کد خبر 1054543
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
روایت غساله اموات کرونایی که از ترس جنازه مادرش را هم ندیده بود+ تصاویر

خدمت رسانی را از بیمارستان آغاز کردم، وقتی احساس کردم جنازه مسلمانان روی زمین مانده راهی غسالخانه شدم، دیدم که شستن میت قضیه‌ای خاص است و هرکسی وارد این مقوله نمی‌شود. با خودم گفتم که برای کمک به بیماران داوطلبان دیگری حضور پیدا می‌کنند اما برای غسل دادن فوتی‌ها هرکسی راضی به حضور نمی‌شود.

به گزارش مشرق، اینجا صدای جیغ، فریاد، عجز و ناله از هر سمتی به گوش می‌رسد، غم از چهره خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را از دست داده‌اند، می‌بارد. زنی چادری بر سرش کشیده و اشک می‌ریزد و دیگری در گوشه‌ای، مادر داغدارش را دلداری می‌دهد. همه جا را رنگ سیاه گرفته و صدای آژیر گوش‌خراش آمبولانس دلهره عجیبی را در دلم می‌اندازد.  

 صدای بلند لا اله‌ الا الله از آن سوی آرامستان به گوش می‌رسد. دری باز می‌شود تابوتی را تحویل چند نفر می‌دهند و صدای ضجه جمعیت پشت در بالاتر می‌رود. تابوت را روی زمین می‌گذارند و بلافاصله به صف می‌ایستند تا نماز میت را اقامه کنند. در سوی دیگر اما خبری از جمعیت نیست. این افراد غریبانه‌تر جان داده‌اند و حالا کسی هم زیر تابوتشان را نگرفته، یک نفر با فاصله زیاد برایشان نماز میّت می‌خواند و با شرایطی خاص تر نسبت به اموات عادی دفن می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

بوی سدر و کافور پراکنده در هوا، هوش را از سرم پرانده. احساس می‌کنم اینجا نقطه پایان است. به این می‌اندیشم که شاید هیچ مکانی به اندازه غسالخانه وحشت‌آور نیست، حتی واکنش آدم‌های اینجا در مواجهه با غسالان هم متفاوت است، عده‌ای می‌گویند غسال‌ها اجر دنیوی و اخروی دارند و عده‌ای هم از نزدیک شدن به آنها دوری می‌کنند. هوای سرد اینجا هم نمی‌تواند عرقی که از ترس بر روی پیشانی‌ام نشسته را خشک کند. 

عمده ما انسان‌ها از مرگ آن هم به دلیل ناشناخته بودن این اتفاق حتمی وحشت داریم، مگر آن دسته از افرادی که ارتباط معنوی خاصی دارند که باعث می‌شود از مرگ و مردار نهرساند، این روزها ترس از جنازه و جسد و مرگ از یک سو و ترس از ابتلا به ویروس وحشتناک کرونا از سوی دیگر خیلی‌ها را حتی از امورات عادی زندگی‌شان معاف کرده است. حالا در چنین فضای رعب آوری هستند طلبه‌های خانمی که مردانه‌تر از خیلی از مردها با شجاعتی مثال زدنی، هردوی این ترس‌ها را کنار گذاشته‌اند و تن بی‌جان فوت شدگان ناشی از ابتلا به کرونا را غسل می‌دهند...

*بسم‌الله گفتیم و آمدیم

برای گفت‌وگو با این بانوان طلبه جهادی به بهشت معصومه (س) قم آمدیم تا ساعتی با این بانوان جهادی به گفت‌وگو بنشینیم، صحبت را با این پرسش آغاز می‌کنم که چه شد که تصمیم گرفتید در اینجا حضور پیدا کنید؟ می‌گوید: اغلب فعالان گروه‌های جهادی افرادی هستند که هرجا احساس کنند می‌توانند کاری انجام دهند و کاری از دستشان بربیاید، وارد کار می‌شوند. با شیوع کرونا و فوت تعدادی از مبتلایان تصمیم بر این شد که با گروهی از دوستان وارد این عرصه شویم و هر کاری که از دستمان برمی‌آید، انجام دهیم. البته قبل از حضور در غسالخانه در بیمارستان‌ حضور داشتیم و به بیماران خدمت می کردیم. با توجه به کمبود نیرو خصوصا نیروهای زن در غسالخانه‌ برای تیمم و غسل دادن فوتی‌ها سرانجام تصمیم بر این شد که عده‌ای در بهشت معصومه (س) حضور پیدا کنند و برای اموات بر زمین مانده مسلمانان تیمم انجام دهند.

*روزهای اول کارمان را با تیمم آغاز کردیم

روزهای ابتدایی حضور را اینگونه روایت می‌کند که روزهای اول با توجه به اینکه امکانات و لباس‌های محافظتی مناسب وجود نداشت، اموات تیمم داده می‌شدند، بعد از توصیه رهبری در مورد لزوم تغسیل کامل اموات کرونایی داوطلب شدندنکه اموات کرونایی را غسل دهند. با پیگیری‌های مختلف لباس‌های مناسب توسط خیرین خریداری شد تا نیروهایی که در حال فعالیت هستند از آسیب بیماری دور بمانند، بنابراین پس از مهیا شدن شرایط بانوان جهادی داوطلب تصمیم می‌گیرند کار غسل دادن اموات را آغاز کنند.

*فعالیت 12 بانوی طلبه در غسال‌خانه

از تعداد نیروهای جهادی حاضر در اینجا صحبت می‌کند، از اینکه در روزهای ابتدایی تعدادشان خیلی محدود بوده اما میدان را خالی نکردند، می‌گوید در حال حاضر ۱۲ نفر به طور ثابت در غسالخانه  فعالیت می‌کنند و در دو شیفت اقدام به غسل دادن اموات مبتلا به کرونا می‌کنند، می‌پرسم تعداد فوتی‌های آقا بیشتر است یا خانم؟ می‌گوید، اطلاع دقیقی از تعداد آقایان ندارم اما احساس می‌کنم که تعداد فوتی‌های خانم‌های مبتلا به کرونا بیشتر باشد.

*خانواده‌ام مخالفت نکردند

حضور در اینجا و راضی کردن خانواده،‌ شاید کار آسانی نباشد آن هم برای غسل دادن اموات مبتلا به کرونا! سوال می‌کنم خانواده را چطور راضی کردید؟ پاسخ می‌دهد، خانواده من هیچ مخالفتی با حضورم در این مکان نداشتند، می‌پرسم مگر ممکن است؟ پاسخ می‌دهد که اعضای خانواده روحیه جهاد و خدمت دارند و معمولا وقتی نیاز به حضور در بحران احساس می‌شود نه تنها کسی مخالفت نمی‌کند بلکه خودشان هم علاقه دارند در این کارزار حضور پیدا کنند.  البته برخی از همکارانمان به سختی خانواده‌های خود را راضی کردند و پای کار ایستادند. به هرحال بیماری است و نگرانی، آن هم در محلی که نزدیک به فرد فوت شده مبتلا به کرونا قرار داریم نگرانی خانواده و اضطراب طبیعی است.

*شرایط را برای فرزندم توضیح دادم

می‌پرسم فرزندان شما چگونه با این موضوع کنار آمدند؟ توضیح می‌دهد دو فرزند دختر دارم، فرزند بزرگترم 14 ساله است و از کاری که انجام می‌دهم مطلع است و فرزند کوچکترم اطلاع ندارد، روحیه فرزند کوچکم حساس است و سعی کردم موضوع را با او مطرح نکنم. می‌پرسم فرزندان مخالف حضورتان نیستند؟ می‌گوید، طبیعی است که فرزندان من از حضورم در این فضا خوشحال نباشند اما اینکه بخواهند مخالفت کنند نه، اینگونه نبوده و شرایط را درک می‌کنند. فرزند کوچکم گاهی بهانه گیری می‌کند اما خواهرش در کنارش حضور دارد و باعث دلگرمی است، فرزند بزرگترم خوشبختانه درک بیشتری از شرایط دارد و تلاش می‌کند در انجام کارهای منزل بیش از گذشته به من کمک کند، تا جایی که وقتی پس از رفتن به منزل با دیدن اینکه دخترم کارهای خانه را انجام داده است خستگی از تنم خارج می‌شود.

*با اموات انس گرفتیم

از حال و هوای روزهای نخست شروع به کار می‌پرسم، سوال می‌کنم تا قبل از شروع به کار جنازه از نزدیک دیده بودید؟ می‌گوید برای اولین بار بود که فضای غسالخانه را دیدم، تا به حال میّت ندیده بودم، با مشاهده صورت اولین فوتی که قرار بود او را غسل دهم، حس عجیبی به من دست داد حسی شبیه به ترس یا تلنگر، دلم خالی شد سعی کردم خونسرد باشم تا اضطراب را به دیگران منتقل نکنم اما آن شب را نخوابیدم. این خاطره و احساس همیشه در یادم خواهد ماند، از آن روز سعی می‌کنم از این فضا درس خودسازی بگیرم. حالا پس از چندین روز کار سخت با اموات انس گرفته‌ایم و هر روز به همراه دوستان دعای فرج می‌خوانیم و امیدواریم این کار ما مورد رضایت خدا قرار گیرد و لبخند بر لبان امام زمان (عج) جاری شود.

*سخت‌ترین کار در غسالخانه

با شنیدن این صحبت‌ها تا حدودی ترسم ریخته اما شنیدن این خاطرات هم جذابیت خاص خود را دارد، می‌پرسم سخت‌ترین کار شما چیست؟ در مواقعی  وقتی میت به ما تحویل داده می‌شود،  می‌بینم که بیمارستان‌ها جسم بی جان را خوب آماده نکرده‌، برخی قسمت‌های بدن خونریزی داشته، برخی در دستشان سرُم وصل است که ما باید فرد را آماده غسل دادن و کفن کنیم. شاید سخت‌ترین کار جابه‌جایی میت و تحمل پوشیدن چند ساعته لباس‌های مخصوص باشد. بخشی از سختی کار طاقت آوردن در این لباس است که زیر این لباس عرق می‌کنیم و حرکت کردن با ماسک و لباس  هم کار راحتی نیست.

غربت این اموات حس سنگین خاصی را به من القا می‌کند، نوع دفن شدنشان، نوع تحویل گرفتن آنها و اینکه کسی آن‌ها را تا لحظه دفن شدن همراهی نمی‌کند، امواتی که با غربت تحویل غسالخانه می‌شوند.

*غرورم شکست

 ادامه می‌دهد، اینجا مکانی برای خودسازی است، در این روزها غرورم شکست و وقتی اموات همسن و سالان خودم را می‌بینیم که شاید آرزوهای زیادی داشته‌اند و امروز روی سنگ غسالخانه دراز کشیده‌اند باعث می‌شود تا بیشتر به خودم بیایم. همین موضوع باعث شده در رفتار با اموات و شستن آنها بیشتر دقت کنم.

خوشبختانه به نسبت روزهای اول تعداد داوطلبان ما در حال افزایش است و از این کار استقبال شده، دوستان طلبه و بسیجی در حال ثبت نام برای اینکار هستند و با حضور 8 نفر در هر شیفت کاری حجم کار به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. شیفت‌های صبح از ساعت 8 تا نماز ظهر و شیفت عصر از نماز ظهر تا شب طول می‌کشد. تعداد فوتی‌ها و حجم کار هم به نسبت روزهای ابتدایی کمتر شده است.

*همسرم هم در این کار مشغول است

همسرش طلبه است، می‌گوید همسرم هم مشغول همین کار است، می‌پرسم از بیماری وحشت ندارید؟ پاسخ می‌دهد، ترس از بیماری طبیعی است اما، اگر قرار باشد بترسیم و این کار را نکنیم اموات مسلمانان روی زمین خواهد ماند. برخی از دوستان پس از چند روز روحیه خود را باختند و نتوانستند این کار را ادامه بدهند. افرادی که در گذشته این کار را انجام می‌دادند می‌گویند که ما از قبل اعلام کردیم که این کار را انجام نمی‌دهیم و از انجام این کار امتناع کردند، ما با تجهیزات کامل در حال انجام این کار هستیم و نکات ایمنی را رعایت می‌کنیم، همچنین تجهیزات خودمان را در اختیار افرادی که اموات عادی را غسل می‌دهند قرار داده‌ایم.

*طوری بیاندیشید انگار که صدها سال زنده‌اید 

در بین صحبت‌هایش به سخنی از امیر مومنان (ع) اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد،  حضرت امیر (ع) فرمودند هر لحظه فکر کنید همین حالا خواهید مرد و طوری بیاندیشید انگار که صدها سال زنده‌اید. ما در این فضا این جمله را کاملا درک کردیم، کارهایمان را با دقت بیشتری انجام می‌دهیم و بیشتر به یاد مرگ هستم.

سوال می‌کنم، چند ساعت در روز به این کار مشغول هستید؟ توضیح می‌دهد، پس از نماز صبح تا شب هنگام مشغول این کار هستیم لذا خستگی نمی‌گذارد که به دیگر کارها بپردازیم. صحبت از شایعات این روزها به میان می‌آید می‌گوید، برخی مطالب در فضای مجازی آزار دهنده هستند، بحث کردن با شایعه پراکنان فایده‌ای ندارد و زمان مشخص می‌کند که حق با که بوده ما یاد گرفتیم کا را انجام دهیم آن هم بدون حاشیه، اولین باری که به بیمارستان رفتیم برای بیماران گُل بردیم، برخی در فضای مجازی گفتند این طلبه‌ها با رفتن به بیمارستان بیماری را به سطح شهر آوردند در صورتی که نکات بهداشتی را کاملا رعایت کرده بودیم، برخی دوستان ما به شهرستان رفته‌اند و متاسفانه شاهد برخوردهای بدی بودند و  بخی از مردم شیشه‌های اتومبیل آنها را شکستند این درحالی است که در بیمارستان‌ها پزشکان می‌گویند که بدون حضور طلبه‌ها کار دشوار بود.

در ادامه صحبتش به روزهای حضورش در بیمارستان اشاره می‌کند، روزهای اول حضورم در بیمارستان دیدم که بیماری به کسی ارتباط نمی‌گرفت، متوجه شدم این فرد توان حرف زدن ندارد، برایش آب آوردیم با قاشق به او آب دادیم ولی ما به همین سالمندان رسیدگی کردیم و حالا از بیمارستان ترخیص شده است، وقتی روز اول این بیمار را دیدم فکرش را هم نمی‌کردم تا فردای آن روز زنده بماند، نتیجه کار برای ما مهم است نه شایعات. برخی در فضای مجازی عنوان می‌کنند که اموات کرونایی قبر دسته جمعی دارند که اشتباه محض هست، بهترین غسل را برای بیماران کرونایی انجام می‌دهیم، اموات جداگانه دفن می‌شوند و گور دست جمعی ندارند، آداب شرعی میت مسلمان را دقیق رعایت می‌کنیم.

*هرکسی شستن میّت را قبول نمی‌کرد

تقریبا به پایان سوالات رسیده‌ایم که یکی دیگر از این بانوان طلبه به جمعمان اضافه می‌شود، از او می‌خواهم دلیل حضورش در اینجارا برایمان شرح دهد، می‌گوید کمک رسانی به بیماران را از بیمارستان آغاز کردم و وقتی احساس کردم جنازه مسلمان روی زمین مانده راهی غسالخانه شدم، دیدم که شستن میت قضیه‌ای خاص است و هرکسی وارد این مقوله نمی‌شود. با خودم گفتم که برای کمک به بیماران داوطلبان حضور پیدا می‌کنند اما برای غسل دادن فوتی‌ها هرکسی راضی نمی‌شود. خوشبختانه خانواده‌ام به دلیل اینکه روحیه جهادی دارند، مخالفتی با حضورم نداشتند و حتی وقتی تیمم انجام می‌دادیم برادرم می‌گفت باید میت را غسل داد، برادرم در بیمارستان مشغول است و دیگری هم با گروه‌های جهادی همکاری دارد.

*هربار شستن فوتی‌ها استرس‌زا است

از او می‌پرسم تا قبل از این هم کار غسل انجام داده بودید؟ می‌گوید، خیر حتی وقتی مادرم هم مرحوم شد نتوانستم بالای سرش حاضر شوم، روز اول ترس و استرس داشت و این ترس نسبت به روزهای قبل کمتر شده است، برای هربار باز کردم کاور فوتی‌ها این استرس وجود دارد که قرار است با چه فردی مواجه شویم، سعی می‌کنیم عادی برخورد کنیم و اضطرابمان را به یکدیگر انتقال ندهیم.

*از کاری که کردم پشیمان نیستم

می‌پرسم از حضورتان در اینجا پشیمان نیستید؟ با جدیت پاسخ می‌دهد من با این نیت که حضورم در این مکان واجب است آمدم، از کاری که کردم پشیمان نیستم هرچند علاقه‌ای به این کار نداشتم اما اگر به گذشته برگردم باز هم به اینجا خواهم آمد، امیدوارم زودتر تمام شود و به کارهای روزمره برسیم.

*به ما می‌گفتند خانم‌های کرونایی!

با خنده خاطره‌ای از این دوران برایمان تعریف می‌کند، چون نام خانوادگی یکدیگر را نمی‌دانستیم به ما می‌گفتند خانم‌های کرونایی! که به مرور زمان با شناخت یکدیگر به نام همدیگر را صدا می‌زنیم، یک شب یکی از دوستان من که در بیمارستان فعال است گفت که کمبود نیرو داریم و من به بیمارستان رفتم، یکی از بیماران وضعیت خوبی نداشت که همان روز جان خود را از دست داد، فردای آن روز که به بیمارستان رفتم همان شخص را برای غسل آوردند، این شخص شب قبل درحال زجر کشیدن بود درحالی که در غسالخانه آرام خوابیده بود، خیالم راحت شد که از درد آسوده شده اما حسرت می‌خورم که کاش آن شب بالای سرش مانده بودم و برای سلامتی‌اش دعا می‌کردم. در برخی بیمارستان‌ها اتاق افراد بدحال از افراد عادی جدا نیست که این موضوع باعث استرس بیش از حد افرادی حال بهتری دارد می‌شود، چون این موضوع را با جان و دل حس کرده‌ام تقضا دارم که به این موضوع رسیدگی شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 115
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 7
  • محمد IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    ماشاالله دل شیر داری آبجی. اجرت با شهید بی کفن
    • عبدالله مومن IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      53 22
      یکی ازین هنربندان یا افساداتیهایی مثل زشت کلام و غیره در اینجور جاها. پیدایشان نیست
    • ایرانی IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      6 35
      به این جمله توجه کنید: در چنین فضای رعب آوری هستند طلبه‌های خانمی که مردانه‌تر از خیلی از مردها .... به کرونا را غسل می‌دهند.. چقدر جامعه را مرد ستیز بار آورده‌اند ، مگه جنازه زن را یک مرد مجازه که غسل بدهد که شما ضعیفه ها مردتر از مردها این کار می کنید برید فکری بحال خودتان بکنید تا جامعه اصلاح شود ،بد بختها
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      31 3
      برادر مومن شما یک سری به سایت افساد طلب بزن !! در مورد این افرادی که از جون مایه گذاشتن و دارن اموات رو غسل میدن میگن شوآف هست !! میگن لازم نیست غسل بشن باید بدون کفن و دفن خاک بشن تا تهدیدی برای دیگران نباشن !!! اونوقت شما انتظار داری تو این مواقع افسادطلبها پیداشون بشه؟ اونا که رفتن تو هفت سوراخ قایم شدن تا کرونا نگیرن !!
  • سید IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    60 25
    احساس می کنم این نقطه عطف زندگی این افراد خواهد بود همون لحظه ای که کار ۱۰۰سال میکنه چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی... اجرکم عند الحسین علیه السلام...
  • محمدرضا IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    97 10
    خدا به حق حضرت فاطمه زهرا (س) کمکتون کنه و یار و یاورتون باشه انشاالله سلامت باشید
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      17 3
      #شجاعت
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    51 21
    آفرین شمازنن نیستیدشماازهررمردی مردتریدشماحداقل چیزی که میتوان به شمانسبت دادشیرزن است شیرمادرتان حلالتان جدامن آرزوداشتم شماتوی تک تکشهرهاباشیدتااگرماهم کرونایی شدیم البته خدانکنه کسی شود،حداقل خودم رامیگویم ،دوست دارم به دست فرشتگانی چون شماعسل داده شوم ونمازمیتم خوانده شودچون خیالم ازهربابت راحت است
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    51 6
    خدا همه را عاقبت بخیر کند.
  • علی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    37 36
    سلام درچنین شرایطی نیازی به غسل نیست
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      24 21
      شما هر وقت مرجع تقلید شدی نظر بده همه مراجع میگن لازم هست.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      28 20
      در صلاحیت و تخصص شما نیست که درباره این مساله نظر بدهی. همین کلی گویی ات نشانه روشنی بر این امر است
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      10 4
      من که مسلمانم خیلی ناراحت میشم بدون غسل منو دفن کنند. خوشحال شدم فتوی دادند که باید غسل داده شوند.
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    14 19
    از احساس مسئولیت شما سپاسگزارم تاکنون فکر میکردم برای اموات کرونایی کسی نماز میت نمیخواند و غسل داده نمیشوند شما ثابت کردید تا انسان زنده است انسنیت نمیمیرد اصلا هم مهم نیست با کدام عقیده و با چه تیپ وطرحی پاینده و سرافراز باشید
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    54 11
    کجایند خانمهای سلبریتی؟؟؟!! گویا فقط یاد گرفته اند در بحران ها زر بزنند وغرب را برسر این ملت بکوبند..چرا گورشان رابه غرب مدرن گم نمیکنند وایران عقب افتاده را رهانمیکنند
    • DE ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      23 37
      حرف مفت چرا میزنی.چرا باید سلیبریتی میت شوری کنه. هرکدوم از این غسالها میتونن ناقل بشن و جون یه عده رو بگیرن.
    • من IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      13 3
      پول مفت آدمها رو خراب میکنه!
  • ابی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    25 15
    خدا خیرتون بده...این بندگان خدا غریبانه دفن میشن و مراسم براشون نمیشه گرفت . ان شاالله حضرت زهرا (س) اجرتون بده
    • عرفان رحیمی IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      26 29
      فاطمه زهرا مگه اجرم میده یا خدا فقط اجر میده نفهم ها
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      11 22
      15:35. بله. حیوان خبر ندارد زمکان آدمیت! ای نادان! انسان کامل جایگاهی داره که واسطه رحمت برای عالمیان، فیض، عنایت، خیر و شفاعت از سوی خداست. قرآن نمیخونی وتدبر نمیکنی و حرفهای مهمل میزنی.
    • به عرفان رحیمی IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      17 10
      بله. مگر خیال کرده اید بیماران را پزشکان و یا دارو شفا می دهد؟ خیر. خدا شفا می دهد اما خدا راه شفا را در دست پزشک و دارو گذاشته است. رضایت الهی هم در گرو رضایت حضرت زهرا علیها السلام است. پیامبر فرمورد رضای خدا در رضای فاطمه و غضب خدا در غضب فاطمه است. این خواهران طلبه کافیست روزقیمت رضایت حضرت زهرا را داشته باشند تا خدا هم آنها را به بهشت ببرد.
    • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      0 0
      خسته نباشید به شما واقعا کارتون خدا پسندانست ..کاش ماهم بتونیم یه لحظه مثل شما شجاع باشیم
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    10 15
    سلام خدابر شما مشرقین که مروج خوبی ها در جامعه اید .جزاک الله خیرا
  • مرصاد IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    26 17
    اینها را مقایسه کنید با آن لجن پراکنانی ، که در این بحران کرونایی ، فقط آیه یاس می خوانندو روحیه مردم را تضعیف می کنند !!
  • سید IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    15 8
    خداوند شما را با عمه ی سادات حضرت زینب سلام الله علیها محشور کنه
  • ساسان IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    10 5
    درود خدا و ملائکه و ائمه الهدی والنبیین صلی الله علیهم بر شما باد فرشتگان زمین،مادران مربی کل عالم الهی باخاصان درگاهش ماجور محشور گردید..وقتی قرارباشداقاجانمان یاور زن داشته باشد نشانمان دادیدتبارک الله..یاعلی ع
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    13 5
    خسته نباشید خدا یار یاورتون باشه
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    9 19
    امروز روز عمل است و روز حساب نیست فردا روز حساب است و روز عمل نیست . امام علی علیه‌السلام خوش به سعادت آنان که این گونه عملی دارند
  • نسرین حسینی IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    17 20
    سلام خدا حیرتان دهد فرشته های روی زمین با قلب پاکتان ما را از دعاهایتان محروم نفرمایید
  • ناشناس IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    11 14
    بی خبر از هم خوابیدن چه سود؟ برمزار مردگان خویش نالیدن چه سود؟ زنده را تا زنده است باید به فریادش رسید ورنه بر مزارش آب پاشیدن چه سود؟ گر نرفتی خانه اش تا زنده بود خانه صاحب عزا خوابیدن چه سود؟ گر نپرسی حال من تا زنده ام گریه و زاری و نالیدن چه سود؟ زنده را در زندگی قدرش بدان ورنه مشکی از برای مرده پوشیدن چه سود؟ گر نکردی یاد من تا زنده ام سنگ مرمر روی قبرم وانهادن ها چه سود؟ شیخ بهایی
  • هموطن IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    7 12
    دست مریزاد خوش به سعادتتون کاش تو همه شهرها نیروهایی مثل شما باشند من از مردن نمیترسم از نوع مردن و غسل و کفن ودفنش میترسم خدا عاقبتمونو ختم بخیر کنه وبه شما عزیزان اجر بده
  • P NL ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    11 15
    باید گفت خدا ازتون راضی باشه . تنتون سالم انشاالله این بیماری هرچی زودتر بره که همه ب آرامش برسیم
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    9 6
    از صمیم قلب براتون دعای خیر دارم خدا انشاء الله موفق و مویدتا کند و ماجور باشید دعای اصلی هم خدا حفظتون کند
  • Aa IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    9 18
    اجرتون با فاطمه زهرا خدا حفظتون کنه
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    5 26
    گزارشی از تغسیل اموات در شهرهای شمالی بالخصوص رشت و بندرانزلی تهیه کنید زیرا فقط در قم اموات غسل داده می شوند در جاهای دیگر فقط تیمم بدل از غسل انجام می شود
  • Am IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    9 12
    سلام خدا حیرتان دهد فرشته های روی زمین با قلب پاکتان ما را از دعاهایتان محروم نفرمایید
  • نبقی شور IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    7 17
    من هم میخوام داوطلب بشم. کجا مراجعه کنم؟ خود بشکن، آینه شکستن خطاست.
  • شاهین IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    13 16
    من میخواهم دریک کلمه شما عزیزان را وصف نمایم. شما. خیلی شیر هستید
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    15 14
    خسته نباشیدبه همگیتون اجرتون باخانم فاطمه الزهرا
  • محمد IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    8 14
    الحق که ارزش کار شما کمتر از شهادت نیست اجرتون با ابا عبدالله وشهدای کربلا
  • ناشناس IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    7 18
    خدا شمارو برای خانوادتون حفظ بکنه اجرتون با فاطمه زهرا سلام الله علیها
  • محمد IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    8 15
    تصور کنید مهناز افشاز یا بهنوش بختیاری و امثال اینها رو ببرن غسالخانه . چ میشه ؟ فکر میکنم از ترس ب گربه بگن دایی
    • فاطمه IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      2 0
      جاتون بهشت
  • زندانی IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    5 13
    کی قدر شما را میدونه .کاش دولت بیشتر فکر شما ها بود .این دنیا ک پاداش نداشتی انشاءالله آخرت پاداش داشته باشید
  • فرزاد IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    4 13
    حجاب چهره جان میشود غبارتنم. خوشادمی که ازان چهره پرده برفکنم....قل ان الموت الذی تفرون منه فانه ملاقیکم بگومرگی که ازان 5875فرار می کنید به ملاقات شما خواهد امد !
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    15 9
    ماشاالله به غیرت تون. حضرت زهرا سلام الله علیها شفاعت تون کنه
    • محمد IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      2 0
      مردان بی ادعا
    • حبیب اله IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      2 0
      کل من علیها فان خداوند بلند مرتبه از همه شما قبول کندو انشالله سال پرخیروبرکتی داشته باشید واگراجرتان با بی بی دو عالم و قابل توجه آنهایی که میگویند نه غزه نه لبنان الان کجایید
  • محمد IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    4 0
    خدا به همه شما اجر دهد.امین
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    دمتون گرم اجرتون با امام حسین
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    3 0
    به شیر زنان کشورم افتخار میکنم....آنهایی که راه رسالت و کمال را یافته انند و جان می‌دهند در راه عشق... حال در هر لباسی که می‌خواهد باشد!
  • بنده خدا IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    3 0
    با توجه به اینکه این خانم ها تحصیلات حوزوی دارند از علمشان استفاده می کنند مانند پزشکان و پرستاران که بواسطه ی علمشان به صورت سرباز وطن دارند خدمت می کنند.هر فرد معمولی که علمش را درآن زمینه نداشته باشد صحیح نیست آن کار را انجام دهد به عنوان کسی که در غسل دادن یکی از اقوام کمک کردم اگر کسی علمی به غسل دادن نداشته باشد ممکن است درست اعمال را انجام ندهد.این که نظرتان این است که سلبریتی ها ( که معمولا بازیگران را در این گروه قرار می دهید)به غسالخانه بروند نشان از عدم آگاهی شماست .لطفا خشم و غضب را کنار بگذارید،علاوه بر غسل دادن باید فکری به آبهای زیر زمینی کرد که اگر این آبها آبهای زیر زمینی را آلوده کنند برای آنها که از آب چاه استفاده می کنند چه بسا خطرناک خواهد بود.خداوند همه ی انسانها را بیامرزد و قرین رحمت خود قرار دهد.
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      7 0
      آره. لازم نکرده سلبریتی ها آنجاها بروند. اما فقط خفه شوند و دست از سمپاشی علیه همین خادمان بی ریای ملت دست بردارند.
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    8 4
    جنتی کجاس؟
  • احسان IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    2 0
    خدا قوت اجرتان باصاحب الزمان عج لذت بردم از طرز فکر انسان دوستانتون
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    4 0
    مردبودن به مردی نیست دورآبجی برشرفت ازمامردتری
  • رضا IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    14 0
    سلام من دانشجوی پزشکی هستم اون کاربرانی که به این قشر زحمتکش و خادم که بدون هیچ چشم داشتی جان خود را در معرض خطر قرار داده اند تا اموات عزیز من و شما را غسل و کفن کنند تا تسلی خاطر و آرامش بازماندگان را سبب گردند ای بیشعوری که قدردان نیستی خدای ناکرده اگر یکی از عزیزانت پدر ، مادر ، خواهر یا برادرت زبانم لال بجهت گرفتار شدن به این بیماری از دنیا می رفت عرضه غسل و کفنش را مطمعن هستم نداری پس مرحم آنها نیستی نمک زخم هم نباش . من بخدا قسم به حرمت این فرشتگان سر تعظیم خم می کنم . خداوند عوض خیرتان بدهد
    • ساناز IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      0 0
      منهم واقعا دستشان را میبوسم که خود را در خطر قرار داده در راه رضای خدا شرمنده از حرفهای بیهوده بعضی ها که واقعا در اشتباهن شرمنده
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    خدا پشت پناهت خودتون خونواده ها تون اجرتون با بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها السلام
  • ابوالفضل IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    2 1
    سلام و درود بر این شیر زنان اجرتان با حسین
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 1
    خداپدرومادرتون رو بیامورزه که چنین فرزندانی تحویل جامعه دادن
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    خداوند همتون رو خیرتون بده
  • سکووت IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    11 0
    درود بر آنشخصی ک بر پشتش نوشته جانم فدای رهبرم ..جااآاان من هم فدای تو ....تویی ک از جنس این خاکی درود بر تو درود بر خانواده ات درود بر نفست درود بر جد و آبادت ورود خداوند بر این جمله زیبایت و خداوند پشتو پناهتان و پشتو پناه همکارانت انشاالله
  • رقیه صادق IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    2 1
    چن بار تو فضای مجاری دفن بیماران را میدیدم بی اختیار برایشان اش میریختم که انهایی که به رحمت خدا میروند با اداب شرعی مسلمانان دفن شوند چون این مراسم قداست داردوبسیار متاسف میشدم با خواندن این مطالب این خواهرا وبرادرا ن دعا کردم فرشته های روی زمین خدا عمر با عزت عنایت کند وگرنه خیلی غریب بودن صرف نظر از اقلیتی همه سپاسگزار شماهستند
  • محمود IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 1
    آفرین بر شما شیرزنان شما شیعه واقعی وپیرو حضرت زهرا (س) هستید خداوند از شما قبول کند .از خدا برای شما سلامتی توام با عزت وتوانایی تداوم خدماتتون به ملت شریف ایران را دارم.
  • حسن IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 1
    بنده نزدیک 2هفته پیش درگیر این بیماری بودم تاسرحدمرگم رفتم من درک میکنم چه فداکاری دارن میکنن این عزیزان ،حتما غسل برا مسلمان لازمه
    • میلاد NL ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      0 0
      چجوری مبتلا شدی برادر‌‌..بلا دور باشه
  • محمدرضا IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    درود بر مردان و زنان شیر دلی که بدون هیچ ترس و واهمه ای چنین کارهای سختی را انجام میدهند شما مصداق بندگان مخلص و صالح خداوند تبارک و تعالی هستید سلامت و تندرست باشید مطمئنا خداوند شمارا ماجور و با بهترین بندگانش همنشین خواهد ساخت .رحمت ویاری خدا بدرقه راهتان.
  • حاج محمد IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    آجرکم الله ان شاالله
  • ایرانی US ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    زبانم توانایی قدر دانی ازخود گذشتگی و ایثارگری شما بزرگواران گمنام رادندارد خدا اجرتان دهدواقعادل بزرگ و ایمانی قوی و اطمینان از عمل خوب که توان فعالیت در ان محیط و به ادم میده که کار هر کسی نیست با این عملتون ثابت کردین انسانهای واقعی شما هستین و من به هم وطن بودن با شما افتخار میکنم.
  • حسن IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    11 0
    مدیریت اسلامی وزارت و سازمانها دست افراد بیسواد و بی تدبیره. تولید اتاق ضد عفونی با اشعه گاما و ایکس و ماورا بنفش و ازن و الکل و مه پاش و حرارت توسط دو کارشناس یا دانشجوی فوق دیپلم امکانپذیره. تمام وسایل در بازار بدون تحریم هم هست. اینکه قصد شما خالی کردن جیب مردم و خزانه است چیز دیگر است که با دلار 4300 تومنی جنس وارد کنید که ازاد بفروشید اگر هم نشد مطرح کنید تحریم اید. بهتره روسای پزشکی و وزیر و تایید کننده را محاکمه به دلیل بی تدبیری و توسعه بیماری از بیمارستان و پزشک و پرستار کنید.
  • بنده ی خدا IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    6 0
    ازاین که حضور روشنی درراین صحنه داری واقعا سپاس گزارم خدا ان شاءالله پاسخ مهربانی هایت رابدهد.
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    10 13
    همچین کار شاقی انجام نمیدین که این همه وقت از مال بیت المال خوردین حالا دو ساعت در روز کار میکنین سر کسی منت نزارین ای دکان بازاری که واسه چاپیدن ملت درس کردین یک روزم این کار ها رو داره دیگه البته که نیازی به غسل چنین افرادی نیست
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      0 0
      خیلی بیشعوری. تو لابد پول مفت خوردی که میچسبونی به دیگران. راحت حرف نزن. اگر نردی عمل کن. اگر پدر و مادر خودتم باشن همین حرف میزنی. واقعا برای شما بیشعوران جامعه متاسفم که فک کردید خیلی باشعورید.حاضرید به راحتی به دیگران توهین کنید
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    0 3
    این کارھارعایت نکردن بھداشت وانتشارویروسہ
  • محمد IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    خدا اجرتون بده انشاالله سالم باشین
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    4 0
    اجرتون به حضزت زهرا خدا خودش کمکتون کنه که سلامت باشید الهی همیشه عمرتون خوشحال وسلامت باشید
  • بنده خدا IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    2 0
    چگونه میتونیم توتبریز بریم توغسال خانه فوت شدگان کرونا ثبت کنیم ماهم شرکت دراین کارخیر باشیم راهشوکسی بلده بهمون بگه لطفا
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    3 0
    انشاالله که به بالاترین درجات عالی در دنیا و آخرت بریسید
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    7 3
    خداوندبه شماسلامتی بده وعاقبت بخیر باشین.اجرکم عندالله
  • سید مجید میردامادی IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    8 2
    دست وپای شمارا میبوسم شما به واقع از یاران امام حسین درزمان خودش ویاران امام زمان دروقت ظهور هستید بخدا قسم شما درروز قیامت حق شفاعت دارید امثال من رو حلال کنید دعامون کنید
    • عباس DE ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      0 0
      این عزیزان مدافع شرفوایمانند درود برشما شیر زنان با ایمان
  • رضا IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    خدا قوت زنان قوی تر از مردان اجرتان با امام زمان
  • رضا IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    اگر قرار باشد مورد عنایت معصومین و رحمت پروردگار قرار گیریم و از شر کرونا خلاص شویم ... از نیت پاک اخلا و اخلاص در عمل این جهاد گران غسال و امثال اینهاست
  • یه نفر IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    دمتون گرم ...اجرتون با امام زمان
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    من پرستار بخش کرونا هستم فکر میکردم کار ما خیلی سخته ولی میگم خدا توان شما رو زیاد کنه من احساس کردم در برابر شما کوچک هستم کار شما خیلی ارزشمنده خدا شما رو حفظ کنه
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    در قدیم نه می دانستند میکروب چیست نه می دانستندویروس چیست بنابراین باتوجه به این دانستها باید نحوه این دستورات هم متحول شود تا مردم هم خیالشان راحت شود وزندها هم کمتر درمعرض قرار گیرند
  • روژان US ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    اجرتون با بی بی دو عالم شیر زنان دوست داشتنی،ادم شماها رو میبینه واقعا کیف میکنه
  • راضیه IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    سلام خسته نباشید واقعا که دربرابر شما ها باید سجده شکر بجا آورد...
  • محمد IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    خدا خیرتان دهد که در چنین شرایطی حاضر شدید به مردم کمک کنید
  • مجید IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    خوش ب سعادت شما طلبه های واقعی
  • عبدالباسط IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    اجرکم ایندالله فرشتگان زمینی خداقوت
  • امیر IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    وحشت توی دل مردم از آنجا شروع شده که مسولین با ملت روی راست و شفاف نبودند همه جا گفته میشود که اموات مردم را غسل نمیدهند وهر ده تا رو توی یه گور ۳متری میندازن و اسید واهک روی اموات می ریزن اگر اینجوری باشه که خدا باید غضب ش را نصیب کسانی کند که همچین روشی را در دفن اموات مردم برای آنها انتخاب کردند اگر اینجور باشد آنها یی که اموات مردم ودر گور ها دسته جمعی خاک میکنند مطمن باشید درآینده خداوند به مرگی آنها را دچار میکند که جنازه شان قبر راهم نبیند
  • معصومه IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    سلام وخسته نباشید و احترام اینجانب همسر شهید هستم و تمام متن بالا را خواندم وباجاتودل حاضرم دراین اجربزرگ معنوی باشم درکنار هموطنان مسلمانم کمک کنم ..نمیدونید قلبم درد گرفت ازاین اوضاع خدایا کمک همه ماباش توروخدا من راهم شریک کنید درایت ثوابتون اجرتون باامام حسین انشااله
  • شیدا IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    سلام به شما فرشتگان زمینی خدا.من حتی توی تصورم هم جرات ندارم جای شما باشم.به خدا حتی از تصورش میترسم.شما آدم معمولی نیستید .شما اسطوره ی انسانیتید.اجرتون با حضرت زینب.
  • علیرضا IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    آفرین بر شما آفرین بر ایمانتان .آفرین بر اعتقادتان . در یک کلام درود بر قلب پاکتان
  • IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    احسنتم عندالله المثاب درود بر شرف مادری که تورا تووشکمش حمل کرده .صدرحمت برپدری که بزرگت کرده . درود فراوان برپدرومادرت وازخدامیخواهیم که شما وهمکاران محترمت درتمام مراحل زندگیت موفق وموید شوید وازخدا مطلبم که شماوکادر همکاررا از هردایی دور نگهدارد
  • IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    خیلی مردیدخداحفظتون کنه خدابهترین مصلحت هاش روبرای شماوعزیزانتون رقم بزنه
  • رقیه ن IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    خدا پشت و پناهتان مرهبا به این انسانه‍آکه. ایرانی هستن جانم ف‌دائ ره‍برکه چپین حکمئ داده
  • آلما IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    نظر همه دوستان قابل احترام. اما اینجا نیستیم برای نظر دادن. گاهی فقط باید خوند و گفت التماس تفکر حق پشت و پناه همتون و کسایی که چه زن و چه مرد، در تلاش هستند و می‌جنگند برای خوب نشان دادن اوضاع تا ترس کمتر بر مردم حاکم شوند
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    اگه کمک خواستین من حاصرم بیام
  • زهرا حسنی IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    خدا قوت همیشه انسانهایی که این روحیه ایثار کری را دارند در بدترین شرایط نقطه امید میشوند و خداوند به خاطر رحم کردن همین افراد کم یک جامعه را از بلا دور میکند. آرزوی سلامتی برای شما و خانواده آنان را از خداوند داریم
  • معصومه IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    عالی
  • Masoome IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    متن رو که خوندم یاد کتاب دا افتادم، واقعا یه انسان چقدر میتونه روح والایی داشته باشه چه سربازایی داره امام زمان،چقدر خوب ذات پاکتون آشکار شده خوشبحالتون سربازای امام زمان....
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    سلام ایکاش در رابطه به این موارد بیشتر پرداخته میشد .خداوند به این عزیزان ارج دنیوی واخروی عنایت فرماید انشاءالله
  • عباس IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    تمام مطالب را خواندم ۱- من د ر خود چنین جراتی ندیدم پس درود بر شما ۲- خداوندا به تمامی جهاد گران این مقطع خیر دنیا و آخرت عطا کن ۳- خوب است انصاف داشته باشیم اگر در این شرایط کاری نمی کنیم و زبان تشکر هم نداریم لا اقل مثل مار نیش نزنیم انسان باشیم نه شکل انسان!
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    هرشخصی کرونا بگیره یاهرمریضی وبه کسی انتقال بده وباعث مرگ کسی بشه از گناهان کبیره هست حالا اینا غسل میدن خوبه ولی بیماری نباید انتقال پیدا کنه به کسی
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    دورودبه شرفتان زنان ايراني
  • خانقاهی IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    خداوند اجر خیرتان بده و پاداشتان با ائمه معصومین علیهم السلام خداوند بلا وبیماری را از جامعه بشریت دوربگرداند آمین
  • سهیلا IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    سلام.تا قبل ازینکه اموات کرونا غسل داده بشن.کلا از اسمش میترسیدم.ولی خدا پدر و مادر و خودتونو قرین رحمت خودش قرار بده.
  • اعظم IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    به وجود آدمهایی امثال شما باتمام وجودافتخارمی کنم ،امیدوارم کمی از شهامت شما در ماهم ریشه بدواند
  • مریم IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    پاداش شما عزیزان فقط باخداست اینم یه دوره ای از امتحان های خداست که می خواد بنده های واقعا خالصش روازبنده های ناخالصش جداکنه
  • منصور نادرنژاد IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    می خواهم میت بشویم
  • محمود IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    خداونداجروسلامتی وتوفیق بیشترشان دهدوماراهم چنین توفیق وروحیه ی جهادی عنایت فرماید.
  • میلاد IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    مرسی داقعا نرم خبر خوبی بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس