کد خبر 1043293
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
پوتین و اردوغان

وزیر امور خارجه روسیه امروز اعتراف کرد که مذاکرات با طرف ترکیه‌ای به نتیجه مشخصی نرسیده، ولی مسکو حاضر به ادامه همکاری با آنکارا در هر سطحی است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز، چهارشنبه پس از مذاکره با "ایمن حسین عبدالله الصفدی" وزیر خارجه اردن، اعلام کرد که در رایزنی‌های دوجانبه در تاریخ ۱۷-۱۸ فوریه (۲۸ -۲۹ بهمن ماه) در مسکو، روسیه شرایط جدیدی در رابطه با تعهدات ترکیه در منطقه کاهش تنش ادلب سوریه ارائه نداده است.

بیشتر بخوانید:

رویکردهای متفاوت تیم اردوغان در مورد ادلب

اردوغان: عملیات در استان ادلب قریب‌الوقوع است

لاوروف گفت: «در رابطه با نتیجه مذاکرات روسیه و ترکیه که دیروز و روز قبل از آن در مسکو برگزار شد، آنها به توافق نهایی درباره چگونگی اجرای توافقاتروسای جمهوری دو کشور (ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان) در زمینه حل و فصل اوضاع ادلب نرسیدند. بدین ترتیب ما هیچ شروط جدیدی را برای طرف ترکیه‌ای مطرح نکردیم. ما بر این باوریم که لازم است آنچه را که رهبران دو کشور درباره آن توافق کرده‌اند ، تحقق یابد.»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که در حال حاضر دستورالعمل خاصی درباره فراهم سازی مقدمات نشست روسای جمهوری فدراسیون روسیه و ترکیه برای بحث و گفتگو درباره ادلب وجود ندارد ، البته طرف روسی آماده همکاری با ترکیه در هر سطحی از جمله در بالاترین سطح در این رابطه است.

لاوروف همچنین تأکید کرد که توافق با ترکیه درباره ادلب به معنای متوقف ماندن اوضاع در منطقه نیست. مسکو از اقدامات ارتش سوریه که به تحریکات نظامی غیرقابل قبول در منطقه ادلب پاسخ می دهد، کاملاً حمایت می کند.

وی یادآور شد: «طبیعتاً نیروهای مسلح سوریه با تأکید مجدد بر تعهد خویش در چارچوب توافقات اولیه درباره ادلب، از جمله توافق برای رعایت رژیم آتش بس، به هر نوع تحریکات غیرقابل قبول در منطقه پاسخ می دهند و ما در این رابطه از آنها حمایت می کنیم.»

عملیات نظامی ترکیه علیه ارتش سوریه، بدترین سناریوی ممکن در ادلب است

"دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز امروز در کنفرانس مطبوعاتی خود، بدترین سناریو ممکن برای روند توسعه اوضاع در استان ادلب سوریه را عملیات نظامی احتمالی ترکیه علیه دولت قانونی و نیروهای مسلح این کشور ارزیابی کرد.

پسکوف در پاسخ به این سؤال که روسیه در صورت شروع یک عملیات نظامی جدید از سوی ترکیه در سوریه، آنطور که اردوغان وعده داده، به این مسئله چگونه واکنش نشان خواهد داد، گفت: «اجازه بدهید که از هم اکنون در باره بدترین سناریوی ممکن در ادلب، صحبت نکنیم.»

سخنگوی کرملین افزود: «اگر عملیاتی علیه دولت قانونی و نیروهای مسلح سوریه آغاز شود، مطمئناً این بدترین سناریو خواهد بود.»

پسکوف با یادآوری اینکه روسیه برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع در منطقه کاهش تنش ادلب، تماس‌های خود با طرف ترکیه‌ای را ادامه خواهد داد،  گفت: «ما قصد داریم به منظور جلوگیری از وخامت اوضاع در ادلب به تلاش خود ادامه داده و در این راستا از تماس‌های کاری خود با همتایان ترکیه‌ای استفاده خواهیم کرد.»

پیش از این، "ابراهیم کالین" سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که آنکارا از نتیجه مذاکرات صورت گرفته با طرف روسی در مسکو درباره اوضاع منطقه ادلب سوریه راضی نیست. البته قصد ندارد روابطش با روسیه را تیره کند، ولی به اعزام وسایل نقلیه نظامی و زرهی به استان ادلب ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که شرکت کنندگان روسی و ترکیه‌ای در مذاکرات دو روز گذشته در مسکو، بر پایبندی به تعهدات خویش نسبت به توافقات قبلی در زمینه کاهش تنش‌ و فراهم سازی شرایط برای بهبود وضعیت انسانی در منطقه تأکید کردند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس