کد خبر 1044069
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۹
تحریم نمایه

در حالی که وزیر خارجه به درستی می‌گوید: «آمریکا باید بداند تحریم‌هایش بی‌اثر بوده»، رئیس‌جمهور گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید تحریم اثر ندارد!

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران گفت: آنچه انتخابات بارها به دنیا نشان داده است این است که سیاست‌های آمریکا کارآمدی ندارد اگر آمریکایی‌ها احساس کنند سیاست فشار حداکثری‌شان کارآمدی دارد آن را ادامه می‌دهند و ادامه این سیاست یعنی ادامه فشار به مردم ایران.

بیشتر بخوانید:

بی‌انضباطی مالی دولت و تورمی که سر سفره مردم می‌رود


وی با اشاره به حضور مردم در مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: اگر مردم با آن تعداد به خیابان‌ها نمی‌آمدند آمریکایی‌ها باور نمی‌کردند که در کار تروریستی خود شکست خورده‌اند و اقدامات بیشتری علیه کشورمان انجام می‌دادند اما مردم به خیابان‌ها آمدند و به آمریکایی‌ها اعلام کردند که در سیاست‌هایشان شکست خوردند؛ این اقدام کشور را در برابر سیاست‌های تروریستی آمریکایی‌ها تضمین کرد.


وی با بیان اینکه از زمانی که تحریم‌ها اعمال شد، آنها به دولت آمریکا گفتند دو، سه ماه دیگر این تحریم‌ها باعث می‌شود حکومت ایران سرنگون شود، اظهار کرد: هنوز هم یک فرد نادانی مانند آقای پمپئو به ترامپ می‌گوید: حکومت ایران در فاصله چند ماهه سرنگون می‌شود.


ظریف با اشاره به تاثیر مشارکت مردم در عرصه سیاست خارجی گفت: آمریکا برای آنکه به شکست خود واقف شود و تحریم‌ها را برگرداند و خسارت‌های مردم ایران را بدهد، نیاز است بداند و ببیند، که تحریم‌هایش بی‌اثر بوده و مردم در انتخابات با شور شرکت می‌کنند. این بزرگ‌ترین تقویت دیپلماسی جمهوری اسلامی برای مقابله با سیاست‌های آمریکا است.


اما همزمان آقای روحانی ضمن سخنانش اظهار داشت: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید تحریم اثر ندارد و دولت باید قوی باشد؛ این به معنای تنزیه آمریکا است و کسی که می‌گوید تحریم اثر ندارد حامی آمریکا است و می‌گوید آمریکا کار بدی انجام نداده است. این حرف دروغ و خلاف واقعیت و نیز حمایت از آمریکا است؛ ما تا درد را نشناسیم درمان را نیز نمی‌توانیم بشناسیم و باید بدانیم که درد کجاست و به سراغ همان نقطه برویم و آن را درمان کنیم.


وی افزود: اگر کسی بگوید به هیچ قیمتی نمی‌توان تحریم را شکست، اینکه بگوییم در برابر تحریم باید تسلیم شویم؛ حرف نادرستی است.


روحانی اظهار داشت: چگونه در سال ۹۲ و ۹۴ تحریم را شکستیم، آن هم در شرایطی که تحریم بودیم؛ اینکه صادرات نفت ما به یک‌باره از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲ و ۳ میلیون رسید، در نتیجه شکست تحریم‌ها بود.


گفتنی است آقای روحانی و برخی حامیان امروزی‌اش، حدفاصل سال‌های ۹۰ تا ۹۲ ادعا می‌کردند ۱۰ تا ۳۰ درصد مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها برمی‌گردد و ۷۰ تا ۹۰ درصد آن محصول سوءمدیریت دولت وقت است.


طبعا کسی منکر تاثیر تحریم‌ها نیست اما باید عنایت داشت که ما قبل از برجام و با وجود تحریم‌های سنگین ۱/۵ میلیون بشکه نفت می‌فروختیم و این رقم با وجود برجام و ادامه تعهدات دولت نسبت به آن، به چندصد هزار بشکه سقوط کرده است. ضمن اینکه سال ۹۰ تا ۹۱ با وجود تحریم‌ها، تحریم هرگز به رکود ۵۲ درصدی دولت روحانی نرسید و این نشان می‌دهد سوءمدیریت بسیار بیش از تحریم خصمانه دشمن در ایجاد نابسامانی اقتصادی نقش داشته است.


اما باید درباره شناخت درد که آقای روحانی می‌گوید، باید تصریح کرد که دولت طی ۶ سال گذشته فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را معطل مذاکره و اعتمادسازی با غرب برای برداشتن تحریم‌ها گذاشت و حال آنکه بسیاری از موانع پیش روی فعالان اقتصادی، به بی‌تدبیری‌های داخلی و عدم حمایت ممکن در داخل برمی‌گردد؛ از جمله تسهیل فضای کسب و کار، حمایت از تولید و مبارزه با سفته‌بازی و سوداگری کاذب، مبارزه با فساد و رانت، راه‌اندازی سامانه‌های شفافیت‌ساز، مبارزه با قاچاق و... .
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    0 0
    مرگ بر خیانت کاران خبیث وطن فروش وآنانی که ازخیانت حمایت می کنند به بهانه لولوی سرخرمن.
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    0 0
    بی تدبیری دولت در سایه ،
  • FR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    0 0
    مرگ برنفاقو تزویر.
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    0 0
    بدتدبيري ونااميدي است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس