستگی را توصیف می‌کند و می‌گوید: «به تدریج و سپس ناگهان رخ می‌دهد.»

برای همین است که از خودم می‌پرسم آیا ماه گذشته بود که سفری که من و همسرم به ایتالیا برنامه‌ریزی کرده بودیم در سایه کرونا لغو شد؟ تیم تور مسافرتی من در آن زمان اعلام کرد این لغو موقت و صرفا جهت تامین امنیت من است. آیا واقعا سه هفته پیش بود که اولین بار متوجه شدم ضدعفونی کننده‌های دست در داروخانه محلی منطقه‌ای که ساکنم تمام شده است؟ آیا این یکشنبه هفته پیش بود که از طرف رئیس کالج بارنارد این پیام را دریافت کردم که کلاس‌های هفته آینده از طریق ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود؟ آیا روز دیگری بود که میانگین سهام صنعتی داو جونز بیش از ۲۰۰۰ امتیاز سقوط کرد؟ شاید چهارشنبه شب گذشته بود که رئیس جمهور ایالات متحده در سخنرانی خود از کرونا به عنوان ویروس خارجی صحبت کرد (حتی وقتی او در مورد بیماری صحبت می‌کند باز هم رگه‌هایی از نژادپرستی دارد) یا دو روز بعد، وقتی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم دسترسی گسترده به آزمایش گفت: «من به هیچ وجه مسئولیت نمی‌پذیرم.»

هر یک از این وقایع در لحظاتی ثبت می‌شد که بحران (هم به لحاظ عالم‌گیرانه و هم به لحاظ سیاسی) روز به روز رو به وخامت می‌رفت اما لحظه‌ای که همیشه در ذهن من باقی خواهد ماند، دوشنبه ۹ مارس است که سوار مترو شمالی شدم. در خیابان چمبرز درها باز و بسته شد. سپس یک مرد مأیوس سوار شد و شروع به فریاد زدن در مورد ویروس کرونا کرد.در توقف بعدی، تقریباً همه افراد داخل مترو فرار کردند. آن وقت فقط دو نفر بودیم، مرد دیوانه و من. او من را نگاه کرد. من نمی‌دانم او وقتی به من نگاه کرد، چه چیزی را دید. زن مسن ترسیده؟ یک چیز دیگر؟ من به یاد آوردم که در اوایل دهه ۸۰ وقتی سوار مترو می‌شدم و وحشت درباره ایدز بسیار رواج داشت تنها وحشت من این بود که دوستانم بیمار نشوند. من به یاد آوردم که رئیس جمهور وقت: رونالد ریگان تا چهار سال نتوانست حتی یک کلمه درباره ایدز صحبت کند و سال‌ها بعد از این که بیماری ایدز به شکل کامل شناسایی شده بود، من یک کنفرانس خبری را به یاد آوردم که خبرنگاری ابتدا از او (ریگان) درباره وضعیت ایدز سوال کرد و دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور با یک شوخی به این موضوع پاسخ داد و خبرنگاران خندیدند. اکنون با شیوع کرونا به یکباره انگار من دوباره وارد بیست سالگی (زمان هراس از ایدز) شده ام و احساس هراس در قلبم، کاملاً آشنا است.

من هر سال در ترم بهار در کالج بارنارد تدریس می‌کنم. بقیه وقت من در یک شهر کوچک در ماین زندگی می‌کنم. اکنون که در نیویورک هستم، دلم برای خانواده و حیوان خانگی و دوستانم تنگ شده است اما در کل، عضویت در کالج یکی از برکات بزرگ زندگی من بوده است. به تدریج (و سپس ناگهان) برایم روشن شد که با وجود این که هفته گذشته کیف هایم را برای استراحت بهار و سفر به شهر خودم بسته بودم، ممکن است تا پایان تعطیلات به نیویورک برنگردم (به علت شیوع کرونا).سپس به آپارتمانم نگاه کردم. من نه هفته اینجا بوده ام آیا واقعاً ممکن بود که تا ژانویه آینده برنگردم؟ آیا بازگشت دوباره به اینجا امن است؟ آن شب، من متوجه شدم که آبریزش بینی دارم و سرفه هم کردم. در شرایط عادی چنین موضوعی مهم به نظر نمی‌رسد اما اکنون احساس تپش قلب کردم. آیا آلوده بودم؟ دمای بدن خود را گرفتم.


وقتی بچه بودم، همیشه فکر می‌کردم من در سال ۲۰۲۰ میمیرم و از به یادآوری این موضوع غافلگیر شدم. نمی‌دانم چگونه این هذیان برای اولین بار به ذهن من رسید، اما یادم است که حداقل در اوایل سال ۱۹۶۸، وقتی من فقط ۱۰ سال داشتم، به این موضوع فکر می‌کردم. امسال فکر کرده ام که در ستونم (در نیویورک تایمز) در مورد آن بنویسم؛ و بنویسم چگونه می‌توانیم تنها زمانی مانع از تحقق برخی امور شویم که قدم‌های عمدی برای جلوگیری از آن‌ها بر می‌داریم. اگرچه دوباره سعی کردم در افکار تاریکم غرق نشوم. اما پنجشنبه شب که من در رختخوابم نشسته بودم، ناگهان به یاد فرضیه کودکی ام در مورد سال ۲۰۲۰ افتادم و فکر کردم اکنون زمان تحقق آن فرا رسیده است. صبح روز بعد بدون علامت بیماری بیدار شدم. اما هنوز درگیر گرفتاری‌های دیگر هستم. احساساتی مانند ترس، پوچی و هراس در ذهنم دور می‌زنند.

روز جمعه از خیابان آمستردام بالا رفتم و دیدم تصویری با رنگ اسپری در پیاده رو ترسیم شده که نوشته «محافظت از قلب شما»؛ این نوشته با تصویری از یک قلب وارونه همراه بود. بعدها متوجه شدم این کار هنرمندی از کوئین به نام Uncutt Art است. این طرح، نکته‌ای را به من یادآوری می‌کند. در واقع متوجه شدم که مراقبت از خود معنوی ما در زمان بحران چقدر مهم است. من یاد گرفتم که پروژه محافظت از قلب نام خود را از ضرب المثل ۴:۲۳ [کتاب مقدس] گرفته که می‌گوید: «در سخت‌ترین شرایط قلب خود را نگه دارید، زیرا سرچشمه هر کاری از قلب شما است.»

 دنیایی که در آن زندگی کرده ایم ناپدید شده است (به آرامی و سپس ناگهان)؛ حتی اگر ما موفق به شکست ویروس کرونا شویم، آن دنیا برنخواهد گشت. شاید در این شرایط جدید (شیوع کرونا) ما بهتر بفهمیم که در یک لحظه از بحران ملی، به فردی احتیاج داریم که بتواند مردم را گرد هم آورد. فردی که به حقایق و علم و حقیقت اعتماد دارد. فردی که می‌تواند برای رنج دیگران ابراز همدردی کند. فردی که می‌تواند رهبری کند. شاید، در این شرایط جدید، ما با هم بودن در یک فضا را بهتر می‌فهمیم و درک می‌کنیم که چقدر به یکدیگر احتیاج داریم. بازگشت من به ماین بسیار سخت شده است و نمی‌دانم تا چه زمانی از شهرم دور می‌مانم اما می‌دانم باید دستان خود را بشوییم و از قلب‌های خود محافظت کنیم.

جنیفر فینی بویلان
نیویورک تایمز


https://www.nytimes.com/2020/03/18/opinion/coronavirus-life.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    35 6
    اگر خدا کمک نکنه ادامه پیدا میکنه شما ها اعتقاد ندارید
  • SE ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    42 2
    جهانی سازی و توریسم مرد.
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      1 1
      جهانی شدن فقط بدبختی برای جهانیان داشت
  • مریم IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    83 27
    با خوندن جمله اخرش که می گه "ما به فردی احتیاج داریم که بتواند مردم را گرد هم اورد.فردی که به حقایق،علم و حقیقت اعتماد دارد.فردی که برای رنج دیگران ابراز همدردی کند.فردی که ما را رهبری کند."یاد رهبرم سید علی افتادم که در همه شرایط با شنیدن سخنانشون چقدرررررر دلگرم میشیم و امیدوار.چقدر حال دلمون خوب میشه.خدایا رهبر عزیزم رو حفظ کن.
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      29 3
      مریم جان احساسم میگه کرونا درایران کنترل میشه،من هم عاشق رهبرم هستم وروزی نیست که با تضرع سلامتی ایشان را از خداوند نخواهم
    • روشنک IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      34 2
      واقعا چه قدر خوبه که ما پدری داریم که دائم بهمون امید میده... که نترسیم... که پشت این پیچ خطرناک آینده ی روشنی هست... خدا رو شکر.
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      3 32
      خفه بابا
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      17 5
      عجبا ولی من فقط فکر امامم امام مهدی افتادم. ای کاش اون زمات برسه که مردم فقط به او امیدوار بشن.
    • SE ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      15 0
      عین سلیمان بن صرد که وقتی مسلم در کوفه بود او را رها کرد و گفت می رود یعقوب وار در انتظار یوسف بنشیند و شد آنچه شد. رهبری در خطر است. شوخی نمی کنم.
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      1 0
      راستش منظورش آرمانگرایانه نبود، دهن کجی به رئیس جمهورشون ترامپ بود !!!
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    17 20
    اگر چین نابود نشه قطعا ویروس های جدیدی به دنیا عرضه خواهد کرد که با حمایت آمریکایی ها تمام دنیا رو به نابوی خواهد کشاند
    • SE ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      28 1
      حرفهایت را ترجمه می کنم: تا چین و افتصادش نابود نشود آمریکاییها به پخش ویروسهای جدید در چین تا از پا در آمدن این کشور اقدام خواهند کرد
  • علی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    33 16
    "شاید در این شرایط جدید (شیوع کرونا) ما بهتر بفهمیم که در یک لحظه از بحران ملی، به فردی احتیاج داریم که بتواند مردم را گرد هم آورد. فردی که به حقایق و علم و حقیقت اعتماد دارد. فردی که می‌تواند برای رنج دیگران ابراز همدردی کند. فردی که می‌تواند رهبری کند. " ایا این صفاتی را که خانم جنیفر فینی بویلان برای رهبری جهان پسا کرونا برای ایرانیان انقلابی مسلمان اشنا نیست؟ ایا این صفات رهبر حکیم و قرزانه ما ایه الله خامنه ای نیست؟ به قول شهید جهانی عزیز شهید سلیمانی رهبری حکیم و اگاه که سکان هدایت انقلاب کبیر اسلامی را بر عهده گرفته است. بله جهان پسا کرونا نه جهان شارلاتانی چون ترامپ و همراهان اروپایی بی خردش نیست که جهان رهبری ولایت فقیه است که در ایران کارکرد رهایی بخشش را نشان داده است.کتب الله لاغلبن انا و رسلی ان الله قوی عزیز.سوره مجادله ایه 21
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    38 0
    ياحجت ابن الحسن عجل علي ظهورك
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    3 1
    خبرنگارهای قلم به مزد برای برانگیختن احساسات مخاطب، دروغ علف هرزه برایشان از خاطرات دروغ کودکی تا ... چرا نگفت این کار خودمان است
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    5 1
    من چرا حس می کنم که نظم نوین جهانی برای سلطه کامل این ویروس رو رها کرده و یکی از هدف هاش سرنگونی ترامپه؟!؟!؟!؟!؟!
    • SE ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      5 0
      شما خبر ندارید و در یک کامنت هم جای توضیح نیست اما اینقدر بدانید که یهودیان با آنکه ظاهرا متحد هستند اما در حقیقت در بین آنها اختلافات بسیار جدی هست - خدا می گوید تحسبهم جمیعا و قلوبهم شتی سوره حشر آیه 14- و ترامپ با استفاده از همین اختلافات بین یهودیان آمریکا و یهود اسراییل موفق شد رییس جمهور شود والا قرار رییس جمهور شدن هیلاری کلینتون قطعی بود. الان هم باند جورج سوروس کرونا را پخش کرده اند تا ترامپ را به زانو در آورند. درست در آستانه انتخابات و بعد از شکست استیضاح ترامپ. البته سورس همزمان چین و ایران و اروپا را هم نابود کرد.
  • پری IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    4 2
    من که قبل از کرونا هم جهانم همین شکلی بود و برام هیچ فرقی نکرده و نمیکند
  • موسی IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    8 17
    خفه شین بابا ساندیس خورا
    • DE ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      13 1
      موساد خیلی ترسیدی نه؟ برو عمویی پوشکت رو عوض کن که آثارش در کامنتت زده به در و دیوار بُ2 بُ2
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      12 1
      افتخارم اینه که ساندیس خور این نظام هستم ولی مثل توی وطن فروش کاسه لیس اجنبی نیستم. خدایا صد هزار مرتبه شکر که راه حسینی و یزیدی الان کاملا روشنه وگر نه معلوم نبود از کدوم آخوری سر در میاوردم
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      7 1
      آدم ساندیس بخوره بهتره یا نونش رو تو خون مردم کشورش بزنه وبخوره؟؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    9 1
    کرونا، تکانه ای الهی برای بازگشت به معنویت و خدا روزی در غرب خدا مرد و امروز خدا زنده می شود!
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    10 4
    انتقام سخت خدا شروع شده.
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    2 1
    مقاله به نظرت فراماسونی نیست؟ :/
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    2 2
    شاهد برقراری حکومت جهانی فرا زمینی ها خواهیم بود . مثل ما قبل ۲۵۰۰ اخیر . ما قبل دین . باید برای فرود دوستانمون زیگورات بسازیم .
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      2 0
      پاشو پاشو دیگه صبح شده . چقدر گفتم شب آبگوشت نخور سنگینه شب خوابهای پریشون میبینی....
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      0 0
      درسته! به نظرم زیگوراتی که میسازیم رو مثل اهرام مصر دالان به دالان بسازیم به گونه ای که هر طبقه نمادی از پیشرفت و ارتقای معنوی و سلوکی فرد وارد شده به زیگورات باشه. در طبقه ی آخر هم، نماینده و فرد برگزیده ی فضایی ها رو ملاقات کنه و اگر برگزیده اجازه داد بره و داخل سفینه ی آدم فضایی ها بشه.
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    1 0
    اره کسانی که در فضاهای ازاد کارگری و رفتگری میکنند حقشونه حقوقهای میلیاردی بگیرند
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    0 0
    انصافا برا ما ایرانیان اونقدر فرق نکرد، آدم ک تو فشار باشه یکم یا زیادش فرقی نداره، ولی مطمعن هستم برا ایران فرق میکنه دنیای پس کرونا و سر بلندتر میشیم
  • Parisa DE ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    0 0
    دیوونه ها
  • ج م IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    1 0
    رهبری دهن باز کند و ببیند چقدر فدایی دارد مختار سقفی...مسلم ابن عقیل...... شهید سلیمانی...... سردار حاجی زاده.....و خود بنده بسیجی ....و دیگران
  • Salim bapiri IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    0 0
    شاید ما داریم تو جهنم میسوزیم و خبر نداریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس