هند و پاکستان

ماجرای تنش شدید بین هند و پاکستان در اسفند ۹۷ و درگیری روزهای گذشته اخیر تکاوران هندی با نفوذی ها در کشمیر، اتفاقات مهم و بعضا عجیبی را رقم زده که از جمله آن کشته شدن چند تکاور ویژه هندی است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، نیروهای مسلح هند و پاکستان مجددا در چند روز گذشته در منطقه کشمیر و در مکانی که به نام خط کنترل بین دو طرف معروف شده با یکدیگر درگیر شده اند. این درگیری بعد از نبردهای اسفند ماه سال ۹۷ سنگین ترین نبرد بین طرفین محسوب می شود. به این بهانه ابتدا نگاهی به درگیری اخیر انداخته و سپس به ماجرای سال ۹۷ بازگشته و اطلاعات جالبی در خصوص آن نبرد را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

از کشته شدن نیروهای ویژه هند در کوهستان تا پاسخ توپخانه ای مهارجه ها

بر اساس آنچه منابع هندی اعلام کردند در شب های اول و دوم ماه آوریل، در خط کنترل واقع در منطقه کشمیر بین هندی ها و پاکستانی ها درگیری رخ داده و طرفین به تبادل آتش می پردازند. از طرف دیگر سیستم های مراقبتی هندی ها، ورود تعدادی نیرو که بر اساس اعلام هندی ها "گروه های تروریستی" بودند به داخل این کشور را ثبت می کنند.

این حادثه باعث می شود تا ارتش هندوستان چند تیم عملیات ویژه در منطقه ای نزدیک به روستای "کی رن" در مرز دو کشور مستقر کنند. به دلیل ارتفاع بالای منطقه و برف و بوران شدید، حرکت نیروهای ویژه هند با سختی رو به رو بوده اما در نهایت آنها موفق می شوند ردپایی از افرادی که از داخل خاک پاکستان به درون هند نفوذ کرده بودند را شناسایی کنند. در روز شنبه، ۴ آوریل، جستجوی یک تیم از نیروهای ویژه هندی به نتیجه رسیده و آنها به مقر شبه‌نظامیان نزدیک می شوند.

تیم ۶ نفره تکاوران هندی به موضع دشمن نزدیک می شود که در این حالت و با شانس بد این کماندوها، سه نفر از آنها روی یک توده سنگین برف در نزدیکی لبه پرتگاه رفته و بر اساس آنچه بعدا توسط منابع ارتش این کشور اعلام کرده به درون دره ای چند متر پایین تر و درست در مقابل شبه‌نظامیان سقوط می کنند.

تصاویر ۵ تکاور هندی که در درگیری اخیر در منطقه کشمیر کشته شده اند

در این وضعیت که بدشانسی مهاجمین، بی شباهت به فیلم های بالیوودی نیز نبوده درگیری شدیدی بین طرفین آغاز شده و ۳ تکاور سقوط کرده هندی موفق به کشتن ۲ شبه‌نظامی شده اما توسط ۳ نیروی دیگر شدیدا مجروح می شوند. ۳ تکاور دیگر هندی به کمک همرزمان خود رفته و یک درگیری سنگین و تن به تن بین دو طرف رخ می دهد. در نهایت ۵ شبه‌نظامی نفوذی از پاکستان کشته شده و تمامی تکاوران هندی نیز یا کشته یا شدیدا مجروح می شوند.

در نهایت تنها یکی از تکاوران هندی که شدیدا مجروح شده بود بعد از عملیات جستجو و نجات ارتش هندوستان جان به در می برد اما سرنوشت ۵ عضو دیگر، به خوش شانسی او نبوده و سایر اعضای این تیم کشته می شوند.

تصاویر پهپادی و شلیک توپخانه هندی ها به سمت پاکستان در منطقه کشمیر

این حوادث باعث شد که چند روز بعد، هندی ها با توپخانه به سمت پاکستانی های مستقر در آن سوی خط کنترل، آتش سنگینی را آغاز و به سمت انبارهای مهمات و آنچه پایگاه های شبه‌نظامیان نامیده بودند، شلیک کنند که در این عملیات از سیستم توپخانه ای FH۷۷ ساخت شرکت بوفورس سوئد توسط هندی ها استفاده شده است.

هندی ها در دهه ۱۹۸۰ تا ابتدای دهه ۹۰ میلادی تعداد ۴۱۰ قبضه از این توپ ها را از سوئد خریداری کرده اند. افشاء شدن رشوه گیری برخی مقامات هندی در آن زمان برای خرید این توپ‌ها به یک رسوایی سیاسی بزرگ در این کشور بدل شد. این توپ های کششی از کالیبر ۱۵۵ بهره برده و می توانند بسته به نوع مهمات تا ۲۴ کیلومتر برد داشته باشد. با این روایت از درگیری اخیر بین دو طرف شما را به اسفند ماه ۹۷ و درگیری شدید هوایی بین دو طرف می بریم؛ جایی که حوادث عجیب زیادی در آن رخ داد.

داستانی از خشم مهاراجه ها و عملکرد عجیب آنها

درگیری اوایل اسفند ماه سال ۹۷ بین هند و پاکستان، یکی از سنگین ترین تقابل های دو کشور در چند دهه اخیر به حساب می آمد. گروه دفاعی مشرق در همان زمان گزارشی را درباره علل این درگیری و روایتی از پاسخ هندی ها و حمله هوایی این کشور به داخل خاک پاکستان را منتشر کرد که در لینکی که در ادامه قرار دارد می توانید این گزارش را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانیم:

جزییات لشکرکشی بزرگ مُهاراجه‌ها به پاکستان / از آواکس تا اسکادران میراژ به میدان آمدند +عکس

در گزارش قبلی بیان شد که هنوز نتایج حمله هوایی هند به درون خاک پاکستان مشخص نشده اما حالا با آرام تر شدن فضا و گذشتن مدتی از آن ماجرا مشخص شد که اصولاً عملکرد هندی ها در این درگیری به شکل فاجعه باری ضعیف بوده است. این کشور نه فقط در بخش حمله هوایی عمقی به درون پاکستان بلکه در ماجرای رزم هوایی که روز بعد از آن رخ داد نیز عملکرد بسیار بدی را از خود به نمایش گذاشت.

تصویر ماهواره ای سایت مورد نظر که مورد حمله هوایی هند قرار گرفت بود بعد از مدتی منتشر شده و نشان داد که هندی ها با وجود استفاده از مهمات هدایت شونده و فاصله تقریباً ۵۰ کیلومتری از هدف، در زمان رها سازی بمب ها نتوانسته است که این محل را منهدم کند. اما بروز رزم هوایی در روز بعد بود که دو طرف را هم در جهان واقعی و هم در فضای مجازی به جان هم انداخت و تا هفته ها بعد از آن نیز در جایی مثل شبکه های اجتماعی ادامه داشت. تا مدتها بازار شایعات از طرف دو کشور داغ بود و حالا ما قصد داریم در این گزارش کمی از غبار حاصل کاسته و تصویری تقریباً شفاف را از آن درگیری برای شما ارائه کنیم.

شلیک به خودی هندی ها با سامانه اسراییلی و ماجرای عجیب داگ فایت میگ ۲۱ و اف ۱۶

در روز نبرد هوایی بین دو طرف در ۸ اسفند ماه، تنها دو مورد سقوط تایید شده وجود دارد که هر دو مورد مربوط به نیروی هوایی هند است. مورد اول بالگرد ام ای ۱۷ این کشور است که تقریباً در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از مرز سقوط کرده و سرنشینان آن به همراه یک غیر نظامی در روی زمین جان باختند. مورد بعدی هم میگ ۲۱ هندی بود که بر فراز خاک پاکستان ساقط شده و خلبان آن اسیر شد.

جالب این جاست که در همین دو مورد هم بسیار داستان و ماجرا وجود دارد. درباره سقوط بالگرد در ابتدا مقامات هندی اشاره کردند که این هلی کوپتر به دلیل نقص فنی سقوط کرده و از طرف دیگر شبکه اجتماعی توییتر پر شد از بحث هایی مبنی بر اینکه بالگرد هندی توسط جنگنده های پاکستانی که به داخل حریم هند نفوذ کرده اند، ساقط شده است. در ادامه سخنگوی ارتش پاکستان هر گونه دخالت این کشور در سقوط بالگرد هندی را رد کرد.

شاید در اینجا بسیاری تصور کنند که پس با رد رسمی این مسئله از طرف پاکستان، دلیل سقوط همان نقص فنی بوده است. اما این ماجرا به همین جا ختم نشد. اولاً برخی از مردم محلی حاضر در آن روز اعلام کردند که قبل از سقوط بالگرد و برخورد آن به زمین، صدای انفجار بسیار مهیبی را شنیده اند و در ادامه نیز خبری منتشر شده که بر اساس آن ارتش هند کمیته حقیقت یابی را به صورت خاص برای تحقیق در مورد علت سقوط این بالگرد تشکیل داده است.

برخی منابع خبری در این میان انگشت اتهام را به سمت خود ارتش هندوستان دراز کرده و اعتقاد دارند که در بهم ریختگی حاصل از بروز درگیری بالگرد مورد نظر یا توسط جنگنده های هندی و یا دفاع هوایی زمین پایه این کشور به عنوان دشمن تلقی شده و ساقط شده است. در این باره برخی به عکسی اشاره می کنند که در ادامه قرار می دهیم.

‌لاشه بالگرد Mi ۱۷ ارتش هند

سامانه دفاع هوایی اسپایدر

بعد از مدتی از وقوع حادثه، البته نیروی هوایی هند ادعاها و حدس های اولیه را تایید و اعلام کرد که سامانه مورد نظر توسط موشک های سامانه اسپایدر ساخت رژیم صهیونیستی به اشتباه مورد اصابت قرار گرفته و ساقط شده است. حداقل ۲ افسر نیروی هوایی هند به دلیل این اشتباه به دادگاه نظامی سپرده شده اند.

اما ماجرای میگ ۲۱ هندی به نوعی پیچیده تر شده و حتی پای آمریکا را نیز به بحث باز کرد. طرف پاکستانی اعلام کرد که یک فروند میگ ۲۱ هندی را ساقط کرده و خلبان آن را نیز بازداشت کرده است. با منتشر شدن تصاویر خلبان اسیر در دست پاکستانی ها مشخص شد که حداقل یک جنگنده هندی از دست رفته است. این خلبان هندی چند روز بعد، از اسارت آزاد و در مرز دو کشور تحویل مقامات هندی شد.

در اینجا هم چند ماجرای جدید آغاز شد. بحث اول این بود که کدام جنگنده پاکستانی این میگ ۲۱ هندی را ساقط کرده است. در ابتدا اشاره ها به سمت جنگنده جی اف ۱۷ رفت که محصول مشترک بین چین و پاکستان است. در مقابل هندی ها تصویری از لاشه یک فروند موشک هوا به هوای امرام ساخت آمریکا را منتشر کردند و ادعا کردند که میگ ۲۱ آنها توسط یک تیر امرام که از یک اف ۱۶ پاکستانی شلیک شده است سرنگون شده است.

اف ۱۶ پاکستانی مجهز به موشک امرام در حال پرتاب یک بمب هدایت لیزری

خلبان هندی اسیر در پاکستان

پاکستانی ها به شکل عجیبی استفاده از اف ۱۶ را تکذیب و بعد از مدت کوتاهی دلیل این تکذیب ها مشخص شد! ظاهراً در زمان خرید این جنگنده از آمریکا، قرار شده که از آن فقط برای مقابله با گروه های تروریستی استفاده شود و عملا پاکستانی ها حق استفاده از آن برای درگیری با جنگنده دشمن را نداشتند و حالا آمریکا در حال تحقیق در این زمینه و تخلف پاکستان از شرط عجیب ایالات متحده است!

لاشه موشک امرام در اختیار هندی ها

اما این ماجرا به همین جا ختم نشد. هندی ها ادعا کردند خلبان میگ ۲۱ آنها که Abhinandan Varthaman نام داشت قبل از مورد اصابت قرار گرفتن توسط اف ۱۶ پاکستانی، یک فروند از همین جنگنده ها را توسط یک تیر موشک حرارت یاب ار ۷۳ ساقط کرده است. کمی درباره میگ ۲۱ هندی حاضر در این نبرد بگوییم.

این مدل از میگ ۲۱ به عنوان استاندارد Bison شناخته می شود که در حقیقت یک ارتقاء روسی بر روی میگ های ۲۱ هندی بود. رادار کنترل آتش جدید بر روی این هواپیما نصب شده و قابلیت حمل موشک های هدایت راداری R-۷۷ نیز برای این هواپیما فراهم شده است.

میگ ۲۱ هندی مجهز به موشک های ار ۷۳ و ار ۷۷

دو تیر موشک ار ۷۷ و دو تیر موشک ار ۷۳ در اختیار پاکستانی ها

اما با تصویری که اخیراً منتشر شده، مشخص شده که این جنگنده ساقط شده هندی به دو تیر موشک ار ۷۷ و دو تیر ار ۷۳ مجهز بوده و هیچکدام از آنها را شلیک نکرده است. در حقیقت ۴ تیر موشک هوا به هوا نهایت توان حمل مهمات هوا به هوا در این جنگنده است. البته هندی ها در ابتدا گفتند چون اف ۱۶ پاکستانی پشت خطوط این کشور سقوط کرده نشان و مدرکی برای اثبات ادعای خود ندارند. همچنین پاکستانی ها نیز ادعای ساقط کردن یک سوخو ۳۰ را دارند که البته این مسئله نیز تا به این لحظه دارای سند و مدرکی محکم نیست.

مدتی بعد از فروکش کردن آتش درگیری ها بین دو طرف، آمریکا اعلام کرد که چیزی از موجودی اف ۱۶ های پاکستانی در آن درگیری کم نشده است. با این حساب و با توجه به تمام اسناد و مدارک موجود می توان با قطعیت اعلام کرد که در آن درگیری صرفا هندی ها یک میگ ۲۱ و یک بالگرد Mi ۱۷ را از دست دادند و پاکستانی ها نیز متحمل خسارتی نشده اند.

ماجرای آواکس های سوئدی و موشک های روسی در درگیری هند و پاکستان

در فضای پس از این درگیری، نکات بسیار جالب دیگری نیز مشخص شد. یکی از این مسائل، عملکرد بهتر هواپیماهای هشدار زودهنگام هوابرد پاکستانی ها در مقابل هندی ها بوده است. بر اساس اعلام منابع هندی، در این درگیری پاکستانی ها از هواپیماهای آواکس E-۲۰۰۰ ساخت سوئد استفاده کرده اند که مجهز به رادار آرایه فازی باند اس ساخت شرکت ساب بوده و توانسته است آواکس های سری فالکن مجهز به رادار های باند ال ساخت رژیم صهیونیستی و سری جدید آواکس های ساخت هند را از نظر کیفی از میدان به در کرده و عملکرد بهتر آن دست برتر را در اختیار جنگنده های پاکستانی در میدان نبرد داده است.

آواکس نیروی هوایی پاکستان ساخت سوئد

آواکس نیروی هوایی هند مجهز به رادار ساخت رژیم صهیونیستی

مسئله بعدی نیز نارضایتی هندی ها از موشک های میان برد R-۷۷ ساخت روسیه بود که به گفته آنها در مقابل امرام های آمریکایی که بر روی اف ۱۶ های پاکستانی نصب بود از نظر برد و دقت وضعیت بدی داشتند و هند به سمت تعویض این موشک رفته است. در نهایت باید توجه داشت که اگرچه هند تقریباً در تمامی شاخصه های اقتصادی، نظامی، علمی و حتی روابط خارجی از پاکستان بالاتر است، اما باز هم نیروی انسانی مناسب و آموزش صحیح آنها باعث شده تا ارتش پاکستان، فعلا بتواند بر نیروهای مسلح هند چیره شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 6
  • Kambiz IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    111 2
    جالبه نمیدونم چرا هندی ها با داشتن هواپیماهایی مثل سوخو ۳۰ و میراژ۲۰۰۰ و رافال و تجاس و... با میگ۲۱ وارد حریم هوایی پاکستان شدند که پاکستانی که نیروی هوایی دست و پا بسته ای نداره و آبروی نیروی هوایی هند رو با این همه هزینه و تبلیغ برد.
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      51 40
      خبر کشته شدن گاوپرستهای کثیف جانی دیوانه تشنه خون همیشه مایه مسرت است.
    • حسن IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      38 7
      مسئله اصلی اینه که هند وارد محدوده پاکستان شده و طبیعیه در حالتی که جنگ تمام عیار نیست نیروی پاکستان در خاک خودش برتری داره.ولی کلا جنگنده های ساخت روسیه توان مقابله با جنگنده های هم رده آمریکایی رو هم ندارند چه برسه به سطح بالاتر
    • ناشناس IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      1 1
      حسن جان اتفاقا نسبت به همرده خودشون عملکرد خوبی دارن و دما مشکل از جنگنده نبوده و صرفا رادار ها (اواکس) و موشک حرف اول رو زدن !!! نه جنگنده :))
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    35 19
    سوخو 30 های هندی هم خیلی خوب ظاهر نشدند .و یک فروند سوخو 30توسط اف 16 پاکستانی ساقط شد
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      11 1
      دوست عزیز پاکستانی ها یه ادعایی کردند ولی هیچ سند و مدرکی دال بر سرنگونی سوخو 30 ارائه نکردند . هیچ سندی دال بر این ادعا وجود نداره . از طرفی هندی ها هم هیچ سندی برای سرنگونی اف 16 ارائه نکردند . بنا براین همانطور که مشرق گفت تلفات پاکستانی ها هیچ بود و تلفات هند هم یه هلیکوپتر و یه میگ 21 بود .
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      12 11
      انتظار داری تسلیحات روسی که فقط خریداراش کشورهای جهان سومی هستن از تسلیحات امریکایی و غربی بهتر عمل کنه؟
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      10 4
      بله بله درست میفرمایید یکیش گلوبال هاوک بود و یکی دیگه شم سامانه دفاعی عین الاسد و همینطور پاترویوت های آرامکو. عالی هستن اینا و البته بی ادعا!! خیلی بی ریا ترر زدن!
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    15 24
    یک سوخو 30 هندی هم توسط اف 16 پاکستان ساقط شد
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    40 50
    در صورت یک جنگ بزرگ پاکستان تروریست پرور تو 3 روز توسط هند نابود میشه
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    موندم هندی ها و پاکستانی ها هر دو آریایی نژاد اصیل هستن و فارس ها هم فرزندان اینا چرا باهم جنگ میکنید فقط به دین و مذهب متفاوت .
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      26 38
      با عاریامهرر محشور بشی به حق اباالفضل (-_-)
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      21 20
      به خاطر ظلم و ستم هندو های مشرک برده صهیونیست به مسلمانان هند و پاکستان و دشمنی هندو ها با پاکستان اکثریت مسلمان ول کن این بحث نژادی رو اولا بحث نژادی یک بحث شیطانی هست در ثانی موضوع اینه که هر جا آشوبی در دنیا به پا میشه رد قضیه آخرش به رژیم منحوس صهیونیستی میرسه....
    • ساسان IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      خدا شفاعت بده یه فاتحه هم واسه بابا بزرگت چنگیز مغول بخون
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      82 10
      روس ها و اوکراینی ها هم هر دو از نژاد اسلاو هستن ولی با هم دشمن هستن! ربطی به نژاد نداره. درگیری سر سرزمینه
    • پری مجرد50ساله IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      13 8
      فقط صلح مرگ بر جنگ من از جنگ متنفرم با هر نیتی و با هر تعریفی
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      28 13
      ساسان واقعا برات متاسفم که به همین راحتی به دیگران توهین میکنی. بابا بزرگ خودت چنگیز مغول بوده...
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      18 16
      00:00 واقعا ساعت کامنتت خیلی به مغزت میخوره صفر مغولها الان ارامترین انسانهای دنیا هستند برخلاف هندوها که خشونت نوکری برای اسرائیل رشوه تجاوز زورگیری خشونت بر علیه زنان و... بشدت رواج داره
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      7 4
      بزرگوار زیاد فسفر نسوزون . اخه این چیه گفتی و چه حرفی.
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      4 22
      پاکستان و هند هر دو کافرند مرتد و نصیری هستند به مانند گروه ظالم جیش اسلام و جبهه النصره و جیش الحر و طالبان و القاعده و تحریر شام و اَرتش آزاد و نوردین زنکی و بقیه
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      16 4
      داعش و به جون هند و پاکستان بندازید از عراق بیاین بیرون
    • به 1.04 IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      6 3
      اولا پاکستانی ها مسلمان هستند. ثانیا نصیری ها فرقه ای غلات شیعه هستند که امروز علویان سوریه نامیده می شوند و با امامان جنبه الوهیت قایل هستند. ثالثا لعنت بر همه گاوپرستان
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      8 2
      مغولها که فرزندان یک گرگ هستن
    • شایان IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      3 0
      پارسی فرزند هند و پاکستانه؟خخخخخخخ پروفسور کی بودی تو؟
    • احمدرضا-ب IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      7 3
      بابا مردیم از بس این نژاد آریائی رو به رخ همه کشوندیم .حالا ما آریائی ها چه گلی سر این دنیا زدیم که یکسر پزشو میدیم . من که اصلا" به نژاد اهمیت نمی دم چه آریائی ویا سامی و یا ژرمن یا هر نژاد دیگری که باشه مهم انسانیته که داشته باشی که خیلی ها ندارند. من به مذهبم اهمیت می دم که اونم بایستی پایبندش باشی نه اینکه ادعا کنی من فلان مذهب رو دارم
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    39 0
    میگ بیست و یک روسی را با اف 16 مجهز به امرام مقایسه میکنی . همان بلایی چه هواپیماهای اف14 با موشک فونیکس بر سر هواپیماهای عراقی چه عمدتا روسی بودند اوردند.
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      2 6
      بله بله درست میفرمایید یکیش گلوبال هاوک بود و یکی دیگه شم سامانه دفاعی عین الاسد و همینطور پاترویوت های آرامکو. عالی هستن اینا و البته بی ادعا!! خیلی بی ریا ترر زدن!
  • US ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    21 29
    بد نبود انصاف میداشتین و کیفیت تجهیزات آمریکایی بر روسی و چینی رو هم بازگو میکردین ، البته خواننده منتظر نتیجه گیری اخلاقی انتهایی شما نمیماند ...
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      4 3
      بله بله درست میفرمایید یکیش گلوبال هاوک بود و یکی دیگه شم سامانه دفاعی عین الاسد و همینطور پاترویوت های آرامکو. عالی هستن اینا و البته بی ادعا!! خیلی بی ریا ترر زدن!
  • US ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    42 37
    سلاح های آمریکایی در دنیا بی نظیر و بی رقیب هست، روسیه فقط ادعا داره،
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      3 2
      بله بله درست میفرمایید یکیش گلوبال هاوک بود و یکی دیگه شم سامانه دفاعی عین الاسد و همینطور پاترویوت های آرامکو. عالی هستن اینا و البته بی ادعا!! خیلی بی ریا ترر زدن!
  • محسن IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    5 8
    دو مسئله از قلم افتاده. اولا ارتش پاکستان اعلام کرد که خلبان دوم هندیها رو هم دستگیر کرده و در بیمارستان بستری هست، بعد از چند ساعت گفتن یکی بیشتر نیست. یعنی احتمالا یک جنگده پاکستانی هم ساقط شده و به دلیل شدت جراحات با خلبان هندی اشتباه گرفته شده. در ثانی دو تیر موشک هندی فاقد بدنه هستند که بیانگر شلیک احتمالی اونها هست. سالم موندن سر جستجوگر قابل تصور هست.
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    23 3
    اخه میگ 21 و اف 16 ؟
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    26 0
    حتی بدون آواکس باز هم میگ21 شنسی در برابر اف16 نداشت.فرماندهی نیروی هوایی هند خطا کرد که میگ21 را به تنهایی به جایی فرستاد که دشمن با اف16 در کمین آن بود.در حالی که نیروی هوایی هند جنگنده های بهتری هم داشت که به میدان بفرستد نظیر سوخ 30 یا میراژ 2000 یا میگ 29 ولی معلوم نیست چرا اینکار را نکرد.
  • مهدی IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    6 16
    ببخشید منگیج شدم چرا به کشمیر گفته شد تروریست؟؟؟؟؟اگه کسی میدونه منو راهنمایی کنه
  • مهدی TR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    16 39
    مشرق مگه گاو پرستی؟ سینه یت را برای هندی ها چاق می کنی و به برادر مسلمانت می گویی تروریست! شرمت باد مشرق!
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      10 3
      کسانی که با فریاد زدن الله اکبر به طرز وحشیانه ای سر از تن مردم جدا میکنن براداران مسلمان هیچکسی نیستن!!!
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      14 7
      پاکستانیها از ایرانیها خیلی مسلمانتر هستند. ضمنا داعش هم ربطی به پاکستان ندارد. این ایران است که دارد با رابطه با هند کاری می کند که مردم پاکستان بتدریج از ایران و شیعه متنفر شوند.
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    26 0
    مشکل ارتش هند تنوع فوق العاده بالای تسلیحات حاصل از دلالی ها و فسادهای رگباری و عدم راهبرد و استراتژیه هر کجای کره زمین هر کشور کوچک و بزرگ سلاحی ساخته هندی ها خریدن ! هر کدام از این تسلیحات و جنگ افزارهای اسرائیلی ، روسی ، آمریکایی و ... تکنولوژی خاص خود ، آموزش و نحوه استفاده مخصوص به خود ، تعمیرات و نگهداری مخصوص به خود و سیستم هدایت و تاکتیک های خاص خود را دارد سر همین قضیه ارتش هند تمرکز نداره و در هیچ سیستمی به راندمان اصلی نرسیده اما پاکستانی ها خوب فهمیدن چی می خوان استراتژی و تمرکز و راندمان دارند والا پاکستان حریف هند نمی شد مثلا همین آواکس ساب سوئدی کامل دست پاکستانی ها راه افتاده اما مطمئن باشید هندی ها هنوز آواکس فالکون خود را آنطور که باید نمی شناسن .
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    26 0
    به امید روزی که آبها از آسیاب بیفته و همینجور قضیه هواپیمای اوکراینی هم مشخص بشه و خائنین و خادمین به مردم و انقلاب با کنار رفتن پرده مصلحت مشخص بشن
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    18 6
    بعد ها مشخص خواهد شد که هواپیمای اوکراینی هم قضیه ش چی بوده. فعلا که سکوت کر کننده ای اختیار شده و پاسداران شریف انقلاب ضعف دستگاه ها و خیانت خائنان و دشمنی دشمنان رو به خاطر مصلحت به دوش کشیدند
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    3 7
    مشکل سیستم حکومتیشونه یه بزرگتر ندارن تکلیفشون مشخص باشه
  • حیدر صالح IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    9 4
    متاسفانه هند و پاکستان به آزمایشگاه سلاح تبدیل شدند . این جنگ غیر خرابی هیچ سودی ندارد مگر برای کارخانه های سلاح در شرق و غرب عالم که جنگ افروزی می کنند
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      0 0
      نظرت درسته ولی اونی که اقتصادش بسته به صادرات و فروش اسلحه اس و بخاطر همین کل دنیا رو به جنگ کشونده امریکا و نوچه هاشن نه شرق.شرق اقتصادش وصل به نفته
  • بهروز IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    6 2
    دوتا هنرپیشه بالیود شاهرخ خان وسلمان خان بفرستند کنترات جنگ با پاکستان همه چی حله با افتخار رمبو های بالیود مسئله رو حل می کنند
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      6 1
      جبار سینگ رو بفرستن حله.
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    1 6
    همتون خفه شید باید شمشیر سینگ و راجیو کومار کشته بشن
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    1 1
    متاسفانه ساجیو کمار (برادر رام کمار) هم تو بین کشته هاس...
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    5 18
    پاکستان زنده باد.
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    21 3
    سوخو ۳۰ در مقابل اف ۱۶ قدیمی پاکستان حرفی برای گفتن نداشت این جنگنده سنگین و غیر چابک هستن ایران برای همین جنگنده سرو دست میشکنه تازه روسا همونم به ایران نمیدن این جنگ هند و پاکستان نشون داد تکنولوژی روسا مفت نمی ارزه ایران رابطه خیلی خوبی با چین داره میتونه با کمک چینی ها موتورهای ws-10 که دارای تغییر بردار رانش می باشد خریداری کرده و در داخل مونتاژ کنه و بروی جنگنده کوثر نصب کنه مثل جنگنده اف ۲۰ تایگر شارک امریکا و همچنین اویونیک جدید و رادار ارایه فازی نصب کنه باید روی جنگنده داخلی سرمایه گذاری کرد
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      0 0
      یا ابوالفضل... موتور ws که نشان شده از Al 31 روس هاست رو بگیریم بزاریم رو کوثر!!! داداش یه چیزایی نی دونی اما خیلی چی ا نمی دونی... اولا چین این موتور رو خودش تازه ساخته... و هرگز این فناوری نوین رد به ایران نمیده! ثانیا این موتور برا جنگنده های سنگین مثل جی 20 هم بزرگه چطور رو جنگنده سبکی مثل کوثر نصب کنیم؟ به جای صرف چنین هزینه ای خودمون ردی جنگنده و موتور کار کنیم بهتره..
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      1 2
      محصولات آمریکایی هم به درد نمی خورند مثل گلوبال هاوک و سامانه دفاعی عین الاسد و همینطور پاترویوت های آرامکو.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    23 7
    دوستان در گذشته هند و پاکستان یکی بوده وزبان اصلیشون هم فارسی بوده اینا با هم برادرند و اختلافات بینشون باعث و بانیش روباه پیر و سیستم استکباری جهانه .. به دولت های دست نشانده و اجیر هر دو کشور هم دارن این اختلافات رو زیاد میکنن و ضررش برای مردم هند و پاکستان و همچنین ایران هست...ما نباید اسیر این تعصبات هندی پاکستانی بشیم .. هر دو کشور از نظر دینی و فرهنگی و نژادی اشتراکات زیادی بهم دارن که منشا اکثرشون هم ایرانه و صلح و دوستی این دو کشور به نفع ایرانه و به نفع خودشونه
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      7 8
      جهت اطلاع شما خیر. پاکستان وارث معنوی حکومت فارسی زبان و اسلامی کورگانیان است و هندوستان وارث معنوی حکومت هندو و بشدت ضد ایرانی و ضد اسلامی ماراتا که دشمن شماره یک کورگانیان بود. زبان فارسی را ممنوع کرد و خط نوشتاری فارسی را به خط باستانی سانسکریت برگرداند.
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    2 6
    بررسی خوبی بود
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    2 2
    بی تربیت
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    2 0
    عکس موشک امرامت و اف 16 اشتباه است .....
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    4 0
    نیروی انسانی پاکستان بمراتب آزموده تر از هندی ها هستند. در هر درگیری که تا حالا داشتند دست برتر با پاکستانی ها بوده. ابدا از پاکستانی ها خوشم نمیاد چون بسیار بدذات و بدجنس هستند اما در برابر هندی که داره مسلمونا رو اذیت میکنه البته طرفدار پاکستان هستم.
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    8 1
    زبان فارسی زبان هند و پاکستان نبوده. یه عده شاعر بودن تو دربار شاهای ترک اونجا که باعث شدن چندتا کلمه بره تو زبانشون. زیاد خودتونو جدی میگیرید. بیشتر از اونکه از زبان فارسی به زبانهای دیگه نفوذ کرده باشه از زبانهای دیگه به فارسی نفوذ کرده. مثلا کلمه گونی از زبان بومیان هند اومده ( سانسکریت نیست). فارسی کلا ۱۲۰ تا فعل داره ( محمدرضا باطنی زبانشناس) بقیه اش اکثرا عربی هست. در ضمن ژنتیک ایرانیها اگر هاپلوگروه و میتوکندری رو جستجو کنید به اروپاییها مخصوصا آلمانیها کمترین ارتباط رو داره و بیشتر با عربها نزدیکه. گذشته ازینها انسانیت مهمه و مشی سیاسی و اقتصادی مهمه تا نژاد و زبان. در ضمن سلاحهای روسی و چینی در مقابل سلاحهای غربی اسباب بازی هست. اگر نبود این همه از غربی ها جاسوسی نمی کردن. پس قصه نبافید.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    مشرق جان خودت هم خوب میدانی که در کارشناسی این مسئله به هیچ عنوان در نهایت واقعیت را اونجوری که باید بیان نکردی چون نمیخواستی بیان کنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس