کد خبر 1054273
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
یاتاقان

یاتاقان زدن خودرو یک اتفاق بسیار خطرناک است که موجب کج شدن میل لنگ می‌شود.

به گزارش مشرق، مهم‌ترین بخش چرخشی موتور خودرو یاتاقان‌ها هستند و، چون وجود آن‌ها باعث می‌شود که اصطکاک بین فلزات حذف شود هر گونه اختلالی در این مکانیزم باعث از بین رفتن لایه روغن و تماس فلز با فلز می‌شود که در اصطلاح به آن یاتاقان زدن می‌گویند.

توجه داشته باشید که وقتی موتور یاتاقان میزد بلافاصله باید موتور خاموش شود در غیر اینصورت سبب کج شدن میل لنگ می‌شود.

بیشتر بخوانید:

فیلتر روغن و هوا را چه زمانی تعویض کنیم؟



استفاده از روغن نامرغوب و غیر اصلی و تعویض دیرهنگام آن سبب بروز حالت لجنی در روغن می‌شود، در این حالت با پدیدار شدن رسوبات و جرم قطعات خودرو دچار جرم‌گرفتگی می‌شوند زمانی که این جرم‌گرفتگی به مجاری روغن نفوذ کند سبب اختلال در فرآیند روغن‌کاری می‌شود که این جرم‌گرفتگی مسیرهای انتقال روغن و جرم‌گرفتگی خود پمپ روغن سبب عدم روغن‌کاری صحیح یاتاقان‌ها می‌شود و یاتاقان‌ها در شرایط بسیار بدی قرار میگیرد.

علائمی که نشان میدهد موتور ممکن است یاتاقان بزند:

چراغ روغن روشن مانده و گاهی چشمک میزند. در دور آرام (۹۷۰rpm) هیچ صدایی از موتور بگوش نمی‌رسید. با افزایش دور از ۱۲۰۰ rpm به بالا صدای یاتاقان‌های متحرک کاملاً واضح شنیده می‌شد، این صدا شبیه به صدای برخورد دو فلز به یکدیگر است.

اگر خودرو یاتاقان یا شاتون بزند که باید میل لنگ هم به تراشکاری رفته و بر اساس مقدار خرابی که در آن ایجاد شده بر اساس اندازه‌های استاندارد میل لنگ و یاتاقان تراش داده شود گاهی هم اصلا میل لنگ قابل تعمیر نیست، چون یا قبلا تراش رفته و به اصطلاح اندازه اش ۶۰ است و یا آنقدر صدمه دیده که قابل تعمیر نیست.

علت یاتاقان زدن موتور چیست؟

خرابی پمپ روغن
بدون آب ماندن موتور
کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن
راندن موتور با سرعت‌های خیلی زیاد بطوریکه دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    13 5
    دلیلش اینه که به صاحبش بگه در خانه بمان!
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    9 1
    با تفاسیری که ذکر کردید میشه گفت با سرعت زیاد حرکت نکنید روغن مناسب بریزید روغن رو دیر به دیر عوض نکنید صافی روغن رو هم در زمان مقرر عوض کنید به هیچ وجه مکملهایی که به روغن اضافه میشه و موجب سفت شدنش میشه استفاده نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس