کوشکی: نامزدی که منابع مالی تبلیغاتش را شفاف نمی‌کند، صلاحیت نمایندگی ندارد

گزینه مطلوب آمریکایی ها جنگ داخلی در افغانستان است، تا از این طریق هم به ایران فشار بیاورند هم به روسیه و هم به چین؛ و این جنگ با پشتیبانی و مهمات سعودی ها و اماراتی ها دنبال خواهد شد.

سرویس جهان مشرق - طی روزهای اخیر شاهد تحولات عجیب و زیادی در افغانستان هستیم، از توافق آمریکا با طالبان، توافقی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در حد کاغذ می ماند و بیشتر برای ترامپ کاربرد انتخاباتی دارد، تا برگزاری دو مراسم تحلیف ریاست جمهوری در یک روز که شاید در جهان کم نظیر باشد.

این تحولات ما را بر آن داشت تا با محمد صادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس ارشد مسائل منطقه به گفتگو بپردازیم.

** با توجه به مراسم تحلیف دو رئیس جمهور و همچنین افزایش تنش در افغانستان، آینده سیاسی این کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

توافق آمریکا با طالبان

تحولاتی که طی یک ماه اخیر در افغانستان شاهد آن هستیم، حاکی از جنگ در داخل این کشور است، جنگی که آمریکا با دخالت های خود در حال شعله ور کردن آن است. اولین حرکت امریکایی ها امضای توافقنامه با طالبان بود. توافقنامه ای که نشان می دهد آمریکایی ها که سال 2000 میلادی با شعار نابودی طالبان و القاعده وارد افغانستان شدند دروغ گفتند و امروز یعنی بعد از 19 سال با طالبان توافقنامه امضا کردند. طالبانی که به روایتی حدود 50 درصد افغانستان را در اختیار دارد. از طرفی امضای توافقنامه با طالبان یک مشروعیت به طالبان در عرصه بین المللی داده و به نوعی ادعای طالبان برای بازپسگیری حکومت را به رسمیت شناخته است.

مراسم تحلیف عبدالله عبدالله

این درحالیست که در شرایط کنونی نیز آمریکایی‌ها، از دولت مرکزی افغانستان پشتیبانی می‌کنند. دولتی که با دخالت امریکا در آستانه جنگ درونی است. یعنی نتایج نشستی که بین دو رقیب اصلی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد حاکی از این جنگ است.

در روزهای اخیر خلیل زاد (نماینده آمریکا در افغانستان) نشستی را با دو طرف ماجرا یعنی عبدالله عبدالله و اشرف غنی برگزار کرد و ما بعد از این دو نشست شاهد این بودیم که دو طرف هر کدام به عنوان رئیس جمهور در یک روز و یک لحظه سوگند یاد کردند و غیر از طالبان که ادعای حکومت در افغانستان را دارد و با آمریکا به توافقنامه صلح رسید، الان شاهد این هستیم که حاکمیت هم دوپاره شده است.

مراسم تحلیف اشرف غنی

به این صورت که اشرف غنی به خاطر تعلقش به قوم پشتون به نوعی پایگاه‌اش در مناطق جنوب و جنوب شرقی افغانستان (مناطق هم مرز با پاکستان) است و از آن طرف عبدالله عبدالله متعلق به قوم تاجیک است و به نوعی مناطق مرکزی و بخشی از مناطق شمالی افغانستان از او پشتیبانی و حمایت می کنند.

عملا حاکمیت افغانستان دوپاره شده و اگر این روند که با سوگند هر دو نفر به عنوان ریاست جمهور و مدعی ریاست جمهوری آغاز شده ادامه پیدا کند، می تواند خود حاکمیت مرکزی را هم به سمت جنگ داخلی و دوپاره شدن حکومت ببرد.

حکومتی که فقط در شهر های بزرگ اقتدار دارد یعنی در کابل، هرات و بخشی از ولایت های مرکزی افغانستان، و بیش از نیمی از افغانستان تحت سیطره طالبان است،

این درحالیست که در ایالت های شمالی که اصطلاحا صفحات شمالی افغانستان گفته می‌شوند هم شاهد یک حکومت خود مختار هستیم و نه تابع طالبان هستند و نه تابع حکومت مرکزی و قوم ازبک آنجا هستند.

در این شرایط ما شاهد آن هستیم که پاکستان از شخص اشرف غنی حمایت می کند و این حمایت یک شائبه را ایجاد می کند آن هم این است که اگر برخی کشورها از اشرف غنی حمایت کنند و برخی دیگر از عبدالله عبدالله، عملا حرکت آمریکایی ها برای دوپاره کردن حکومت پیش خواهد آورد،   افغانستان درگیر یک جنگ درون حاکمیتی خواهد شد.

اشرف غنی و عبدالله عبدالله

گزینه مطلوب آمریکایی ها جنگ داخلی در افغانستان است، تا از این طریق هم به جمهوری اسلامی فشار بیاورند هم به روسیه و هم به چین به عنوان همسایه شرقی افغانستان؛ و این جنگ با پشتیبانی و مهمات سعودی ها و اماراتی ها دنبال خواهد شد.

با این تئوری از طرفی مرزهای شرقی جمهوری اسلامی ناامن خواهد شد و هم اهرم فشاری برای روسیه خواهد بود البته افغانستان از شمال هم مرز با روسیه نیست ولی مناطق آسیای میانه مانند تاجیکستان و ازبکستان حوزه نفوذ روسیه هستند. این فضا موجب این می شود که افغانستان چند پاره شود و در این فضا قدرت گرفتن گروهای سلفی و تکفیری هم بعید نیست. این گروه‌ها باحمایت آمریکا و عربستان و با هدف فشار امنیتی، نظامی و سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران به قدرت می‌رسند.

از طرفی متاسفانه دیپلماسی ما در رابطه با افغانستان انفعالی محض است و باید از این وضعیت خارج بشویم و حاکیمت افغانستان سامان پیدا کند و الا جنگ در این کشور شعله ور خواهد شد و به طور جدی آسیب های فراوانی را باید متحمل بشویم.

در صورت بروز جنگ ما با سیل مهاجران افغانی به کشور روبرو خواهیم بود، که در وضعیت اقتصادی کشور آسیب زننده است، صادرات ما به افغانستان مختل می شود و بسیاری از کارگاه ها و تولیدکنندگانی که کالاهای خودشان را به افغانستان صادر می کنند و از این طریق رونق دارند فعالیتشان مختل می شود.

و از همه مهم تر فضا برای شکل گیری گروه های شبه داعش یا داعش های جدید در افغانستان مساعدتر خواهد شد با توجه به اینکه عملا جنگ داخلی در افغانستان و دو پاره شدن و تجزیه شدن این کشور بهترین فضا است برای گروه های سلفی و تکفیری رانده شده از سوریه که به نوعی افغانستان را محل فعالیت خودشان بکنند.

جنگ در افغانستان، اهرم فشاری برای تضعیف و تخریب امنیت ملی جهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا، عربستان و امارات است. به همین دلیل دیپلیماسی ما باید جدی با این قضییه برخورد کند و اجازه شروع یک جنگ داخلی در افغانستان را ندهد و این موقعیت را از آمریکا بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    84 40
    آمریکا غلط کرده که بخواد نقشه جنگ بچینه. ملت افغانستان هوشیار هستند و دیگه مثل بیست سال پیش نیست که اجازه یک هجمه تمام عیار رو بدن!
    • IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      20 4
      کدوم هوشیاری؟
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      7 2
      خیلی ساده ای
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      1 0
      آره جون خوت
  • FR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    36 4
    .....پس کرونا فعلا ما را از شر طاعون جنگ اطراف کشور نجات داده !
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    76 14
    هدیه ی آمریکا به کسانی که با آن ها نشست و برخواست داشته و در مقابل آن ها واداده اند.
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
      37 8
      هدیه رو خوب اومدی،واقعا همینطوره
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    27 35
    امریکا هرگز نمیتونه کشور افغان رو ساپورت نظامی بکنه دلیل هم اینه که اطرافش روسیه چین و ایران هست تنها راه پاکستان هست و اورارگان رو میشه به راحتی تسلیح کرد و یک ارتش خوب ازش ساخت . نگران امریکا و ایادی نیستیم فقط و فقط مسولین خاین مشکل ایران هستند وسلام امریکا هیچ گاه این اشتباه احمقانه رو نمیکنه که یک حوثی جدید و حزب الله جدید به وجود بیاره در این صورت تمام اطراف ایران علنی تحت فرماندهی ایران تبدیل به قدرت شکست ناپذیر میشود
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    25 33
    شنیده بودیم سردار قائانی تخصصشون در افغانستان هست. به عنوان فرمانده سپاه قدس آیا الان ما نباید موی دماغ آمریکایی ها باشیم تا با راحتی خیال از نبود سردار سلیمانی هر غلطی دلشون خواست بکنند؟! حالا کم کم می فهمم چرا ترامپ ننگ تروریست بودن را برای خود و آمریکا خرید و سردار سلیمانی رو به شهادت رسوند.
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
      23 17
      الظریف و الظریف و ما ادریک ما الظریف
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      18 7
      امریکا تا بحال هر نقشه ای را برای محدو د کردن ایران کشیده عکسش براش نتیجه داده نگران نباش شاید حضور فیزیکی برای ایران در افغانستان مقدور نبود که این هم دارد میسر می شود و خواهد شد
    • رامین IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      10 5
      آفرین. دقیقا طبق برنامه ریزی های انجام شده بعنوان قطعه ای از پازل باید وارد بشیم تا خاورمیانه جدید تسریع بشه
  • عبدالله مومن IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    34 24
    باید مزدوران آل وحوش و امارات و غرب در افغانستان را نابود کرد تا نتواند برای افغانستان و ایران و دنیا. مشکل زایی کنند
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    37 17
    متخصص افغانستان دقیقا کجاست؟
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    35 30
    جان مادرتون این فتنه روتونطفه خفه کنید قاسم سلیمانی کجایی؟ به دادمون برس
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
      28 19
      افغانستان ما به تو هیچ ربطی نداره یه فکر خودتون باشین
    • IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      9 1
      ترامپ قمار باز ...
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      7 0
      الکی نیست که !! باید یه فرمانی چیزی هم صادر بشه بعد !!! .
  • تال IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    6 14
    فعلا منتظر داروی کرونا رییس بیمارستان بقیه الله هستبم
  • دبیر تاریخ IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    8 0
    بنظرم، تاسیس داعش ،با همان خصوصیات جغرافیای سیاسی عقیدتی وحتی نژادی شبیه عراق وسوریه بعید است،،،اما عربستلن وامارات با پول دلالی از کشورهای همسایه ،جرائت پیدا کرده دخالت های انجام می دهند،
  • شمسعلی IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    6 1
    بله کاملأ درست است وبنظر میرسد که دشمنان قصد تضعیف همه جانبه کشورمان را دارند تا بعدأ بتوانند حمله کنند واین مهم را حگومت باید کاملأ درنظر بگیرد ودست مردم را بگیرد تا اجازه هیچ خللی را ندهیم
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    35 2
    افغان و افغانی نام قوم پشتون در مناطق جنوب مرکزی و جنوب شرقی است و اکثریت این کشور از جنوب غربی هم مرز با ایران تا مرکز و شمال اکثریت فارس زبان اند خیلی باید تاسف خورد که دولت ایران این فرصت رو به تهدید تبدیل میکنه و از فارسها پشتیبانی نمیکنه جهت استقلال یا تعلق به ایران - بنده سالها این کشور بودم به جرات میگم اگر رفراندوم بشه اکثریت فارسها خواهان پیوستن خاکشان به ایران یا حداقل استقلال تحت نام ایران شرقی یا خراسان یا آریانا هستند ... باید دولت آینده نگری داشته باشیم که متاسفانه همچین دولتی از دوره قاجار در ایران روی کار نیومده و همیشه انفعالی بوده - بسیار تشکر از مشرق
  • DE ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    17 19
    وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ. البته در آینده نه چندان دور جنگ داخلی امریکا شروع خواهد شد و امریکا تکه تکه خواهد شد .اگر اقتصاد جهانی و رژیم آل سقوط هردو باهم سقوط کنند دنیای پس از امریکا کلید خواهد خورد. قرارداد۹۹ ساله بین ایالات بزور جنگ متحد شده امریکاه دو دهه است بسرآمده و ابرام لنگ کنی دیگر در امریکا برای آشتی ملی و متحد ماندنشان وجود ندارد.این اتفاق حتمیست امریکا به تناسب قوی تر از فرعون آن زمان نیست.این امر و خواست خداوند است.
  • عبدالله IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    7 0
    جنگ افغانستان به نام دولتهای تو در تو یا به نام گروه های تکفیری، نقشه آمریکا است. به نظر میرسد آمریکایی ها و ایصا سعودیها خوب دریافته اند که ایجاد ناامنی درافغانستان بهترین زمینه ی ضربه زدن به ایران از لحاظ امنیتی، اقتصادی و ... است.
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    11 1
    لعنت خدا بر امریکای وحشی باعث و بانی این جنگ 20ساله خدایا خودت به داد مردم مظلوم و بیدفاع افغان برس
  • Reza.kh IN ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    17 3
    افغانستان به عنوان یک چهار راه عمل میکنه وروی ارامش به خود نمیبیند بی سواد بودن و قومیت گرایی بلای جان افغانستان شده
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    20 34
    من نه افغانیم نه افغانستان به من ربطی داره بهتره انقدر به اینور و اونور سرک نکشید که این حالو روزمون نباشه
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      6 1
      چقدر پست فطرتی حتی سازمان ملل با همه توحشش شعر بنی آدم اعضای یک پیکرند که در افرینش ز یگ گوهرند سعدی رو زده بالای سردرش تا حداقل ادای انسانیت دربیاره تو واقعا پست و بیشرفی
  • AU ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    17 22
    تا زمانیکه ایجاب بکند آمریکای جهانخوار در منطقه شوم خاورمیانه یکه تازی خواهد کرد آتش جنگهای داخلی را بکمک متحدان نانوشته خود در کشورهایی مانند افغانستان، یمن، سوریه و عراق دامن خواهد زد.
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    16 0
    منتظر دولت در خصوص موضوع افغانستان نباشید ....
  • خاتون IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    2 26
    سلام دوستان.آخر این روند به بیکار شدن دار و دسته هر دو خودخوانده ریاست جمهوری شده و احتمالا مرگ پت ومت. و ادغام رزمندگان طالبان و فاطمیون و پر کشیدن ناتو از افغانستان
  • حسين DE ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    10 0
    جواد يك توئيت با لبخند ميزنه ميگه بچه ها جنگ نكنيد ، مشكل حل ميشه
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    7 1
    به نظرم ایران باید ارتش افغانستان و نیرو های مردمی شون رو آموزش و تجهیز کند تا خودشون بتوننن از کشورشون در مقابل تکفیری ها دفاع کنند
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    7 1
    بستگی به اتحاد و انسجام ملت افغانستان دارد که چطور این غده سرطانی یعنی ارتش امریکا مایع فتنه و تفرقه و جنگ را به زور از خاک خود اخراج کنند مثل انگلیس در دهه های قرن قبل با شکست سخت انها را تارومار و قل قم کردند تا حتی یک سرباز انگلیس در افغانستان باقی نگذاشتند با اتحاد خود واین مطلب در تاریخ مستند است تا افغانستان لانه امنی برای دسیسه و توطئه دولت امریکا برای ارتش امریکا وحامیشان نباشد و ارتش امریکا مثل عراق وسوریه شکست سخت را از دست مجاهدان افغانستان بچشند
  • علی IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    7 1
    به آقای قلدور بفرمائید ،مثل اینکه از درسیکه بهشون دادیم آدم نشدن، میل خودشونِ ، هیچ اشکالی نداره بازم در خدمتشون هستیم، ایندفه درس تمام عیار بهشون میدیم. به روی چشم - امر بفرمائید.
  • ahmad NL ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    27 2
    با این کار غنی و عبدلله دودستی حکومت را به طالبان تقدیم می نمایند . و برای آمریکا تفاوت چندانی ندارد چون امریکا همه جا دنبال لقمه آماده است .چون هر یک از این سه گروه بر افغانستان حکومت کنند نتیجه آن را آمریکا خواهد برد . فقط خط احمد شاه مسعود مستقل بود.
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    12 4
    چین و روسیه در افغانستان چه کار دارند؟!!!!
  • اسماعیل IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    3 2
    تشکر از خبرگزاری مشرق
  • حسین IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    4 1
    امریکایک تروریسم جهانی است همه کشورهابایددست بکاربشندوامریکاهرجاهست ضربه محلکی بزنندتاامریکا غلط اضافی نکندوجنگ داخلی بایدبه امریکاکشیده شودبایدیه کاری اساسی بایدکرد
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    6 1
    شرایط در افغانستان واقعا بحرانیه و دولت هنوز در خوابه...
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    6 2
    مطمین باشید هیچ حرکتی از آمریکا جز برای کیش و مات کردن دشمنانش و قدرتمندکردن دوستانش شامل عربستان و اسرائیل نیست در پیمان صلح با طالبان دوبند اول آن مربوط به این میشودکه باآمریکا و متحدانش هیچ وقت کاری نداشته باشید این به این معنی است که آمریکا جای پایش را سفت کرده تا نقشه شومش را اجرا کند و ازآن طرف ۲۰سال آمریکا بامردم و احساسات مردم افغان آشنایی پیدا کردند و میدانند که افغان ها اهل سیاست کلان نیستند عموم مردم افغان هنوز قومیتی و تعصبی عمل میکنند و به فکر آینده کشور و فرزندانشان نیستند و از ضعفها دیگر درقالب رسانه استفاده کردند تا این شکاف را ایجاد کنند که این شکاف و دوگانگی حکومت ایجاد شد خدا نکند آن روزی که آتش جنگی درون در کشور افغانستان روشن شود آنقدر کشورهای دیگر تسلیحات به افغانستان میفروشند و انقد افغانها از هم دیگر میکشند که هیچ شهر وآبادی باقی نمی ماند و افغانستان تا صدسال دیگر حکومتی مستقِل نخواهد داشت کاش افغانها این را درک کنند چ اشکالی دارد رئس جمهور از قوم دیگری باشد اگر خوب کار نکرد چهارسال دیگر از قوم دیگری رئس جمهورشان را انتخاب کنند تعصب های کورکورانه سم هستند مردم ایران و دولت ایران به خاطر پیشینه تاریخی و همجواری و روابط اقتصادی و وجود افغان در ایران افغانستان را دوست دارد و هرگز راضی نیستند برای افغانستان اتفاقی به این شومی پیش بیایید همه میدانند که آمریکا در سال ۸۸ همین فتنه را سرایران میخواست پیاده کند که خداروشکر با درایت رهبری جلوگیری شد
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    1 0
    هر کسی که به ایران حمله ای کند اول تابوت ها یشان را اول آماده کند تاریخ ثابت کرده ولی بعضی ها در هوا سیر میکنند منتطریم
  • یوسفی IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    0 0
    باسلام. تمام فتنه ها در عالم زیر سر آمریکا صهیونیسم است. هرچه می‌کشیم از بی بصیرتی مردم منطقه و آتش افروزی دشمنان است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس