کد خبر 1046328
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۳
شهادت امام هادی النقی

حضرت ‌هادی (ع) چهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در سامرا بودند و در همین شهر عده قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام‌ هادی جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» به مناسبت سالروز شهادت امام هادی النقی (ع)، به جای بخش گفت‌وشنود خود نوشت:

امروز با سالروز شهادت امام ‌هادی علیه‌السلام همزمان است و این ستون را در سوگ آن امام بزرگوار به شرح مختصری از زندگی حضرتش اختصاص می‌دهیم که برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب است. این نکته نیز گفتنی است که نه فقط حاکمان جور و خلفای ستمگر بنی‌امیه و بنی‌عباس اصرار بر تحریف چهره واقعی امامان شیعه داشته‌اند بلکه این تحریف با جدیت از سوی قدرت‌های استکباری و متحدان وابسته به آنها در طول تاریخ دنبال شده است. در این‌باره مطالعه کتاب محققانه و روشنگرانه حضرت آقا با عنوان «انسان ۲۵۰ ساله» که مجموعه‌ای منسجم از بیانات حضرت ایشان است، توصیه می‌شود.

حضرت ‌هادی (علیه‌السّلام) چهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در سامرا بودند... در همین شهر سامرا عده قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام‌ هادی (علیه‌السّلام) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به‌وسیله‌ آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام -با نامه‌نگاری و...- برساند. این شبکه‌های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همه‌ اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند و روز به ‌روز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. امام ‌هادی همه‌ این کارها را در زیر برق شمشیر تیز و خونریز همان شش خلیفه و علی‌رغم آنها انجام داده است. حدیث معروفی درباره‌ وفات حضرت هادی (علیه‌السّلام) هست که از عبارت آن معلوم می‌شود که عده‌ قابل توجهی از شیعیان در سامرا جمع شده بودند؛ به‌گونه‌ای که دستگاه خلافت هم آنها را نمی‌شناخت؛ چون اگر می‌شناخت، همه‌شان را تار و مار می‌کرد... یک روزِ مجاهدت این بزرگوارها - ائمه (علیهم‌السّلام)- به قدر سال‌ها اثر می‌گذاشت؛ یک روز از زندگی مبارک اینها مثل جماعتی که سال‌ها کار کنند، در جامعه اثر می‌گذاشت. این بزرگواران دین را همین‌طور حفظ کردند، و الّا دینی که در رأسش متوکل و معتز و معتصم و مأمون باشد و علمایش اشخاصی باشند مثل یحیی بن ‌اکثم که با آن‌که عالم دستگاه بودند، خودشان از فساق و فجار درجه یکِ علنی بودند، اصلاً نباید بماند؛ باید همان روزها بکل کلکِ آن کنده می‌شد؛ تمام می‌شد. این مجاهدت و تلاش ائمه (علیهم‌السّلام) نه فقط تشیع بلکه قرآن، اسلام و معارف دینی را حفظ کرد.

و بالاخره در نبرد بین امام ‌هادی (علیه‌السّلام) و خلفایی که در زمان ایشان بودند، آن کس که ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت ‌هادی (علیه‌السّلام) بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس