کرونا و فوتبال

دنیای فوتبال تحت تاثیر ویروس کرونا در آستانه یک تعطیلی طولانی مدت قرار گرفته و باید تکلیف خود را درباره چند تورنمنت بزرگ و بازیهای باشگاهی مشخص کند.

سرویس ورزش مشرق - با پدید آمدن نسخه تازه ای از خانواده ویروس‌های کرونا، جهان تحت تأثیر آن قرار گرفت و در ابعاد گوناگون با آن وارد مبارزه شد. فوتبال یک پدیده جهانی بلافاصله تحت تاثیر این موجود کمتر از دو میکرونی قرار گرفت اما در این میان رفتار کشورهای مختلف با این پدیدار خاص متفاوت بود.

طبیعی بود که چین به عنوان خاستگاه این ویروس تازه جهش یافته نخستین واکنش های فوتبالی را در این زمینه داشته باشد. در شرایطی که منطقه ووهان به طور کامل در قرنطینه قرار داشت در دو هفته اول تمامی بازی های لیگ داخلی بدون تماشاگر برگزار شد و پس از آن قریب به ۹۰ درصد بازی ها لغو و تقویم مورد تایید فیفا در باشگاه های چین به طور کامل به حالت تعلیق درآمد.

به فاصله دو هفته پس از آن کشورهای ژاپن، کره جنوبی، تایلند و فیلیپین از طریق فدراسیون فوتبال خود البته در سایر فدراسیون‌های ورزشی تشکیل جلسه فوری و اضطراری داده و در اغلب موارد تصمیم به لغو بازی ها و یا برگزاری رقابت ها بدون تماشاگر گرفتند.

ویروس سریعتر از آنچه که پیش بینی می شد و هولناک تر از آنچه توصیف می شد گسترش پیدا کرد و صرف نظر از این که مبدا آن واقعاً چه بوده و در نهایت تنها در یک جهش ژنتیکی خلاصه می شود یا می تواند یک اختلال کمدی زیر سایه بیوتروریسم باشد، در هر حال منتشر شد و به کشورهای مختلف جهان رسید.

پس از خبر قطعی درباره شیوع این ویروس در ایران و برخی کشورهای همسایه آن ماجرا به اروپا کشیده شد و در این میان نام ایتالیا بیش از سایر کشورها بر سر زبان ها افتاد. رم و بعد از آن میلان و البته سایر مناطق کشوری که هرگز دوست نداشت به خاطر چنین مهمان ناخوانده ای، اقتصاد خود همچنین صنعت گردشگری و صد البته صنعت فوتبالش را تعطیل کند.

در شرایطی که سایر کشور های اروپایی وحشت زده از ایتالیا انتظار یک قرنطینه چند بعدی و مطلق را داشتند ایتالیا در گام نخست به مبارزه باز تمایل بیشتری نشان داد و تنها یک یا دو منطقه را قرنطینه کرد ولی در عرصه های فوتبال فدراسیون فوتبال ایتالیا چندان زیر بار حساسیت‌های سازمان جهانی بهداشت نرفت.

در دو هفته نخست اکثر بازی ها بدون تماشاگر برگزار شد و سوال مهم این بود که دو تا سه بازی نخست لازم بود در انبوه جمعیت برگزار شود؟ البته می توان گفت فدراسیون فوتبال ایتالیا در این میان مطیع دستورات وزارت بهداشت این کشور بوده و چندان مستقل و سر خود عمل نکرده است.

در همسایگی این کشور، اسپانیا بیش از سایرین خشم سازمان جهانی بهداشت را برانگیخت. در هفته نخست تمامی بازی های لالیگا بدون وقفه و همراه با انبوه جمعیت همیشگی و البته در لالیگا چیز عجیب و غریبی نیست برگزار شد و این مسئله خشم دانشمندان این کشور و البته مقامات بهداشت جهانی را در پی داشت. 

فدراسیون فوتبال اسپانیا پس از آن در دومین هفته پس از اولین گزارش ابتلا به کرونا ویروس در خاک خود را بدون تماشاگر برگزار کرد اما هرگز زیر بار تعطیلی کامل فوتبال نرفت. اوج این بی اعتنایی به دستورات جهانی را می‌توان در جدال دو تیم رئال بتیس و رئال مادرید جستجو کرد، جایی که ساعاتی قبل از بازی گزارش رجوع حداقل ۱۰ مورد به مراکز بهداشتی پس از تنگی نفس شدید و ثبت چهار مورد مثبت به گوش مقامات فدراسیون فوتبال اسپانیا رسیده بود اما آن را نشنیده گرفتند و به کار خود ادامه دادند. اتفاق مضحک پیش آمده که بشدت مقامات فدراسیون فوتبال اسپانیا را تحت فشار قرار داد استقرار نیروهای بهداشتی در چهار دروازه اصلی استادیوم بود که وظیفه داشتند درجه تب هواداران را اندازه بگیرند اما به دلیل ازدحام جمعیت تنها در چند دقیقه نخست این کار را انجام داده و سپس محل را ترک کردند.

البته خطر ابتلا به این ویروس ظاهرا بیشتر حس شده و سازمان لیگ اسپانیا دو هفته آینده فوتبال اسپانیا را بدون حضور تماشاگر برگزار خواهد کرد. دیدار پاریسن ژرمن فرانسه و دورتموند آلمان و همچنین بارسلونا و ناپولی هم بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.

در بریتانیا نیز اهالی فوتبال تا حدود قابل توجهی جزیره‌ای عمل کردند، در اولین هفته پس از ثبت رسمی نخستین مورد مبتلا به کرونا ویروس بازی های لیگ برتر با نظم همیشگی و با حضور هواداران برگزار شد و همزمان اعتراض اساتید دانشگاه و برخی پزشکان در بیمارستان‌های مهم شهرهای منچستر، لندن و منطقه لیورپول را در پی داشت.

شاید رکورد این بی اعتنایی در آمریکا شکسته شد جایی که با وجود ثبت رسمی حداقل ۵ مورد مثبت، در همان هفته نخست، رقابت های بسکتبال، فوتبال و دو و میدانی با حضور انبوه هواداران برگزار شد و دلهره بسیاری از مردم را در پی داشت. در کالیفرنیا همزمان با خانه‌نشینی بسیاری از مردم رقابت های ورزشی با حضور هواداران برگزار می‌شود و این تناقض بسیاری از مردم را آزار می‌داد.

به نظر می رسد با توجه به اهمیت این اپیدمی و البته وسعت جهانی آن باید واقع بینانه انتظار تعطیلی تمام رقابت های ورزشی و قطع احتمال اجتماعات مردمی به بهانه‌های مسابقات ورزشی را داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس