به گزارش مشرق، محمد مهدي اسلامي طي يادداشتي در رجا نوشت: کارگردان توانمند فيلم را اغلب از "مريم مقدس" به خاطر دارند، هرچند فيلمهاي ديگري نيز از او همچون "حمله به اچ 3" در خاطرهها مانده است. کارگرداني قوي که فارغ از نقدهايي که به فيلم و سريال "مريم مقدس" وارد کردند، توانست در بسياري از مقولهها رکوردشکني کند و يکي از آنها کشاندن مخاطب به سينما با ادبيات ديني بود.
اخيرا تهيهکننده فيلم گفته است مقام معظم رهبري در زمينه سياسي، اقتصادي و نظامي افراد کاردان و کارآزمودهاي دارند ولي در زمينه فرهنگ تنهايند. گويا شهريار بحراني و ديگر همکارانش، تلاش نمودهاند لشگر بسيج در عرصه فرهنگ و افسراني مورد اعتماد براي رهبري باشند.
گويا بحراني تعمد داشته است تا به مفاهيم و مضامين مهم اعتقادي و حتي سياسي در فيلم بپردازد، تا موضوع داستان فراگيرتر و بهره گيري و عبرت از آن که يک دستور مؤکد قرآني است، ملموستر شود.
مفاهيمي چون عدالت، سرمايه داري و تلاش علماي يهود و ظلم آنان به بني اسرائيل، نقش رهبري در مهار فتنه و پررنگ کردن آن در کنار تقوا به عنوان دو عنصر اساسي در ايجاد وحشت بين حزب شيطان و اعتقاد به مهدويت مضاميني است که با هوشمندي به آنها پرداخته شده است.
در صحنههاي مختلف فيلم شاهد آن هستيم که کاهنان طعنه جوان بودن به سليمان ميزنند و او را به خاطر اداره کشور بدون مشورت گرفتن از خويش که "صاحبان کتاب موسي" بودند، شماتت ميکردند. او را به کشاندن کشور به سوي جنگ به خاطر "توهم" محکوم ميکردند و آماده ساختن افکار عمومي در برابر توطئه شيطان و اياديش را مضحکه کرده و زمينهساز آشوب ميخواندند؛ اين در حالي است که خود در پس پرده فتنهاي را تدارک ميديدند. اصحاب فتنه همانها بودند که حاضر به پيروي از تعاليم موسي (البته به قرائت خويش) بودند اما تعاليم نبي زمان را برنميتابيدند.
با نام "وارث موسي بودن" با "ياران شيطان" محفل شبانه برقرار ميکنند و کشتن جانشين موسي يا نزديکانش را طراحي مينمايند، آنگاه در روز با چهرهاي مشفقانه به نزد او ميروند که اگر از ما مشورت گرفته بودي چنين نميشد، تا کي قصد قرباني کردن نزديکانت به خاطر طمع خويش به قدرت را داري و ...
فيلم به تصوير ميکشد که چگونه با توجيهاتي بر خلاف فرامين موسي عليه السلام کاهنان به مال اندوزي از راه حرام مشغول بودند و با توزيع لقمه حرام در جامعه، مردم را مهياي تسلط شيطان نمودند.
در اين فيلم تضرع شبانه و اقتدار روز سليمان به زيبايي ترسيم شده بود، اما زيباتر آنکه اين اقتدار در لايهاي از مهر و عطوفت بود، عطوفت حتي در برابر آنکس که به وسوسه ياران شيطان بر او شمشير کشيده و تيغ آخته خود را در برابر چهره بيدفاع او بالا آورده بود...
تمسک بزرگ منافق فيلم به طلسم و جادوگري و ... براي از ميدان به در بردن سليمان نيز حتي شايد براي برخي تداعيکننده شرايط روز باشد.
نگارنده منتقد حرفهاي سينمايي نيست، تخصصي در بسياري از فنون به کار رفته در اين فيلم ندارد؛ اينکه "ملک سليمان" به عنوان نخستين فيلم ديجيتال ايراني نکات حرفهاي را خوب رعايت کرده است؟ آيا جلوههاي ويژهاش استانداردهاي لازم را دارد يا نه و ... در تخصص اين قلم نيست واساسا اين نوشته در پي نقد فنون سينمايي نيست. اما به خوبي مشهود است که اين فيلم جبهه جديدي را باز نموده است.
"ملک سليمان" که در حد توان بر اساس تحقيقات قرآني و روايي ساخته شده است و بخشي از مستندات خود را بر روي پايگاه رسميش نهاده، به خوبي تصويرگر وحدت رويه جنود شيطان در اعصار تاريخ است و به خوبي از ميان جنبههاي گوناگون داستان، نيازهاي امروز براي بصيرت افزايي را ساخته و پرداخته کرده است. و چه ضروري است در نبرد نرمي که دشمن سينما را يکي از اصليترين تجهيزات خويش براي فرهنگسازي باطل خود نموده است، ما نيز دغدغه فرهنگسازي انديشههاي ناب اسلامي را داشته باشيم.
اگر به عنوان يک مخاطب مدتي مضامين تکراري اکران را بررسي کرده باشيد، به راحتي درمييابيد ملک سليمان در ميان تواتر اکران مثلثهاي عشقي حکايت ديگري دارد.