شاهد 129

بر اساس آنچه درباره ویژگی های پهپاد شاهد ۱۴۹ سپاه پاسداران اعلام شده، این پرنده ایرانی اندازه ای در حدود ریپر یا همان MQ-۹ آمریکایی دارد که قابلیت حمل انواع سلاح ها را به آن خواهد داد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، شاهد ۱۲۹ را می توان یکی از مهمترین الگو و دستاورد های دفاعی نیروهای مسلح کشورمان در سالهای اخیر برشمرد؛ پرنده ای بدون سرنشین و مسلح که مرتبه و جایگاه ایران را بیش از پیش در بین تعداد محدود کشورهای صاحب فناوری در این بخش، اثبات کرد. پهپاد شناسایی و تهاجمی شاهد ۱۲۹ کارنامه ای پر بار در سالهای اخیر از خود به جای گذاشته و از تروریست های جا خوش کرده در همسایگی شرق ایران تا تکفیری ها در سوریه و عراق خاطره هایی بسیار تلخی از آن به یاد دارند.

این هواگرد مدرن، حاصل سالها تلاش در مجموع نخبگان جوان شرکتهای دانش بنیان کشور و نیروی هوافضای سپاه است. اما در روزهای اخیر خبری منتشر شده که نشان می دهد مجموعه های علمی و صنعتی هوافضای سپاه به دنبال نسل جدید یا به قولی برادر بزرگتری برای شاهد ۱۲۹ به نام شاهد ۱۴۹ هستند. برخی ویژگی های اعلام شده در خصوص این پهپاد جدید نیز بسیار قابل توجه بوده که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت، اما اول بد نیست نگاهی به ستاره پهپادی سپاه داشته باشیم.

بیشتر بخوانید :

«عین الاسد» پنجمین سیلی سپاه به قدرت پهپادی آمریکا/ کلکسیونی که ظرف ۸ سال پر از جانور قندهار، پریدیتور و ریپر شد +عکس

ماجرای پهپاد در ایران را باید از ماجرای مهاجرهای شناسایی آغاز کنیم که از اواسط جنگ به میدان وارد شده و بخشی از وظایف یگان های اطلاعات و شناسایی را بر عهده گرفتند. بسیاری از ایرانیان برای اولین بار با فیلم مهاجر ساخته ابراهیم حاتمی کیا با بحث پرنده های بدون سرنشین آشنا شدند. در سالهای بعد از جنگ بخش پهپادی از جمله حوزه هایی بود که شاید در بسیاری از موارد به صورت چراغ خاموش و در آرامش توسعه خود را آغاز کرد اما حوادثی در آینده مسیر را به کلی تغییر داد.

پهپاد شاهد ۱۲۹ نسل اولیه

بعد از وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر و تهاجم آمریکا به عراق و افغانستان، پرنده های بدون سرنشین هر روز بیشتر از روز قبل در تعداد و کیفیت بیشتر و بهتر در نزدیکی مرزهای ایران به پرواز درآمدند. این اقدام از جمله مسائلی بود که به نوعی انگیزه ها را برای توسعه پهپادی در کشور دو چندان کرد. در آن زمان نام پهپاد پردیتور به عنوان چهره جدید از جنگ و جنگ افزارهای هوایی بدون سرنشین بر سر زبان ها در دنیا بود. پردیتور نشان داد که گزینه ای خوب برای نگاه کردن و آموختن است. ایران تا پیش از این محصولاتی در حوزه بدون سرنشین ها مثل سری مهاجر را در اختیار داشت ولی ترکیب بحث شناسایی و حملات مسلحانه اقدامی بزرگ و مهم بود که هنوز هم بسیاری از کشورها به صورت کامل آن را در اختیار ندارند.

شاهد ۱۲۹ اولین بار در شهریور ماه سال ۱۳۹۲ به صورت رسمی رونمایی شد. این پهپاد با نگاهی به طراحی مدل WK۴۵۰ ساخت فرانسه توسعه پیدا کرده و پرنده با قابلیت شناسایی و تهاجم به صورت همزمان بود.

پهپاد WK۴۵۰

این هواپیمای بدون سرنشین اولا دارای مداومت پروازی ۲۴ ساعته بدون نیاز به سوختگیری است و می تواند از یک جاده ساده بدون هیچ قابلیت خاص به پرواز درآمده و در عین حال از یک مرکز کنترل به اندازه کابین یک تریلر، کنترل شود. ارتفاع پروازی این پهپاد در حدود ۷۶۰۰ متر از سطح زمین بوده و آن را از برد اکثر سامانه های ضد هوایی دوش پرتاب که ممکن است برخی از گروه های تروریستی در اختیار داشته باشند، نیز خارج می کند. برد پروازی شاهد ۱۲۹ نیز بین ۱۷۰۰ الی ۲۰۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

سیستم اپتیکی این پهپاد توان شناسایی ۲۰۰ کیلومتری اطراف را داشته و در شب، روز و کلیه شرایط آب و هوایی می تواند تصویر واضحی را در اختیار فرماندهان قرار دهد. طول این پهپاد حدودا ۸ متر و فاصله بین دو بال آن نیز در حدود ۱۶ متر بوده و از یک موتور پیستونی برای تامین نیروی خود بهره می برد.

نسل جدید پهپاد شاهد ۱۲۹ مجهز به هدایت ماهواره ای

یک مدل جدید از شاهد ۱۲۹ مدتی بعد رونمایی شد که یک تفاوت عمده با مدل اولیه داشت و آن هم اضافه شدن سیستم هدایت ماهواره ای به آن بود. سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه به اضافه شدن این توانایی در اواخر سال ۱۳۹۴ اشاره کرد. این مدل با بخش قوس دار در جلوی پهپاد کاملا قابل تشخیص است و ظاهری شبیه به سری پردیتور آمریکایی پیدا کرده است. اضافه شدن قابلیت هدایت ماهواره ای بحث افزایش برد عملیاتی این پهپاد را بدون نیاز به افزایش تعداد ایستگاه های زمینی را میسر می کند.

از پردیتور تا ریپر، چرا و چطور؟

با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص پهپاد شاهد ۱۴۹ و به نوعی کمک گرفتن از پهپاد ریپر برای توسعه آن بد نیست چند عدد مقایسه ای بین دو پهپاد معروف آمریکایی یعنی MQ-۱ و MQ-۹ داشته باشیم.

پهپاد پردیتور ۸.۲ متر طول، ۱۴.۸ متر دهانه بال و ۲.۱ متر ارتفاع دارد. این مشخصات برای پهپاد ریپر عبارت است از ۱۱ متر طول، ۲۰ متر دهانه بال و ارتفاع ۳.۸۱ متر. مشخصا مقایسه همین اعداد به ما کمک می کند تا متوجه بشویم با یک پرنده بسیار بزرگتر طرف هستیم. اما این بدنه بزرگتر، مشخصا نیروی بیشتری را نیز طلب می‌کند.

پهپاد MQ-۱ نزدیک‌تر و MQ-۹ دورتر از دوربین

لذا در پهپاد ریپر از یک موتور توربوپراپ ۹۰۰ اسب بخاری مدل TPE۳۳۱-۱۰ ساخت شرکت آمریکایی  Honeywell استفاده می شود در حالی که قدرت موتور در پهپاد پردیتور ۱۱۵ اسب بخار بود! و جالب این که وزن پهپاد پردیتور ۵۱۲ و پهپاد ریپر ۲۲۰۰ کیلو است. همچنین سرعت در پهپاد پردیتور ۲۱۷ و در ریپر ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت است. در پهپاد ریپر امکان حمل محموله تا وزن نزدیک به ۱ تن است و در پردیتور این عدد به دو عدد موشک هلفایر محدود می شود.

ارتفاع پروازی ریپر ۱۵ کیلومتر و ارتفاع پروازی پردیتور ۷۶۰۰ متر است. پهپاد ریپر می تواند به مهماتی مثل موشک هلفایر، بمب هدایت لیزری جی بی یو ۱۲ و یا بمب هدایت ماهواره ای جی بی یو ۳۸ نیز مجهز شود. در عین حال شرکت اروپایی MBDA موشک های بریمستون را نیز با موفقیت از روی این پهپاد شلیک کرده است. آمریکا با رضایت از عملکرد پردیتور به دنبال بهسازی آن رفت و در حقیقت طرحی خیلی جدید و متفاوت را برای این کلاس از پهپادها ارائه نکرد و بلکه بر اساس همان طرح پردیتور، پهپادی بزرگتر با کارایی بیشتر طراحی و ساخته شد.

شاهد ۱۴۹؛ منتظر چه باشیم؟

بر اساس آنچه درباره پهپاد شاهد ۱۴۹ اعلام شده این پهپاد ایرانی اندازه ای در حدود ریپر یا همان MQ-۹ آمریکایی خواهد داشت که اعداد مربوط به آن در بالا آمده و می توان تا حدی ذهنیتی به ما از اندازه پرنده بدون سرنشین جدید ایرانی بدهد. این یعنی سپاه از کلیتی به اسم طرح شاهد راضی بوده و حالا به دنبال بهسازی و ارتقاء آن می رود و برای مدل سازی در این زمینه نیز از یک طرح معروف و امتحان شده مثل ریپر بهره برده است.

اما نکته مهم دیگر که در خصوص این پهپاد اعلام شده بحث توسعه یک موتور توربوپراپ برای آن است. همانطور که در خصوص پهپاد ریپر آمریکایی هم توضیح داده شد نصب یک موتور توربوپراپ قدرتمند یکی از دلایل تغییرات بسیار زیاد در مشخصات پروازی بوده است. پهپاد شاهد ۱۲۹ از موتورهای با فناوری وانکل بهره می برند که البته در آن اندازه و برای مصرف در آن کلاس انتخابی مناسب است. ولی وقتی باید به سمت پلتفرم های بزرگ تر رفت ناچار بایستی نیرو را نیز افزایش داد.

دو موتور وانکل ساخته شده توسط سپاه به ترتیب قدرت هایی در حدود ۳۸ و ۵۰ اسب بخار داشتند. سپاه با این موتورها و با این توان توانسته محصولی مثل شاهد ۱۲۹ را با ارتفاع پروازی و مداومت قابل قبول ارائه کند؛ مشخصا با موتوری قدرتمند تر حاصل کار بسیار بهتر خواهد بود.

به یک زبان ساده تعریف موتورهای توربوپراپ نوعی موتور توربین گازی است که در آن، از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ وایجاد پیش رانش استفاده می‌شود. با اینکه گاز خروجی این موتورها نوعی جت است ولی در طراحی توربوپراپ، سرعت گاز خروجی را فدای قدرت چرخاندن محور می‌کنند تا بیشتر نیروی موتور، صرف گرداندن ملخ شود. با این فناوری سرعت بیشتر، توان حمل بار بیشتر و البته ارتفاع پروازی بیشتر نیز بدست خواهد آمد. آنچه در بالا گفته شد صرفا یک پیش درآمد و آشنایی اولیه بر اساس آن چیزی بود که تا به امروز درباره شاهد ۱۴۹ می دانیم؛ پرنده ای که مشخصا با ورود به خدمتش تحول بزرگی در توان رزمی در نیروی هوای فضای سپاه و سایر نیروهای مسلح - همچنانکه در تحویل شاهد ۱۲۹ به نیروی دریایی ارتش شاهد بودیم- خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 108
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 12
  • علیرضا IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    122 6
    خبر خوبی بود.
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    94 4
    ماشاالله. لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم. خداقوت. خسته نباشید. سلام خدا بر سپاه پاسداران.
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    73 3
    پبروزی ازآن ماست آینده روشن
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    15 5
    چطور میشه تعدادی پهپاد مهاجر 4 خریداری کرد ؟
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      20 1
      برای چی می خوای؟ :)))
  • NL ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    12 51
    کذوم ماهوارتون ؟
    • محمد IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      45 7
      به زودی ماهواره ملی هم به فضا میره ولی خب باید زیر سیستم ها هم آماده باشن یا نه؟ ، به همین دلیل برای پهپاد شاهد ۱۲۹ جایگاه گیرنده امواج ماهواره رو قرار دادن البته این برآمدگی در مدل جدید شاهد می تونه برای افزایش سوخت پهپاد هم استفاده بشه لذا به جای تمسخر باید از دانشمندان کشورمون حمایت بشه کاری که در موشکی کردیم نتیجه عدم توجه به شکست های دهه ۶۰ در بخش موشکی و عدم ناامیدی باعث شد امروز قدرت موشکی بشیم مهم اینه که نترسیم و با قدرت ادامه بدیم
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      10 29
      ماهواره خرزوخان
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      16 10
      خخخخخخخ . شما هنوز نمیدونی ماهواره های رو ایران هک میکنه ؟ :)))) کجایی اصلا؟
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
      1 0
      حالا فهمیدی کدوم ماهواره؟!
    • m IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      0 0
      فکر کنم شما الآن جوابتو گرفتی!
  • بچه گوساله نوپا IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    ما داریم با میکروب و تنگی زندگی و سیلاب می جنگیم اینا سنجاقک آهنی درست می کنند کجای دنیا معیشت رو فدای جنگ و تهاجم می کنند ...
    • ایرانی متنفر از ضدایرانی IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      70 10
      همه جای دنیا احمق، اونم هزار برابر بیشتر از ایران نمونش امریکا که اندازه جمعیت کشورت کارتون خواب داره و کانادا که تو اخبار خودشون تعداد کشته شده های سرماشون اعلام می کنند سه برابر کشه های جاده ای ماست، یا اسرائیلی که امروز صداش در اومد 1400نفر به خاطر کرونا قرنطینه کرده و معلوم نیست چه تعدادشون کشته شدن یا این آمریکایی که زر زر میکنه امسال 16هزار نفرشون در اثر آنفولانزا مردن و اینا چون جون آدمیزاد براشون مهم نیست اخبارش لاپوشانی کردند
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      54 10
      جایی که بپه گوساله های نوپا هم میتونن نظر بدن.ازت خوشم اومداگرچه هیچی نمیفهمی حداقل به خودشناسی رسیدی
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      20 5
      کاملا حق با شماست. اونهایی که از این حرفها میزنن گوساله هستن (بلا نسبت). متوجه کنایه شما هستیم.
    • GB ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      39 3
      جنون گاوی گرفتی حتما. بی ارزه گی مسئلان سیاسی اقتصادی و درمانی به نظامی ها چه. بودجه سعودی 3.5 برابر ایرانه اگه نسبت به درآمد و بودجم حساب کنی وضعیت بودجه نظامی ما افتضاحه سایت گلوبال فایر پاور بودجه نظامی کشورهای دنیا و نسبت درآمد تولید ناخالص- و نسبت بودجه نظامی به کل بودجه هر کشور رو آورده. جون تو جونتون کنند نامردید.
    • باران IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      6 1
      عجب ! هرچی بجاش لازمه واقعا نظرتون ناشی از تک بعدی بودن اندیشه شون هس
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      1 0
      چی میگی اوسکل اگه امنیت نباشه معیشتم نیست شما ها چقدر اوسکل و جاهلید
  • سوخو قاتل داعش تقلبی IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    51 8
    ان شاء الله ساخت و تولید سوخوی 35 و 34 در ایران عزیز + میگ 35
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      7 77
      ماسک نمیتونن بسازن و از چین وارد میکنند خخخ
    • علی IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      2 0
      انشا الله
  • جبار سینگ IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    14 79
    شتر در خواب بیند پمبه دانه . گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      62 5
      شتر جان شما پمبه تو بخور به این کارا کار نداشته باش.
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    36 6
    ایول موتور توربفن هم بسازید یا خط تولید موتور سوخوی 35 یعنی ای ال 41 را بگیرید که خیلی مهم است
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      23 3
      چشم . امر دیگه ای داشتید کامنت بزارید .
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    10 28
    چرا همش دوست داریم تجهیزاتمون شبیه امریکا باشه و اونو جار هم می زنیم ؟
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      29 2
      تجهیزات شبیه هم می‌شوند. نه لزوما آمریکا. جار هم نمی‌زنیم.!!!
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      18 1
      سلام دوست عزیز این یک نوع مقابله به مثله وترس وبازدارندگی میاره انشاا... یایدار باشی
  • آینده نگر IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    16 85
    بزودی بشار اسد کشته خاهد شد و شما از شامات جیم فنگ خاهید زد
    • پویا نوری IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      49 3
      اون وهابی عربستانی هم مثل تو زیاد وراجی میکرد ، الان توی ادلب توی سوراخ موش مخفی شده
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      16 0
      اتفاقا این خبر بدی نمیتونه باشه اگر اهل روایات اخر الزمانی باشی که بسیاریش تاکنون در این چند سال درست جلو رفته الا چند مورد ان و یکیش همینه اگر او را زدند خداوند با خوبان محشورش کند انشاءالله هرچند بهتره زودتر به احکامی چون حجاب هم مقید شود
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      27 1
      این یعنی بعد خارج شدن ما و بازگشت دوباره مون برای آزادی فلسطین فقط 9 ماه فرصت دارید شنا کردن یاد بگیرید.خوبه که آینده نگری از الان شروع کنی کلی جلویی
    • ناشناس IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      12 0
      در يك جمله چند كلمه اي دو تا غلط املايي داري !!! صفر صفري!!! اظهار نظرتم صفره!!! تو اگه تو اين كره خاكي نبودي چي از دنيا كم مي شد؟؟؟
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      42 1
      شمامزدورا از سر بیسوادی وسر سپردگی نونتون رو خواهید خورد( خاهید)
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      20 1
      شمامزدورا از سر بیسوادی وسر سپردگی نونتون رو خواهید خورد( خاهید)
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      2 5
      خیلی خوب بود. خخخخخخخ
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      12 0
      اشتباه بهت مثبت دادم ملعون زهی خیال باطل
    • خداپرست IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      8 0
      از این «بزودی»، بیش از هشت سال می‌گذره! لطفاً کمی فکر کنید و بعد حرف بزنید.
    • علی خدایی IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
      4 0
      در بلای آقای بشار اسد به توی خاین نامرد
  • هم وطن IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    22 1
    والله این پیشرفتها افتخاره وقتی میبینیم غرور میاره اما به اوضاع مردم نباید رسید
  • جواد DE ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    43 2
    به کشورم افتخار میکنم
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    6 69
    اینها همشون کپی برداری از پهبادهای امریکایهای هست ایران مساوی پراید
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      25 3
      چقدر خود کم بین هستی.!!!
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      31 1
      پراید مال ایران نیست اصلا یه خودرو در پیت خارجیه که غرب گداها وارد ایران کردند.
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      2 0
      همینی که بهش میگی پراید در عملیات های علیه داعش پدر داعشو دراورده حالا تو بسوز و پماد بخر
  • محمدمومیوند IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    20 2
    عالی‌عالی‌بهترازاین‌نمیشه
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    26 3
    لعنت به پهپادی که حاج قاسم رو از ما گرفت
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      9 1
      بیشمار.!!!
    • ناشناس IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      3 3
      مثل پیر زن ها نفرین میکنی
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
      1 1
      2:46احسنت خوب نفرین کردی. نا‌شناس دعا ونفرین بلد نیست.!!!
  • IL ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    4 40
    عجب بابا عجب
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      9 2
      چی عجب ؟؟
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    11 1
    قربون قد و بالات برم
  • احمد IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    15 1
    خدا قوت برادران .
  • زاهد IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    20 4
    با مشاهده موفقیت های غرور آفرین فوق که توسط نیروهای انقلابی تحت امر رهبر معظم انقلاب حاصل شده است و مقایسه آن با عملکرد نیروهای عمدتا اصلاح طلب و دارای افکار لیبرالی در زمینه خودرو سازی ایران در طی سی سال گذشته بخوبی میتوان متوجه شد که تکیه بر توانایی های نیروهای انقلابی تا چه حد میتواند راه گشا باشد و تفاوت بین مدیریت جهادی و انقلابی و مدیریت دلباخته غرب که حتی تامین آب آشامیدنی مردم را به زلف مذاکره با غرب گره زده اند کاملا مشخص میشود مجلس جدید عمدتا از نیروهای انقلابی نور امیدی است که کشور را در همه زمینه ها همانند توسعه فن آوری موشکی و پهبادی به پیش ببرد و با کوتاه شدن دست تفکر لیبرالی مزدور استعمارگران از سرنوشت کشور آینده روشنی در پیش است.
  • هژیر IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    28 1
    روزگارانی در گذشته های دور علم نزد ایرانیان و مردمان مشرق زمین بود روزگار ورق خورد و علم و تکنولوژی به دست غربی ها افتاد ، کشورهای غربی سالها و دهه هاست تمام سعی و تلاش اشون بر این بوده و هست که علم و تکنولوژی های مهم و موثر کاملا در انحصار خودشان باشد ... اینکه فرزندان ایران در چنین شرایط تحریم و با امکانات و بودجه های نسبتا کم موفق شدند به این تکنولوزی ها در همه زمینه های نظامی دست پیدا کنند و چنین تولیدات ارزشمندی رو داشته باشند ارزشمند است و جای قدردانی و سپاسگزاری دارد، هر کسی که خودش رو ایرانی و عشقی به این سرزمین دارد باید به چنین دستاوردها و چنین شیرمردانی افتخار کند ... ما می توانیم برای همین کشورهای غربی در راس آنها آمریکا ( یهود بین المللی ) ایرانیان رو تحت فشار اقتصادی و تحریم های ناجوانمردانه و غیر انسانی قرار می‌دهند تا مانع از رشد و حرکت ایرانیان شوند پرچم سه رنگ بالاست
  • IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    15 0
    جالب بود توی این دست مقاله ها منحصر بفردید
  • رضا IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    4 16
    ميگم هان ؛ شما كه دست به شبيه سازى تون اين قَدَه عاليه ، چرا يه عنايتى به اين دلار لامصب نداريد ؟! چه ايرادى داره اين شب عيدى يه سبد پول پر قدرت به هر خونواده اى هديه بديد ؟! والله به مولا !
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    5 32
    اسباب بازی!!!!!
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      14 3
      میتونی بساز.!!!!
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      36 3
      اون اوایل موشک های بالستیک ایران را هم مسخره می کردن. می گفتن باهاش بغداد رو هدف بگیری می خوره تو کابل !! ریشه این حقارت شستشوی مغزی فیلم های هالیوودی_خالیوودی هست و لاغیر.
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    15 1
    خدا را شکر
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    4 18
    برا کرونا چکار کردین؟
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      24 2
      هوافضای سپاه باید برای کرونا کاری بکند؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      9 2
      وظیفه دولت.!!!
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      22 2
      کرونا در حال مهاره انشاءالله تو برا ایران چیکار کردی؟ مالیات میدی؟ گرانفروشی و کم فروشی و احتکار و تقلب نمیکنی؟ انصاف داری؟ پرفسور شدی با پول و امکانات و امنیت نظام فجیعتر از خیانت خاوری فرار مغزها نمیکنی؟
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      17 2
      کم چرند بگو مردک کرونا رو باید بیشتر خود احمقت رعایت بکنی ربطی به سپاه نداره.
  • اهل تبریز IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    14 1
    ماشااله بروبچه های خودمون . دست تان را می بوسیم .
  • محمد IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    14 1
    شاهد ۱۲۹ هم یکی از بهترین هاست عملیات هایی که در سوریه علیه تروریست ها انجام میده شاهدی بر این ادعا هست
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    20 2
    با خودکفایی بی نظیری که در صنایع دفاعی و موشکی داشتیم هیچ کشوری جرات تعرض به خاک ایران اسلامی را به خودش نمی دهد. درود بی پایان بر ارتش و سپاه و صنایع دفاعی.
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    16 0
    دستمریزاد. باید برای حمل مهمات بیشتر فکری کرد. تا با یک تهاجم دهها هدف را مورد اصابت قرار داد
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    12 0
    خدا قوت به تمام زحمتکشان افزایش قدرت دفاعی کشور
  • ناشناس IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    4 21
    باسلام قطعات الکترونیکی این پرنده ساخت کجاست ؟ فقط نگویید ایرانیه
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      19 1
      اگر بگند ایرانی اشکالش چیه؟ یعنی ایرانی نمیتونه بسازه.؟!
  • شاهد 129 کوچیکه IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    8 5
    شاهد 129 جثه کوچیک و توانایی حمل سلاح عملیاتی رو نداره اگر همین پهپادی که اخیرا سپاه در خلیج فارس زد نگاه کنید جثه اون اندازه جت اف 14 است و میتواند انواع موشک های با وزن زیاد را حمل کند و کاربردی تر است و در منطقه جنگی کلا میشه به جای جنگنده ازش استفاده کرد یا بهتره بگم اون منطقه را شخم می زند
    • GB ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      13 0
      عزیز جثه بزرگ گلوبال هاک نه به خاطر حمل سلاح زیاد بلکه به خاطر برد زیاد اون و تجهییزات راداری پیشرفته برای عکس برداری و الگو برداری اززمین و دریاست تنها پهپادی که بلاشک دهها سال از بقیه پهپادهای دنیا جلوتره ایکس 47 سری بی هست که عملیاتی نیست. و اما پهپادی در اشکل ضعیف تر و متفاوت تر میشه اونجر/ ام کیو 9 سلاح زیادی حمل میکنه اما زیر 1 تن. جنگندهها بین 3 تا 10 برابر اون سلاح حمل میکنند. سریع تر و قوی ترن اما دلیل انتخاب پهپاد در اینه اگه زده شد. نیروی انسانی کشته نشه. جنگنده کارهای میکنه که هیچ پهپادی نمی تونه بکنه فعلا البته. و پهپاد ویزیگی های داره که هیچ جنگنده ای ندارد. هزینه تولید تکثیر نگهداری پایین امنیت (بدون سرنشین) از جمله خصوصیات یک پهپاده
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      2 0
      خخخ اوسکول اصلا گلوبال هاوک تسلیحات حمل نمیکنه چون پهپاد جاسوسیه.قبل اینکه نظر بده ی ذره مطالعه کن بعد زر بزن
  • مجید JP ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    23 4
    دمتان گرم برادران سپاهی مردم ایران پشتیبان شما هستیم
  • هادی IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    6 38
    مردم از گشنگی دارن میمیرن. اینام هی سلاح شبیسازی میکنن
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      21 5
      حیف اون اسم ! اون همه بارندگی و عنایت الهی رو نمی بینی و کوری
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      18 2
      رفع گرسنگی ملت به دست دولت. نیروهای نظامی هم باید همیشه آماده باشند.!!!
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      20 3
      منم مثل تو بدبخت شکمم. ارادتمند: مزدور آلبانی تبار !
  • بینا IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    6 30
    همه قطعاتش چینیه . اسمبل کردن . خدا میدونه چقدر بودجه مملکت پای این اسباب بازی ها میره . شفافییتی که وجود نداره .
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      29 2
      کارشناس نظامی عزیز "بی بی سی" استخدامت می کنه. نشد من و تو. بدو بدو دیرت نشه ! خخخخ
  • علی خدایی IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    15 2
    پهپاد ها خیلی مهم و حیاتی هستند و باید در نیرو های دریایی و زمینی و هوا پایه خیلی بر روی این قضیه کار بکنیم در ارتش و سپاه پهپاد های چند نوعی بسازند که انواع کاربرد کارایی ویژگی و توانمندی داشته باشند.مثلا باید ایران در بهش پهپادی چنان به سطح و کیفیت و قدرتمندی برسد که با نهایتا دو سه کشور برابری بکنیم و از آنها هم حتا جلو بزنیم.تلاش هایمان را زیاد بکنیم موتور های خیلی بزرگتر و قدرتمند تر بسازیم خودمان ایران باید سال ۹۹ را سال ساخت انواع موتور ها بنامیم ان شاالله خدا کمک میکند بایدموتور های زیادی بسازیم
    • مجتبی IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      2 1
      موتور دیگه منسوخ میشه خودرو هم بدون چرخ می شه هواگرد بدون بال و موتور جای آن را می گیرد.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    20 3
    ما باید از لحاظ نظامی خیلی قوی تر بشیم خیلی باید میلیونها موشک و هزاران تانک و جنگنده داشته باشیم باید به نقطه ای از اقتدار برسیم که کل دنیا هم نتونه در برابر ایران بایسته
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      1 9
      عمو فیلم زیاد میبینی؟ فکر کنم انتقام جویان رو خیلی دوست داشته باشی. یه سری فقط از رو شکم سیری حرف مفت میزنن شما برو فیلمتو ببین. قربونت برم.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    13 3
    عالی دم سپاه گرم.
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    14 1
    خدا قوت به تمام زحمتکشان افزایش قدرت دفاعی کشور
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    16 1
    آفرین. دم تمام نظامیامون گرم. خسته نباشید. انشاالله بهترین جنگنده ها رو بسازیم به کوری چشم ترامپ.
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    4 9
    شما که موتور توربوپراپ میسازی، هلیکوپتر هم بساز!
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      9 1
      خیلی وقته که دارن می سازن خبر نداری ؟
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      8 1
      بالگردهای سری شاهد ۲۷۸ ، ۲۸۵ و ۲۱۶ و همچنین بالگردهای سورنا و صبا ۲۴۸ رو می تونی جستجو بزنی و مشخصاتشون رو ببینی
  • FR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    8 0
    مشخصات شاهد 149 نننوشتی اما امیدوارم درحد ام کیو 9 یاشه
  • حسینعلی کرمی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    13 1
    درود وسلام به تک تک برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و روح بلند امام خمینی (ره) و روح پاک سرداران شهیدان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی لازم است که بدانیم حاج حسین همدانی و سردار حاج قاسم سلیمانی و سردار حسن تهرانی مقدم همچنانکه اولین شهید نبوده و آخرین شهید هم نخواهند بود لازم می‌دانم تا عرض کنم آمریکا اسرائیل مگر در خواب ببینند که در ایران پا بگذارند درود بر بسیجیان دریا دل انقلاب ناب رسول الله (ص)
  • عبدالله IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    1 3
    علی برکت الله دارد
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      5 1
      بله داره ولی نه آن علی برکت الله که روحانی میگه.!
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    4 7
    اینجا گفتین موتور شاهد ۱۲۹ موتور وانکل ایرانی بوده.درحالی که تو پهپاد سقوط کرده تو پاکستان و چنتایی که تو عراق و سوریه سقوط کرد و لاشه دست تروریست ها افتاد عکسها نشون میداد که از موتورهای اتریشی ساخت شرکت روتاکس استفاده شده.
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      0 0
      ضمن خدا قوت به برادران زحمتكش ولي يه واقعيت تلخيه كه متاسفانه ما استاد دروغ و تكذيبيم الان بيست ساله سمند ملي رونمايي مي كنيم خوب يا بيست سال پيش دروغ گفتي يا الان حرف بيست سال پيشتو يادت رفته
  • به مجانین IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    7 0
    ماشا ا.... خدا قوت. محکم ادامه بدین. دمتون گرم. به پیامبر اسلام (ص) هم نسبت میدادن که مجنون است. بعد از هزار و چند صد سال معلوم شد که مجنون کیان. مرگ بر آمریکا و پادوهاش
  • آزاد IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 6
    این که ملخه
  • ممدشونم PL ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
    2 1
    مشرق کشتی ما را با بیان این همه جزییات! پهپادی با اندازه ای در حدود ریپر و موتور توربوپراپ ! بابا عکسی، فیلم تاکسی یا مشخصات پروازی. همین جور بزن درو خبر منتشر نکن. هرچند که بنظرم بهترین و عملیاتی ترین پهپاد RQ-7 هست که جاش خالیه. ولی خوب MQ-1 و MQ-9 هم ماموریتهای خودشون را دارن.
  • محمد مسلم AT ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    2 1
    ‌‎با استفاده از موتور جت مثلاً موتور اوج جنگنده کوثر یا طلوع ۱۴ و یا ۱۰ می توان پهبادی مثل پهپاد اونجر ساخت که به نظر من بهتر از mq9 است سرعت بیشتر و بازتاب راداری کمتر از برتری های موتور جت بر توربوپراپ است
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    3 2
    خیلی خیلی خوشحال شدم
  • حسین ترکانلو IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    0 0
    جانم فدای رهبرم سید علی که فرزندان ملت ایران را در سپاه پاسداران راهدایت و رهبری میکند درود و سلام خداوند متعال بدرقه راهتان
  • DE ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    0 0
    ام کیو 9 امریکا حداقل 700 الی 800 کیلو مهمات حمل میکنه . موتورش توربوفنه. چطور شاهد 149 با اون مقایسه مسکنی .نمیدونم چرا ما دردرست کردن موتورهای توربوفن هیچ نوع پیشرقتی نداریم. فقط چشممونوبموتور وارداتی روتاکس دوختیم .عزیزان تاکی باید متکی بواردات جنسای ضعیفو بی ارزش باشیم .باسانسور نظراتم چیزی عوض نمیشه .البته دستتون درد نکنه کار خوبیس اما............
  • ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    الله اکبر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس