جهاد و پیشرفت

جنس گروه‌های جهادی از جنس عمل است، یعنی زیاد قرار نیست تبیین بکند، حتی در مسائل دینی و با توجه به سخن حضرت آقا خود حضور یک جوانان مؤمن، متدین انقلابی در یک مجموعه روستایی مظهر مجسم آیه‌ی قرآن است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - در ششمین قسمت از برنامه تخصصی«جهاد پیشرفت»، ۳ نفر از  فعالین حوزه جهاد تبلیغی به میز گفت‌وگوی جهاد پیشرفت دعوت شدند، تا به بررسی «جهاد تبلیغی و گفتمان سازی عمومی جهاد پیشرفت و عدالت» بپردازند.

در این برنامه که، سه‌شنبه، ۲۲بهمن ۱۳۹۸، از شبکه افق سیما پخش شد، حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی، مسئول گروه جهادی فدائیان ولایت سیستان، حجت‌الاسلام محسن مرادی، مسئول موسسه جهادی تبلیغی بلاغ مبین و حجت‌الاسلام سید مرتضی پور علی، موسس و مدیر موسسه فرهنگی تبلیغی بقیة‌الله حضور یافتند.

گفت‌وگوی این قسمت از برنامه «جهاد پیشرفت» در ابتدا با سوال از سوی مجری کارشناس برنامه آغاز شد که در موضوع گفتمان سازی عدالت و پیشرفت و عمومی سازی گفتمان حرکت‌های جهادی که مطالبه حضرت آقا بود، با طلاب و گروه‌های جهادی تبلیغی مواجه هستیم که می‌توانند تأثیر گذار باشند. چقدر فعالیت‌های گروه‌های جهادی موضوعات و مفاهیم پیشرفت و عدالت را هدف می‌گیرد و چه اندازه به موضوعات معمول دینی می‌پردازد؟

سید محمد هاشمی در پاسخ گفت:  با توجه به رخ دادن انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی قاعدتاً جمهوری اسلامی و رهبری به عنوان یک حکومت اسلامی و دین محور لازمه‌ی اصلی او بسط و گسترش مبحث اصلی انقلاب بعنوان عدالت است. قاعدتاً اینجا روحانیون و طلاب ما با روحیه انقلابی و جهادی داشتند، برای بیان و ارائه این مفهوم چه به صورت تئوری و چه به صورت عملی نقش آفرینی کردند.

محمد دوباشی در ادامه از محسن مرادی این سوال را مطرح کرد که در  مواجهه با مفهوم پیشرفت و عدالت ما با باورهایی در مردم مواجهه هستیم که این باورها مسیر را برای ادامه هم می‌تواند ناهموار  و هموار بکند. مواجهه با این باورها در حرکت‌های جهادی را چطور می‌بینید؟

مسئول موسسه جهادی تبلیغی بلاغ مبین در پاسخ گفت: حرکت‌های جهادی در واقع از جنس عمل است، حضرت آقا گفتند شما جهاد گران با عملنان مردم را به دین، ایمان و معنویت سوق می‌دهید.

حرکت‌های جهادی در پاقع یک فضای کوچک آرمانی درست می‌کنند از فضایی که ان‌شاالله با ظهور امام زمان(عج) رخ می‌دهد که همه به فکر یکدیگر و غمخوار هم باشند.

سید محمد هاشمی در ادامه گفت‌وگو مطرح کرد:

واقعیت مطلب این است که، اگر ما فکر کنیم گروه‌های جهادی می‌توانند این دره عمیق را که گاهی اوقات در بعضی از مناطق بین عدالت و پیشرفت مدنظر انقلاب را با بعضی از نقاط و شهرهای بهره‌بردار و برخوردارتر بخواهیم پر بکنیم، توقع درستی نیست. اما آن‌چیزی که بعنوان گروه‌های جهادی دیده می‌شود و مردم درم می‌کنند، تلفیقی از این دو است. یعنی طلاب به واسطه شغل ذاتی و درسی که برای این کار خوانده‌اند در کنار آن زمانی که لازم است فی المثل در مسجد، عزاداری و برنامه‌های دینی را دارند، ما همین طلاب فردا صبح با تیم جهادی مشغول ساختن مسجدی می‌شود که روستا نیاز دارد.

محمد دوباشی در ادامه گفت‌وگو از محمد مرادی پرسید: گروه جهادی که وارد یک منطقه می‌شود، چطور می‌تواند نهادهای دینی را در خدمت پیشرفت و عدالت بیاورد؟

مسئول موسسه جهادی تبلیغی بلاغ مبین در پاسخ گفت: اگر بخواهیم پیشرفت حاصل بشود، مردم آن منطقه باید درگیر کار بشوند، مردم یک منطقه هم از مشکلات خودشان بهتر اطلاع دارند و اینکه راه‌حل‌های بهتری برای حل مشکلات ارائه می‌دهند. اگر مجموعه‌ای که از بیرون می‌آید فصد تصدی‌گری در انجام کارها را داشته باشد، بعید است به موفقیتی دست یابد. و اگر قصد همراه کردن مردم را داشته باشد، مردم طبق سنت‌هایی که است در مجامعی جمع می‌شوند که عمده‌ آنها نهادهای مذهبی است، فلذا نقش مهمی را می‌توانند این نهادها ایفا بکنند. گروه‌هایی موفق هستند که بار کار خود را در این نهادها بگذارند

سید مرتضی پور علی در پاسخ به سوال مجری برنامه، مبنی بر اینکه چطور می‌شود مسجد را درگیر پیشرفت منطقه خودش کرد؟

موسس و مدیر موسسه فرهنگی تبلیغی بقیة‌الله در پاسخ گفت: امام جماعت مسجد می‌تواند در عرصه جهاد، پیشرفت و خدمت رسانی به مردم جایگاه اصلی مسجد را برای مردم معرفی بکند و امروزه این اتفاق در حال رخ دادن است. روحانیان و طلاب جوانان در طرح‌های هجرت آنچنان توانستند مسجد را متحول کنند و باید فضا را رصد کنند و آماده کنند که مردم نگاهشان به مسجد صرفاً مسائل عبادی نباشد و مردم باید به این اعتقاد برسند که تمام مشکلات خود را می‌توانند در مسجد حل کنند.

سید محمد هاشمی در ادامه مباحث مطرح شده گفت: مسجد را اینطور بخواهیم توصیف کنیم که کار قلب را در بدن باید انجام بدهد. قلب در بدن هم سرخرگ‌ها از اون نشأت می‌گیرند هم سیاهرگ‌ها، مسجد در شهر و روستا باید قلب باشد و محل رفت و آمد همگان و اینکه حضرت امام(ره) فرمودند مسجد سنگر است، شاید نسبت به این غافل شدیم. مطمئناً آن هدفی که شما در این برنامه دارید، یعنی پیشرفت، عدالت، آبادانی به واسطه کار جهادی مسجد می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

مجری کارشناس برنامه در ادامه از مرتضی پورعلی پرسید: ارتباط با مردم در فعالیت‌های تبلیغی و فعالیت‌های گروه‌های جهادی چگونه باید رخ دهد؟

مرتضی پورعلی در پاسخ گفت: در دنیای جدید که تحولات روز به روز در حال اتفاق افتادن است، و اکثر مردم اطلاعات دینی خود را از فضای مجازی ممکن است بگیرند، ما اگر می‌خواهیم کارکرد مسجد ما، مسجد تراز بشود و اتفاقات جدیدتری رخ بدهد، ما باید سمت مردم برویم. در حرکت‌های جهادی این ما هستیم که سمت مردم رهسپار می‌شویم.

محسن مرادی در ادامه برنامه اظهار کرد: به نظر من تفکیک بین مردم و گروه‌های جهادی درست نیست، چون ما ادعا داریم گروه جهادی خاستگاهش از مردم است. اگر گروه‌ جهادی که به سمت حاکمیت برود و فضای خود را از مردم جدا کند پایان عمر آن گروه جهادی است، و طلبه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند

سید محمد هاشمی در واکنش به این نکته که شیوه‌های نوینی که جهادگران می‌توانند استفاده کنند و شاید توجه به ابزارهای نوین آن‌ها را از فرهنگ تبلیغی دور بکند گفت:

خیلی خوب است که ما بتوانیم در عرصه‌های مختلف برای کار جهادی چه از لحاظ سازندگی، هنری، آموزشی، مشاوره‌ای و.. گروه‌هایی را در بین دانشجویان و هنرمندان و پزشکان شناسایی کنیم ولو به تعداد کم، اینها را همراه کرد. مهم‌ترین ابزار تبلیغی برای جهادگران کار خودشان، اخلاق خودشان و حضور خودشان است.

محسن مردای در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه همراهی سازی مردم با جریان‌های دینی که هنر تاریخی روحانیت است، اما ضعف جدی که مطرح است نمی‌تواند در گروه‌های جهادی این ارتباط را معنا کند، برای این مشکل چه باید بکند؟ در پاسخ گفت:

به نظر بنده گروه‌های جهادی برخلاف سوال شما در این زمینه موفقیت‌های خوبی کسب کردند، با توجه به سخنان حضرت آقا که فرمودند فضای جهادی یکی از فضاهایی است که خلق مخاطب می‌کند و مخاطب با ادبیات خدمت که یک ادبیات مشترک بین ما و همه‌ی انسان‌هاست، می‌توانیم با این ادبیات با همه صحبت بکنیم. این یکی از نقاط قوت در بحث کارهای جهادی است که می‌تواند فکرهای مختلف را دور هم جمع کند و فضای مجازی هم کمک بسزایی می‌کند.

سید محمد هاشمی پیرامون بیانیه گام دوم و فعالیت‌هایی که مبلغین می‌توانند انجام بدهند، گفت:

جنس جهاد سازندگی خیلی شباهت به کارهای جهادی دارد. در بیاینه گام دوم اشاره شده است بعضی از کاستی و مشکلات از گام اول هنوز باقی است. ما برای به ثمر رساندن انقلاب لازم است آن دسته از کمبودها و مشکلات را حل بکنیم و در کنار آن باید نگاهی به آینده داشته باشیم. گروه‌های جهادی  و مردمی برای شروع گام دوم و حرکت فه سمت زمینه سازی ظهور می‌توانند نقش اساسی داشته باشند.

محسن مرادی، مسئول موسسه جهادی تبلیغی بلاغ مبین در پایان برنامه گفت: جنس گروه‌های جهادی از جنس عمل است، یعنی زیاد قرار نیست تبیین بکند، حتی در مسائل دینی و با توجه به سخن حضرت آقا خود حضور یک جوانان مؤمن، متدین انقلابی در یک مجموعه روستایی مظهر مجسم آیه‌ی قرآن است. در بحث پیشرفت و عدالت همین شکلی است؛ یک وقتی است من مطالبه گری می‌کنم و بحث عدالت را تبین می‌کنم. اما گروه جهادی در واقع عدالت خواهی می‌کند از جنس عمل، خودش کاری می‌دهد که در واقع عدالت را در آن می‌آورد. ساختار جهادی یک ساختار بومی است و برای خودمان است و این می‌تواند یک الگویی باشد برای اصلاح خیلی ساختارهای پر هزینه و کم ثمری که در کشورمان وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علي اصغر كريمي IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    1 0
    خداوند به جهادگران توفيق مي دهد ان شاءالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس