کد خبر 1044087
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵
کرونا نمایه

بازار داغ شایعه‌ها، بازار اقلام مرتبط با کرونا همچون ماسک را سیاه کرده است در حالی که کارشناسان می‌گویند «ماسک» تأثیری در مبتلانشدن به کرونا ندارد.

به گزارش مشرق، آزمایش‌های تعداد بیشتری از افراد مشکوک به کرونا مثبت گزارش شده و بنا بر اعلام وزارت بهداشت علاوه بر قم ابتلای چهار نفر به ویروس کرونا در تهران نیز تأیید شده است. همچنین به گفته مسئولان وزارت بهداشت منشأ ورود کرونا به قم احتمالاً کارگران چینی شاغل در این شهر بوده‌اند. حالا ویروس کرونا از یک طرف و شایعات مرتبط با این ویروس از سوی دیگر در حال گسترش هستند. بازار داغ شایعه‌ها درباره کشندگی کرونا بازار برخی از اقلام و کالاها را همچون ماسک داغ کرده و موجب شده تا ماسک هم نایاب و هم قیمتش سر به فلک بگذارد! این در حالی است که ابتلا به ویروس کرونا تنها با رعایت اصول بهداشتی اولیه همچون شستن دست‌ها یا نگه داشتن جلوی دهان و بینی هنگام عطسه یا سرفه قابل پیشگیری است و برخلاف بازار سیاه ایجادشده برای ماسک، استفاده عمومی از ماسک به هیچ عنوان ضروری نیست و در صورت نیاز نیز ماسک معمولی کفایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

کرونا؛ تازه‌ترین بازی کثیف ورشکستگان سیاسی

یک ویروس شناس: بسیاری از مبتلایان به کرونا بهبود یافته‌اند

آخرین خبرها از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشور حکایت دارد. براساس آخرین نتایج آزمایش‌های انجام شده ابتلای ۱۳ مورد جدید از نظر ابتلا به ویروس کرونا براساس شواهد آزمایشگاهی تا امروز قطعی شده و دو بیمار جدید از این افراد جان خود را از دست داده‌اند. آنطور که کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت می‌گوید، با توجه به همزمانی شیوع آنفلوآنزای فصلی و نگرانی‌های ایجادشده در بین مردم در مورد ویروس کرونا ظرف روزهای گذشته، هزاران نفر به کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند که بیش از ۷۳۵ مورد با علائم شبه آنفلوآنزا تحت نظر قرار گرفته و بستری شده‌اند که از بین این افراد ابتلای ۱۳ فرد جدید مبتلا به ویروس کرونای جدید (کووید ۱۹) قطعی شده است و از این ۱۳ مورد، اغلب موارد یا از ساکن شهر قم هستند یا در شرح حال، سابقه سفر به شهر قم ظرف روزها و هفته‌های اخیر داشته‌اند. از میان ۱۳ مورد شناسایی شده جدید، هفت مورد مربوط به شهر قم، چهار مورد از بیماران بستری در شهر تهران و دو مورد نیز در استان گیلان هستند، اما با تمام این‌ها ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در وزارت بهداشت تشکیل شده و نخستین جلسه آن هم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برپا شد. اسحاق جهانگیری خطاب به مردم تأکید کرد: «دولت تمام توان خود را برای مهار کرونا بسیج کرده است.» معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد هم ضمن درخواست از رسانه‌های رسمی برای اطلاع‌رسانی سریع و دقیق درباره ویروس کرونا از مردم خواست برای پیگیری اخبار در این باره تنها به رسانه‌های رسمی اعتماد کنند.

۲ مورد فوتی جدید

به گفته رئیس کمیته اطلاع‌رسانی قرارگاه مقابله با ویروس کرونا وزارت بهداشت دو نفر از موارد شناسایی شده جدید نیز جان خود را از دست داده اند و همچنین دو مورد مشکوک ابتلا به کووید ۱۹، در شهر بابل تحت مراقبت قرار گرفته که ظاهراً سابقه مراجعت از قم را داشته‌اند، اما هنوز نتایج آزمایش‌های انجام شده از این افراد تا این لحظه گزارش نشده است. جهانپور می‌افزاید: «در شهر اراک هم روز پنج‌شنبه آزمایش یکی از موارد مشکوک نشان‌دهنده ابتلا به کووید۱۹ مثبت بود، اما نتایج آزمایش‌های هشت مورد مشکوک دیگر در اراک نشان می‌دهد که آن‌ها مبتلا به کووید۱۹ نیستند. حال عمومی بیمار اراکی مبتلا به کووید ۱۹ که از قضا پزشک هم است رو به بهبود گزارش شده است.» بنا به تأکید وی به نظر می‌رسد همانند الگوی مشاهده‌شده در بیماری آنفلوآنزای H۱N۱، موارد شدید و منجر به فوت در کووید۱۹، بیشتر در گروه‌های مسن یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا نقص سیستم ایمنی مشاهده می‌شود و شدت بیماری‌زایی این ویروس لزوماً از آنفلوآنزای H۱N۱ بیشتر نخواهد بود.

استفاده از ماسک برای همه مردم ضروری نیست

ویروس کرونا آنقدرها هم که در بین مردم وحشت ایجاد کرده وحشتناک نیست، اما ترس از این بیماری موجب شده تا بازار شایعات درباره آن داغ شود که ریشه برخی از این شایعه‌سازی‌ها هم به سوء‌استفاده‌های کاسبکارانه برخی افراد سودجو از ترس و نیاز مردم بازمی‌گردد؛ افرادی که شایعه می‌سازند تا ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را احتکار کنند و به چندین برابر قیمت اصلی به مردم بفروشند. مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رابطه با راه‌های پیشگیری و مواجهه با این بیماری تأکید می‌کند: «مهم‌ترین اقدام برای مهار کرونا رعایت این پنج اصل است؛ دست دادن و روبوسی را کنار بگذاریم، هنگام بیماری در خانه بمانیم، اصول بهداشتی عطسه و سرفه را رعایت کنیم، در مترو و اتوبوس و مراکز درمانی ماسک بزنیم و بیماران مشکوک به کرونا را جداسازی کنیم.»

به گفته وی براساس گزارش‌های موجود انتقال ویروس کرونا از قم شروع شده و با توجه به تردد و سفر مردم به بسیاری از شهرهای کشور از جمله تهران، بابل، اراک، اصفهان، رشت و شهرهای دیگر رسیده و ممکن است در همه شهرهای ایران وجود داشته باشد. بنابراین مراقبت و آموزش عمومی برای کنترل این بیماری یک ضرورت جدی است و باید کمپین آموزش همگانی در رسانه‌های کشور به طور جدی شکل بگیرد.

محرز در پاسخ به سؤالی درباره بازار سیاه ماسک در کشور می‌گوید: «استفاده از ماسک برای همه مردم ضروری نیست و فقط افرادی که از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند، چون فاصله آن‌ها نزدیک است باید ماسک بزنند که ماسک معمولی جراحی هم کافی است و نیازی به ماسک‌های تخصصی N۹۵ نیست.»

بنا به تأکید عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی استفاده از ماسک فقط برای پرستاران و کارکنان بیمارستانی که با بیماران سر و کار دارند، ضروری است و در شرایطی که در کشور با کمبود ماسک مواجه هستیم، نیازی به استفاده عمومی از ماسک وجود ندارد و چندان هم مؤثر نیست. مهم‌تر از ماسک رعایت عمومی اصول صحیح عطسه و سرفه، شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون و پرهیز جدی همگان از دست دادن و روبوسی کردن است به خصوص اینکه ایام عید را در پیش رو داریم و باید به همه مردم آموزش دهیم که از دست دادن و روبوسی کردن در دید و بازدیدها جداً خودداری کنند.

ماسک و مواد ضدعفونی به اندازه کافی موجود است

تمهیدات لازم برای پیشگیری از ویروس کرونا در محیط‌های عمومی نیز اندیشیده شده است. پیروز حناچی، شهردار تهران درباره اقدامات شهرداری برای پیشگیری از همه‌گیری این ویروس می‌گوید: «در مدیریت شهری در مترو، اتوبوس و فضاهای عمومی تمهیداتی را پیش‌بینی کردیم و در همین راستا قطارهای مترو و اتوبوس‌ها هر شب ضدعفونی می‌شوند.»

غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به مراجعه پرتعداد مردم برای تهیه ماسک و ژل‌های ضد عفونی‌کننده می‌گوید: «ژل و ماسک به اندازه کافی در داروخانه‌ها توزیع شده و هیچ کمبودی وجود ندارد.»

وی با اشاره به سرکشی به داروخانه‌های سطح شهر تهران و شهرستان‌ها از مردم خواست، در صورت مشاهده تخلف و گران‌فروشی، موارد را از طریق سامانه ۱۹۰ یا اپلیکیشن تیتک اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

کریم همتی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت هم در واکنش به نامه‌های جعلی در فضای مجازی درباره شیوع کرونا در کشور که به وزیر کشور و معاون درمان وزارت بهداشت منتسب شده بود، می‌گوید: «در حال پیگیری حقوقی این موضوع هستیم و همزمان هم مراجع امنیتی برای تعیین منبع اصلی این نامه‌های جعلی کار را پیش می‌برند.»

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    2 3
    «ژل و ماسک به اندازه کافی در داروخانه‌ها توزیع شده و هیچ کمبودی وجود ندارد.» غلط زیادی کردی! ده جا رفتم نداشت!
  • ناشناس US ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    0 0
    به زودی از نظر کرونا جای ما و چین عوض خواهد شد شک نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس