کد خبر 1047072
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
پمپئو پامپئو

وزیر خارجه آمریکا در مراسم امضای توافق صلح با طالبان، از این گروه خواست به وعده‌هایی که در چارچوب این توافق داده، پایبند باشد.

به گزارش مشرق، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در مراسم امضای توافقنامه صلح با گروه شبه نظامی «طالبان»، از این گروه خواست به وعده‌هایی که در این توافق داده، پایبند باشد.

پامپئو که دقایقی پیش از امضای این توافق در دوحه قطر در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، توافق با طالبان را «آزمونی واقعی» برای روند گفت‌وگوها میان واشنگتن و این گروه توصیف کرد و مدعی شد دلیل موافقت طالبان با امضای توافق با آمریکا این بوده است که این گروه «به این نتیجه رسید که پیروزی نظامی ناممکن است.»

بیشتر بخوانید:

آمریکا و طالبان توافق صلح امضا کردند

پوی گفت واشنگتن ضمن رصد دقیق پایبندی طالبان به این توافق، فرآیند خروج نظامیان خود از افغانستان را با میزان پایبندی طالبان به تعهداتش، تنظیم می‌کند. 

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه آینده افغانستان باید توسط خود مردم این کشور تعیین شود، گفت این توافق دستیابی به این هدف را تسهیل می‌کند. پامپئو افزود: «از نظر ما، آنچه که این توافق را از سوی طالبان به یک موفقیت بدل می‌کند، این است که این [گروه] به وعده خود برای قطع رابطه با القاعده و دیگر تروریست‌ها عمل کند و به نبرد برای شکست داعش ادامه دهد.»

وی همچنین مدعی شد که توافق با گروه طالبان این اطمینان را ایجاد می‌کند که افغانستان دیگر مأمن «تروریسم بین‌المللی» نخواهد بود. 

پامپئو گفت در طول هفت روز منتهی به امضای این توافق، حملات طالبان به نیروهای تحت رهبری آمریکا و ارتش افغانستان به پایین‌ترین سطح در سال‌های گذشته رسیده و ائتلاف آمریکا نیز در پاسخ میزان حملات به این گروه را کاهش داده است. 

وی سپس طالبان را به گفت‌وگو با دولت مرکزی افغانستان و سران جامعه مدنی این کشور فراخواند و گفت در صورتی که طالبان به تعهدات خود عمل کند، «ما و جامعه بین‌الملل آماده اقدام متقابل هستیم.»

او همچنین تلویحا به ناکامی واشنگتن در افغانستان نیز اذعان کرد و گفت آمریکا تنها زمانی می‌تواند از پیروزی در افغانستان صحبت کند که این کشور دیگر منبعی برای تهدیدات تروریستی علیه آمریکا نباشد. وی افزود: «هر کاری لازم باشد برای حفاظت از مردم آمریکا انجام خواهیم داد.»

دولت آمریکا امروز بعد از قریب به ۱۹ سال جنگ با طالبان در افغانستان، در شکستی ضمنی، مجبور به امضای توافق صلح با این گروه شد. واشنگتن در این توافق متعهد شده است که به حملات علیه طالبان پایان داده و به مرور نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند. این در حالی است که آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی با هدف از بین بردن طالبان به افغانستان حمله کرد، اما امروز بخش بزرگی از افغانستان هنوز تحت کنترل این گروه است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس