کد خبر 1046353
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
عمار حکیم نمایه

رهبر جریان حکمت ملی عراق با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عراق در این سال‌ها، از شهدای حمله تروریستی آمریکا یاد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از دفتر رسانه‌ای جریان حکمت ملی عراق در ایران، سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در سخنرانی خود به مناسبت روز شهید عراقی و بزرگداشت آیت‌الله شهید سید محمدباقر حکیم با تاکید بر اینکه یاد و راه این شهید بزرگوار همواره ادامه داشته و خواهد داشت، گفت: ما ایستاده‌ایم تا به این شهید بزرگوار بگوییم که ما فرزندان توییم و برنامه‌ات را به دوش می‌کشیم. امانت تو به دست ما حفظ شده و پرچم اندیشه‌ات همچنان در اهتزاز است و مسیری که برای ما ترسیم کرده‌ای همچنان پابرجاست.

وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عراق در این سال‌ها، از شهدای حمله تروریستی آمریکا یاد کرد و ادامه داد: شهید حاج ابومهدی المهندس و مهمان بزرگ عراق شهید سپهبد قاسم سلیمانی فرماندهانی بودند که پیروزی را در عراق رقم زدند.

بیشتر بخوانید:

عمار حکیم: طرح‌های نظامی حاج قاسم کمترین هزینه و بیشترین پیروزی را داشت

حکیم در ادامه با بیان اینکه سالروز شهادت شهید جاودان شهید محراب صرفا زنده نگهداشتن حادثه‌ای گذرا نیست، افزود: این روز مناسبتی است که آن را زنده نگه می‌داریم تا بر مواضع ملی استوار خود در قبال میهن و ملت‌مان تاکید کنیم. آن را زنده نگه می‌داریم تا مسیرهای مردمی و تشکیلاتی پر امتداد خود را بازبینیم. به لطف و توفیق الهی هر سال مردم عراق و در صف اول ایشان فرزندان شهید محراب از مرد و زن در برابر چالش‌ها و دشواری‌هایی که در پروژه و برنامه ملی برحق خود با آن مواجه می‌شوند، قدرتمندتر و با صلابت‌تر می‌ایستند.

 برخی از خارج از مرزها با نقشه‌های شوم قصد فریب جوانان عراقی را دارند

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه سخنان خود به مناسبت روز شهید عراقی با اشاره به حوادث اکتبر سال گذشته در عراق و حمایت از اعتراضات مسالمت‌آمیز و مطالبات برحق و مشروع مردم اظهار داشت: هرچند تلاش‌های بدخواهانه‌ای کوشیدند مسیر این تحرک مردمی مسالمت‌آمیز را از اهداف والای آن منحرف کنند، ولی اهداف و نتایج مهمی به دست آمد که مهمتر از همه این موارد را می‌توان برشمرد: هیچ صدایی بالاتر از صدای ملت و مطالبات مشروع نیست، نسلی شکل گرفته که اهل زدوبند برسر کرامت ملی و حاکمیت ارضی نیست. ما در برابر مسیری تازه و متفاوت از مسیری هستیم که از سال 2003 آغاز شد. مسیری که در انتخابات پیش از موعد خود را به روشنی بیان خواهد کرد. و از دیگر نتایج افزایش آگاهی جمعی مردم است.

وی در ادامه با بیان اینکه از مدت‌ها پیش گفته بودیم که ما با نسل تازه‌ای مواجهیم که با نگاهی بصیرتمندانه و روحیه مسئولیت‌پذیر تغییرات اجتماعی را زیر نظر دارد، گفت: ما با نسلی مواجهیم که با زمانه خویش رقابت می‌کند تا پیشرفت کند و همه دشواری‌ها و چالش‌ها را با امکانات تمدنی و عمق معرفتی خویش پشت سر بگذارد. جوانان عراق همواره ستون اصلی کشور و امید ساخت دولتی قدرتمند و مقتدر و دارای حاکمیت ارضی و عزت و کرامت بوده و هستند. آنها با آگاهی به جنبش و عزیمت و استواری و پایداری خویش متناسب با مسئولیتی که بر عهده دارند عمل می‌کنند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر اینکه با وجود جوانان عراقی کسی را یارای دست درازی به عراق نیست، افزود: از پس مرزها نقشه‌ها و توطئه‌ها طراحی می‌شود تا با جنگ شایعات، اتهامات حاضروآماده و افترا و سخنان نابجا و فتنه‌افکنی و نفرت‌انگیزی جوانان را به مسیری دیگر اندازد و نظام ارزشی و تاریخی آنان را بد جلوه دهد و بنیان‌های قدرت و عمق تمدنی ایشان را هدف قرار دهد.

حکیم نسبت به این تلاش‌ها و نقشه‌های شوم‌ هشدار داد و تصریح کرد: هرچند به آگاهی و بیداری جوانانمان و حمیت آنها در قبال دین و میهن و آداب و رسوم اصیل عشایرشان اطمینان داریم. همزمان اجازه نخواهیم داد جوانان ما در برابر این دریای پر تلاطم تهمت‌ها و آنچه از آن به جنگ نرم علیه جامعه و نظام ارزشی آن یاد می‌شود تنها بمانند.

باید به وحدت در مواضع برسیم/مرجعیت قطب‌نمای ماست

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه سخنان خود به مناسبت روز شهید عراقی با بیان اینکه عراق بر سر یک دوراهی است و هیچ راه سومی ندارد، گفت: یک راه بازگشت به عقب و جنگ و درگیری‌های داخلی و جبهه‌بندی‌های مذهبی و قومی که ما را از هم دور کند و ضعیف سازد و به طعمه‌ای آسان برای طمع‌کنندگان تبدیل کند، یا راه دیگر که مسیر پیشرفت را ادامه دهیم و به سمت ساخت دولت و تقویت تصمیمات آن و حفظ حاکمیت ارضی و اقتدار آن و اجرای قانون برای همگان بدون هیچ تمایز یا استثنایی پیش برویم.

وی ادامه داد: برای همین از جایگاه مسئولیت ملی از همه نیروهای سیاسی و همه فعالان و نخبگان اجتماعی و عشایر غیور و جوانان شجاع و فرزندان حکمت و حکیم در همه سطوح می‌خواهم که برای ساخت پروژه ملی عراقی تلاش کنند. در شرایطی که شاهد نزاع برنامه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و جغرافیای عراق هستیم و  در سایه تشتت دیدگاه‌ها و مواضع داخلی لازم بود که پروژه عراقی داده شود که فراتر از این لحظه فعلی، عراقی والا و باثبات و شکوفا بسازد.

رهبر جریان حکمت ملی در ادامه به مهم‌ترین پایه‌های پروژه ملی عراقی از جمله ملت‌سازی، شکوفایی حکومت، بازپس‌گیری دموکراسی و متکامل کردن نظام حکومت اشاره و تاکید کرد: ما ملتی هستیم خسته از جنگ‌ها و نزاع‌های داخلی و نظام‌های حکومتی رنگارنگ. هر یک از ما ویژگی‌های دینی، مذهبی، قومی، منطقه‌ای و سیاسی داشته که آن را مقدم دانسته و بر دیگران تحمیل کرده است. زمان آن رسیده که ملت عراقی شکل گیرد که همه وابستگی‌های فرعی را به رسمیت می‌شناسد، اما خود فراتر از همه این وابستگی‌ها باشد. باید چارچوبی وحدت‌طلبانه بسازیم که وجه جامع همه ما باشد و همه برنامه‌های جدایی و سرسپردگی را از میان بردارد. ملتی که نماینده دیروز و امروز فردای ما باشد و از هرگونه تنوع و تمایز در زندگی واقعی ما فراتر رود. چارچوبی که همبستگی نسل‌های پی در پی و استمرار منافع مشترک را تضمین کند. ما همه عراقی هستیم. باید اینگونه باشد در کردستان، بصره، نجف، انبار، موصل، کرکوک و در هر نقطه‌ای از خاک این کشور.

وی در ادامه درخصوص شکل‌گیری حکومت و تبدیل آن از حکومتی ناکارآمد به حکومتی موفق گفت: هر حکومتی که قدرت را در اختیار نداشته باشد ضعیف می‌ماند. هر حکومتی که نتواند حمل سلاح را منحصراً به دست خود درآورد ضعیف می‌ماند. هر حکومتی که اجازه شکل‌گیری و گسترش موجودیت‌های عقیدتی یا قومی مسلح را خارج از چارچوب خود بدهد، ضعیف می‌ماند. سلاح و افراد مسلح باید صرفاً در چارچوب قانون و منظومه نظامی و امنیتی کشور باشند.

رهبر جریان حکمت با اشاره به دوگانگی در برخی موضع‌گیری‌های سیاسیون تاکید کرد: جای تاسف است که ما در برداشت و درک مفهوم حاکمیت ارضی با یکدیگر اختلاف داریم. فرماندهان عراقی با موشک خارجی به شهادت می‌رسند و  برخی آن را محکوم می‌کنند، اما برخی دیگر به توجیه این عمل برمی‌خیزند. برخی از پایان حضور نیروهای خارجی در کشور دفاع می‌کنند و برخی دیگر از آن انتقاد می‌کنند. با این حجم از دسته‌بندی و اختلاف ازچه حاکمیت ارضی می‌توان صحبت کرد؟ حاکمیت ارضی ما از داخل به علت سرسپردگی و از خارج به علت نزاع‌ها نقض می‌شود. حاکمیت ارضی یک کل واحد و تجزیه‌ناپذیر است و نمی‌توان آن را با دیگری تقسیم کرد. زمین و آسمان و آب عراق خط قرمز است باید بر این موضوع به توافق برسیم و برای این توافق فداکاری کنیم.

حکیم با اشاره به انتخابات 2018 و میزان مشارکت مردم و تخلف‌های صورت گرفته ادامه داد: زمان آن رسیده که دموکراسی خود را از چنگال نیروهای غیرحکومتی و فاسدان بیرون بکشیم. باید دستگاه کمیساری‌های انتخاباتی بسازیم که از هرگونه حزبی‌گری و وابستگی‌های محدود و تنگ کاملا مستقل باشد.

وی همچنین با ابراز امیدواری درخصوص تسریع در تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات زودهنگام اظهار داشت: مرجعیت عالی دینی در نجف اشرف قطب‌نمای عراق و ضامن سلامت و امنیت آن است و از اجرای سخنان و عمل به آنچه برای کشور صلاح می‌داند چه در عرصه سیاسی، چه امنیتی، چه اقتصادی، و چه اجتماعی کوتاه نخواهیم آمد. به خصوص که مرجعیت اولین طرفی بود که بر ضرورت تثبیت حکومت مدنی عادلانه و قوی‌ تاکید کرد که همچون خیمه‌ای همه افراد و طیف‌های ملت عراق را بدون هیچ تمایز دینی یا گروهی در خود جای دهند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس