کد خبر 1047762
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
کاشت ۵۶۰ هزار اصله درخت در شهر تهران/ ۵۳۰ نقطه با گل فرش می‌شود

۵۶۰ هزار اصله از انواع درختان مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی شهر تهران در هفته درختکاری و به مناسبت استقبال از سال نو کاشته می‌شود.

 به گزارش مشرق، علی محمد مختاری، مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با تاکید بر این نکته که هدف از اجرای این طرح‌ها ارتقا کمی و کیفی فضای سبز به منظور استفاده بهینه شهروندان از امکانات موجود بوستان‌ها و سایر قطعات فضای سبز است، گفت: بر اساس پیش بینی و برنامه ریزی انجام شده درباره اجرای طرح درختکاری و همچنین طرح استقبال از نوروز اهم فعالیت‌های اجرایی فراوانی از جمله افزایش سرانه فضای سبز بویژه در مناطق کم برخوردار، کاهش سرانه مصرف آب و جایگزینی سطوح چمن کاری با کاشت گونه‌های مناسب و مقاوم درخت و درختچه‌ای، ترویج فرهنگ درختکاری و… و. در دست اقدام است.

او ادامه داد: کاشت ۵۶۰ هزار اصله از انواع درختان مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی شهر تهران در تمامی معابر، حاشیه بزرگراه‌ها، گذرگاه‌ها، بوستان‌ها در شهر تهران که تا پایان سال به اتمام خواهد رسید، از جمله دیگر اقدامات انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

مختاری از اجرای طرح کاشت نهال در باغچه منازل شهروندان از پانزدهم دی ماه امسال با همکاری سامانه مدیریت شهری خبر داد و گفت: سامانه ۱۳۷ به منظور ثبت در خواست شهروندان از مورخ دهم دی ماه امسال با حضور اکیپ‌های مجهز و کارشناس جهت آموزش نحوه اصولی کاشت و نگهداری درخت به تعداد ۵۵ هزار اصله درخت اقدام کرده است.

به گفته او، توزیع بیش از ۲۵۵ هزار اصله درخت از انواع مختلف مثمر و غیر مثمر در هفته منابع طبیعی در ۱۲۰ بوستان در سطح شهر تهران جهت تحویل رایگان و ارائه آموزش‌های لازم به شهروندان از جمله اقدامات انجام شده در این راستا است.

مختاری با اشاره به اجرای طرح جنگل کاری به مساحت ۱۲۹۰ هکتار از اراضی کمربند سبز پیرامون شهر تهران اضافه کرد: این طرح با کاشت بیش از ۶۰۰ هزار اصله از انواع درختان پهن برگ و سایر گونه‌های گیاهی مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی شهر تهران که همزمان با هفته منابع طبیعی در پانزدهم اسفندماه به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به اجرای ادامه طرح احیا و ساماندهی درختان خیابان ولی عصر (عج) توضیح داد: این طرح، توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در زمستان سال ۱۳۹۶ در محدوده مناطق ۳، ۶ و ۱۱ آغاز و تا ۹ فروردین ۱۳۹۷ تعداد ۷۴۰ اصله درخت چنار سالم با سن تقریبی ۸ تا ۱۲ سال در این محدوده کاشته شد.

او اضافه کرد: در سال گذشته و در فاز دوم عملیات احیا و ساماندهی درختان خیابان ولی عصر (عج) تعداد یک هزار و یکصد اصله درخت ۱۰ تا ۱۲ ساله به شیوه روت بال در ضلع غربی خیابان مزبور حدفاصل بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی تا چهار راه امام خمینی (ره) غرس شد.

مختاری با اشاره به جزئیات اجرای این طرح در فاز سوم عنوان کرد: در فاز سوم که هم اکنون در دست اقدام است، تعداد یک هزار اصله درخت چنار با بن حداقل ۵۰ سانتیمتر به بالا و سن تقریبی ۱۰ تا ۱۲ سال به شیوه روت بال در محدوده مناطق ۳ و۶ در ضلع شرقی خیابان ولی عصر (عج) حدفاصل خیابان شهید بهشتی تا چهارراه شهید چمران کاشته می‌شود. در همین راستا گودال‌هایی در محل‌های در نظر گرفته شده حفر شده و غرس درختان تا پایان اسفندماه به اتمام خواهد رسید.

او با اشاره به کاشت گل فصلی و ایجاد فرش گل در تعدادی از بوستان‌ها و میادین شهر تهران و اجرای جشنواره باغ گل لاله توضیح داد: گل در فرهنگ ایرانی همواره نماد عشق و محبت و یکی از زیباترین خلقت‌های آفریدگار بوده است لذا شهرداری تهران با هدف زیباسازی فضای شهری، بهبود کیفیت زیست محیطی، تأثیرگذاری مثبت در آلودگی هوا و ایجاد چشم انداز مناسب سعی می‌کند تا جلوه‌ای کوچک از هنرمندی آفریدگار را در بوستان‌ها و معابر شهری، حاشیه بزرگراه‌ها، رمپ و لوپ ها به نمایش گذارد. که همراه با عطر دل انگیز خود شهروندان را به سوی خود جذب نماید و فضای مفرح و نشاط انگیزی را برای شهروندان و مسافرین نوروزی مهیا سازد.

مختاری تاکید کرد: در این طرح حداقل در ۵٣٠ نقطه در حاشیه بزرگراه‌های شهر تهران با توزیع مناسب فرش‌های گل با طرح‌ها و نشان‌های زیبا ایجاد خواهد شد. در طراحی فرش گل از انواع گونه‌های گل و گیاه‌های متنوع مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی استفاده می‌شود.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه در همین رابطه به صورت ویژه در یکی از بوستان‌های واقع در محدوده منطقه ۳ کاشت ۱۷ واریته گل لاله به یاد شهدای معزز انجام گرفته است، اضافه کرد: این اقدام در سال‌های اخیر موجب رضایت و استقبال فراوان شهروندان شده است و در طول اجرای آن گروه‌های مختلف مردمی از تمامی مناطق شهر تهران جهت بازدید و همچنین ثبت خاطره و عکسبرداری به این بوستان مراجعه می‌کنند.

مختاری افزود؛ بازپیرایی و ترمیم فضای سبز حاشیه و رفیوژ بزرگراه شهید مدرس حدفاصل تقاطع خیابان ولی عصر (عج) تا میدان هفت تیر با استفاده از گونه‌های یکنواخت گیاهی مقاوم به شرایط آب و هوایی تهران و ترمیم زهکشی، ساماندهی دیواره‌ها با استفاده از گیاهان آویز و پوششی، استفاده از گیاهان برای پوشش نرده‌های آهنی، حذف درختان خشک و آفت زده و نصب حدود دو هزار گل و کاشت انواع گل‌های متنوع در چهارراه‌ها و تقاطع‌های مهم در شهر تهران از جمله دیگر اقدامات انجام شده است.

او با اشاره به اسکان مسافرین عزیز نوروزی در بوستان‌های بزرگ ورودی شهر تهران اضافه کرد: به منظور اسکان موقت مسافران نوروزی و تأمین رفاه حال آنها که در ایام نوروز به صورت موقت (دو تا سه ساعت) در شهر تهران اقامت دارند، در ورودی‌های شهر تهران بوستان‌هایی پیش بینی شده‌اند که دارای امکانات رفاهی و مناسب جهت اطراق این عزیزان بوده و همچنین پذیرایی مختصری نیز از آنها انجام می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    0 1
    کمک به شیوع کرونا با گلکاری زینتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس