نمکی

شبکه‌ای که می تواند در اوج گرفتاری مردم با یک بیماری نحس، ۲۰۰ میلیون قطعه ماسک احتکار کند، یک شبکه عادی نیست و قطعا کارکرد آن هم تنها حوزه‌ی اقتصاد نیست. چنین شبکه‌ای، همان «اژدهای هفت‌سر» فساد است.

سرویس سیاست مشرق- شامگاه روز ۱۰ اسفند، نامه‌ای از دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، خطاب به رییس شورای عالی امنیت ملی حجت‌الاسلام حسن روحانی، منتشر شد که در آن، تلویحا گلایه‌ی تلخی از عدم همراهی و انفعال مجموعه دولت در کمک به وزیر(به عنوان مسوول میدانی مبارزه با کروناویروس) دیده می شد. از باب اهمیت، متن نامه را عینا مرور می کنیم:

"به استحضار میرسد با پیش‌بینی اینجانب از احتمال ورود ویروسکرونای جدید به کشور طی نامه ای به گمرکات کشور اعلام نمودم صادرات و خروج ماسک تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شود و همکارانم را مامور کردم تا با قیمت مناسب تولیدات داخل را خریداری و جهت روز مبادا ذخیره کنند.

متاسفانه علیرغم پیگیری فراوان مقدار اندکی خریداری و بقیه تولیدات کشور وارد بازار سیاه شد.

متاسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم در کجا انباشته شده، همکاران اینجانب بدلیل اجبار شبانه‌روز در بازارهای مختلف و درنقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند.

سوال بنده این است که آیا در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب در سخت‌ترین شرایط ممکن روز و شب در بخش‌های آلوده پروانه‌وار گرد مردم می‌گردند و خواب و آرامش و سلامتی را قربانی سلامت و راحتی مردم می‌کنند، در ایامی که احتمال آلودگی مردم بدلیل عدم وجود اقلام حفاظتی و پیشگیرانه در خطرست، این شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطر جمعی دارد که اینگونه جسورانه روبروی مردم و مسئولین می‌ایستد و به راحتی اعلام می‌کند که دویست میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند؟

آیا رواست گروهی دل به دریای آلودگی جهت رهایی مردم بزنند و گروهی لباس و ماسک اینان و بیمارانشان را در انبارها برای سودجویی صد برابری و یا قاچاق به دیگر کشورها تلنبار کنند؟

اینجانب تردید ندارم اگر عزم دستگاه‌های کشور بر حل مشکلی به این سادگی باشد نباید اینقدر شرمسار مردم و همکارانمان در سراسر کشور باشیم. "

سعید نمکی، وزیر بهداشت

این نامه سعید نمکی در حالی منتشر شد که برخی گزارش‌ها از تلاش شدید برخی چهره‌های کابینه برای تکذیب آن توسط خبرگزاری‌ها حکایت داشت و البته این نامه بسیار مهم، هنوز جوابی از «رییس شورای عالی امنیت ملی»، نگرفته است.

به نظر می رسد که این بار هم قوه قضاییه باید جور دو قوه دیگر را می کشید، از این رو، حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور، فردای انتشار نامه(۱۱ اسفند) با انتشار پاسخی به درخواست وزیر بهداشت، از آمادگی تمام قد قوه قضاییه برای همراهی با وزارت بهداشت و برخورد با محتکرین اقلام بهداشتی خبر داد. متن نامه دادستان کل کشور به این شرح بود:

"نامه پر از درد و غم جنابعالی را برای شورای عالی امنیت ملی ملاحظه نمودم. ضمن سپاس و تشکر از حضرتعالی و تمامی همکاران تلاشگرتان در خط مقدم جبهه مقابله با کرونا اعم از پزشکان و پرستاران و کمک پرستاران و سایر دست اندرکاران مربوط، به اطلاع می‌رساند اخلال در نظام سلامت مردم و اقدامات مجرمانه در راستای جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد برابر ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی نه تنها جرم محسوب می‌گردد بلکه مجازاتی در حد مجازات افساد فی الارض دارد.

از این روی، مقتضی است به مسئولان ذیربط در سراسر کشور اعلام فرمائید موارد مربوط اعم از احتکار، عدم عرضه مواد شوینده، ماسک و سایر اقلامی که در جهت پیشگیری یا درمان مبتلایان به کرونا مؤثر هستند را با قید فوریت به دفتر اینجانب ارسال و اعلام دارند تا نسبت به پیگیری آن بصورت فوق العاده اقدام گردد.

اضافه می‌نماید؛ قوه قضائیه اقداماتی را در جهت مقابله با جرم مذکور در دست اقدام دارد که به زودی مراتب به اطلاع خواهد رسید. "

در ادامه همین موضع قاطع، حجت ‌الاسلام ابراهیم رئیسی، ریاست قوه قضاییه، روز ۱۲ اسفند در جلسه شورای عالی قوه قضاییه ضمن تشکر از جامعه پزشکی و رسانه‌ای کشور خطاب به دادستان‌های سراسر کشور، گفت "به احتکار کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنید. "

در این میان، انفعال و رخوت شدید حاکم بر کابینه‌ی «خسته» ی اعتدال، که گویی بعد از رد لوایح مرتبط با fatf و البته شکست جریان همسو با دولت در انتخابات مجلس، دیگر چندان خود را در قید و بند فعالیت نمی بیند، در برابر جهد و تلاش بی‌وقفه وزیر بهداشت و جامعه بهداشت و درمان کشور، سکوت پیشه کرده و هیچ طرح و ابتکار ملموسی از سوی سایر وزارتخانه‌ها در جهت تکمیل اقدامات وزارت بهداشت دیده نمی شود.

فراز تکان‌دهنده‌ی نامه سعید نمکی، که از دلالی می گوید که «۲۰۰ میلیون» ماسک را احتکار کرده و در کمال بی‌شرمی و وقاحت به شخص وزیر پیشنهاد قیمت می دهد، دست‌کم باید دو وزارتخانه صنعت و وزارت اطلاعات را به تکاپو می انداخت که ته و توی ماجرا را در بیاورند، اما از وزارت صمتی که در برابر جولان گردنکشانه‌ی خودروسازان در افزایش عجیب قیمت‌ها(درست در آستانه برگزاری انتخابات مجلس) و فارغ‌البال‌بودن دلالان در بخش‌های مختلف بازار کالاهای ضروری مطیع و تسلیم است، و وزیر اطلاعاتی که به جای انجام وظایف مستقیم و مربوط، چند ساعت را صرف افتتاح پروژه‌ی آزادراه تهران-شمال می کند(که هیچ ربط مستقیمی به حوزه مسوولیت ایشان ندارد)، ظاهرا نباید چندان انتظاری داشت.

به واقع، دولت روحانی از ابتدای آغاز به کار خود، با طناب «تکنوکرات» ها و «لیبرالیست‌های داخلی» به درون چاه رفت و با تشدید روند «حاکمیت زدایی» از اقتصاد، کاهش نظارت دولتی، حذف مقررات، تقدیس «سرمایه خصوصی»، باز گذاشتن دست «بانک‌های خصوصی» و  موسسات مالی و اعتباری، و در یک کلام سپردن امور به ان «دست نامرئی» آدام اسمیت، اقتدار خود (و در واقع حاکمیت) را در بازار شکست و اکنون در شرایط تحریمی و یا شرایط اضطراری هچون وضعیت شیوع یک بیماری، نتایج آن را به صورت سودجویی بازار، انبارهای عظیم احتکار، رانت‌های ارزی، هیولای مکنده‌ی سکه و ارز در کف بازار، دپوی هزاران خودرو، ایجاد کمبود مصنوعی در بازار حتی در اقلام اساسی و حیاتی چون ملزومات بهداشتی ساده و عدم تبعیت بازار از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متعدد، به چشم می‌بیند.

کسانی که نان «آزادسازی» را در سفره دولت اعتدال گذاشته‌اند، چهره‌های ناشناسی نیستند. برعکس، کسانی هستند که دست کم سه دهه در بخش های مختلف منظومه اقتصاد سیاسی کشور، مصدر امور بوده‌اند و در وقفه‌هایی هم که مصدر امور اجرایی نبودند، در اندیشکده‌ها و اتاق‌های فکر شیک حکومتی، سناریوهای سکولاریزاسیون خزنده را با روش‌های غیرسیاسی(در حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد، اجتماع) تدوین می کردند.

در نهایت اما هدف این روند خزنده، تضعیف اقتدار سیاسی نظام از بابت ضعف در کنترل اقتصاد، اجتماع و فرهنگ و هنر است. متاسفانه، رییس جمهور محترم و مقامات ارشد دولت تا پیش از این، دل به ظاهر پرطمطراق نسخه‌های صادر شده از صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی و امثال آن‌ها داده بوده‌اند با این هدف که با مسوولیت‌زدایی از دولت طبق این نسخه‌ها، وظایف دولت سبک‌تر شده و با تمرکز و فراغت بیشتر به امورات حکومتی می پردازند، غافل از این که عمل کردن به این نسخه‌ها که از سوی کشورهای متروپل نظام سلطه طراحی شده، بر سر شاخ نشستن و بن بریدن است و کافی است که شرایطی مثل شرایط کنونی(جنگ اقتصادی، سیاسی و تروریستی تحمیل شده از سوی نظام سلطه یا همین فراگیری یک بیماری) رخ بدهد، تا نتایج تضعیف حاکمیت در بخش‌های مختلف خود را نشان دهد.

اصولا این برنامه‌ها برای این طراحی شده که با خالی کردن بنیان‌های کنترل و اقتدار حاکمیتی، با تکانه‌هایی چون تحریم و شرایط اضطراری، از طریق فعالیت عناصر نفوذی در گلوگاه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نظام را به موضع ضعف فرو برده، یا دچار فروپاشی کنند و یا به تسلیم از سر ضعف و ذلت وا دارند.

شبکه‌ای که می تواند در اوج گرفتاری مردم با یک بیماری، ۲۰۰ میلیون قطعه ماسک احتکار کند، یک شبکه عادی نیست و قطعا کارکرد آن هم تنها حوزه‌ی اقتصاد و سوداگری نیست. چنین شبکه‌ای، همان «اژدهای هفت‌سر» فساد(به تعبیر رهبر معظم انقلاب) است که رئوس آن در ۴ دهه از عمر انقلاب، موذیانه و خزنده در گلوگاه‌های اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی و قضایی نفوذ کرده است و در بزنگاه‌هایی چون تحریم و شرایط خاص، از نفوذ و قدرت خود برای پیشبرد برنامه‌های عمدتا سیاسی در لوای اقتصادی، بهره می برد.

چنین تجربه‌ای را در تاریخ معاصر، روسیه با «الیگارک» ها تا حدی تجربه کرد. در اواخر عمر اتحاد شوروی، شبکه‌ای که محور آن هسته‌ای از اعضای سازمان اطلاعاتی معروف شوروی(کا گ ب) و اطلاعات نظامی(جی آر یو) و متمایل به «تنش‌زدایی با غرب» بودند، با استفاده از فضای ایجاد شده در دوران گورباچف و شروع خصوصی‌سازی‌های اقتصادی از طریق چهره‌های پوششی، شروع به تشکیل امپراتوری مالی کردند که بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، در زمان ریاست جمهوری بوریس یلتسین، شوونات ملت روسیه را در اختیار گرفتند و تا همین امروز، اقتصاد روسیه با نفوذ و قدرت ان‌ها درگیر است. آن چهره‌های پوششی که در دوران یلتسین «الیگارک» نام گرفتند، تنها پیشانی شبکه‌های بزرگ و پیچیده اقتصادی، سیاسی و امنیتی بودند که روسیه را در دهه ۱۹۹۰ تقریبا به طور کامل به دامن غربگرایان انداختند.

تقدیر بوریس یلتسین، رییس‌جمهور سابق روسیه، از الیگارک‌هایی که او را در قدرت ابقاء کردند(۱۹۹۶)

یک مطالعه تطبیقی دقیق بین وضعیت روسیه از اواخر دهه ۱۹۸۰ و کل دهه ۱۹۹۰ با شرایط دست‌کم یک دهه‌ی اخیر ایران در برخی حوزه‌ها، رد پای الیگارک‌های وطنی و شبکه‌های پنهان‌کار مدل دوران یلتسین را آشکار می کند.

«خصوصی‌سازی» های لجام گسیخته و فاجعه‌بار ۳، ۴ سال اخیر، اقتدارزدایی از حاکمیت در حوزه اقتصاد، از بین بردن یا خنثی‌سازی نهادهای نظارتی و قیمت‌گذار در حوزه اقتصاد، ردپای برخی چهره‌های امنیتی سابق و لاحق در فسادهای بزرگ کشف شده و در حال رسیدگی، پروژه‌های خزنده‌ی لیبرالیزه کردن حوزه فرهنگ و اجتماع که با حمایت‌های پنهان و چندلایه درون ساختاری صورت می گیرد و شماری دیگر از نشانه‌ها، این شباهت‌ها را موکد می سازد.

نگاهی به فهرست بلندبالای امنیتی‌های سابق در دولت روحانی که ان را تبدیل به امنیتی‌ترین کابینه تاریخ ایران کرده و در عین حال قرار گرفتن کسی در راس قلب اطلاعاتی کشور، که هیچ سابقه‌ی امنیتی در کارنامه نداشته، و همچنین اداره‌ی وزارتخانه‌های توسط معاونین و عملا بی‌عملی و کم‌رنگی نقش وزرایی چون رضا رحمانی و سیدعباس صالحی(وزرای صمت و ارشاد) در مدیریت اجرایی، همه الگوهای آشنایی را به ذهن متبادر می کند.

طبیعی است که در چنین دولتی که روح کلی حاکم بر آن، عدم ابتکار و خلاقیت در بحران‌ها و شرایط اضطراری(و حتی غیراضطراری) و انفعال و دفع‌الوقت است، تلاش‌هایی از سنخ تلاش‌های عبدالناصر همتی(رییس کل بانک مرکزی) در مدیریت بازار ارز و سعید نمکی(وزیر بهداشت) در مدیریت بحران کروناویروس، نه تنها پشتیبانی نمی شود، که شاید حتی با دیده تمسخر هم نگریسته شود.

متاسفانه از درون وزارت بهداشت برخی اخبار حکایت از آن دارد که جناب وزیر و برخی همراهان حلقه اول ایشان، از پشتیبانی مدیران ستادی وزارتخانه برخوردار نیستند و بعضا در کار آنان اخلال هم ایجاد می شود.

سعید نمکی و تیم همراه و یاری‌گر او در وزارت بهداشت اما در چشم‌انداز کلی، در سمت درست تاریخ ایستاده است. به هر حال، از عمر دولت اعتدال حدود یک سال و نیم بیشتر نمانده و ماندن در خط مقدم مقابله با بحران و خدمت به مردم، ارزش مغضوب بودن در کابینه و تحمل انواع فشارها را دارد، چرا که فردا روزی که در مرور تاریخ، از دولت اعتدال یاد کنند، انفعال و رخوت و بی‌عملی را به خاطر خواهد آورد، اما کسی که در یک بحران مرتبط با جان مردم، در پیشانی یک کارزار موفق در «شکست کرونا» قرار بگیرد، قطعا نام و یادش در خاطر مردم قدرشناس و نجیب ایران به نیکی و نیک‌نامی حک خواهد شد و هیچ سرمایه‌ای برای یک سیاستمدار(حتی رسیدن به عالی‌ترین مقامات) به گرد پای «نیکنامی» در اذهان مردم نمی رسد.

قطعا نمکی و همکاران همدل او که مخلصانه پای کارزار «شکست کرونا» آمده‌اند و حتی هزینه داده‌اند(همچون دکتر ایرج حریرچی، معاون وزارتخانه که خود به در صف مقدم به کرونا مبتلا شده)، در انجام این رسالت تاریخی می توانند روی روحیه جهادی و اخلاص انقلابی نیروهای انقلاب، از سپاه و بسیج تا ناجا و نیروهای خدوم و حقیقتا مخلص و متعهد حاضر در بدنه‌ی وزارت اطلاعات تا طلبه‌ها و دانشجویان انقلابی، حساب ویژه‌ای باز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    73 2
    معلومه که جز اژدهای هفت سر فساد جریان نفوذه، اول که اطمینان داشتن ویروس وارد ایران میشه و آمار دقیق هم داشتن، با این حجم بالای احتکار.. دُم خروس یارو اونقد واضح بوده که دیگه وزیر خودش ازش گلایه کرده.. :))))))))) هنوز مدارا می کنین؟ همینجوری اعتماد مردم رو کم رنگ می کنینا، نمونه اش همین سلبریتی های بی شرف بی وطن، حالا می بینیم چطور برخورد می شه..
    • مظلوم IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
      18 1
      اگر پیگیری های واقعی و قاطعانه از طرف قوه قضائیه که در این موارد مشکوک و پر خطر برای ملت و کشور مجددانه و مخلصانه صورت بگیرد چه بسا که دم این اژدهای هفت سر به همین آقایون خسته ختم شود .
    • شاکی IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
      23 0
      یادمان نرود که فرزند دختر یکی از همین آقایون خسته و بیخیال اوضاع کشور همین چند وقت پیش به جرم احتکار دارو و عرضه مجدد داروهای تاریخ گذشته توسط قوه قضائیه محکوم به حبس و ..... شده بود .
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
      34 0
      کرونای بنفش مردم ایران را گرفتار کرده است.
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
      5 3
      فقط و فقط یکی مثل خلخالی بایستی بیاد روی کار. آقای رئیسی هم اونطور که بایستی روبروی مفسدین قرار می گرفت. قرار نگرفته بهتر از لاریجانی بوده ولی در حد و اندازه تصور مردم نبوده. هر چقدر مصلحت اندیشی کنیم بیشتر ضربه میخوریم. عمل جراحی درد و هزینه داره. اگر از ترس درد و هرینه عمل جراحی بترسیم. بیماری انسان رو از پا درمیاره.
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      1 0
      بابا مشرق جان اظهرمن الشمس است که سرنخ این احتکارها به اردوگاه اصلاح طلبان فاسد می رسد اینها خاصیتشان همین دزدی هاست که مردم را عصبانی کنند و جیبشان را پر!
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    60 0
    امروز در جنگ با این ویروس که ممکن است محصول تهاجم بیولوژیک باشد و در درجه اول به به چین و ایران و سایر نقاط رسیده است که اگر این کار عمدی هم باشد بر اساس آیات شریفه قرآن کریم به اهلش برمی‌گردد و خودشان هم گرفتار می‌شوند، پیروز می‌شویم
  • مطلع NL ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    59 0
    شاخه سبز اسلاحات با همکاری فرقه کثیف بهایی پشت ماجرای بحران های اقتصادی هستن - در مورد همین ماسک و احتکار و کرونا شبکه ها و کانال هاشون از هفته ها قبل روزشماری می کردن که آمارها داده بشه تا لجن پراکنی کنن
    • کیان IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
      1 17
      ظاهرا سایت مشرق خیلی خوب تمام ستون پنجمی ها رو متحد می کند و نقش مهمی در بدنامی تمامی بدنه نظام بازی میکنه
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    31 0
    خدا قوت و تشکر از وزارت بهداشت و شبکه درمان کشور
  • یک جانباز US ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    25 1
    بنا شده شنبه آینده احتکار گران با ملزومات کرونا را محاکمه کنند در اینجا آزمونی برای قوه قضاییه خواهد بو د یا به سر, منشا میرسند و مردم را امیدوار میکنند و یا مثل ادوار گذشته به, خط قرمز, که رسیدند, همان نگهبان انبار را چند سالی زندانی, و از, مسئولیتهای دولتی وی را محروم خواهند کرد حال ببینیم زور چه کسانی بیشتر است
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    4 29
    نویسنده مقاله بدان که همه کسانی که شب روز در حال مبارزه با اژدهای فساد هستند و خانواده هایشان رو هفته ای یکبار می‌بینند ولی کارهایشان را رسانه ای نمی‌کنند و تو در گزارشت به بی عملی و خیانت متهمشون کردی از تو راضی نیستند همین
    • مشاور FR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
      7 0
      پس برای همین بود که یک روز بعد از نامه وزیر و بعد روحانی به وزرات اطلاعات دستور داد تازه برید تحقیق کنید؟!! عجب! هی عموووو خودتون هستید !!!! دولت و اصلاح‌طلبان و غرب گرا ها دنبال دو قطبی کردن جامعه و فرار از پاسخگویی بخاطر عملکرد و مدیریت غلط خودشون هستند. شما هم بجای تهدید منتقدین و مثل ادوار گذشته بجای با تهدید صحبت کردن با منتقدین بفهم با نفهمی و به نفهمی زدن خودتون نمیتونید از پاسخگویی طفره برید. ما مدیر متعهد و عالم میخواهیم نه مدیری که به اسم دین و ائمه، بدون علم و آگاهی جایگاهی رو غصب می‌کنه. اون هم از جنس مثلا حجت الاسلام ش... گرفتی برادر؟؟؟ بهتره وظیفت رو انجام بدی. به آقای آشنا هم سلام برسون بگو این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست. دوران تهدید کردن منتقدان تمام شده با منطق صحبت کنید
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    29 0
    خداوند خدمتگزاران واقعی را حفظ کند
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    24 0
    مطمئنا خودشان و یا فرزندانشان در همان چاهی که برای مردم کندند خواهند افتاد .
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
      6 0
      انشا اللع
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
      3 0
      انشاالله.
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    0 18
    شما هم آمدی سر کار اقتصاد آزاد رو باید حمایت کنی
  • IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    26 0
    در خیابان پرتوی ، بین مجدیه و بنی هاشم ، بسیاری از فروشگاه ها ، دارای انبارهای بزرگی هستند که در آنها هزاران لیتر الکل ، ماسک و ... اهتکار کرده اند . متاسفانه در هنگام ورود بازرسان سازمان تعزیرات ، به دلیل ارتباط مافیایی کسبه ناسالم این منطقه ، با اطلاع رسانی به هم ، به صورت شبکه ای اقدام به پنهان‌کاری کرده و متاسفانه بازرسان هم یا با کوتاهی و یا به هر دلیلی ، اقدام به کشف و ضبط مقادیر اقدام حیاتی ، بهداشتی کشور نمی کنند . جا دارد مجدانه تحقیق و بررسی گردد.
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    20 0
    درود بر وزیر بهداشت و همکاران ایشان در بخش سلامت کشور مرگ بر خائنین چه محتکرین و چه کم کارها
  • بهروز عطفیان RU ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    18 0
    باسلام خدمت آقای دکتر نمکی عزیز. واقعا از صمیم قلبم. به شما خسته نباشید عرض مینمایم . امیدوارم به لطف خدا وند مهربان وبا تلاش خوب شما این مشکل حل شود. امیدما بعد از خدا به شماست. انشاالله همیشه سالم و تندرست باشید.
  • حسين DE ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    24 0
    بايد سر افعى را له كرد!
  • عباس IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    14 0
    زنده و مقاوم و سلامت باد وزیر استوار وجهادی دولت
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    19 0
    وزارتخانه اطلاعات روز های آرامی را می گذاران خدای نکرده زحمت کش انسان در اجتماع مشکلات مردم را نبینند ممکنه خدای ناکرده کرونا بگیرند
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    1 8
    یعنی شما از اقتصاد کمونیستی و سوسیالیستی دفاع می کنید؟
    • TR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
      3 0
      بله. فقط اقتصاد دولتی و سوسیالیستی می تواند جلوی احتکار و زالوصفتی را بگیرد. اگر می بینید تحصیلکرده های آمریکا اینطور از سندرز سوسیالیست حمایت می کنند دلیلش همین است.
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    13 0
    درود بر جناب دکتر نمکی تنها مرد باغیرت و مردم دوست کابینه مرحوم حسنه روحانی
  • ناشناس IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    21 0
    محتکران اقلام بهداشتی نه دین دارند نه ناموس ونه شرف.حیوانات درنده بر اینها صدشرف دارند.
  • علی IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    13 0
    سعید نمکی یک مدیر دلسوز و خستگی ناپذیر است و همه باید به او کمک کنند،خدا حافظش باشد.
  • محمد رضا معصومی گودرزی IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    15 0
    گاندوو های دولتی و نفوذها غصه پر درد این روزها
  • کیا IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    0 0
    گردونه را گرداننده حکیم تنظیم نموده و باید گردونه بچرخد تا منافقین وفاسقین و ملحدین داخلی نوکر کدخدا عمرشان به سر رسد هیچ عملی بجز آنچه مقدر شد پیش نخواهد آمد و باید خط باطل و حق طبق نظر سوره کافرون مشخص شود حال اگر مومنین غالب باشند مثل حمله طبس پیش می آید واگر فاسفین غالب باشندکودتای مدرن به روش هواپیمای اوکراینی و فاجعه مربوطه و.... وعده به مومنین 1408
  • حمید CA ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    0 0
    من نمی فهمم ک قوه قضاییه چرا از احکام ثانویه برای ایجاد مصداق فساد در ارض برای مفسدینی ک ماسک و بقیه لوازم بهداشتی رو احتکار میکنن استفاده نمیکنه دقیقا مراجع کجای این میدان هستند؟؟؟؟؟!!!!!
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    3 0
    هر کجا که افسادطلبان کار کشور و ملت را زمین گذاشتند این ارتشی ها و بخصوص سپاه و بسیج بودند که کار را از زمین بلند کرد. من یک بسیجی آماده در این جهاد همراه سپیدپوشان هستم.
  • سید IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    2 0
    باشد که این دولت تجربه تاریخی برای ملت باشد تا به اهمیت نقش رای خود در تعیین سرنوشت خود و جامعه آگاه شوند. البته نمی شود و نمی توان از اکثریت عوام جامعه انتظار داشت که به مسایل پیچیده سیاسی و دکترین فکری واقف باشند ، اما بدیهیست که براساس وجدان آگاه خود و نه بر اساس عداوت و لجبازی و یا وعده بی ارزش و سخیف از حق شهروندی خود در مقام رای دهنده و مطالبه گر استفاده کنند.
  • مهران IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    2 0
    ممنون مشرق. خیلی خلاصه و با بیانی شیوا به همه مسایل که البته بهم مرتبط هم هستن پرداختی
  • بسیجیان ایران ترانسفو IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    2 1
    ما دکتر نمکی رو بسیجی مخلص میدانیم زنده باشند تا چند روز دیگه کمکهای ما نیز به ایشان واصل خواهد شد
  • محمد جعفر م IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    2 2
    احسنت به مقاله نویستون با این قلمش و با این تحلیل ریزبینانه اش.
  • روحیه IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    1 0
    وزیر صمت و وزیر اطلاعات و وزیر .... تقصیری ندارند ، کی اونا رو معرفی و کیا بهش رای اعتماد دادند ، برای به دست گرفتن یک بخش و حوزه ، افراد کوتاه و بی عرضه رو سر کار مدیریتی اونجا بزار بقیه موارد حله ، مافیا سرش مشخصه
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    1 0
    آقای نمکی خدا قوت درد و بلات بخوره تو سر آنهایی که مدام مردم را با ترس از کرونا مایوس می کنند آن نماینده هایی که توئیت میکنند و دم از یاس و نا امیدی میزنند و نامه نگاری میکنند که دنیا را آب برده انگار همه ایران را کرونا فرا گرفته سردار مبارزه با کرونا مطمئن باش ملت تا آخرین روز با تو همراهند هر جند که نامحرمان ملت با تو ناسازگار باشند ما تا آخر با شما هستیم تا کرونا و سلبریتیهایی که نان کرونا را می خورند شکست دهیم هر کدام از ما بنا به وظیفه خودمان یکی در خانه نشستن یکی در ضد عفونی کردن افراد جهادی که در بیمارستانها هستند با جهاد جانشان در مقابل این ویروس منحوس خداوند همه شما شما وزیر بهداشت و درمان ، پزشکان ، پرستاران و همه کارکنان بیمارستانها و نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و قوه قضائیه که مبارزه بی امان با محتکرین خدانشناس را می کنند هم خدا قوت می گوییم هم تشکر بینهایت داریم خدا نگهدارتان
  • رضایی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    0 2
    این بدبختی ها در زمان احمدی نژاد هم بود از این رو باید براساس تز انقلاب مملکت باید به دست افراد متدین با ایمان و متخصص و متعهد و وطن دوست فرا قوم قبیله و حزبی اعم از کارگر و وکیل و وزیر و رئیس جمهوراداره شود و این مسئله تازمانی که انتخاب وکیل و وزیر و ریاست جمهوری مملکت به سبک غربی است و نه براساس خواسته انقلاب همین آش و همین کاسه است و مملکت روزبروز بدتر می شود مسئولین نظام تا دیر تر نشده باید براساس خواسته نظام و انقلاب اقدام به تربیت متخصصین مخلص به نظام و مردم و کشور از کل کشور در دانشگاه های اختصاصی و انتخاب از میان آن ها آن هم توسط متخصصین نظام نه توسط مردم جهت همه امور از مجلس تا وزیر و ریاست جمهورجهت اداره کشور.و الا این راه که ما میرویم به ترکستان است
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    3 0
    اگه ندیدین روحانی این وزیر بهداشت را هم کنار گذاشت
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    2 2
    این وزیر بهداشت بنظر مشکوک میاد که مشرق ازش حمایت میکنه
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
      0 0
      ببند!!!!!
  • مجتبی IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    2 0
    این دولت شبکه توزیع ارز و...تا ماسک و ماده ضدعفونی را تحویل فتنه گرا داداه
  • DE ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    2 0
    عجب ازدواجی شیطان بین این دو زوج یعنی ماکیاولیسم و لیبرالیسم راه انداخته و نتیجه اش شده این اژدهای هفت سر. ایجاد ساختار اقتصاد اسلامی مبنی بر قسط و عدالت می تواند این ازدواج شوم را برهم زند واژدهای هفت سر را برای همیشه نابود سازد. اقتصاددانان اسلامی نخبه و مبتکر باید ساختارسازی نوین که همه مردم رو در اقتصاد سهیم و شریک کنه ارائه بدند. مردم با همیاری و اطلاع رسانی به قوه قضائیه می توانند جای محتکران را به قوه قضائیه نشان دهند تا قوه قضائیه کارش را انجام دهد. مجلس جدید با ایجاد ساختارهای انقلابی وتدوین قوانینی مبنی بر قسط و عدالت میتواند ساختارهای اقتصادی لیبرالی را درهم بریزد و سر این اژدهای هفت سر را که به دولت های غربی وصل میشود برای همیشه قطع کند. زیرا این اژدهای هفت سر قصد دارد کیان و اساس اسلام و مردم ایران را از ته بسوزاند. به این اژدها نباید مجال نفس کشیدن داد. امیرکبیر ماندگار شد همیشه خواهد ماند و همه ایران دوستش خواهند داشت. امروز بهترین وقت برای خدمت کردن به این مردم پراستقامت و شریف ایران هستش. سیاستمداران ما فعال تر بشن و برای خدا کار کنند. هیچ زمانی مقدس تر از امروز برای خدمت به مردم نیست.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    5 0
    احسنت چناب وزیر. خداقوت. خسته نباشید.
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
      3 0
      احسنت جناب وزیر. خداقوت. خسته نباشید.
  • US ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    2 1
    جهادی؟! همین چندماه پیش نبود در مورد ناراحت بودن(مثلاً عزاداری برای اهل بیت) مردم حرف بی ربط زده بود داشتید تیکه تیکه میکردیدش!
    • مجید IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
      1 0
      مشنگ جان، مشرق تنها رسانه ای بود که در اون ماجرا از وزیر دفاع کرد https://www.mashreghnews.ir/news/979179
  • حسين DE ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    2 0
    دويست ميليون ماسك احتكار شده،جمعيت ايران تقريبا ٨٥ ميليون نفر يعنى به هر ايرانى بيش از ٢عدد ماسك ميرسيده حالا اگر با اين محتكران بدتر از داعشى برخورد كنيد اصلاح طلبان وليبرالهاى دلال صفت انگل بدتر و خطرناكتر از داعش خواهند گفت شماها( تند رو هستيد) ميبيند حضرات چقدر وقيح و پست هستند!
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    4 0
    مردم ایران دارند تاوان رای اشتباه به روحانی در دوره دوم را با رنج و مرگ تدریجی می دهند !!! رئیس جمهوری که امید را برد!!!!
  • حسن روحانی IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    0 0
    نگران نباشید، از شنبه چنااان بحران رو مدیریت کنم که انگشت به دهان بمانید، علی برکت الله.
  • FR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    2 0
    حتی قبل از شیوع کرونا هم تنها وزیر واقعی وشایسته دولت ایشان بود
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    0 0
    خوب این وزیر بهداشت را باید در دولت بعدی استفاده باید نمود وزیری که در روزهای سختی با مردم همراهی کرده
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    0 0
    باید فیلمی با نام مرد روزهای سخت از این وزیر ساخت
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    1 0
    مشرق چرا منتشر نمی کنی که زمان جنگ که امریکا خودش در یک شب به جزیره مجنون 20 هزار گلوله توپ شلیک کرد و همه روزه زیر بمباران بودیم دلار یک ریال گران نشد با وجودی که نفت را بخاطر بمباران نمی توانستیم بفروشیم و زیر 8 دلار می فروختیم گوشت از اول انقلاب تا پایان جنگ از 100 تومان یک تومن گرانتر نشد
  • FR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    1 0
    خود گورباچف ویلسین باهم است ! برای نابودی انقلاب وجمهوری اسلامی آمده بود که فعلا کل مملکت را به طاعون بنفش مبتلا کرده است....
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    0 2
    چقدر گرفته اید رپورتاژ آگهی برای سعید نمکی کار کردید؟
  • NL ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    0 0
    چرا کامنتم رو که توصیه به خواندن "سوره هل اتی" کردم رو نذاشتین؟ اینکه هیچ تاکید زیادی هم روی دعایی که امام خامنه ای توصیه کردند نکردید.وقتی اینجا دعا و قرآن اینقدر مهجوره توی سایتهای اصلاح طلبها ببینید که چه خبره! در کنار عمل به توصیه های بهداشتی کلام خدا و ادعیه های اهل بیت(ع) هم باید مورد توجه قرار بگیره از طرف یک مومن.حداقل خودتون توصیه کنید به خواندن سوره هل اتی در کنار دعایی که رهبری توصیه فرمودند.هر چند در کامنتم موارد مهم دیگری هم گفته بودم.تو رو خدا مواظب رهبری و سرداران سپاه عزیز و مقامات انقلابی باشند مقامات امنیتی از نفوذیها چیزی بعید نیست در این جنگ بیولوژیک.
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    0 0
    دقیقا سپاه اطلاعات واین همه نیرو های انقلابی و...کجایند وچکاره؟ چرا بوقتش لازم بشود کفن پوشان توی خیاباننند ولی اینجا همش حرف وسیاسی بازی .یعنی قوه قضاییه هم حرف وحرف وبرخورد با دانه درشتان شعاری بیش نبوده ونیست .مگر می شود این همه لفتش بدهند؟ بابا اسمشو ببر واعدامش کن تمام. همتون دستتون تو دست همه ست
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      0 0
      چند روز پیش فکر میکنی اطلاعات کجا این احتکارو کشف کرده ؟ نشنیدید گفتند اطلاعات سپاه ،با دقت اخبار گوش کگید لطفا
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    1 0
    من یادمه حضرت اقا در یک سخنرانی فرمودن فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی وجود نداره.. حالا شما میگین داره؟!
  • بابک IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    0 0
    سلام اینجانب از ریاست محترم قوه قضائیه ودادستان محترم کشور درخواست دارم محتکرین وگرانفروشان ماسک واقلام بهداشتی را 7روز بدون ماسک دربیمارستانهای پرخطر بستری کنند شاید اونوقت مرگ ببینند وبفهمند چه غلطی کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس