کنگره شعر یتیم - کراپ‌شده

گاهی با یک خوشنویسی و اسباب‌بازی می‌توان دل بچه یتیمی را شاد کرد، لذا دوستان هنرمند وقتی یک کار زیبا خلق می‌کنند آن اثر می‌تواند مسیر زندگی او را در کمک به ایتام عوض کند...

به گزارش مشرق، نشست خبری اولین کنگره شعر یتیم، با حضور مرتضی امیری ‌اسفندقه ( دبیر علمی) ، محمود حبیبی‌کسبی ( دبیر اجرایی) و حسن سلطانی (عضو هیئت علمی کنگره) در موسسه خیریه عترت بوتراب برگزار شد. این کنگره به‌منظور پاسداشت و گسترش فرهنگ یتیم ‌نوازی

سلطانی: باید اندیشه کمک به ایتام را ترویج داد/  کمک به یتیم فقط در حوزه‌های مالی نیست

حسن سلطانی در ابتدای این نشست بابیان‌اینکه مهرورزی و دست کشیدن به سر یتیمان مورد تاکید و امر پروردگار در قرآن کریم است، اظهار داشت: نعمت داشتن تکیه گاه نعمت بزرگی است که خداوند متعال به انسان عطا کرده است و ایتام از این نعمت بزرگ بی بهره اند. باید بدانیم تنها نیاز یتیمان خوراک و پوشاک نیست و این نیاز به داشتن تکیه گاه و مورد حمایت واقع شدن از جمله نیازهای مهم آنها محسوب می شود. در فرهنگ شیعی رسیدگی به امور یتیم سفارش شده است؛ این رسیدگی فقط تامین خوراک، پوشاک و مسکن نیست چراکه یتیم مورد لطمه روحی قرار گرفته و روزگار را به سختی می‌گذارد لذا آه یتیم خیلی از سامان‌ها را متلاشی می‌کند.

وی بر فراهم‌سازی بستر برای کمک به ایتام در جامعه تاکید کرد و گفت: جامعه باید از آه یتیم مصون باشد به همین دلیل در این موسسه ما تلاش داریم جامعه را برای کمک کردن به آنها مشتاق کنیم و اندیشه کمک به ایتام را ترویج دهیم. موسسه خیریه عترت بوتراب همچنین بخاطر حمایت و سرپرستی بیش از هفت هزار یتیم سعی می‌کند در عرصه‌های فرهنگی نیز حضور داشته باشد.

این عضو هیئت علمی کنگره شعر یتیم به روند چگونگی برگزاری این رویداد فرهنگی پرداخت و افزود: می‌خواستیم یک سرود درباره یتیم تولید کنیم که فهمیدیم شعر درباره این موضوع خیلی کم است و موسسه به این فکر افتاد که با دعوت از شاعران بزرگ و برای گسترش فرهنگ یتیم‌نوازی کنگره‌ای را با موضوع یتیم برگزار کنیم تا آثار جدیدی به کنگره ارسال شود. لذا بستر ایجاد این کنگره کمک به فضای فرهنگی یتیم و اینکه مجموعه خیرین جامعه فضائل این اندیشه خیر و خداپسندانه را بیشتر بشناسند و بدانیم کمک به یتیم فقط در حوزه‌های مالی نیست، بود.

این مجری تلویزیون خاطرنشان کرد: گاهی با یک خوشنویسی و اسباب‌بازی می‌توان دل بچه یتیمی را شاد کرد، لذا دوستان هنرمند وقتی یک کار زیبا خلق می‌کنند آن اثر می‌تواند مسیر زندگی او را در کمک به ایتام عوض کند که خیرات آن به جامعه نازل خواهد شد.

اسفندقه: شعر را سفارشی نمی‌کنیم / فراخوان کنگره شعر یتیم سرشار از حکمت است

مرتضی امیری‌اسفندقه در ادامه این نشست بابیان اینکه هیئت علمی در هر همایش، کنگره‌ و نکوداشتی در واقع کار نظارت بر موضوع یا کم و زیاد کردن مطلب را ندارد، اظهار داشت: مهمترین وظیفه و دستور هیئت علمی بررسی و معرفی بهترین آثار در موضوع مورد نظر است. بنابراین گروه داوران بایسته و شایسته است در موضوع کنگره صاحب اثر باشند ونه اینکه تنها شعر را بشناسند بلکه آثارشان از چشم‌انداز دانشکده و مردم داوری شده باشد.

وی شعر موفق را شعری دانست که پس از پسند الهی، به پسند هئیت علمی دانشگاه و مردم رسیده باشد و افزود: شعر زبان‌زد، شعری است که حرف می‌زند و راه می‌رود. از این منظر این کنگره تلاش کرده که بهترین شاعران را از این دو زاویه تمنا و تقاضا کند و دستور کار کنگره بر حضور شعر شاعران در همه قالب‌ها بوده چراکه شعر بااینکه قالب شکن است اما قالب دارد.

دبیر علمی کنگره شعر یتیم گفت: سید علی موسوی‌گرمارودی شاعر نام آشنای شش دهه معاصر، مصطفی علی‌پور شاعر که بیش از ۱۴ سال در بتن و متن شعر فارسی حضور داشته است و ناصر فیض که هر کدامشان در حوزه‌ای از موضوعات کنگره نگاه و نظر داشتند و نقل و نقد خواهند کرد آثار رسیده به کنگره را داوری می‌کنند. همچنین سعید یوسف‌نیا با تجربه نقدها و دبیری‌ها مدقن و مومنانه در بخش ترانه و تصنیف آثار را برخواهد چید. سعید بیابانکی شاعر عزیز و ارجمند دیگری است که دستِ دلِ ما در بخش علمی این کنگره را خواهد گرفت.

امیری‌اسفندقه تصریح کرد: تلاش این کنگره سفارشی کردن شعر و اینکه شعر را از حوزه معنویت، ذوق و شوق تهی کند، نیست بلکه نگاه علمی دارد. اگرچه فراخوانی از سوی کنگره منتشر خواهد شد اما این فراخوان سرشار از حکمت شعر است و بااینکه محورها را مشخص کرده‎ایم اما آزادی کامل را برای شاعران قائل هستیم تا آنچه می‌خواهد دل تنگت، بگویند.

وی سفارش را متفاوت از برفراخوان دانست و ادامه داد: شعر، به‌ویژه شعری که در این چهارده سروده شده، شعری است که سرشار از مضمون است و در این کنگره بی‌دخالت داوران شعر سروده خواهد شد و داوران فقط ناظر هستند. حتی شعری که از وزن خارج باشد ولی جوهر شعری داشته باشد، دور ریخته نمی‌شود چون این اشعار از دل برخواسته اند .

این شاعر درباره داوری آثار رسیده این کنگره افزود: در باب آثار رسیده نیز همه آثار به‌گزینی و با مقدمه‌ای مفصل منتشر خواهند شد. در بخش قطعات ادبی نیز بهترین آثار از نظر سیدمهدی شجاعی انتخاب و چاپ خواهند شد و یک مجموعه جداگانه از ایشان را خواهیم داشت.

اسفندقه درخصوص جوایز این کنگره ادبی گفت: این بخش را اعلام نمی‌کنیم تا مقوله علمی و ادبی با دنیا اندازه‌گیری نشود و ما نمی‌خواهیم در این کنگره این باور وجود داشته باشد که برای یک مصرع شعر، نگاه دنیای وجود دارد چراکه حکمت، دانش، اهمیت و قدر و منزلت بی پایان دارد.

حبیبی‌کسبی: تمام قالب های ادبی در این جشنواره شرکت داده می شوند / اشعار برگزیده کنگره موسیقی می‌شوند

محمود حبیبی‌کسبی در ادامه این کنگره فرهنگی و ادبی را نخستین اتفاق هنری در موضوع یتیم‌نوازی دانست و گفت: برای سال نخست ما شروع کار را با عرصه ادبیات و شعر ایجاد کردیم اما بنا داریم برای سال‌های آینده و اگر توفیق بود، در عرصه‌های دیگر فرهنگی دیگر مانند هنرهای تجسمی، موسیقی و ادبیات داستانی ورود پیدا کنیم.

وی افزود: به لحاظ ادبی و قالب‌های ادبی تمام قالب‌های ادبی ساحت شعر می‌توانند در این کنگره شرکت کنند و قالب‌های شعر سنتی، شعر نو، تصنیف و ترانه، شعر کودک و نوجوان و قطعه ادبی پنج بخش کنگره است که آثاری که به دبیرخانه ارسال شود جداگانه داوری و معرفی خواهند شد.

دبیر اجرایی این کنگره افزود: دبیرخانه کنگره شش محور را به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌کند که فقط پیشنهادی است و لزوما نباید به آن‌ها پرداخت که عبارت‌اند از «اهمیت پاسداشت فرهنگ یتیم نوازی»، «فرهنگ یتیم نوازی به عنوان مسوولیت اجتماعی»، «ستایش و تجلیل از خیرین یتیم نواز»، «جایگاه ایتام در تعالیم دینی»، «حضرت محمد (ص) به عنوان یتیم مکه» و «حضرت امیرالمومنین (ع) به عنوان پدر یتمان» که به‌گمان ما تعالیم اخلاقی، دینی و آیینی ما در آن‌ها گنجانده شده است.

حبیبی‌کسبی درخصوص مهلت ارسال آثار به این کنگره گفت: تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ فرصت وجود دارد تا آثار از طریق آدرس الکترونیک کنگره و نشانی پستی کنگره ارسال شود. آثار در پنج بخش توسط سه داور به طور جداگانه داوری خواهند شد که در بخش قطعه ادبی سید مهدی شجاعی مسوولیت هیئت داوران را برعهده دارد. اختتامیه نیز بعد از ماه رمضان، پنجم تیرماه ۱۳۹۹ در دهه کرامت برگزار خواهد شد.

وی از انتشار تمام آثار برگزیده این کنگره در کتابی با عنوان «شعر ایتام از تاریخ ادبیات تا به امروز» خبر داد و گفت: اثر برگزیده بخش ترانه و تصنیف توسط یکی از خوانندگان بزرگ و مشهور کشورمان آهنگسازی و خوانده خواهد شد. یک اثر در بخش سنتی نیز در ساحت موسیقی سنتی ایرانی تولید می‌شود که مجموعا دو قطعه موسیقی در این کنگره تولید خواهد شد.

دبیر اجرایی این کنگره تصریح کرد: در روز اختتامیه یک نمایشگاه از آثار خوشنویسی هم برگزار خواهیم کرد و به چند هنرمند خوشنویس کشورمان سفارش خواهیم داد تا آثار برگزیده این کنگره و آثار ادبی تاریخ ادبیات با موضوع یتیم را در این حوزه خوشنویسی و یک گالری و نمایشگاه نمایش دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس