محمود یاوری

پیشکسوت فوتبال ایران گفت: سپاهان به حالت خودزنی مقابل پرسپولیس حاضر نشد و من قطعا اگر یکی از تصمیم‌گیران در سپاهان بودم با برگزار نشدن این بازی موافقت نمی‌کردم.

به گزارش مشرق، محمود یاوری در خصوص عدم موفقیت سپاهان در بازی‌های اخیر اظهار داشت: اصولا هیچ تیمی در فوتبال نمی‌تواند بین فراز و نشیب باشد. به عنوان مثال من خودم که علاقمند به رئال مادرید هستم، چند شب پیش فکرش را هم نمی‌کردم که این تیم در نیمه دوم مقابل بارسلونا دو گل بزند و 2 بر صفر پیروز میدان شود. به هر حال حسن فوتبال این است که اصلاً نمی‌توان نتایج بازی‌های آن را پیش‌بینی کرد.

یاوری عنوان کرد: سپاهان یکی از پرهزینه‌ترین باشگاه‌های لیگ برتر است که از لحاظ سخت‌افزاری حتی می‌تواند در سطح آسیا هم یکی از بهترین‌ها باشد. این تیم امکانات، بازیکنان، کادر فنی و مدیریت ورزشی خوبی دارد، اما من متاسفم مسعود تابش با این همه تجربه و سابقه به خاطر یک حرکت این چنینی، اینطور زده می‌شود و استعفا می‌کند. قطعا در عقبه این استعفا مسائلی وجود دارد که من نه وارد آن می‌شوم و نه اطلاعی از آن دارم، اما می‌دانم که تابش سخت‌تر از این شرایط را پشت سر گذاشته و اینکه ناگهانی این تصمیم را می‌گیرد و هیأت مدیره هم آن را تأیید می‌کند نشان می‌دهد یک رفرم از پیش تعیین ‌شده بود.

پیشکسوت فوتبال ایران در اشاره به نقش حمایت مدیریت باشگاه از تیم فوتبال تصریح کرد: تابش نسبت به مدیران عامل تیم‌های دیگر برتری دارد، چراکه او از بدنه فوتبال است و زندگی‌اش با فوتبال عجین بوده و سال‌ها در مدیریت ورزشی و همچنین مدیریت باشگاه سپاهان فعالیت کرده است. ساختار، امکانات و حمایت همه‌جانبه مدیران باعث می‌شود یک تیم به سمت پیشرفت برود.

بیشتر بخوانید:

واکنش قلعه‌نویی به استعفای تابش

وی افزود: شما فولاد خوزستان را ببینید، قبلا اینطور نبود، اما حالا جواد نکونام آمده، سعید آذری هم یکی از مدیران علم‌گرای فوتبال ما است که عقبه ورزشی دارد و از تیمش حمایت می‌کند و این‌ها باعث شده فولاد روز به روز بهتر شود. اما در مورد سپاهان آن انتظاری که از مسؤولانش می‌رفت را شاهد نبودیم، یا همین‌طور در مورد امیر قلعه‌نویی که هنوز هم به کار او امیدوار هستم. او مربی بسیار خوبی چه در زمین و چه روی نیمکت است که اشراف خوبی هم به مباحث مدیریت دارد اما نمی‌دانم چرا چنین حالتی پیش می‌آید که او چندین شکست پشت سر هم را تجربه می‌کند. مشکلات به نظر من بر سر مسائلی است که نیازمند توجه بیشتر به برنامه‌ریزی‌ برای بهتر شدن راندمان کار است.

یاوری اضافه کرد: شما الان استقلال مجیدی را ببینید، با اینکه هنوز تفکرات استراماچونی در این تیم وجود دارد اما او دیدگاه‌های خودش را در همان سیستم رفته رفته پیاده می‌کند و استقلال را تبدیل به یک تیم منسجم و دوست‌داشتنی کرده، برداشت من این است که بازیکنان استقلال به خاطر جوان بودن فرهاد صمیمیت بیشتری دارند و با هم ایاق و رفیق هستند. این نشان می‌دهد که استقلال به سمت روزهای بهتر می‌رود. با این حال من در مسیر سپاهان مشکلی نمی‌بینم. برای قهرمانی لیگ 16 تیم با یکدیگر مسابقه می‌دهند. یک تیم قهرمان می‌شود، اما از این 16 تیم شاید 8 تیم درگیر قهرمانی باشند و 8 تیم دیگر برای سقوط نکردن می‌جنگند.

وی در مورد دور شدن سپاهان از شانس قهرمانی تصریح کرد: اگر فدراسیون و زیر مجموعه‌های آن حمایتی که از پرسپولیس می‌شود را از تیم‌های دیگر داشتند شرایط عادلانه‌تر بود. با این حال من به عنوان یک سپاهانی مخالف تصمیم برای بازی نکردن با پرسپولیس بودم. این بازی شاید در نگاه اول ضررش یک بازی بود اما در عمل ضررش سه بازی شد، سپاهان خودش ضرر کرد و تراکتور و استقلال هم ضرر کردند. دیدیم که آنها هم در این هفته بد بازی کردند و باختند.

یاوری ادامه داد: زمانی پرسپولیس با برانکو می‌برد و نتیجه می‌گرفت اما الان دیگران برای این تیم بازی می‌کنند. الان در چرخه مدعیان تنها فولاد است که باختی نداشته، تمام رقبای پرسپولیس باختند. در واقع سپاهان خودزنی کرد. این تیم می‌توانست مقابل پرسپولیس بازی کند و بر فرض هم که در آن بازی شکست می‌خورد اما برای بازی بعدی یعنی دربی اصفهان آمادگی بهتری داشت و می‌توانست نتیجه بهتری بگیرد. سپاهان به حالت خودزنی مقابل پرسپولیس حاضر نشد و من قطعا اگر یکی از تصمیم‌گیران در سپاهان بودم با برگزار نشدن این بازی موافقت نمی‌کردم.

پیشکسوت فوتبال ایران در مورد اختلاف امتیازی که بین پرسپولیس و دیگر تیم‌های لیگ برتر ایجاد شده، اظهار داشت: این چاهی بود که برای خودمان کندیم. الان ما در چاه 10 متری افتادیم و به نظر می‌رسد که بقیه تیم‌ها باید برای سهمیه بجنگند. برای مسؤولان باشگاه سپاهان احترام زیادی قائلم اما این کار درستی نبود و هر کسی این تصمیم را گرفت کار درستی نکرد.

یاوری در خصوص لغو مسابقات این هفته لیگ برتر گفت: شما مطمئن باشید اگر این اختلاف امتیاز وجود نداشت، بازی‌ها را لغو نمی‌کردند. حالا خیال همه راحت شده و بازی‌ها را متوقف کرده‌اند. البته نه اینکه فدراسیون عمدا می‌خواسته این اتفاق بیفتد و به قول معروف خوابی دیده شد و این گونه تعبیر شد. هیچ کس نمی‌خواست این اتفاق بیفتد اما شده، ولی اگر برنامه‌ریزی خوبی وجود داشت این اتفاق نمی‌افتاد.

این پیشکسوت اصفهان تصریح کرد: ما تقویم نداریم و برنامه‌ریزی‌مان هم درست نیست. در صورتی که تمام کشورهای صاحب فوتبال در ابتدا برنامه‌ریزی خوبی انجام می‌دهند. فوتبال ما را از نظر شخصیت و پرستیژ پایین آورد و همه چیز بهم ریخت. استقلال باخت، ‌تراکتور هم باخت و جدول بهم ریخت. این حرکت سپاهان صد درصد خودزنی، هم مسلک‌زنی و هم‌ چرخه‌زنی بود، یعنی به ضرر تمام آنهایی که با سپاهان در یک چرخه بودند تمام شد.

وی ادامه داد: من اعتقاد نداشتم که بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار شود. مگر خون تماشاگران از خون فوتبالیست‌ها یا دیگر عوامل برگزاری مسابقات رنگین‌تر است؟ آیا فوتبالیست‌ها با یکدیگر برخورد نمی‌کنند یا نفس‌شان به صورت هم نمی‌خورد؟ یا به زمین نمی‌افتند و صورت و دستشان آلوده نمی‌شود؟ باید فدراسیون اگر فکری می‌کند برای همه افراد فکر کند نه اینکه بخواهیم آمارمان صحیح باشد و بازی‌ها را برگزار کنیم. یا باید بازی‌ها را لغو می‌کردند یا همه را با حضور تماشاگران برگزار می‌کردند. به نظر من فدراسیون در حال حاضر در مسائل انتخاباتی هم دچار مشکل شده و به همین خاطر تصمیم‌گیری درستی روی موضوعات مختلف ندارد.

یاوری افزود: اما سؤال مهمی که اینجا مطرح است، این است که آیا فدراسیون در مورد مسائل و موضوعات دیگر هم با این سرعت عمل تصمیم‌گیری می‌کند؟ نتیجه این رأی مشخص بود و اگر غیر از این تصمیم دیگری می‌گرفتند نشان می‌داد که مصلحت‌اندیشی شده است. فدراسیون خیلی سریع تصمیم گرفت و این روحیه سپاهان و دیگر مدعیان را هم پایین آورد. چند سال پیش کرار جاسم محروم شد. گفتند که محرومیت او بماند برای سال بعد و در تیم بعدی او، اما سال بعد در استقلال ماند و دقیقا در همین تیم هم از ابتدای فصل بازی کرد.

وی افزود: من انسان معترضی نیستم اما این کار را به این صورت که انجام می‌شود در خصوص بازیکنان پرسپولیس انجام نمی‌گیرد. در این تیم بازیکنان خوب و بااخلاقی مانند محمد انصاری وجود دارند اما در همین تیم بازیکنانی هستند که تیم‌های دیگر مضحکه خودشان می‌کنند. ان‌شاءالله در انتخابات پیش رو شرایط به گونه‌ای شود که افرادی بیایند که بتوانند در فدراسیون برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درست داشته باشند و تیمی به وجود بیاید که بتواند اهداف AFC و فیفا را پیش ببرد.

وی در خصوص استعفای تابش با وجود اینکه اعلام کرد بازی نکردن مقابل پرسپولیس یک تصمیم دسته جمعی بود، گفت: در ارتباط با این موضوع چون مسأله یک تصمیم جمعی است، باید بگویم اگر به عنوان مثال امیر قلعه‌نویی می‌گوید من نمی‌روم بازی کنم، تابش می‌توانست بگوید شما روی سکو بنشینید و تیم را با مربی به داخل زمین بفرستد. تصمیم‌گیرنده کل تابش بود. او در خیلی موارد عملکرد خیلی خوبی داشته است و مطمئنم در این مورد تحت فشار بوده، باید قبول کنیم در چارت مدیریت هیأت مدیره با مدیرعامل برخورد می‌کند، ولی تابش می‌توانست همان زمان بگوید من مخالف بازی نکردن هستم و اگر این حرف را آن زمان می‌زد، شرایط شاید به گونه دیگری رقم می‌خورد.

یاوری تاکید کرد: او تحت فشار قرار گرفت. مدیرعامل مأمور تصمیمات هیأت مدیره است، اما خودش هم اختیاراتی دارد. تابش می‌توانست قبل از بازی بگوید رویم فشار ایجاد شده و می‌گویم بازی انجام نشود و اگر می‌خواهند بازی برگزار شود، من را بردارند. او زحمات زیادی کشیده، حیف است که در سپاهان نباشد. زمانی پدرخوانده سپاهان بود. الان در یک تصمیم جمعی نباید تابش قربانی شود.

وی با انتقاد از استعفای تابش و پذیرش آن توسط هیات مدیره، تصریح کرد: آیا در یک تصمیم جمعی یک نفر باید قربانی شود؟ باید با بقیه عوامل و تصمیم‌گیرندگان هم برخورد شود. تابش از بدنه فوتبال است، او جزو افرادی است که نه می‌توانند حقه‌بازی کنند و نه کلک بزنند. او آدمی سالم است و اصلح کار می‌کند. اگر این تصمیم جمعی بوده باید برخورد جمعی شود. به عنوان مثال بگویند در این تصمیم همه به صورت جمعی تصمیم گرفتیم و سعی می‌کنیم دیگر تکرار نشود. قربانی کردن تابش درست نیست، او شناسنامه باشگاه سپاهان است.

پیشکسوت فوتبال ایران در خصوص حضور نیکفر در پست مدیرعاملی سپاهان عنوان کرد: نیکفر یکی از بهترین نفراتی است که در ورزش دیده‌ام. به خود تابش هم گفتم نیکفر انسانی باشخصیت و با اصالت است. او حامی مدیرعاملش است و می‌توانید از او استفاده بهینه کنید. اما تابش می‌تواند بیشترین سهم را در حرکت تیم داشته باشد و به عنوان یک ناظر او را حفظ کنند.

یاوری خاطر نشان کرد: بهتر بود صبر می‌کردند تا زمانی که پشتوانه خوبی برای تابش پیدا شود از او استفاده کنند. اعتقادم این است که تابش را نباید به این راحتی از دست بدهند. می‌دانم که نیکفر در صدد جستجو و مراوده برای پیدا کردن یک گزینه خوب برای مدیرعاملی باشگاه است و در حال حاضر موجه‌ترین انتخاب خودش باشد. به هر حال من برای باشگاه سپاهان آرزوی موفقیت دارم. این باشگاه باید شرایطش مانند شاهین باشد که در تهران و اصفهان صاحب مکتب و سبک و سیاق بود و کارشان اخلاق‌مدار بود. نباید مسائل مالی باعث این شود که از حرکت ارزشمند باز بمانیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    12 4
    قلعه نوعی پولکی
  • مرتصی IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    13 3
    یک بچه معمولی ده دقیقه بازی را میدید می فهمید بارسلونا می بازه پیس کسوت
  • حسین نوروزی IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
    3 0
    آقای یاوری شما این همه سال تو فوتبال بودی. چیکار کردی.چه افتخار و قهرمانی کسب کردی که حالا در مورد پرسپولیس اینطور صحبت میکنی. همه از روابط و پشت پردت در زمان مربیگری باخبرند.تلاش و اخلاق مداری باعث موفقیت میشه، نه فرافکنی...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس