پاسخ قرائتی به یک سوال؛ چگونه تهدید کرونا را تبدیل به فرصت کنیم؟

حجت‌الاسلام قرائتی نکاتی درباره چگونگی تبدیل تهدید بیماری کرونا به فرصت‌های مادی و معنوی سخن گفت.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام محسن قرائتی طی سخنانی به مناسبت شیوع بیماری کرونا گفت: در صورت کلی از چند زاویه می‌توان به بلایا نگاه کرد؛ یک زاویه مربوط به آزمون‌های الهی است. در آیه35 سوره انبیاء می‌خوانیم «کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوکُمْ‏ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً وَ إِلَیْنا تُرْجَعُون‏؛ هر نفسی چشنده مرگ است، و شما را از راه آزمایش به بد و نیک خواهیم آزمود، و به سوی ما بازگردانیده می‏‌شوید.»

بیشتر بخوانید:

وی افزود: گاهی در تحلیل‌های خود به واسطه عدم دانش و عدم فهم فلسفه رویدادها به خطا می‌رویم. خداوند می‌فرماید عده‌ای هستند که چون مبتلای‌شان می‌کنیم به خداوند نسبت می‌دهند: «وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهانَن‏؛ و اما چون وی را می‌‏آزماید و روزی‏‌اش را بر او تنگ می‏‌کند، می‌‏گوید: «پروردگارم مرا خوار کرده است.» این در حالی است که خداوند در آیه بعد این مسئله را ناشی از مسائلی مثل عدم تکریم یتیم و عدم یاری مسکین معرفی کرده و می‌فرماید «کَلاَّ بَلْ لا تُکْرِمُونَ‏ الْیَتیم‏؛ ولی نه، بلکه یتیم را نمی‏‌نوازید»، «وَ لا تَحَاضُّونَ‏ عَلی‏ طَعامِ الْمِسْکینِ؛ و بر خوراک ‏[دادن‏] بینوا همدیگر را بر نمی‌‏انگیزید». بنابراین گاهی اوقات مقصر خودمان هستیم. مثل شخصی که مراعات رانندگی نمی‌کند و بعد تصادف می‌کند و یا شخصی که سیگار می‌کشد و بعد تنگی نفس می‎گیرد.  

قرائتی با اشاره به اینکه در هر رویداد تلخی نعمت‌ها و شیرینی‌هایی نهفته است، افزود: اکنون در اوج شیوع بیماری کرونا شاهد همدلی مردم هستیم. پرستاری را می‌بینیم که به دلیل خدمت‌رسانی به بیماران ازدواج خود را تعویق می‌اندازد. اما از آن سو افراد سودجویی را می‌بینیم که دست به احتکار اجناس بهداشتی می‌زنند و خصلت خود را برای همگان نمایان می‌کنند.

عموم انسانها در سختی خدا را یاد می‌کنند

وی یکی از فلسفه مشکلات فردی و اجتماعی را یاد خدا معرفی کرد و گفت: عموم انسان‌ها معمولاً در سختی‌ها یاد خدا می‌افتند و یا مشکلات سبب شکستن غرور کاذب آنها می‌شود و منیّت را از انسان می‌گیرد؛ اینها همگی جنبه مثبت دارند. در آیه42 سوره انعام درباره فلسفه سختی‌ها می‌خوانیم «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلی‏ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُون‏؛ و به یقین، ما به سوی امت‌هایی که پیش از تو بودند [پیامبرانی‏] فرستادیم و آنان را به تنگی معیشت و بیماری دچار کردیم، تا به زاری و خاکساری درآیند.» قارون چرا مورد غضب خدا واقع شد؟ چون گفت دستاوردهای مالی‌ام به واسطه تلاش و تخصص خودم بود «قالَ إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی‏ عِلْمٍ عِنْدی‏؛ [قارون‏] گفت: «من اینها را در نتیجه دانش خود یافته‌‏ام.»

قرائتی رشد و پیشرفت را در گروی افتادن در ورطه سختی‌ها و دشواری‌ها معرفی کرد و گفت: هرچند باید تمام توان مادی و معنوی خود را در راستای ریشه‌کنی این بیماری به کار بگیریم، اما باید گفت رشد و پیشرفت در سختی‌ها حاصل می‌شود؛ لذا می‌توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.انسان در سختی به فکر ابتکار می افتد و خلاقیت به خرج می‌دهد. اگر هشت سال دفاع مقدس ما نبود، این همه رشد و پیشرفت موشکی حاصل نمی شد.

خدا وعده نداده انسانها را با مرگ طبیعی بمیراند

وی یادآور شد علاوه بر این باید مدنظر داشته باشیم ما به دنیال نیامدیم تا همیشه زندگی کنیم و نیز خدا تضمین نداده به مرگ طبیعی از دنیا برویم؛ یکی به واسطه بیماری، دیگری به واسطه سیل و زلزله و یا تصادف از دنیا می‌رود و گاهی با مرگ طبیعی. مهم آن است که در اوج ایمان و راضی به قضا و قدر خدا باشیم. در دعایی از امام سجاد علیه‌السلام می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِی مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِکَ- رَاضِیَةً بِقَضَائِک‏؛ خدایا به من اطمینان و آرامش به مقدرات خود و رضایت به قضای خود قرار بده».

قرائتی استفاده از این روزها برای رسیدگی به امور خانواده را از دیگر فرصت‌ها معرفی کرد و گفت: اکنون فرصتی ایجاد شده تا تعامل‌مان با خانواده را مستحکم و به امورات آنها رسیدگی کنیم. اگر اهل کار باشیم، همیشه کار هست. مطالعه کتاب، افزایش توانمندی خود و خانواده و انتقال تجربیات از کارهایی است که می‌توان انجام داد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DE ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    1 2
    نه بیشتر نه کمتر
  • CA ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    2 2
    موافقم
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    20 20
    برای شما همه چی نعمته تو این کشور.الان هم ماسک میفروشی
    • مجید US ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      8 19
      حالم از امثال تو که مثل پیرزنهای 90 ساله فقط غر میزنین و اینقدر راحت تهمت میزنید به هم میخوره. اگر الان بهت بگن برای این تهمتت به آقای قرائتی سند و مدرک بیار که مثل کروکدیل دهنت باز میمونه!!!
    • نویسنده IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      0 14
      فردای قیامت باید برای تهمت احتکار ماسک به قرائتی، جواب بدهی
    • من IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      15 0
      آقا مجید تو هم مثل پیرمرد 90 ساله فکر می کنی برو با همین افکارت بمون تا روزی به حرف این آقا برسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس