حمله به عین‌الاسد - نمایه

در ادامه انتقادات از رئیس‌جمهور آمریکا بابت کوچک‌نمایی تلفات انتقام موشکی ایران همسر یک نظامی سابق آمریکایی در این باره اظهارنظرکرده است.

به گزارش مشرق، در آمریکا واکنش‌ها به تبعات انتقام موشکی ایران با حمله به پایگاه «عین‌الاسد» عراق کماکان ادامه دارد و امروز جمعه همسر یکی از نظامیان سابق آمریکا از تلاش «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای کوچک‌نمایی این مسئله انتقاد کرده است. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش مدعی شده بود وضعیت افرادی که در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد دچار ضربه مغزی شده‌اند جدی نیست و به او گفته شده که آنها فقط به «سردردهایی» مبتلا شده‌اند. 

«کیت کمپلن»، استاد دانشگاه و همسر یکی از نظامیان آمریکایی که سال ۲۰۰۷ به ضربه مغزی دچار شد و سال گذشته با خودکشی به زندگی‌اش پایان داد با «سی‌بی‌سی» درباره سخنان ترامپ گفت‌وگو کرده است. 

 کمپلن درباره همسرش، بعد از ابتلا به ضربه مغزی گفته است: «بدن او از عراق برگشت، اما خودش نه.»

او تغییرات شخصیتی، اختلالات خواب، سردرد، پارانویا (اختلال بدگمانی) و اختلالات استرس پس از سانحه (PTSD) را نشانه‌هایی دانسته که همسر سابقش به آن مبتلا شده است. 

کمپلین می‌گوید: «وقتی برگشت می‌دیدم که مسائلی که با آن دست و پنجه نرم می‌کرد فراتر از سازگاری مجدد و بازگشت به زندگی بود که دیگر نظامیان آمریکا بعد از بازگشت به خانه با آن مواجه بودند. اینها، نشانه‌هایی جدی بودند که از وقوع ضربه مغزی جدی خبر می‌دادند.»

این زوج سال ۲۰۰۴ با یکدیگر ازدواج کرده و دو فرزند دختر داشتند. آنها سال ۲۰۱۳ از یکدیگر جدا شدند. 

کمپلین درباره سخنان ترامپ برای کوچک‌نمایی تلفات عین‌الاسد و جدیت ضربه مغزی نظامیان آمریکا گفت: «اگر رئیس قوه مجری چنین حرفی بزند و بگوید که اینها فقط سردرد هستند، فکر می‌کنم که روی بودجه [برای درمان مبتلایان به صدمات مغزی] تأثیر می‌گذارد.»

وی همچنین تأکید کرد سخنان ترامپ تا چه اندازه می‌تواند برای خانواده کسانی که عزیرانشان در این حمله صدمه دیده‌اند آزاردهنده باشد. 

این استاد دانشگاه آمریکایی گفت: «می‌دانید بچه‌های من این قضیه را از اخبار شنیده بودند. می‌دانستند که پدرشان هم به ضربه مغزی دچار شده بود. می‌دانند که مسئله فقط سردرد نیست.»

پیش از این هم خبرگزاری «رویترز» در گزارشی بر اساس مصاحبه با نظامیان آمریکایی پایگاه «عین الأسد» عراق نوشت که شدت آسیب‌های وارده به نظامیان آمریکایی در پی حملات موشکی ایران به حدی بود که برخی احساس می‌کردند که یک کامیون به آنها برخورد کرده است.

در مقدمه این گزارش به حملات تلافی‌جویانه ایران به پایگاه «عین الاسد» آمریکا در عراق در انتقام از خون سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» اشاره شده و اینگونه آمده است که در ساعات اولیه هشتم ژانویه (۱۸ دی ماه)، تهران با بمباران کردن پایگاه هوایی عین الأسد، انتقام قدرتمندترین فرمانده ایران را گرفت.

این گزارش سپس ادامه داد، یکی از دو هزار نظامی مستقر در پایگاه عین‌الاسد به نام «کیمو کلتس» در توصیف حمله موشکی ایران گفت که صدای سوت کشیدن موشک را هنگام نگهبانی در بالای برج مراقبت شنید و انفجار به حدی شدید بود که او با وجود به تن داشتن لباس کامل نظامی، یک تا دو اینچ از زمین به هوا بلند شد.

کلتس توضیح داد که با سردردی بیش از حد معمول از صحنه گریخت.

بعد از این حمله موشکی که در پاسخ به ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام گرفت، ترامپ مدعی شده بود که در این حمله هیچ‌کس آسیب ندیده و «همه‌چیز روبراه» است. وی بعد از اعلام آمار بخشی از آسیب‌دیدگان در این حمله، مدعی شد که آسیب مغزی چیز مهمی نیست و بیشتر شبیه به یک «سردرد» است.

رویترز ادامه داد، با اینحال، روز بعد از حمله همه چیز متفاوت بود. کلتس در مصاحبه با رویترز گفت: «در سرم احساس می‌کردم که یک کامیون به من برخورد کرده است. دچار معده‌درد شدید شدم».

طبق این گزارش، کلتس جزء‌ ۱۰۹ نظامی آمریکایی بود که در پی حمله ماه گذشته ایران به پایگاه عین الاسد دچار آسیب‌ مغزی شد.

در ادامه گزارش این رسانه انگلیسی در توضیح روند کند اعلام آسیب‌دیدگان در حمله هوایی ایران به پایگاه عین الاسد نوشت که کندی این روند تأکیدی بر دشواری در تشیخص و درمان یکی از شایع‌ترین جراحتی بوده است که ارتش آمریکا در دو دهه جنگ افغانستان و عراق در پی انفجار راکت‌ها  و خمپاره‌ها با آن روبرو بوده است.

بیش از یک هفته بعد از حمله ایران و در تاریخ ۱۶ ژانویه (۲۶ دی ماه)، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که نظامیان آمریکایی دچار آسیب‌های مغزی اندکی شده‌اند.

در همان روزپنتاگون گزارش کرد که شمار نامعلومی از نظامیان آمریکایی برای علایم آسیب‌ مغزی تحت درمان قرار گرفته اند و ۱۱ نظامی نیز برای مراقبت‌های بیشتر به کویت و آلمان منتقل شده‌اند.

در تاریخ ۲۲ ژانویه (۲ بهمن ماه) دونالد ترامپ گفت که «شنیده‌ام که آنها سردرد و یکسری چیزهای دیگر دارند».

اینگونه اظهارات ترامپ در کم اهمیت جلوه دادن آسیب‌های وارده به نظامیان آمریکایی در پی حملات موشکی ایران، موجی از انتقادات نمایندگان دموکرات‌ و جمهوری‌خواه کنگره و گروهی از کهنه‌سربازان آمریکایی را برانگیخت.

آنطور که رویترز گز ارش کرده است، کاخ سفید به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

طبق آمار و ارقام پنتاگون، از سال ۲۰۰۰، حدود ۴۱۴ نظامی آمریکایی دچار آسیب مغزی شده‌اند که البته این آمار بسیار بالاتر است زیرا پنتاگون در آمار و ارقام خود فقط زمانی یک نظامی را در آمار خود اعلام می‌کند که وی در حوادث متعدد دچار آسیب مغزی شده باشد.

«تیموتی گارلند» نظامی آمریکایی که در زمان حملات موشکی ایران، در پایگاه عین‌ الأسد حضور داشت، تأکید کرد که آندسته از نظامیان آمریکایی که پروازهای پهپادها را هدایت می‌کنند، ظاهراً بیشترین آسیب‌های مغزی را در حمله عین‌الأسد متحمل شدند زیرا خلبان‌های این پهپادها در محل مستقر شده بودند تا مراقب هرگونه حملات زمینی احتمالی به این پایگاه باشند.

طبق این گزارش، آمار و ارقام ارائه شده از آسیب‌دیدگان حملات موشکی ایران، پیمانکاران غیرنظامی که در زمان حمله در پایگاه حضور داشتند را در نظر نگرفته است که گروهی از آنها بعد از این حمله، این پایگاه را ترک کردند.

طبق گفت‌وگوی رویترز با نظامیان آمریکایی پایگاه عین الأسد، برخی از نظامیان آمریکایی هم بعد از حملات موشکی ایران، دچار علائم اضطراب همچون پرش از خواب و تپش قلب شدند که البته این نظامیان آمریکایی اجازه نداشتند تعداد دقیق این افراد را فاش کنند.

در این گزارش به پناهگاههایی در پایگاه عین الأسد نیز اشاره شده است که در زمان «صدام حسین» رئیس‌جمهور معدوم عراق ساخته شده بود و برخی از نظامیان آمریکایی در زمان حملات موشکی ایران در این پناهگاه‌ها پناه گرفته بودند اما در هر صورت، این پناهگاهها ظرفیت پذیرش تمامی نظامیان آمریکایی را نداشته است

طبق این گزارش، برخی از نظامیان در خودروهای زرهی پناه گرفته بودند و برخی از نظامیان همچون کلتس نیز می‌بایست برای حملات احتمالی بیشتر نگهبانی می‌دادند.

رویترز ادامه داد، دستکم ۱۱ موشک به پایگاه عین الأسد برخورد کرد و یکی از فرماندهان نظامی آمریکایی در پایگاه گفت: «هر انفجاری را که می‌شنیدم با خود فکر می‌کردم، خوب، لابد چند نفری جانشان را از دست داده‌اند.«رابرت هیلز» پزشکی که در عین الأسد مستقر شده بود، در دفاع از اظهارنظرات اولیه مقام‌های آمریکایی مبنی بر عدم زخمی شدن نظامیان آمریکایی در حمله ایران گفت: «هیچ‌کس در اینجا، جراحات فیزیکی نداشت. هیچ‌گونه جراحت و زخم ناشی از برخورد گلوله وجود نداشت.»

به ادعای وی بروز چنین جراحات «خاموشی»، زمان می‌برد.

آمار و ارقام زخمی‌ها و آسیب دیدگان حمله ایران در هفته‌های آتی رو به افزایش رفت و در حالیکه آمار اولیه ۱۱ نفر بود، یک هفته بعد، این آمار ۳۴ نفر اعلام شد. یک هفته بعد از آن، در تاریخ ۲۸ ژانویه (۸ بهمن ماه) آمار آسیب‌های مغزی نظامیان آمریکایی به ۵۰ تن افزایش یافت و اوایل فوریه، رویترز برای اولین بار گزارش کرد که این تعداد بیش از ۱۰۰ نفر است.

در نهایت، روز ۲۲ بهمن‌ ماه، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که در حمله موشکی ماه ژانویه ایران به پایگاه نظامی «عین‌الاسد» آمریکا در عراق، ۱۰۹ نظامی آمریکا دچار جراحت آسیب مغزی شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس