کد خبر 1051494
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
دلار نمایه

برآیند کلی نرخ دلار در سال جاری نشان می دهد به رغم تحریم های بین المللی اما در 8 ماه ابتدایی سال بازار ارز با یک ثبات نسبی همراه بود. البته پس از آن جز در مقاطعی باز هم شاید تثبیت بازار بودیم.

به گزارش مشرق، قیمت دلار که در واپسین روزهای سال گذشته در محدوده 12 هزار 900 تومان بسته شد، تا چندی پیش به رغم نوسانات این بازار و تاثیر عوامل داخلی و خارجی، حتی در کانال 11 هزار تومان هم تثبیت شد اما در روزهای پایانی سال در آستانه کانال 15 هزار تومان قرار گرفت.

پیش از ورود به بررسی قیمت دلار در سالی که گذشت نگاه اجمالی به این متغیر اقتصادی در سال 97 حاکی از آن است که در این سال یکی از بزرگترین مشکلات کشور در حوزه ارز بود به طوریکه در سال 97 قیمت هر دلار حتی به حدود 20 هزار تومان هم رسید اما به تدریج روند افسارگسیخته نرخ ارز مهار شد.

بیشتر بخوانید:

اما رئیس کل بانک مرکزی نوروز امسال در گفت‌وگوی نوروزی خود با مردم با اشاره به بخشی از مشکلات ارزی کشور از برنامه ریزی برای رسیدن به ثبات ارزی خبر داد. در همان زمان عبدالناصر همتی گفت: «بخشی از ذخایر ارزی کشور در بانک‌های خارجی است و برای واردات استفاده می‌شود و ما باید در داخل و خارج اسکناس ارز داشته باشیم و دولت در این زمینه برنامه ریزی انجام می‌دهد.»

با این حال بررسی نرخ دلار به عنوان یکی از متغیرهای تاثیرگذار اقتصاد کشور از ابتدای امسال نشان می دهد، دلار از ابتدای امسال و در نیمه فروردین با نرخ 13 هزار و 200 تومان معامله شد.

در اردیبهشت قیمت دلار بین 13750 تا 14900 متغیر بود و در خردادماه نیز که نرخ دلار غالبا در کانال 13 هزار تومان معامله شد، در مقطعی به 14050 تومان هم رسید.

قیمت دلار در تیرماه از کانال 13 هزار تومان آغاز شد و تا نیمه های این ماه به کانال 12 هزار تومان رسید؛ اما در نیمه دوم تیرماه با ادامه روند نزولی، نرخ دلار به کانال 11 هزار تومان کاهش یافت و حتی در این ماه دلار قیمت 11200 تومان را تجربه کرد اما در روزهای پایانی این ماه مجدد به 11900 تومان افزایش یافت.

در ماه مرداد قیمت دلار دوباره وارد کانال 12 هزار تومان شد اما در روزهای نخست مجدد به 11900 تومان کاهش یافت. با این حال در این ماه قیمت دلار در محدوده های 11900 تا 12300 متغیر بود. از نیمه مردادماه نرخ دلار روند نزولی به خود گرفت و در پایان مرداد به 11600 تومان هم رسید. در مردادماه یک ثبات نسبی در بازار مشاهده می شد.

و اما در شهریورماه با تدوارم روند نزولی قیمت، در روزهای نخستین این ماه هر دلار به 11 هزار تومان کاهش یافت. در مجموع در نیمه سال قیمت دلار همچنان با یک نوسان جزئی و طبیعی بین 11300 تا 11600 تومان همراه بود.

در ماه مهر با یکی از کم نوسان ترین ماه در نرخ دلار مواجه بودیم به طوریکه قیمت دلار دراین ماه بین 11350 تا 11500 در نوسان بود و غالبا نرخ هر دلار در این ماه 11400 تومان به فروش می رسید.

اما بررسی این نرخ در ادامه سال نشان می دهد پس از چند ماه ثبات نسبی  در بازار، در آبان ماه قیمت دلار با یک شیب نزولی و البته کند مواجه شد به طوریکه در پایان این ماه نرخ دلار به 11900 تومان رسید.

برخلاف مهرماه که با ثبات در نرخ ارز مواجه بودیم، در آذرماه نرخ دلار پرنوسان بود و از کانال 11 هزار تومان تا مرز کانال 14 هزار تومان هم رفت. در ماه آذر قیمت دلار به کانال 12 هزار تومان وارد شد و در نیمه این ماه به 12900 تومان افزایش یافت. در 10 روز پایانی آذرماه قیمت دلار با طی روند صعودی خود با ورود به کانال 13 هزار تومان، قیمت 13900 تومان را به ثبت رساند. اما نکته جالب اینکه بلافاصله قیمت دلار فروکش کرد و پس از چند روز دوباره به کانال 12 هزار تومان بازگشت.

در دهمین مال سال نیز قیمت دلار غالبا در میانه کانال 13 هزار تومان قرار داشت اما در روزهای پایانی دی ماه با 12950 تومان بسته شد. در بهمن ماه با افزایش قیمت دلار مواجه بودیم به طوریکه نرخ هر دلار در پایان این ماه به 13900 تومان رسید.

اسفند و آخرین ماه سال با جهش نرخ ارز مواجه هستیم؛ در روزهای نخستین اسفند قیمت دلار به نیمه کانال 14 هزار تومان افزایش یافت و این روند ادامه یافت تا اینکه در هفته اول این ماه، قیمت دلار با رشد 1200 تومانی به 15700 تومان رسید. اما در هفته دوم اسفند قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفت و در محدود 15000 تا 15500 معامله می شد. 

در عین حال قیمت دلار در هفته سوم هم به روند کاهشی خود ادامه داده است و با ورود به کانال 14 هزار تومان، این روزها در هر دلار 14850 تومان به فروش می رسد. در هفته پایانی اسفند باید منتظر ماند و دید سرنوشت قیمت دلار در سال 98 چگونه رقم خواهد خرد.

با این حال برآیند کلی نرخ دلار در سال جاری نشان می دهد به رغم محدودیت ها و تحریم های بین المللی اما در 8 ماه ابتدایی سال بازار ارز با یک ثبات نسبی همراه بود. البته پس از آن جز در مقاطعی باز هم شاید تثبیت بازار بودیم تا اینکه در دو ماه پایانی سال شاهد رشد و جهش در این بازار هستیم. 

نکته قابل توجه این است به جز اردیبهشت ماه و اوایل خردادماه که در مقطعی کوتاه که قیمت دلار وارد کانال 14 هزار تومان شد، در ماه های پس از آن و پیش از ورود به اسفند قیمت دلار فراتر از کانال 13 هزار تومان نرفت که این نشاندهنده تاثیر سیاست های ارزی بانک مرکزی و مدیریت بازار بوده است.

در عین حال در روزهای پایانی سال که عمدتا به دلیل افزایش تقاضا قیمت در بازار ارز با رشد مواجه می شود، بروز بیماری کرونا در بخش قابل توجهی از کشورهای جهان از جمله ایران و محدودیت های به وجود آمده در پروازهای خارجی می تواند باعث تثبیت نسبی بازار شود.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس