کد خبر 1052215
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰
نقدینگی نمایه

نقدینگی وقتی خوب است که در خدمت رشد اقتصادی باشد نه در خدمت سوداگری کاذب و گرانی‌های سرسام‌آور بازار مسکن و خودرو.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه وطن امروز در یادداشتی به‌قلم یک کارشناس اقتصادی نوشت: هر افزایش نقدینگی بد است؟ یا نقدینگی بد و خوب داریم؟ چرا در گذشته افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نقدینگی مانند امروز به‌عنوان دردسر بزرگ اقتصاد کشور معرفی نمی‌شد؟


رشد نقدینگی در یک سال منتهی به آذرماه امسال بیش از ۲۸ درصد بوده و حجم نقدینگی نیز به بیش از ۲۲۶۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که عدد ۲۸ درصد از میانگین رشد نقدینگی ۵۰ ساله کشور (۲۵ درصد) ۳ درصد بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

گشایش اقتصادی گروگان نگاه به خارج


آقای روحانی در نشست خبری اخیر خود درباره رشد نقدینگی مدعی شد نباید هر رشد نقدینگی را بد دانست و رشد نقدینگی اخیر چون بر اثر افزایش ذخایر خارجی بانک مرکزی بوده، خوب است.


پول امروزی (پول و شبه‌پول) باید زمانی ایجاد شود که مابه‌ازای آن کالا وجود داشته و هر پولی که مابه‌ازای آن کالایی وجود نداشته باشد غیرواقعی است. بعدها و با گذشت زمان و تاسیس پدیده‌ای تحت عنوان «بانک»، ماهیت این ماجرا به طور کلی تغییر کرد. ابتدا اعتبار(پول) ایجاد و قرار شد ما به ازای این اعتبار کالا یا اصطلاحا پشتوانه ایجاد شود.


بر اساس علم اقتصاد، اگر رشد نقدینگی بالاتر از رشد تولید باشد موجب ایجاد تورم می‌شود. به بیان بهتر ممکن است در ۲ اقتصاد طی یک‌سال هر دو اقتصاد با رشد ۲۰ درصدی نقدینگی مواجه شوند اما میزان تورم این دو کشور هیچ شباهت و قرابتی به هم نداشته باشد. یکی از دلایل این موضوع نحوه هدایت نقدینگی در این دو اقتصاد است.


نویسنده می‌افزاید: با توجه به این‌که رشد اقتصادی در ۹ ماهه اول سال جاری منفی بوده، نه‌تنها رشد ۲۵ درصدی نقدینگی بلکه رشد ۱۰ درصدی نقدینگی نیز تورم‌زاست  چرا که افزایش حجم پول در اقتصاد، موجب رشد تقاضا و متعاقباً ایجاد و افزایش تورم می‌شود.


نظام بانکی در کشور سهم عجیب و مهمی در افزایش حجم نقدینگی داشته است؛ موضوعی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تشدید شده است، به طوری که از ۲۲۶۳ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی موجود در کشور ۷۹ درصد آن (بیش از ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان) در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و ۲۱ درصد آن (یعنی ۴۸۰ هزار میلیارد تومان) در سایر دولت‌ها ایجاد شده است. به عبارت بهتر، تا پایان آذرماه سال جاری نقدینگی طی ۶ سال گذشته بیش از ۷ برابر شده است.


حال سوال این است: کجای این نقدینگی می‌تواند خوب باشد و اگر این نقدینگی خوب است چرا به جای اینکه خودش را در رشد اقتصادی نشان دهد در افزایش قیمت‌ها و گرانی‌های سرسام‌آور در بازارهایی چون مسکن و خودرو نشان می‌دهد؟
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    2 0
    خذا لعنت کنه خاینین به ملکت را۰۰۰۰۰

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس