کد خبر 1043043
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۵
جای خالی شفافیت هزینه‌ها در تبلیغات انتخابات/ محدوده مجاز و سقف هزینه‌ها تعیین نشد

در شرایطی که نوک پیکان فشار حداکثری دشمنان به ‌سوی اقتصاد و امنیت کشورمان است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در قسمت خبر ویژه خود نوشت: در شرایطی که نوک پیکان فشار حداکثری دشمنان به ‌سوی اقتصاد و امنیت کشورمان است، شکل‌گیری مجلس قوی، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مقاومت در برابر نظام سلطه، تقویت عزت و ابهت جمهوری اسلامی و خروج از چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

8 صبح فردا پنج‌شنبه 30 بهمن یعنی ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، فعالیت‌های تبلیغاتی کلیه نامزدهای تأیید صلاحیت ‌شده پایان می‌یابد. طی روزهای گذشته هر دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب صرفاً به ارائه لیست و یکی دو نشست خبری و همایش انتخاباتی بسنده کرده و برخی چهره‌ها و ستادهای هر دو جریان، از رسیدن به لیست واحد و یا وحدت حداکثری در طیف خود خبر می‌دهند. شایان‌ ذکر است همچنان اخبار مربوط به رقابت‌های انتخاباتی داغ است.
گرچه از ابتدا بنا بود از طیف اصولگرایان، فقط یک لیست نهایی و منتشر شود اما در نهایت آنها با 2 لیست وارد میدان رقابت‌های انتخاباتی شدند.


لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان در تهران، اولین لیست اصولگرایان از سوی «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» با نام «ایران سربلند» و با سرلیستی محمدباقر قالیباف منتشر شد. این طیف از اصولگرایان با مدیریت چهره‌هایی مانند حداد عادل، مهدی چمران، پرویز سروری، قالیباف و میرسلیم با شعار «برای نجات اقتصاد ایران» خود را در معرض رأی شهروندان قرار دادند. دومین لیست اصولگرایان هم مربوط به لیست «جبهه پایداری» است که با شعار «مجلس فریادرس قوی و انقلابی» با سرلیستی مرتضی آقاتهرانی منتشر شد.


البته شایان‌ ذکر است که در اولین ساعات بامداد روز گذشته خبرگزاری فارس از توافق «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» و «جبهه پایداری» بر روی انتشار یک لیست مشترک خبر داد و نوشت: شامگاه دوشنبه 28 بهمن، نمایندگان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری پس از مذاکراتی فشرده بر روی انتشار یک لیست مشترک به توافق رسیدند.


این خبر حاکی است در این جلسه مشکل اصلی اختلافی، حل و طرفین روی کلیات به توافق رسیدند.» ساعاتی از این خبر نگذشته بود که گمانه‌زنی‌ها مبنی بر توافق و عدم توافق این دو گروه در فضای مجازی آغاز شد و تا لحظه تنظیم این گزارش (عصر سه‌شنبه) همچنان موضوع وحدت بین «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» و «جبهه پایداری» در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.


گفتنی است که در کنار این دو گروه از اصولگرایان، برخی فعالان و شخصیت‌های سیاسی اصولگرا نیز به ارائه لیست‌های شخصی و مشورتی و همچنین حمایت از کاندیداهای اصولگرا پرداختند که بیشتر در شبکه‌های اجتماعی بروز و ظهور داشته است.


حمایت چمران از لیست «شورای ائتلاف»
مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران با صدور بیانیه‌ای در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ضمن حمایت از فهرست «شورای ائتلاف» تأکید کرد: لیست «ایران سربلند» یا لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اگرچه کمی ‌دیر ارائه شد، اما می‌تواند فصل‌الخطاب باشد.


موج انصراف کاندیداها به نفع لیست «شورای ائتلاف» یکی از موضوعاتی که روز گذشته در برخی خبرگزاری‌ها دیده می‌شد اخباری از انصراف برخی نامزدهای انتخابات مجلس به نفع لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بود.


کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی-  اجتماعی زنان و خانواده در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد «به نفع لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب کناره‌گیری می‌کنم». همچنین محمد ناظمی‌اردکانی، روح‌الله سلگی، احمد غلامحسینی و فاطمه رحمانی از دیگر کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس هم روز گذشته به نفع جریان انقلابی از کاندیداتوری در انتخابات انصراف دادند. پیش از آن نیز چهره‌هایی مانند محمدحسن قدیری ابیانه، ابراهیم انصاریان و جلیل بشارتی از حوزه انتخابیه تهران انصراف خود را از حضور در انتخابات اعلام کرده بودند.


لیست‌های انتخاباتی در اردوگاه اصلاحات از تکثر لیست‌ها تا حرکت به‌سوی «لیست واحد»
اصلاح‌طلبان که تا یک هفته پیش، از تحریم انتخابات، قهر با صندوق‌های رأی و انتخابات مشروط سخن می‌گفتند و در مقطعی هم در اعتراض به حوادث آبان‌ماه، مسئله ضرورت انصراف از نمایندگی مجلس را کلید زدند! در نهایت به صحنه انتخابات آمدند. در مرحله بعد و پس از ثبت‌نام در انتخابات، فشار به شورای نگهبان و نظارت استصوابی را کلید زدند تا برای فرار از پاسخگویی و توجیه شکست احتمالی و البته حفظ پرستیژ انتقادی خود، پروژه «کاندید نداریم» و «لیست نمی‌دهیم» را در دستور کار خود قرار دادند. سرانجام آنها نتوانستند حقیقت تورم و ‌تراکم کاندیداها در اردوگاه اصلاحات را کتمان کنند و همین شد که با مجوز شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با حفظ این دو گزاره که «لیست واحد نمی‌دهیم» و «احزاب اصلاح‌طلب لیست بدهند» به انتشار لیست‌های انتخاباتی خود روی آوردند؛ چیزی که کیهان در گزارش‌های قبلی آن را پیش‌بینی کرده بود.


اولین گروه اصلاح‌طلبی که وارد میدان شد، حزب «کارگزاران سازندگی» بود که با همکاری حزب «اعتدال و توسعه» لیست انتخاباتی خود تحت عنوان «یاران ‌هاشمی» را با شعار «عبور از ناامیدی، اعتراض به انحصارطلبی و احیای کارآمدی» و سرلیستی «مجید انصاری» منتشر کرد.


گفتنی است که لیست «یاران ‌هاشمی» مرکب از کاندیداهای احزابی همچون کارگزاران، اعتدال و توسعه، حزب اسلامی کار، خانه کارگر، حزب ندا، مجمع اسلامی فرهنگیان، انجمن اسلامی معلمان، انجمن مدرسین دانشگاه‌ها و مجمع روحانیون مبارز و برخی اصلاح‌طلبان غیرحزبی است. بعد از فهرست انتخاباتی «یاران ‌هاشمی»، دومین لیستی که از سوی مدعیان اصلاحات منتشر شد، «ائتلاف ۸ حزب اصلاح‌طلب» (حزب مردم‌سالاری، حزب اسلامی کار، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، خانه کارگر، انجمن اسلامی معلمان، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب وحدت و همکاری و همچنین حزب آزادی) بود که با شعار «ائتلاف برای ایران» و سرلیستی «مجید انصاری» در صحنه رقابت‌های انتخاباتی عرض‌اندام کرد.

سومین لیستی که از سوی مدعیان اصلاحات منتشر شد، فهرستی تحت عنوان «یاران اصلاحات» بود که در صفحه اول روزنامه اعتماد نشست و از سوی برخی رسانه‌های وابسته به اصلاح‌طلبان تندرو بازنشر شد.


نکته جالب ‌توجه آنکه اولاً 20 نفر از چهره‌ها و کاندیداهای اصلاح‌طلبان در هر 2 لیست کارگزاران و ائتلاف اصلاح‌طلبان مشترک هستند. و ثانیاً تمام اعضای لیست «یاران اصلاحات»، مخرج مشترکی از لیست‌های «کارگزاران» و «ائتلاف اصلاح‌طلبان» هستند.


از دیگر لیست‌های منتشرشده نزدیک به اردوگاه اصلاحات می‌توان به لیست‌هایی مانند «جبهه متحد و مستقلین» (با شعار «دروغ ممنوع» و سرلیستی «رامین مهمان‌پرست») و «لیست علی مطهری» (با سرلیستی مجید انصاری)‌ اشاره کرد. همچنین برخی رسانه‌ها طی روزهای اخیر از لیست‌هایی مانند فهرست انتخاباتی مورد حمایت «عارف» و همچنین لیست مورد حمایت «آقای تَکرار می‌کنم» خبر دادند.


روزنامه سازندگی چند روز پیش از فهرست پنجم اصلاح‌طلبان برای تهران رونمایی کرده و نوشته بود: «محمدرضا عارف به‌عنوان رئیس فراکسیون امید مجلس دهم تصمیم گرفته است فهرستی شامل همه نامزدهای فراکسیون در تهران منتشر کند».


شایان‌ ذکر است بر اساس اخباری که از گوشه و کنار می‌رسد قرار است مدعیان اصلاحات لیست‌های خود را یک‌کاسه کرده و در انتخاباتی که دو روز بعد برگزار می‌شود، در برابر اصولگرایان با ارائه یک «لیست واحد» قد علم کنند.


اصلاح‌طلبان پایتخت خبر دادند که قرار است امروز چهارشنبه، همایش انتخاباتی خود را با حضور کاندیداهای «ائتلاف ۸ حزب اصلاح‌طلب» برگزار کنند.


مجلس قوی، حاصل مشارکت حداکثری فارغ از ابعاد و مختصات آرایش سیاسی احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا آنچه در این دوره از انتخابات مهم‌تر از هرچیزی به‌نظر می‌رسد، مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی و تقویت ایران و نظام جمهوری اسلامی و نمایش همبستگی و انسجام ملی در برابر نظام سلطه است.


در شرایطی که نوک پیکان فشار حداکثری دشمنان نظام به‌ سوی اقتصاد و امنیت کشورمان است و جمهوری اسلامی با تهدیدها و تحریم‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌روست، شکل‌گیری مجلس قوی، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مقاومت در برابر نظام سلطه، تقویت عزت و ابهت جمهوری اسلامی و خروج از چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

پرواضح است که این هدف (تشکیل مجلس قوی) تنها از رهگذر مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی محقق می‌شود.


رهبر معظم انقلاب، دو هفته پیش و در دیدار با اقشار مختلف مردم فرمودند: «علاج مشکل ما با دشمنان قوی‌پنجه بی‌رحمِ بین‌المللی این است که باید قوی بشویم؛ یکی از مؤلفه‌های قوی شدن این است که مجلس قوی داشته باشیم. مجلس شورای اسلامی که محل قانون‌گذاری است بایستی قوی باشد؛ کِی مجلس قوی خواهد شد؟ آن‌وقتی که مجلس شورای اسلامی با رأی بالایی تشکیل بشود.»


معظم‌له همچنین روز گذشته در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی، حضور در انتخابات مجلس را وظیفه شرعی، ملی، انقلابی و حق مدنی آحاد مردم برشمردند و با اشاره به دو رکن مهم «حضور پرشور» و «انتخاب خوب» گفتند: انتخابات یک جهاد عمومی و نعمت و امتحان الهی است که اگر با حضور حداکثری مردم همراه شود، مایه آبروی نظام اسلامی و تقویت کشور و مصونیت بخش در برابر توطئه‌ها و زمینه‌ساز ایران قوی خواهد بود.


با تأکید بر اینکه چشم دوستان و دشمنان به انتخابات روز جمعه است، افزودند: دشمنان می‌خواهند ببینند نتیجه فشار حداکثری آمریکا و بدعهدی‌های اروپایی‌ها و مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد، چه بوده است و دوستان هم با نگرانی منتظر نحوه حضور مردم در انتخابات هستند.


ایشان گفتند: البته من همواره به دوستان نظام اسلامی گفته‌ام، از ملت ایران نگران نباشید زیرا این ملت کاربلد است و می‌داند که چه بکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس