کد خبر 1047711
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
image-20200302123305-2.jpeg

ما برای چه کسانی تبلیغ می‌کنیم؟ قصد داریم به چه نوع مشتریانی دست یابیم؟ رفتارها و عادات مشتریان چگونه است؟ کجا می‌توانیم این مشتریان را پیدا کنیم؟

طراحی یک کمپین تبلیغات محیطی با توجه به هزینه بالای آن، امری حساس است، به خصوص برای کسانی که تجربه‌ای در این زمینه ندارند. در ادامه ده مرحله مهم برای طراحی یک کمپین تبلیغات محیطی بررسی شده است.

1. مخاطب خود را بشناسید

ایجاد طرح‌های خلاقانه، خریداری بیلبوردهای بزرگ و سرمایه‌گذاری در طرح‌های هنری اولین مراحل طراحی یک کمپین تبلیغاتی نیستند. اولین مرحله از این فرایند شناخت مخاطبان هدف است. برای شناخت بهتر مخاطبان هدف پاسخ دادن به این سوالات می‌تواند راهگشا باشد:

ما برای چه کسانی تبلیغ می‌کنیم؟ قصد داریم به چه نوع مشتریانی دست یابیم؟ رفتارها و عادات مشتریان چگونه است؟ کجا می‌توانیم این مشتریان را پیدا کنیم؟

برای پاسخ به این سوالات لازم است که پرسونای مخاطبان خود را ترسیم کنید. ترسیم پرسونای مخاطبان به شما کمک می‌کند تا آنان را بهتر بشناسید. یک پرسونای مخاطب عموما شامل ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، موقعیت جغرافیایی، سبک زندگی، ارزش‌ها و باورها، عادات و رفتار خرید است. شناسایی هرچه بهتر مخاطبان موجب افزایش اثربخشی و هدفمندی کمپین شما خواهد شد.

2. اهداف کمپین را تعیین کنید

پس از آن که به تصویر واضحی از پرسونای مخاطبان خود دست یافتید، باید هدف خود را از برگزاری کمپین مشخص کنید. هدف تعیین شده باید شفاف، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی (منطقی)، و دارای زمان‌بندی تعیین شده باشد. به این روش هدف‌گذاری SMART نیز می‌گویند،. از جمله هدف گذاری‌های درست در یک کمپین تبلیغاتی می‌توان به "افزایش آگاهی مشتریان از برند به میزان 10% و افزایش میزان آزمایش محصول به میزان 15% در بازه زمانی 3 ماهه کمپین" اشاره کرد. لازم به ذکر است که اهداف تعیین شده باید هم‌راستا با اهداف بازاریابی شما باشند.

3. پیام خود را مشخص کنید

برای ایجاد یک پیام جذاب و قابل توجه کافی است به چنین سوالاتی پاسخ دهید:

 برند و محصول شما چیست؟ مزیت رقابتی شما چه چیزی است؟ چه چیزی شما را از رقبا منحصر به فرد می‌کند؟ پیشنهاد خاص شما چیست؟ و...

پس از پاسخ به این سوالات باید تمام جواب‌ها را در یک پیام ساده و کوتاه که توجه را به خود جلب می‌کند خلاصه کنید. بهتر است این پیام در سه تا 8 کلمه خلاصه شده باشد.

4. برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی برای کمپین تبلیغاتی با بودجه‌بندی شروع شده و با برنامه‌ریزی رسانه ادامه پیدا می‌کند. برنامه‌ریزی رسانه فرایندی است که در نتیجه آن بهترین رسانه مورد نظر کمپین، زمان‌بندی کمپین، تنوع رسانه‌های انتخابی و KPI کمپین انتخاب می‌شود.

برنامه‌ریزی رسانه

5. اثر بخش‌ترین رسانه‌ را انتخاب کنید

هر کدام از رسانه‌های تبلیغاتی به واسطه ویژگی‌های متفاوت برای هدف خاصی مناسب هستند. در نظر گرفتن اثر بخشی مهم‌ترین نکته‌ای است که باید هنگام انتخاب رسانه‌ها مدنظر قرار داد. بیلبورد تبلیغاتی، استرابورد، تبلیغات در وسایل نقلیه عمومی مانند تبلیغات در مترو و اتوبوس، تبلیغات در فضاهای تفریحی مانند سینما و شهربازی‌ها و تبلیغات در مراکز خرید (نقطه فروش) از جمله رسانه‌های مورد استفاده در کمپین‌های تبلیغات محیطی هستند.

برای مثال تصور کنید که میان انتخاب یک بیلبورد با قیمت بالا در مسیرهای بزرگراهی و انتخاب تعداد بیشتری بیلبورد در مسیرهای محلی با قیمت کم‌تر مردد هستید. در این حالت باید در نظر بگیرید که با توجه به اهداف کمپین، موقعیت جغرافیایی برای شما مهم‌تر است یا صرفا به دنبال افزایش آگاهی از برند هستید؟

6. هدف گذاری خود را مجدد مرور کنید

بار دیگر پرسونای مخاطب و اهداف کمپین را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که برنامه‌ریزی انجام شده با این دو مورد هماهنگ هستند.

7. المان‌های گرافیکی یا Art Work کمپین را طراحی کنید

در این مرحله، نوبت به طراحی المان‌های گرافیکی کمپین می‌رسد. طرح گرافیکی شما باید خلاقانه، ساده و قابل فهم باشد. فراموش نکنید که استفاده از طرح‌های پیچیده گرافیکی در تبلیغات محیطی توصیه نمی‌شود. استفاده از جاذبه‌های طنز به صورت خلاقانه، استفاده از چلنیوم، استفاده از المان‌های موجود در محیط و عدم استفاده از اطلاعات اضافه از جمله نکاتی است که باید در طراحی آرت ورک کمپین‌های تبلیغات محیطی مورد توجه قرار گیرد.

برخلاف تبلیغات در تلویزیون، روزنامه‌ها و تبلیغات آنلاین، تبلیغات در رسانه‌های محیطی باید کم‌ترین حجم از اطلاعات را به مخاطبان انتقال دهد. چرا که اکثر رسانه‌های محیطی مانند بیلبورد در مسیر مخاطبان قرار دارند و مخاطبان فرصت کمی (6 تا 10 ثانیه) برای مشاهده تبلیغ دارند.

8. تبلیغ خود را تست کنید

هیچ‌گاه به تشخیص شخصی و تیم خودتان اکتفا نکنید و پیش از لانچ کمپین نظر دیگران را درباره تبلیغات خود جویا شوید. در صورت امکان تبلیغ خود را به گروهی از مخاطبان هدف کمپین نشان دهید و نظر آن‌ها را درباره تبلیغ بررسی کنید.

9. بر اجرای صحیح کمپین تبلیغاتی خود نظارت کنید

پس از طراحی و شروع کمپین، کار اصلی شما آغاز شده است. در طول مدت کمپین باید به طور مستمر وضعیت آن را رصد کنید. جمع آوری بازخود اولیه مخاطبان، بررسی وضعیت اکران تبلیغ در رسانه‌ها و اصلاح کمبودها از موارد مهمی است که لازم است در حین کمپین در نظر بگیرید.

10. نتایج کمپین را جمع‌آوری و تحلیل کنید

پس از اتمام کمپین نتایج حاصل از آن را جمع آوری و تحلیل کنید. تحلیل نتایج کمپین شامل بررسی این نکته است که چه مقدار به اهداف تعیین شده دست یافته‌اید. آنالیز اثربخشی کمپین علاوه بر آن که در ارزیابی عملکرد گذشته کاربرد دارد، موجب بهبود تبلیغات شما در کمپین‌های آینده خواهد شد.

توصیه نهایی:

‌اهاهادر صورتی که در زمینه برگزاری کمپین‌ تبلیغات محیطی تجربه یا تخصص ندارید بهتر است با یک شرکت تبلیغات محیطی در این زمینه مشورت کنید. چرا که آژانس‌های تبلیغاتی به واسطه برگزاری کمپین‌های متعدد در این زمینه به تجربه و تخصص دست یافته‌اند و می‌توانند شما را در برگزاری کمپین همراهی کنند. یکی از آژانس‌های موفق در این زمینه آژانس رسانه آرمانی می‌‍باشد. این شرکت با یک دهه تجربه همکاری با بیش از 50 برند داخلی و خارجی یکی از موفق‌ترین آژانس‌های تبلیغاتی کشور در زمینه رسانه‌ کمپین‌های محیطی بوده است. خدمات آرمانی در سه گروه برنامه‌ریزی استراتژیک رسانه، تامین رسانه و مانیتورینگ کمپین‌های تبلیغات محیطی خلاصه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات و سابقه فعالیت این شرکت به آدرس  Armaniads.comمراجعه کنید.

نمونه کمپین‌های آژانس رسانه آرمانی

**این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس