کد خبر 1050980
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
کرونا نمایه

یک روانشناس درباره راهکارهای ساده شاد زیستن خانواده‌های در قرنطینه در پی شیوع ویروس کرونا توضیحاتی داد.

به گزارش مشرق، آزیتا امین الرعایا روانشناس و مشاور درباره چگونگی برطرف کردن نیازهای اساسی اعضای خانواده در پی شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: در شرایط خاص کنونی که ناشی از فراگیری ویروس کروناست، بزرگ‌ترها در روابط خود باید خویشتن‌دار و منطقی باشند و ضمن رفتار صحیح به هم امیدواری دهند.

وی بیان کرد: بر اساس تئوری انتخاب لازم و ضروری است که رفتارهای موثر و مسئولانه را انتخاب، نیازهای خود را به خوبی برآورده و مانع برآورده شدن نیازهای دیگران هم نشویم، در این صورت است که خشنود، کامیاب، شاداب و شادکام خواهیم بود و سکان زندگی را ماهرانه تر در اختیار خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

ممنوعیت توزیع نذورات خوراکی تا اطلاع ثانوی

امین الرعایا گفت: تئوری انتخاب معتقد است که هر انسانی در هر سنی نیازهایی دارد که ثابت است و اگر این نیازها بر آورده شود، احساس خوبی وخشنودی را در آن‌ها به وجود می‌آورد.

این روانشناس با اشاره به اینکه یکی از این نیازها، نیاز به بقاء و زنده ماندن است، افزود: ما می‌کوشیم عمر طولانی تری داشته باشیم. در امنیت زندگی کردن و سالم زیستن یکی از نیازهایی است که کرونا آن را تهدید کرده و عدم امنیت را حتی به شکل افراطی به وجود آورده، این روزها در خانه ماندن نیاز به بقاء را ارضا نمی‌کند و باعث می‌شود که حال انسان‌ها خوب نباشد، بنابراین باید کارهایی را در کنار یکدیگر و برای بقاء و زنده ماندن انجام دهیم که در جهت تقویت سیستم ایمنی بوده (ورزش کردن، رعایت رژیم غذایی مناسب) و در این صورت است که در زندگی احساس بهتری را تجربه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نیاز به عشق و احساس تعلق یکی دیگر از نیازهای اساسی زندگی است، ادامه داد: ما برای ارضای نیاز به عشق و احساس تعلق، به دیگران احتیاج داریم و باید بتوانیم روابط خود را با دیگران خوب تنظیم کنیم و اگر می‌خواهیم شادمان‌تر زندگی کنیم، در این شرایط بهتر است که کنار هم باشیم، به هم بیشتر دلداری دهیم و با هم همدلی داشته باشیم.

امین الرعایا تصریح کرد: یکی از کارهایی که امروز باید برای هم انجام دهیم این است که در جمع خانوادگی و هر جایی که می‌توانیم کمک کنیم، همه ما دوست داریم روابط خوبی با عزیزانمان داشته باشیم؛ هر چقدر این روابط را بهتر مدیریت کنیم، عشق و محبت بیشتری را تجربه می‌کنیم، همچنین اگر شرایط محیطی سخت‌تر است، باید نقش روابط در آرام‌تر و شادتر زندگی کردنمان پر رنگ‌تر شود و نقش یک فرد دلگرم کننده، حمایت گر و تکیه گاه را برای خانواده داشته باشیم.

این روانشناس با اشاره به اینکه نیاز به آزادی از دیگر نیازهای ماست، اضافه کرد: هر چه آزادتر باشیم و بتوانیم نیازهای خود را به طریقی ارضا کنیم که مانع نیازهای دیگران نشویم، بیشتر می‌توانیم از خلاقیتمان در راستای منافع خود و دیگران استفاده کنیم و امروز با توجه به محدودیت‌هایی که ایجاد شده آدم‌ها احساس می‌کنند که آزادی‌هایشان محدود شده و به راحتی نمی‌توانند کارهایی را که می‌خواهند انجام دهند، اما آزادی یک باور ذهنی است یعنی اگر فرد همچنان از انتخاب‌های کوچک و بزرگی که دارد لذت ببرد، در همین شرایط ظاهرا محدود شونده آزادی می‌تواند از انتخاب‌های خود لذت ببرد و حال بهتری را برای خود و اطرافیان به وجود آورد.

وی درباره نیاز به تفریح و سرگرمی، بیان کرد: کنار آمدن با یکدیگر نیازمند تلاش است و بهترین راه برای انجام آن این است که کنار هم فرصت‌های یادگیری سرگرم کننده و مفرح ایجاد کنیم، امروز که در خانه و دور هم هستیم و کمتر از خانه بیرون می‌رویم، تفریح و سرگرمی در خانه باید جدی‌تر گرفته شود و با هم بیشتر بخندیم و برنامه‌های تفریحی، دیدن فیلم و انجام پروژه‌های مشترک را با هم داشته باشیم، یادمان باشد که لذت بخش‌ترین چیزها در دنیا نشاط، خنده و شوخی کردن‌های زیبا و رایگان است.

امین الرعایا درباره نیاز به قدرت، تصریح کرد: احساس ارزشمندی در شادکامی بسیار موثر است، زمانی که احساس می‌کنید می‌توانید بر زندگی دیگران اثر گذارید و کار مفیدی انجام دهید، احساس خوبی دارید. در این روزهای پیش رو که فرصت در کنار هم ماندن خانواده‌ها فراهم شده، اگر بتوانید کار مفید یا خدمتی برای دیگران انجام دهید هم حال خودتان خوب می‌شود و هم می‌توانید موجب بهبود حال اطرافیان خود شوید. در این شرایط در خانواده باید افراد بتوانند با هم خوب کنار بیایند (روابط موثر) و برای حل اختلافات و تفاوت‌هایشان با هم تلاش کنند تا بتوانند مسائل خود را به بهترین صورت و با آرامش حل کنند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در این شرایط اگر خودتان را دوست دارید و سلامت روانتان برایتان مهم است، به ارتباط درست با یکدیگر تکیه کرده و شیوه‌های ارتباط و مذاکره را مد نظر قرار دهید و ضمن کنترل احساسات و هیجان‌ها به نیازهای موثر یکدیگر توجه مثبت کنید، احساس خوبی را برای خود و خانواده فراهم و از تنش‌های خانوادگی پیشگیری کنید، در تلاش باشید که از جاده شادکامی خارج نشوید و با رعایت و عمل به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی این بحران را به خوبی پشت سر بگذارید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    4 0
    شما بیانات و لاف زنی های مسئولین را منتشر کنید کافیه. همشون جوکند! خخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس