حضور اردوغان و پوتین در نمایشگاه هوایی روسیه

آنکارا با از دست دادن بهانه‌های خود برای ادامه مانورهایش در خصوص پرونده سوریه و عدم اعتماد به طرف آمریکایی در حمایت از ترکیه در شمال غربی سوریه، در بن‌بست «ادلب» گرفتار شده است.

سرویس جهان مشرق - ترکیه تا قبل از گرفتار کردن خود در باتلاق «ادلب»، از رهگذر موازنه‌های توافق «آستانه» و مجموعه شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی، گزینه‌های زیادی برای مانور دادن در خصوص پرونده سوریه داشت، اما اکنون عرصه را برای جولان دادن در این زمینه کاملا تنگ می‌بیند.

پیش از تحرکات ترکیه در سوریه و تحریک ارتش این کشور و نیروهای روسی٬ مذاکرات با مسکو گزینه خوبی برای آنکارا در رابطه با پرونده سوریه به نظر می‌رسید.

اما پایان سه دوره مذاکره بدون توافق و سازش میان دوطرف، و انتقال بازی میدانی ترکیه از میز مذاکره به مرحله تحریک علنی؛ همانطور که در مورد هدف قرار گرفتن هواپیماهای سوری و روسی توسط نظامیان ترک مشاهده کردیم، چالش سوریه برای آنکارا وارد مرحله دیگری شده است.

موضع اصلی ترکیه در قبال پرونده سوریه که دیروز در نشست شورای امنیت مطرح شد، متمرکز بر تحمیل مسئولیت کشتار نظامیان ترک بر دمشق و نیز جلوگیری از تحریک مسکو بود تا به این ترتیب توجیه کند که آنکارا باید واکنش مشابهی ضد نیروهای دولتی سوریه و مواضع آنها از خود نشان دهد؛ همانند اتفاقی که هفته‌های گذشته در حومه‌های ادلب و حلب رخ داد.

اینکه ترکیه به دنبال بیرون کشیدن بازی رسانه‌ای خود از زمین روسیه بوده و بهانه تحرکاتش را منحصر به انتقام از همسایه جنوبی‌اش می‌کند؛ از یک‌سو به معنای شکنندگی توافق «ناتو» است که ترکیه در مانورهای اخیرش روی آن حساب کرده بود و از سوی دیگر به این معناست که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تا این لحظه هنوز به وعده‌های آمریکا در خصوص حمایت از ترکیه در شمال غربی سوریه که اولین آن در اختیار گذاشتن سامانه «پاتریوت» برای آن است اعتماد ندارد.

آنکارا در حال حاضر همانند کاری که در سال ۲۰۱۵ انجام داد، زمانی که تنش‌ها میان آن با مسکو بالا گرفته، از خلال اعلام مستقیم این موضوع که مرزها را برای ورود آوارگان سوری به سمت کشورهای اتحادیه اروپا باز کرده است، اولین گزینه‌ای که به آن روی خواهد آورد، باج‌خواهی از اروپاییان در زمینه پرونده آوارگان سوری است. ترکیه همچنین این موضوع را به پرونده‌های گاز در خاورمیانه و موضع سخت اروپا در قبال نقش ترکیه درلیبی نیز ارتباط می‌دهد.

زمانی که اردوغان 20 روز قبل به ارتش سوریه مهلت داد تا پایان فوریه از منطقه «ادلب» عقب‌نشینی کند، کاملا روشن بود که قصد دارد به منظور آماده‌سازی حمایت‌های لجستیک برای یک عملیات نظامی گسترده در ادلب زمان بخرد.

آنکارا در این شرایط و در مقابله با سوریه و روسیه خود را کاملا تنها دیده و ترجیح می‌دهد به سیاست فرار به جلو و ورود به یک ماجراجویی ویرانگر میان ارتش سوریه و ترکیه روی بیاورد.

اردوغان تصور می کرد که سیاست «مذاکره با آتش» ممکن است سوریه و روسیه را وادار به قبول شرط‌های ترکیه کند؛ اما پس از کشته شدن نظامیان ترک در آتش ادلب، این ارزیابی‌های رئیس‌جمهور ترکیه به هم ریخت.

در این میان احزاب مخالف نظام اردوغان معتقدند که سیاست‌های وی در سوریه و لیبی، ترکیه را در میان یک بن بست بزرگ قرار داده است.

پس از کشته شدن نظامیان ترک در ادلب، رسانه‌های طرفدار اردوغان سعی می‌کنند تا شرایط را عادی جلوه داده و روحیه افکار عمومی این کشور را بالا ببرند؛ اما تصاویری که شبکه‌های اجتماعی از کشته‌ها و زخمی‌ها و حواشی مربوط به آنها منتشر می کنند کاملا بر خلاف اظهارات این رسانه‌هاست.

در حال حاضر اردوغان به خوبی می‌داند که آمریکا و اروپا و ناتو او را در باتلاق ادلب تنها گذاشته و پشت او را کاملا خالی کرده‌اند.

رئیس جمهور ترکیه اصرار داشت تا نظامیان خود را در تلاش برای تحقق برخی اهدافش به ویژه در جبهه «سراقب» وارد میدان کند؛ اما نتیجه‌ای که برای او حاصل شد یک فاجعه ملی بی‌سابقه بود.

بعد از آن٬ زمانی که اردوغان متوجه شد چگونه کشور و نیروهایش را قربانی سیاست‌های خود کرده، دور جدید تلاش‌هایش را برای جبران خسارت، از طریق پناه بردن به ائتلاف «ناتو» آغاز کرد؛ اما این ائتلاف پس از نشست دیروز خود، موضع مشخصی در رابطه با حمایت از ترکیه در زمینه پرونده سوریه اتخاذ نکرد.

بنابراین تنها برگ برنده‌ای که برای رجب طیب اردوغان باقی مانده، قانع کردن اروپا است تا در کنار ترکیه مقابل روسیه قرار بگیرد؛ او برای رسیدن به این هدف از خلال بازکردن مرزهای ترکیه با اروپا به روی آوارگان و مهاجران کشورهای مختلف از اتحادیه اروپا باج می‌خواهد.

درصورتی که غرب قانع به حمایت از اردوغان نشود، او مجبور است دست به کشتار بیشتر در سوریه بزند و درواقع اولویت آنکارا در این شرایط همچنان مذاکره با آتش است.

بیانیه «فخرالدین آلطون»، رئیس اداره ارتباطات در ریاست‌جمهوری ترکیه در زمینه واکنش‌های آنکارا به کشته شدن نظامیان آن در درگیری‌های اخیر با نیروهای سوریه حاکی از آن است که ترکیه قصد بیرون کشیدن نیروهای خود را از ادلب ندارد.

بنابراین ترکیه برای پیاده کردن محتوای «توافق سوچی» روی طرف‌های این توافق یعنی ایران و روسیه حساب کرده و به همین دلیل از هرگونه واکنش و اشاره منفی نسبت به نقش میدانی روسیه و ایران در کنار نیروهای سوری اجتناب می‌کند.

همه این شواهد ما را به این نتیجه می‌رساند که تعقیب و گریزها در میدان سوریه برای ترکیه همانند هفته‌های گذشته همچنان ادامه خواهد داشت؛ البته این بار روسیه در برخورد با مانورهای ترکیه با شدت بیشتری عمل خواهد کرد که نمونه بارز آن انهدام پهپاد ترکیه بود که برای ورود به محدوده هوایی سوریه در ادلب تلاش می‌کرد.

در همین راستا مسکو موضع خود را ار طریق بیانیه وزارت دفاع اعلام و تاکید کرد که ترکیه با فرستادن پهپادهای خود به شکل غیر قانونی به منطقه ادلب برای حمایت از گروه‌های افراط‌گرا ضد نیروهای ارتش سوریه٬ همه توافق‌نامه‌های پرونده سوریه را نقض کرده است. پس از آن نیروی هوایی روسیه اقدام به حمایت از تلاش‌های ارتش سوریه برای پس گرفتن سیطره بر این منطقه و اطراف آن کرده است.

با توجه به این که ترکیه مرزهای خود را با اتحادیه اروپا به روی آوارگان سوری باز کرده است؛ می‌توان دریافت که موضع کنونی او برای مانوردادن در خصوص پرونده سوریه٬،از یک‌سو تحت فشار گذاشتن اروپا و از سوی دیگر کاهش تنش‌هایی که از خلال پرونده این آوارگان متوجه ترکیه شده، است؛ چرا که این التهابات و تنش‌ها با افزایش تلفات نظامی ترکیه در شمال سوریه به اوج خود می‌رسد.

این شرایط ترکیه در سوریه همچنین با افزایش سرمایه‌گذاری سیاسی طرف‌های مخالف ترکیه که در جنگ سوریه ضرر کرده بودند تلاقی دارد که این موضوع نیز گزینه‌های پیش‌روی اردوغان را در زمینه پرونده سوریه بسیار محدود می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس GB ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    مشرق میشه کمتر مزخرف بگی
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
      مذخرف ترکیه و شمایید درست صحبت کن
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
      62 73
      نمیبینی این پانتورچ تورچیه پرستهایی که در استین پروراندهای ناراحات میشن؟
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
      برو جیره ماهیانه ات رو بگیر آلبانیایی !
    • مهتی US ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
      51 82
      مشرق میشه مزخرف نگی ؟؟ همین ؟ دیگه چی بهتون یاد دادن ؟
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
      35 93
      تو که نمیونی حرف حق رو بشنوی بهتره مشرق نخونی مخت نمیکشه یاتاقان میزنی
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
      28 66
      خفه شو انگلیسی
    • نظر IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
      9 6
      شغال خفه شو
    • محمد IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
      9 25
      ناشناس توخفه شو
    • محمد IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
      5 11
      کجای این مقاله مزخرف بود؟ ایران متاسفانه درگیر کرونا شده و گرنه جواب خوبی به اردوغان میداد ناچاره بیطرف بمونه
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      2 0
      ناشناس میشه پیام نفرستی پیام‌هات مزخرف.!!!
  • GB ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    82 59
    مشرق .با احترام ..خیلی چرت وپرت میگی
    • ایرانی IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
      19 43
      ارباب اردوغانت چرت و پرت میگه :)
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    83 46
    ترکیه داره مناطق آزاد شده را یکی پس از دیگری اشغال میکنه مشرق داستان سرایی میکنه
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    61 50
    مرگ بر اردوغان تروریست
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    12 6
    یک تحلیل آبکی.
  • KR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    60 14
    مشرق ادلب رو شخم زد ترکیه خبر داری
    • DE ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
      14 8
      آره تو درست میگی . آرزو بر جوانان عیب نیست .
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
      3 6
      زارت
  • حمید IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    46 8
    نویسنده ای این نوشته فقط خواسته صفحه پر کنه
  • مجید IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    7 7
    دوستان توهین نکنین. اینکه توهین کنین قطعا نشانه بی عقلی شماست. و این که من یه تورک شیعه ایرانیم و این اردوغان رو آدم بی شرف و بی غیرتی می دونم. ترکیه خیلی عادت به مفت خوری کرده و عادت کرده عین کفتار منتظره باقی لاشه بمونه.
    • کریم IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
      2 2
      همون به اصطلاح حکومت عثمانی به قول خودت بی غیرت نبود الان دیگه شیعه نبودی احتمالا ارمنی شده بودی یکم تاریخ مطالعه کن حوادث 1915 رو ببین که ارمنیا شمال غرب ایران حمام خون راه انداخته بودن
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    6 13
    خردوغان غلط کرده باید پاسخ سخت بگیره
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    3 14
    ترکیه باید کردیه بشه
  • DE ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    23 5
    متأسفانه متأسفانه و بر خلاف تبلیغاتی که میشد این آقای پوتین خیلی بی بخار تشریف داره و همین باعث شده که امثال اردوغان و نتانیابو پررو بشن . ارتش قوی در اختیارش است ولی استفاده ازش نمیکنه .
    • DE ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      2 0
      عزیز جان با این همه نوکر غرب و لیبرال و کدخدا پرست و غرب زده ای که ما در ایران داریم خصوصا بین مدیران و اصلاحطلبچیها و.... همین که پوتین حاضره جواب سلام دولت کدخدا یی را بدهد خودش قابل تحسین است.
  • همامی IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    8 13
    ایران حریف ترکیه هم نمی شه بهتره فیتیله رو بکشه پایین 21 کشته؟ سوریه زد 30 نیروی ترکیه رو کشت. ترکسه به ایرانی ها زد؟
  • وطن دوست TR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    5 16
    فعلا که به شدت مواضع مقاومت را کوبیده این خر دوعان امروز ۱۳ سهید در قم ۱۰ شهید حزب الله و سهید حاج اسماعیل مقاومت چرا جواب نمی ده
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    2 4
    چرت نگو ایران روی پوتین حساب باز کرده
  • امید IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    2 3
    واقعا یاد این جمله طلقا واب طلقا افتادم کجایی سردار ببینی خردوغان جیگردار شده.این نمک به حروم سربازانتو شهید کرده
  • US ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    4 3
    متاسفانه چند سال پیش اردوغان به خاطر تیتر یک روزنامه از ایران توضیح خواسته بود! ولی به خاطر شهادت سرباز ایرانی و گلوله باران مرکز مستشاران ایران در سوریه ایران و شمخانی کر و لال و کور شدند!؟
  • محمد AU ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    2 4
    اکنون مشخص شد ترکیه نمی خواهد سوریه ارامش داشته باشد
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    2 4
    اردوغان کرونا بگیری.!!!
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    1 5
    عردوغان یا از گذشته درس میگیره یا بهش درسی میدیم که هیچوقت از یادش نره
  • دریا DE ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    1 0
    کلا چرت نوشتی تحلیل ات سطحی بود نه ریشه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس