کد خبر 1053416
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
نمکی و روحانی

وزیر بهداشت در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا در حضور رئیس جمهور گفت: پیش‌بینی ما این است که در بدبینانه‌ترین حالت، میزان بستری‌های ما از ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر بیشتر نخواهد شد.

به گزارش مشرق، دکتر سعید نمکی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، در پاسخ به این سوال رئیس جمهور که "چند تخت نقاهتگاه در کشور داریم؟" اظهار داشت: حدود ۱۰ هزار تخت داریم که تقریباً بیش از ۹۰ درصد آنها آماده هستند و احتمالاً این تعداد تخت‌ها را به ۱۵ هزار تخت در هفته آینده خواهیم رساند.

وی در پاسخ به این سوال که "در حال حاضرچند بیمار بستری در کشور داریم؟" اظهار کرد: ۴۶۰۰ مورد بستری در کل کشور داریم و پیش‌بینی ما این است که در بدبینانه‌ترین حالت، میزان بستری‌های ما از ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر بیشتر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

گلایه وزیر بهداشت از صداوسیما برای برنامه فرمول یک

پاسخ سرلشکر سلامی به درخواست وزیر بهداشت

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال روحانی که "آیا در استان یا شهری، تراکم بالای بیماران بستری را داریم؟" تصریح کرد: در استان‌هایی که تراکم بالا داشتیم، با توجه به طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا و ایجاد نقاهتگاه‌ها به‌عنوان یک فاز بینابینی تعداد تخت‌های خالی‌شده ما در استانهایی مانند گیلان، قم و مرکزی در حال افزایش است و میزان خروجی‌ها بیش از ورودی‌هاست و کمبود تخت نخواهیم داشت.

نمکی در پاسخ به سوال رئیس جمهور مبنی بر اینکه "با توجه به تعطیلات نوروزی، ممکن است نیزا به تخت در شهرها افزایش یابد، آیا این افزایش نیاز را پیش‌بینی کرده‌اید؟" تصریح کرد: این نیاز را برآورد کرده‌ایم و نیروهای مسلح نیز برای برقراری بیمارستان‌های صحرایی و فضاهای اورژانس در حال کمک کردن به ما هستند و امیدواریم که به دلیل فشار نیروی انسانی، مردم از سفرهای نوروزی خودداری کنند.

روحانی از وزیر بهداشت درخواست کرد گزارشی از شهرهایی که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده با جمعیت زیادی روبه‌رو خواهند بود، به او ارائه کند.

همچنین دکتر علی‌اکبر حقدوست، با بیان اینکه سرعت رشد کرونا در جهان به‌خصوص در اروپا زیاد بوده است، اظهار کرد: در ایران در اوایل شیوع، حدود ۳۵ درصد بود و الان به ۲۰ درصد رسیده است.

وی افزود: براساس مدلسازی‌های انجام شده برای دریافتن این نکته که یک نفر، به طور متوسط چند نفر دیگر را می‌تواند آلوده کند، از شاخص R۰ استفاده کرده‌ایم و این شاخص از ۱.۴۵ به ۱.۳۰ کاهش یافته است یعنی میزان سرایت بیماری در حال کاهش است؛ البته در استان‌های مختلف این رقم متفاوت است. عدد ایده‌آل برای ما، عدد یک است و اگر بتوانیم این شاخص را به زیر یک برسانیم به این معنی خواهد بود که توانسته‌ایم این بیماری را از اپیدمی به اندمی تبدیل کنیم و روند ثابتی ایجاد کنیم.

حقدوست با اشاره به اینکه ایزولاسیون پایه یعنی ۱۰ درصد را عموماً مردم درهنگام سرماخوردگی نیز رعایت می‌کنند، خاطرنشان کرد: ایزولاسیون الآن در حد ۲۵ تا ۳۰ درصد است و اگر همین رقم ثابت بماند اپیدمی تا پایان اردیبهشت‌ماه کماکان ادامه خواهد یافت و اگر بتوانیم این میزان ایزولاسیون را به ۴۰ درصد برسانیم، به شیب کاهشی چشمگیری دست خواهیم یافت. البته این اعداد، قطعیت کامل ندارد اما با نظر متخصصین امر به آنها رسیده‌ایم.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مبارزه با کرونا اضافه کرد: تنها راهی که می‌تواند ما را از ایزولاسیون ۲۵ درصد به ۴۰ درصد برساند، تحقق دو نکته است؛ یکی ایجاد نقاهتگاه و دیگری ایزولاسیون مردم که هردوی این‌ها و حمایت‌های دولت و نظام را می‌طلبد.

حقدوست خاطرنشان کرد: نمایندگان سازمان بهداشت جهانی به مدت هشت روز در کشور ما حضور داشتند و از شهرها و بیمارستان‌ها بازدید و از اقدامات صورت گرفته تمجید کردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس