کد خبر 1050286
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
سرخابی

جریمه یک میلیون و ۷۳۵ هزار یورویی پرسپولیس و ۵۵۰ هزار دلاری استقلال از سوی فیفا به دلیل شکایت‌های برادران برانکو،بودیمیر و شفر به قیمت روز، رقمی حدود ۳۸ میلیارد را روی دست مدیران این دو باشگاه گذاشته.

به گزارش مشرق، از ۹ اسفند سال جاری تاکنون دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با صدور چهار حکم جریمه ای از سوی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) روبرو شده اند؛ احکامی که به خوبی حاکی از ضعف مالی و مدیریتی در خصوص این دو باشگاه است و این چرخه معیوب نه در برهه زمانی کنونی و نه در آینده با ادامه این روند متوقف نخواهد شد و در نهایت جریمه‌های سنگین دلاری و یورویی و یا محرومیت از پنجره‌های نقل و انتقالاتی پایانی است که با سرنوشت این دو باشگاه و سایر باشگاه‌های فوتبال ایران که از بازیکنان و مربیان خارجی استفاده کرده و می‌کنند گره می‌خورد.  

وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تعیین هیئت مدیره و مدیرعامل این دو باشگاه بزرگ فوتبال ایران را بر عهده دارد و جریمه‌های سنگین دلاری و یورویی تنها میراثی است که از سوی مدیران این دو باشگاه برای مدیران بعدی به یادگار می‌ماند و هرگز از سالیان قبل تاکنون نه مدیریت لایقی بر سر کار آمده که حساب باشگاه را پاک تحویل دهد و نه نظام اقتصادی بیمار فوتبال ایران اجازه کسب درآمد را به این مدیران داده است.

فوتبال دولتی در نهایت سرنوشتی جز این نداشته و ندارد و تا وقتی کاه و کاهدان از خودمان نیست کسی دلش برای این دو باشگاه که پشتوانه مردمی بی نظیری دارند نمی سوزد. دو باشگاهی که اگر در یک کشور توسعه یافته بودند و چنین سرمایه اجتماعی داشتند به طور حتم با درآمدهای هنگفت روبرو شده و نیازی نبود هر سال کاسه چه کنم به دست گرفته و منتظر کسب روزی از جای دیگری باشند. هر آنچه در این ۱۰ روزه اخیر پرسپولیس و استقلال را شوکه کرد، چیزی جز کارکرد مدیران قبلی این دو باشگاه نیست و نباید تصور کرد که برای مدیران بعدی نیز چیزی جز این به بار خواهد نشست.

۴۷۵ هزار یورو+ سود ۵ درصدی برای بودیمیر

۹ اسفند سال جاری بود که باشگاه پرسپولیس با رای کمیته حل اختلاف فیفا به پرداخت ۴۷۵ هزار یورو به بودیمیر مهاجم کروات و سابق خود محکوم شد و باید علاوه بر این، سود (غرامت دیرکرد) پنج درصدی هم تا روز پرداخت را به بودیمیر پرداخت کند.

باشگاه پرسپولیس برای پرداخت این بدهی ۴۵ روز مهلت دارد و در صورتی که بدهی در مهلت تعیین شده پرداخت نشود پرسپولیس از جذب بازیکن داخلی و خارجی در سه پنجره نقل و انتقالاتی محروم می‌شود اما این محرومیت در هر بازه زمانی به محض تسویه بدهی مرتفع می‌شود.

این درحالی است که باشگاه پرسپولیس بابت فصل گذشته ۱۴۸هزار یورو به علاوه پنج درصد سود (غرامت) تا روز تسویه بدهی محکوم شده است. بدهی ۱۴۸هزار یورویی مربوط به پنج حقوق ماهانه بودیمیر در نیم فصل دوم فصل گذشته (از ۱۹ژانویه تا۲۳جون ۲۰۱۹) بوده که شامل یک قسط ۲۵هزار یورویی، سه قسط ۲۶هزار یورویی و یک قسط ۱۹هزار یورویی بوده است. بودیمیر بابت فصل قبل دریافتی اندکی داشته و به خاطر ۵ حقوق و قسط معوق خود به فیفا شکایت کرد.

بودیمیر با استناد به حقوق معوقه خود با طرح شکایت به فیفا ضمن فسخ قرارداد یک‌طرفه مطالبات قرارداد این فصل خود را هم طلب کرده است‌. فیفا نیز مابه التفاوت قرارداد این فصل بودیمیر با پرسپولیس و قرارداد بودیمیر با تیم لوکوموتیو کرواسی را محاسبه و باشگاه پرسپولیس را به پرداخت ۳۲۷هزار یورو بابت فصل ۲۰۲۰- ۲۰۱۹محکوم کرده است‌؛ به همین دلیل بودیمیر اصل  قرارداد خود با تیم کنونی اش  را به فیفا ارائه کرده بود تا آن‌ها محاسبه لازم را داشته باشند، او حتی برای نشان دادن حسن نیت خود قراردادش با تیم ماقبل پرسپولیس را هم به فیفا ارائه کرده بود. هم‌چنین باشگاه پرسپولیس علاوه بر این ۳۲۷هزار یورو بایستی سود و غرامت پنج درصدی (از پانزدهم اکتبر ۲۰۱۹ تا روز پرداخت) هم به این بازیکن پرداخت کند.

بیشتر بخوانید:

شفاف‌سازی خطیر درباره شکایت بازیکنان خارجی

۱ میلیون و ۵۵ هزار یورو در جیب برانکو

۱۹ اسفندماه سال جاری نیز کمیته انضباطی فیفا با صدور رأیی، باشگاه پرسپولیس را به پرداخت یک‌میلیون و ۵۵ هزار یورو به سرمربی سابق این باشگاه کرد.

پس از این‌که برانکو ایوانکوویچ از جمع پرسپولیسی‌ها جدا شد، به خاطر دریافت نکردن مطالباتش از این باشگاه به فیفا شکایت کرد. با وجود مذاکرات فراوان و البته پاسخ‌هایی که باشگاه پرسپولیس برای فیفا ارائه کرده بود، در نهایت کمیته انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال، رای خود را در این‌باره صادر کرد.

بر همین اساس، باشگاه پرسپولیس به پرداخت یک‌میلیون و ۵۵ هزار یورو و همین‌طور ۵ درصد سود دیرکرد به‌علاوه ۲۰ هزار فرانک بابت هزینه دادرسی محکوم شده است و پرسپولیسی‌ها ظرف ۳۰ روز آینده باید این مبلغ را پرداخت کنند.

شفر و جریمه ۵۵۰ هزار دلاری آبی ها

در یکی دیگر از احکام اعلامی فیفا، باشگاه استقلال به مبلغ ۵۵۰ هزار دلار جریمه و به این باشگاه دو هفته برای پرداخت این بدهی یا اعتراض فرصت داده شد. گفتنی است وینفرد شفر سرمربی اسبق تیم فوتبال استقلال و سرمربی فعلی بن یاس امارات از باشگاه استقلال به دلیل عدم پرداخت مطالبات فصل جاری به فیفا شکایت کرده بود و فیفا نیز پس از بررسی پرونده رای به محکومیت باشگاه استقلال و لزوم پرداخت جریمه ۵۵۰ هزار دلاری داد.

۲۰۵ هزار یورو برای برادر برانکو

در آخرین حکم فیفا تا لحظه تنظیم این گزارش، باشگاه پرسپولیس بر اساس حکم جدید کمیته تعیین وضعیت فیفا محکوم به پرداخت ٢٠۵ هزار یورو به مربی سابق خود شد. تا بر اساس آن این باشگاه مکلف به پرداخت ۱۰۰ هزار یورو بابت قرارداد و ۱۰۵ هزار یورو بابت غرامت به برادر برانکو ایوانکوویچ محکوم شود.

واکنش وزارت ورزش به جریمه سرخابی ها؛ از این به بعد با هماهنگی!

به تازگی مهدی علی نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ وزارت ورزش و جوانان در مورد مشکلات قراردادهایی که‌ مدیران فوتبالی (مخصوصا استقلال و پرسپولیس) با مربیان‌ و بازیکن‌های خارجی می‌بندند اینگونه توضیح داد:  «خیلی از این‌ موضوعات توسط وزارت ورزش و نهادهای نظارتی بررسی شده است اما اینکه ما در یک قراردادی جریمه شده‌ایم به معنای تخلف در قراردادها نبوده و تنها به خاطر عمل‌ نشدن به توافقات طرفین است. خیلی از این افرادی که چنین قراردادهایی را بسته‌اند، تنها پول قرارداد خود را گرفته‌اند که در قبال آن‌کار کرده‌اند. البته دو ماهی می‌شود که به باشگاه‌ها نامه نوشته‌ایم که از این به بعد قبل از بستن قرارداد با وزارت‌ ورزش هماهنگ باشند. »

اما سوال مطرح شده در رابطه با اظهارات معاون وزیر ورزش و جوانان این است که مگر تاکنون انتخاب سرمربیان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال جز این بوده است؟ مگر می‌شود مدیری در این دو تیم یک مربی خارجی را بدون تاییدیه نهایی وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی استقلال و پرسپولیس استخدام کرده باشد؟

راهکار چیست؟

با توجه به اینکه فرآیند جذب مربیان و بازیکنان خارجی در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس متوقف نشده است به نظر می رسد باید در رابطه با این مسئله چاره اندیشی دلسوزانه صورت گیرد؛ اگر توان پرداخت حقوق و دستمزد جذب بازیکنان و مربیان خارجی وجود ندارد باید از حضور آن ها در فوتبال ایران صرف نظر کرد تا شاهد اعمال جریمه های سنگین یورویی و دلاری نباشیم یا اینکه با تدبیر و اقدام درست در راستای جذب بازیکنان و مربیان خارجی گام برداشته و در برهه زمانی مناسب نسبت به پرداخت حقوق و دستمزد آن‌ها اقدام کنیم.

باید بدانیم که نه تنها سرخ‌آبی‌های پایتخت بلکه سایر تیم‌های ایرانی نیز که در برهه زمانی قید شده در قرارداد مبالغ مربوط به حقوق، دستمزد و پاداش بازیکنان و مربیان خارجی خود را پرداخت نکرده اند مجبور هستند با رقمی  بیشتر به دلیل صدور جریمه از سوی فیفا این هزینه را پرداخت کنند، پس چه بهتر که در همان زمان مقرر با برنامه ریزی صحیح حقوق و دستمزدها پرداخت شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    1 2
    برای استقلال جای نگرانی نیست. وقتی وزارت ورزش انصاری فرد رو بیرون کرده، مابقی کار معلومه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس