کد خبر 1053951
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
غسالخانه قم

غسالخانه بهشت معصومه (س)قم جایی که حالا بانوانی جهادگر متوفیان کرونا را راهی منزل آخر می‌کنند.

به گزارش مشرق، هنوز بهار نیامده. اول صبح سرمای بی جانی دارد. سرمای روزهای آخر اسفند سردترین زمستان ممکن. ساعت هنوز ۸ را نشان نداده بود که خودش را رساند.

چند نفری زودتر رسیده اند و هنوز بعضی‌ها نیامده اند. راه اینجا طولانی است. برای این ها، اما «بعد منزل نبود در سفر روحانی». انگار چند سالی هست که باهم آشنا هستند. سلام گرمی می‌کنند و از حال هم می‌پرسند.

بیشتر بخوانید:

جهاد ضد کرونایی روحانیون در دل محرومان +فیلم و عکس

تمام جزئیات غسل و کفن و دفن فوت‌شدگان مبتلا به کرونا +عکس

حال روزهایی که شاید چندان پرسیدن ندارد. چادر مشکی اش را برمیدارد زیر لب «بسم الله» می‌گوید و سراغ لباس هایش می‌رود. یک لباس سرهمی ضخیم زرد رنگ. از جنسش خبر ندارد، اما می‌گوید که گفته اند این لباس‌ها ضدآب است. آخرنباید آبی به بدنشان برسد.

شنیده است که واگیر کرونا با آبی که به بدن متوفی میرسد ضریب تصاعدی پیدا می کند و این لباس‌ها سنگر آخر است. زیپ لباسش را که می بندد می رود سراغ سایر تجهیزات، چکمه ها، دستکش‌ها و ماسک و آخر سر هم شلید محافظ صورت. حالا صدایش را به سختی می شنوم. از پشت چند لایه حفاظی که مجبور است برای حفظ سلامتی اش هر روز ساعت‌ها بارشان را تحمل کند.

اینجا غسالخانه بهشت معصومه قم است. همانجا که حالا پررفت و آمدترین روزهای سالش را می گذراند، یک قدم مانده به منزل آخر، که با مهمان ناخوانده‌ای به اسم کرونا روزهای شلوغی دارد و طلبه‌ها و نیروهای جهادی آمده اند تا به قول خودشان نگذراند هیچ میتی در این شلوغی روی زمین بماند.

زهرا جعفری یکی از همین هاست طلبه‌ای که سرپرستی گروهی را برعهده دارد که این روزها داوطلبانه کار غسل و کفن اموات کرونایی را برعهده گرفته اند. حالا با این لباس‌ها با ده دقیقه قبلش زمین تا آسمان متفاوت شده. مهربانی چشم هایش، اما همان است.

ساعت ۸ است، سه نفر دیگر هم رسیده‌اند و جمع هفت نفرشان تکمیل شده، با این لباس‌های سرهمی و نقاب‌هایی که کل صورتشان را پوشانده شبیه فضانوردها شده‌اند.

مردی از پشت در صدا می‌زند «خانم‌های کرونایی!» لبخندشان بعد از شنیدن این کلمه تعجبم را بیشتر می کند. نگاه متعجبم را که می بیند می‌گوید: «این اسمیه که آقایون وقتی میخوان اموات کرونایی رو تحویل بدن صدامون میکنن، اون سمت هم اموات عادی رو میبرن و غساله‌هایی که از قبل اینجا مشغول بودن کار غسل و کفن رو انجام میدن».

آن‌طور که جعفری می‌گوید بعد از شیوع کرونا غساله‌ها راضی نمی شوند که تغسیل و تکفین اموات مبتلا به کرونا را انجام دهند و از طرفی هم در روزهای اول تجهیزات حفاظتی وجود نداشت و به همین خاطر با حکم شرعی اموات با تیمم دفن می شدند، اما حالا اوضاع فرق می‌کند و بعد از توصیه رهبری در مورد لزوم تغسیل کامل اموات کرونایی آن‌ها داوطلب شده‌اند که واژه «بی غسل و کفن» برای عزیز کسانی کنار هم نیاید. دو واژه‌ای که شیعه خاطره خوبی از آن ندارد.

کاور را باز می‌کنند. نزدیکشان نمی شوم. می ترسم. هم از دیدن میت و هم از احتمال ابتلا. برای این‌ها، اما انگار اوضاع فرق می‌کند. پشت لباس زینب نوشته «جگر شیر نداری سفر عشق مرو» جگر شیر دارند انگار. زهرا کنارم می ماند و بقیه کارشان را شروع می کنند، می پرسم نمی ترسید از اینکه خودتان مبتلا شوید؟ می‌گوید «اضطراب و دلهره قطعا برای همه وجود دارد، اما خداروشکر بچه‌ها از نظر ارتباط معنوی خیلی قوی‌اند اگر این ارتباط معنوی وجود نداشت قطعا نمی‌تونستیم تحمل کنیم، ما حس‌های عجیب و غریبی رو اینجا درک کردیم».

با خود می‌گویم حتما قبل از این هم بارها این محیط را تجربه کرده اند خیلی از طلبه‌ها برای ثواب می‌روند و تغسیل میت را تجربه می کنند انگار که ذهنم را خوانده باشد می‌گوید: «همه بچه‌هایی که اینجا داوطلب شدن حتی تا قبل از این جسد کسی رو از نزدیک ندیده بودن. حتی غسل پدر و مادرهاشون رو هم انجام ندادن، اما اینجا انقدر سعه صدر و آرامش دارند که آدم متعجب می شود.»

صدای «السلام علیک یا اباعبدالله» تغسیل کنندگان بلند می‌شود جعفری می‌گوید: «هروقت که از نظر روحی تحت فشار قرار می گیریم از ائمه (ع) مدد می گیریم. هر روز قبل از شروع کار از امام زمان (عج) می خوایم مارا کمک کند، نگذارد کم بیاریم، بچه‌ها هم بین کار دائم ذکر می گویند و به اباعبدالله سلام می دهند که ثوابش به اموات هم برسد».

کار میت قبلی هنوز تمام نشده که بعدی را می‌آورند این یکی، اما از اموات کرونایی نیست. غساله‌های بهشت معصومه (س) تحویلش می‌گیرند و کارشان را آغاز می‌کنند. فضا سنگین است. دیدنشان در کاور هم حتی برایم سخت است می پرسم چرا اومدید واقعا؟ می‌گوید: «بالاخره یه کسی باید این کارو می کرد، کم هم نیستیم خیلی‌ها درخواست دادن که اجازه بدیم بیان. واقعا داره روزهای جنگ تکرار میشه، یه دختر ۱۶ ساله که پدرش شهید و برادرش هم مدافع حرمه روزهاست به من اصرار می کنه که بیاد و اینجا تو کار تغسیل اموات کمک کنه، اما به خاطرسنش نمی تونیم اجازه بدیم درست مثل زمان جنگ که نوجوان‌ها شناسنامه هاشونو دستکاری میکردن که راهشون بدن».

روی صورتش قطرات عرق نشسته، لباس هایشان ضخیم است و ساعت‌ها ماندن در آن‌ها اذیتشان می کند شیلدش را جلوی صورتش تکان می دهد که باد قطرات عرق روی صورتش را خشک کند، حرف هایش را ادامه می‌دهد «روزهای اول فقط از طلاب بودیم، اما بعد دیگه داوطلب غیر طلبه هم زیاد اومد، حالا توی سه شیفت و هر شیفت ۷ نفر اینجا کار میکنیم یک سری ملاحظه هم برای پذیرفتن داوطلب داریم داوطلب بالای ۴۵ سال رو به خاطر خطر کرونا توی سن بالا و خیلی جوان به خاطر تاثیرات روحی محیط اینجا نمیپذیریم و خانم‌هایی که اینجا فعالن حدودا بین ۲۰ تا ۳۵ سال هستن».

کار میت اول تقریبا تمام شده است که دوباره صدایشان می‌زنند «خانم‌های کرونایی» خانم جعفری می‌رود و میت را از مسئولان آقایی که دم در حضور دارند می گیرد و به دوستانش تحویل میدهد. هنوز به سمت من نیامده که دوباره صدای یا اباعبدالله شان بلند میشود این بار بلندتر از دفعه قبل و با حزنی بیشتر. از بین حرف هایشان می‌فهمم که جوان است. به مادری فکر می کنم که حالا بیرون از این فضا منتظر تحویل جنازه فرزندش نشسته تا برای همیشه به خاکش بسپارد آن هم بدون اینکه بتواند در آغوشش بگیرد، لمسش کند و برای آخرین بار وداع کند.

گوشه چشم‌های زهرا هم خیس است می‌گوید: «جوان ترها را که می‌آورند دلمان بیشتر به درد میاد، همین چند روز پیش هم نرگس رو آوردن، خودم کاورشو باز کردم» اشکی که گوشه چشمش مانده بود بالاخره سرازیر می شود.

برایم تعریف می کند که وقتی در بیمارستان به عنوان همراه بیمار حضور داشت دختر ۲۸ ساله‌ای به اسم نرگس بستری بود. پدر و مادرش هم هر دو مبتلا و در بخش آی سی یو. نرگس هر شب با گریه می خوابید و آرام و قرار نداشت و به همه می گفت برای پدر و مادرش دعا کنند. از مرگ می ترسید. وقتی بیمار تخت کناری که همیشه می گفت شبیه مادرم است از دنیا رفت ترسش بیشتر شد. «شب تا صبح نمی خوابید دستشو گرفتم و تا خود صبح بالای سرش موندم و دلداریش دادم. می‌گفتم مطمئنم همه تون صحیح سالم برمی گردید خونه. اما اشتباه میکردم فرداش خبر دادند که مادرش فوت شده و دیروز هم خودم کاور نرگس و اینجا باز کردم».

حرفش که تمام می‌شود بلند می‌شود، از او شنیده بودم که «بچه‌های اینجا انقدر سعه صدر دارند که حتی وقتی خیلی متاثر می‌شوند به روی خودشان نمی‌آورند یا خلوت می‌کنند» و حالا دیدم.

کار میت دوم هم تمام شده، با همه موازین شرعی با ذکر یا اباعبدالله راهی‌اش می‌کنند. حرف هایمان به سکوت رسیده است. حتما همه به یک چیز فکر می کنیم، به منزل آخر. حالا همه در یک خط ایستاده اند و دارند با نگاه جوانشان را بدرقه می کنند. انگار عزیز خودشان باشد. میپرسم: «راستی گروه تون اسمی هم داره؟» می‌گوید: «آره، بچه‌های بهشت».

منبع: خبر حوزه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    27 19
    عجب...
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      31 12
      عجب نداره مومن همینه.!
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    87 5
    احسنت.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    76 36
    خدا قوت. خسته نباشید.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    27 11
    دمشون گرم اینها از مردها مردترند خدا قوت
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    29 2
    واقعا شما جگر شیر دارید آدمهایی هستند از ترس جونشون تو هفتا سوراخ رفتند و یا یک عده دنبال عشق و حال خودشون و دنبال سفر و خوشگذرانی هستند شما رفتید تو دل خطر
    • سلمان DE ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      1 27
      اسم خوبی نمیزاری برای کسایی که احتیاط میکنن خودت میتونی برو تو قلب دشمن کرونایی بعد ادعا کن بقیه پنهون میشن
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
      1 16
      منظورم از کسانی که هفتا سوراخ رفتند کسانی هستند که کاری نمی کنند نق هم می زنند خودشان لگد ته قوطی خالی نزده اند بعد یه عالم هم طلبکارند
  • GB ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    6 59
    تو که اینقدر جگر شیر داری کم مونده لباس فضانوردی بپوشی دلقک
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      29 10
      دلقک خودتی احمق انگلیسی عرضه کمک به مردمو نداری لااقل خودتو زیادی نخور
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      28 9
      دلقک خودتی و آن کسی که در تربیتت کوتاهی کرده
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      27 1
      آنچه لایق خود بیشعورته به این شیرزنان نسبت نده
    • GB ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      4 24
      اره من انگلیسیم ، بیشعورم ،بی تربیتم ،دلقکم ..... شما ، بهترین مردمان دنیا ، پاکترین دلسوزترین ، باوجدان ترین ، خوبترین ....
  • Ali DE ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    6 33
    در این شرایط بایستی اجساد سوزاند و بعداً خاکستری آنرا میتوان دفن کرد. خطری اجسادی کروناهی را نباید دستی کم گرفت. در ایتالیا یک کشیش که با اجسادی کروناهی در تماس بود امروز جانی خود را از دست داد!در چنین شرایطی بایستی مراجع تقلید یک چنین فتواعهی را صادر کنند که اجساد بجاهی دفن آتش زده شوند!
    • IT ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      19 1
      تحت هیچ شرایطی جسد مرا نمی توان سوزاند یا مثله کرد. درد شما چیز دیگری است. والا می دانید که همان کاور بهداشتی روی جسد کافیست. آن کشیش هم اگر زاده تخلیل شما نباشد خودش نکات بهداشتی را رعایت نکرده.
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      12 1
      تو وصیت کن اگه مبتلا شدی جسدت رو بسوزونن ویاد بگیر که فتوا ندی البته امیدوارم هیچکسی مبتلا نشه
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      9 2
      مراجع می دانند چی به صلاح پس شما لطفا فتوا صادر نکن.!!!
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    19 2
    خدا به این شیر زنان سلامتی و اجر دهد.
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    12 9
    خدایا بدنم از تصور این همه بزرگی روح، ایمان، ایثار و فداکاری، شجاعت و غیرت این "فرشتگان زمینی" به لرزه امده است. نه اینها فرشته نیستند. برتر از فرشته هستند. اینها تبلور عینی "انسان" هستند.همان انسانی که خداوند به فرشتگان فرمان داد در برابر او سجده کننند. این صحنه ها در کدامین گوشه دنیا تکرار میشود؟
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    به خاطر عدم قرنطینه قم شاهد صدها هزا کشته خواهیم بود.
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      48 26
      خوش به حالت که حالیت نیست.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      56 24
      قم که وضعش از خیلی از جاها بهتره همش اون روز ۱۰ الی۱۵ نفر اضافه شده بود در حالی که تهران و اصفهان بالای ۲۰۰اند همش قم هراسی اونا به خودشون بر خواهد گشت
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      6 15
      آره به جان عمه‌ات.
    • علی IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      28 4
      بس کنید این حرفای مسخره و غیر علمی رو - درصورت قرنطینه علاوه بر همه گیری کرونا کمبود مواد غذایی در شهرها و ناآرامی های اجتماعی و در گیری مردم با نیروهای امنیتی هم اضافه میشد.
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      20 18
      شیوع بیماری از تهران بوده و سازمان جهانی بهداشت نیز همین را اعلام کرده اما اولین اثبات با آزمایش در قم صورت گرفت الان هم از تهران به همه جای کشور صادر کردیم هرچند بعضیها عقده‌های درونیشان اجازه نمیدهد حقیقت را ببینند
    • عبدالهی IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      23 5
      آره عزیزم اگر قم قرنطینه شده بود الان ایتالیا و اسپانیا و انگلیس و آمریکا و استرالیا و ماه و مریخ هم مبتلا نشده بودن.ههه
    • ناشناس IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      3 16
      این مخاطب محترم 12:28 اصلا معنی سرایت و واگیر و این چیزها را میفهمد ؟؟
    • حجت IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      18 17
      چرا صدها، بگو میلیون ها، میلیاردها!!! شایدم تریلیاردها دروغ که خناق نیست. از پای بی بی سی بلند شو برو بگیر بخواب
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      14 14
      اگه الکل بخوری هیچیت نمیشه همین امروز یه یه لیتری برو بالا تا اخر از کرونا معافی ((( توصیه اکید میشود بقیه دوستان به این مطلب عمل نکنند این نسخه فقط مخصوص افرادی با این درجه از ای کیو یا خبث طینت میباشد تا ایران عزیز در اینده نفسی راحت بتواند بکشد )))
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      27 2
      میدونی توی قم حداقل 5 -6 هزار نفر مثل خودت وجود داره که هیچی حالیشون نمیشه و مرغشون یه پا داره در صورت قرنطینه هجوم میاوردند برا فرار و 300- 400 تا کشته همون ساعت اول درست میکردند و بقیه هم که موفق به فرار شده بودند کرونا را به اقصی نقاط ایران میبردند
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      0 2
      خدانکنه.
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    55 4
    خدا خیرشون بده
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    47 12
    خدا بهشون سلامتی و عاقبت بخیری بده
  • حسن IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    44 5
    انشاالله خدا به این افراد که دراین کار پر زحمت تلاش میکنند خیر بدهد .
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    41 9
    خدا بهشت را نصیب بچه های بهشت کند. خدایا کاری کن ما افرادی رو که بهمون خدمت کردند رو از یاد نبریم.
  • m IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    37 14
    سلامتیشون یک حمد و یک صلوات بفرستید.
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    33 18
    خدا لعنت کنه کسی که کرونا رو وارد ایران کسی که میدانست فم دچار این مشکل شده وقرنطینه نکرد
    • محسن US ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      11 12
      الهی آمین
  • عباس کاربخش راوری IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    35 15
    درودو سلام بر این انسان های از خود گذشته
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    22 5
    خدا قوت
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    20 3
    وقتی با تیمم هم دفن این عزیزان جایز شمرده شده چرا عده ای بیهوده جان خود را در معرض خطر قرار می دهند پویا بودن فقه شیعه برای همچین مواقعی است
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    20 1
    یعنی این همه کشته داشتیم که نمیرسن بشورنشووووون؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    17 13
    درد و بلاشون بخوره تو سر میمومنهای ظاهرا بانسانی که زیر پتو راجع به همه مسائ زبان درازی می کنند
  • محمدایوب 8234 IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    5 14
    آی کی یو این گزارش مال خود قم بود دوما قرنطینه به همین سادگی نیست قم شاهراه17استان دیگرهم هست که امکان نداره تازه اگر هم میشد دولت باید همه رادرخانه ها مانند زندانی نگهداری وتمام وسایل ومایحتاج آنها راتامین میکرد این دولتی که زلزله زده های سرپل ذهاب واذربایجان هنوز بی خانمان هستند وبایک ساعت جلسه ویدئو کنفرانس میخواست قرنطینه کنه بعدش اگه قم قرنطینه میشد درشهرهای دیگه چیزی توفروشگاهها میموند ضدانقلاب یه شایعه میکنه پمپ بنزین هارو میخوان ببندند همه به صف میشن دستمال کاغذی پیدانمیشه به عده بی شرف ماسک احتکار میکنن پس این دولت مال این حرفها نیست وقتی رییس جمهور میگه همه چیزهست اما گرونه امیدوا کننده است وزیر کشاورزیش میگه همبن که هست خدارو شکرکنید بالآخره انتخاب مردم هست الانم که الحمدوالله خستکیش دررفت وبرای استراحت قشم وکیش وزیر بهداشت هست کارداشت صبح ساعت11تماس بگیره راستی سپاه هم واردشده خوب شد کارعلی برکت الله اگه بدشد به اشنا ومطهری صادقی اصلاح طلبان میگن سپاه نذاشت
  • ندا شهشهانی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    8 2
    اجرتون با آقا امام حسین علیه السلام
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    4 4
    حالا این بیجاره خودشون مبتلا بشتد، مسئول جونشون کی ها هستند.
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
      0 10
      وای به روزی که پزشک مملکت، پرستار، و هر کسی مثل تو حرف بزنه و بگه من چرا برم جلو!!!!!!! اون موقع ایران باید عزادار واقعی باشه. خب بی معرفت کله خرااااااب !!!!! جسد که زمین نمونده حداقل تشکر کن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!می میری نیش نزنییییییییییییییییییییییییییییییی؟؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    28 13
    لاحول ولا قوة الا بالله
  • رسول IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    9 14
    خسته نباشید،آروم عندالله
  • NZ ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    6 4
    واقعا که شیر زن هستن, اجرتان با خدا
  • علی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    15 14
    من قمی نیستم ولی خنگ بازی در نیارید خب قم که فرودگاه نداره که همه از جای دیگه میان اینجا اولین بار تو قم تشخیص دادن. این معنیش این نیست که ویروس تو قم متولد شده. بلکه از خارج از قم اوردن توی قم. یعنی قبلش تهران گرفته.... التماس عقل الان هم تو قم خیلی نسبت به تهران وشهرای دیگه کتمره نباید چشممون رو ببندیم و دهنمون رو باز کنیم چیزی در کله ما هست به نام عقل اینایی که میگن از قم شروع شده گویا علم غیب دارن بابا میگن اولین بار تو قم کنه ازمایش گرفتن معلوم شده که شخصی کرونا گرفته این یعنی زادگاه ویروس از این جاست اگر همون موقع از چند جای دیگه ازمایش میگرفتن قطعا مثبت بود
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    17 6
    حالا چه لزومی داره به خاطره مرده ها جون زنده هارو به خطر بندازیم ایا این کار عاقلانست
  • امیرمحمد IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    4 3
    درود خدا به فرشته های زمینی.بخدا به حالتون غبطه میخورم من جرئتش ندارم
  • DE ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    3 13
    نوشته جگر شیر نداری سفر عشق نرو. خواستم بگم فقط جگر شیر نیست که سفر عشق میره یه مورچه هم با اون کوچیکی وقتی دونه های گندم رو بخاطر هم نوع خودش عاشقه جابجا میکنه با عاشقی رو به دوش میکشه
  • DE ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    2 8
    بهتر بود می‌نوشت گر هم سفر عشق شدی مرد سفر باش
  • ناشناس IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    8 16
    انشاءالله عاقبت بخیر بشید
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      6 11
      با سلام ودرود بر شماعزیزان وهمه اون کسانی که واقعا این گونه تلاش می کنند با زبان نمی شود از شما تشکر کرد چرا که ارزش کار شما بیش از این است در واقعه یک جهاد گر واقعی کار خیر نیت خیر وجهاد در راه خدا در واقعه همین است یعنی روبرو ما وحتی جلوی چشم ما این هست خیرت یک ایرانی وافتخار همه مااجرتان با خدا
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    6 3
    خداقوت من یاد زنان دلاور ۸سال دفاع مقدس افتادم که پشت جبهه خدمت میکردن
  • حبیب IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    5 12
    حیرانم چه بگویم . خدا قوت شیر زنان وشیر مردان وطنم شما ثابت کردید مسلمانی خود را مطمئن باشید اجر شما نزد پرورگار محفوظ است به وجودتان افتخارمیکنم وبه حالتان قبطه میخورم
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    4 3
    خدا قوت؛ قهرمانان بی ادعا... شیرزنان خطه مرز شهادت مدافعان حریم حکم خدا
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    11 13
    منافقی که منفی دادی. ما دیگه با ترفنداتون آشنا شدیم. از حسد بمیییییییر. تو ایران جایی برای شما نیست. هزار بار منفی بزن. معیار عزم ملت بزرگ ایرانه برای اقدام به همیاری. و نه به منفی حیوانات وحشی مثل تو و امثال تو.
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    15 4
    سلبریتی های ریاکار کجا هستند؟!
  • زهرا IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    2 11
    دلم می خواد برم کمکی کنم فکر می کنم میمیرم چه بهتر که این کارو بکنم کمکی باشم شاید سبک از گناه شدم و رفتم
  • منتظر IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    2 14
    عالی بود.خداقوت.کاش من هم میتونستم شریک کارشون بشم.امامن بیمارم راهم نمیدند.سلامتی بچه های بهشت یه آیت الکرسی بخونید.
  • سرابی IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    4 3
    درود به شرفتون امیدوارم هر ارزویی دارید بهش برسید
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    3 10
    خدا اجرشون بده!
  • n123456 IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    1 14
    درسته مرگ حقه ولی خیلی بی فکرید که به جای روحیه دادن عکس غسالخانه میزارید
  • Ali DE ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    0 0
    در موضوهاتی که مربوطی صحت و سلامتی انسانها میشود در اینجاه حتاَ مراجع آگاه از توصیه افرادی متخصص در این ساحه پیروی کرده و میکنند و باید کرد.
  • AT ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    4 9
    باورش سخته بخدا قسم اینها واقعا دل شیر دارند و باید خیلی اینان قوی داشته باشند
  • علی IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    0 0
    خدا قوت شیر زنان ایرانم
  • م ن IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    0 0
    باسلام فارغ از هر مسائل حرکت ستودنیه من هم حاضرم در این خدمت به آقایون کمک کنم
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    0 0
    خدا بشما عزت بده
  • مختاری IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 0
    سلبریتی ها و طرفدارنشون کجایید؟ ببینید چه کسانی ادعا دارند و چی کسی عمل می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس