کد خبر 1044987
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
خانه کعبه

هزینه نهایی حج تمتع پس از مشخص شدن نرخ ارز اختصاص یافته به عملیات حج از سوی دولت تعیین می‌شود اما باتوجه به دو مرحله‌ای شدن پرداخت هزینه حج تمتع زائران در قسط اول باید مبلغ ۲۵ میلیون تومان پراخت کنند.

به گزارش مشرق، نام نویسی سفر به حج تمتع ۹۹ از نهم اسفندماه از سوی سازمان حج و زیارت آغاز می‌شود. 

زائران ذخیره و اصلی حج تمتع 

طبق هر سال زائران در دو گروه اصلی و ذخیره نام‌نویسی می‌کنند که ثبت‌نام ودیعه‌گذاران تا ۳۱ فروردین‌ماه سال ۸۶ به عنوان زائر اصلی و تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال ۸۶ به عنوان زائر ذخیره انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

هزینه اعزام سفرهای نوروزی عتبات عالیات چقدر است؟

همانطور که سازمان حج و زیارت پیش از این در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود، تمام ودیعه‌گذاران حج تمتع باید نسبت به تکمیل و به روزرسانی اطلاعات خود اقدام کرده باشند؛ در غیر این صورت امکان نام‌نویسی برای تشرف به حج تمتع سال آینده را ندارند.

لزوم تبدیل قبوض ودیعه‌گذاری به قبض یک میلیون تومانی

بر همین اساس هم اکبر رضایی سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تکمیل اطلاعات ودیعه‌گذاران تنها برای متقاضیان سفر به حج تمتع سال ۹۹ نیست، گفت: با توجه به لزوم برنامه‌ریزی‌ها تمام ودیعه‌گذاران باید اطلاعات خود را در سامانه رزرو به روزرسانی کنند.

علاوه بر این، با توجه به اینکه بسیاری از متقاضیان سفر حج تمتع از سال‌ها قبل برای سفر به خانه خدا و حاجی شدن ثبت‌نام اولیه انجام داده بودند، دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج تمتع مربوط به ثبت‌نام‌های سال‌های ۶۰ و ۶۳ با مبلغ مختلف ۱۸ تا ۲۷ هزار تومانی باید قبل از ثبت‌نام به دفاتر حج و زیارت استان خود مراجعه و قبض خود را به قبض یک میلیون تومانی تبدیل کنند.

همچنین دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری ۸۰۰ هزار تومانی مربوط به سال‌های ۷۷ و ۷۸ نیز باید با مراجعه به یکی از شعب بانک ملی و بهره‌مندی از مزایای مالی مربوطه، قبوض خود را به قبوض ودیعه‌گذاری یکم میلیون تومانی تبدیل کنند.

پرداخت هزینه حج تمتع در دو قسط/ قسط اول ۲۵ میلیون تومان

متقاضیان سفر به حج تمتع پس از تبدیل قبوض خود به قبوض یک میلیون تومانی، باید مرحله اول پرداخت هزینه حج تمتع را انجام دهند، چرا که ثبت‌نام قطعی در کاروان پس از ثبت‌نام اولیه در گرو مراجعه و ارائه به موقع مدارک به مدیر کاروان و همچنین پرداخت هزینه سفر حج تمتع است.

با توجه به اینکه هنوز هزینه حج تمتع به صورت نهایی اعلام نشده و علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در روزهای اخیر به پرداخت دو قسطی هزینه حج تمتع اشاره کرده است، زائران باید در هزینه اولیه حج تمتع مبلغی به میزان ۲۵ میلیون تومان (با احتساب اصل ودیعه و سود) پرداخت کنند.

مرحله بعدی برای سفر به حج تمتع، اخذ تاییدیه پزشکی و واریز مبلغ نهایی سفر به حج تمتع است که متقاضیان باید به سرعت مراحل را طی کرده و اطلاعات خود را به روزرسانی کنند. در غیر این صورت، ثبت‌نام و رزرو کاروان افراد باطل شده و باقیمانده ظرفیت کاروان در اختیار دارندگان سایر اولویت‌ها قرار می‌گیرد.

هزینه سفر به حج تمتع چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه قطعی هر کاروان بر مبنای مخارج ارزی و ریالی برای هر زائر محاسبه می‌شود. به طوری که در مرحله نخست ۲۵ میلیون تومان (با احتساب اصل مبلغ ودیعه‌گذاری و سود آن) و بخش دوم مبلغ باقی‌مانده از سفر خواهد بود.

با توجه به نوسانات ارزی در روزهای اخیر باید منتظر اختصاص ارز پیش‌بینی شده از سوی دولت برای عملیات حج تمتع ۹۹ بود که البته هنوز هزینه ارز تخصیص یافته به عملیات حج سال آینده تعیین و اعلام نشده است و هزینه حج تمتع نیز وابسته به نرخ ارز پیشنهادی از سوی دولت است.

بر همین اساس، زائران حج تمتع سال آینده باید پس از ثبت‌نام  و تحویل مدارک به کاروان، با مراجعه به سامانه رزرو اطلاعات خود را تکمیل و مبلغ قابل پرداخت به عنوان قسط اول را به صورت اینترنتی پرداخت کنند.

حداقل زمان اعتبار گذرنامه حجاج ۹۹ 

یکی دیگر از موضوعات مهم در سفر حج تمتع، اعتبار گذرنامه زائران است که با توجه به اینکه سفر به حج تمتع از تیرماه صورت می‌گیرد، اعتبار گذرنامه زائران بیت‌الله الحرام باید حداقل تا ۳۰ دی ماه سال ۹۹ باشد. 

 در حج تمتع سال آینده ۸۷ هزار و ۵۰۰ هزار ایرانی برای انجام مناسک حج ابراهیمی به عربستان اعزام می‌شوند. همچنین هزینه حج تمتع سال گذشته ۲۱ تا ۲۸ میلیون تومان بود که با توجه به افزایش قیمت دلار، به نظر می‌رسد که هزینه حج تمتع سال آینده مبلغی بیش از ۳۰ میلیون تومان باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس