کد خبر 1041130
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
عربستان

نشریه کنگره آمریکا با انتشار مقاله‌ای برنامه‌های اخیر عربستان در صدور « سند مکه» برای تغییر ارزش‌های قرآنی و شرکت هیئت سعودی در مراسم یادبود هولوکاست را در راستای عادی سازی منطقه با اسرائیل خواند.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری نشریه آمریکایی هیل که اخبار کنگره آمریکا را پوشش می‌دهد، در مقاله‌ای از تلاش عربستان برای تغییر تدریجی مفاهیم اسلامی برای آغاز مرحله جدیدی از روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل نوشت.

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی این مقاله را به عربی ترجمه کرده و با اقتباس از مقدمه این مقاله آورده است: «تبخیر آهسته مفهومی است که  کشتی‌های کانتینر  در حین به کارگیری سرعت کم برای کاهش فشار بر موتور ، صرفه جویی در مصرف انرژی و بهبود بهره وری به کار می‌گیرند. این مفهوم نشان می‌دهد که  گاهی کند بودن بهتر از سرعت داشتن است».

بیشتر بخوانید:

«جیمز زومالت» نویسنده مقاله‌ نشریه هیل با ذکر مقدمه مذکور ادامه می‌دهد: «می‌توان کشف کرد که عربستان سعودی  در تلاش  برای اداره فرآیند تغییر اسلام  از این مفهوم (تبخیر آهسته) استفاده کرده است  تا بتدریج ثبات به خاورمیانه بازگردد».

نویسنده مقاله هیل به بررسی چند ابتکار عمل سعودی‌ها و آنچه آنها درصدد انجام آن برای ایجاد تغییر در مفاهیم اسلامی و نزدیکی به اسرائیل هستند، دعوت می‌کند و می‌گوید: «برای کسانی که بر حوادث جهان اسلام نظارت می‌کنند، قابل توجه است که عربستان سعودی چه کارهایی در این زمینه انجام می‌دهد».

زومالت می‌گوید: «در ماه مه ۲۰۱۹ ، ریاض سند مکه را منتشر کرد. سندی که همایش بین المللی انجمن سعودی جهان اسلام  (با عنوان ارزش‌های میانه روی و اعتدال در نصوص قرآن و سنت) و در حضور بیش از ۱۲۰۰ نفر از رهبران جهان اسلام از ۱۳۹ کشور و ۲۷ مذهب صادر کرد.

به عقیده نویسنده سند مکه درصدد اجرای تغییراتی در ماهیت جامع عقاید دین اسلام است. این سند همچنین سعی در اعلام این را دارد که «اسلامگرایی» به عنوان نماد اسلام اعلام نشود و برای اولین بار این سند پیشنهاد کرد که برابری جهانی برای حقوق بشر پذیرفته شود.

به گفته زومالت این تغییر در مفاهیم اسلامی حاصل شده است تا این قاعده غالب را تغییر دهد که «مسلمانان از همه انسان‌ها بالاترند».

در این مقاله اشاره شده است که سند مکه پذیرش اعتقادات مختلف مذهبی را به رسمیت می‌شناسد و اینکه تنوع ادیان، هرگز توجیهی برای کشمکش و رویارویی پیروان ادیان با یکدیگر نیست و بدین ترتیب این سند در صدد است مسلمانان و غیرمسلمانان را با هم برابر بداند.

این نویسنده فاش کرد که تلاش‌هایی برای متقاعد کردن بیش از 1.6 میلیارد مسلمان به باور جدید سند مکه وجود دارد، اما این سند نقطه آغاز این تحول است.

این مقاله می‌گوید:«سند سعودی در واقع در صدد تغییر ذهنیت مسلمانان نسبت به غیرمسلمانان و به خصوص یهودیان است و تلاشی برای تغییر تدریجی ذهنیت اسلامی برای پذیرش یهودیان است».

به باور نویسنده رهبران جهان اسلام  وبه خصوص عربستان درصدد تغییر ذهنیت مسلمانان برای پذیرش یهودیان و برابر دانستن آن با یهودیان هستند.

نویسنده در این خصوص به مشارکت اخیر عربستان در مراسم یادبود هولوکاست  و اظهارات  محمد بن عبدالکریم العیسی  دبیرکل انجمن سعودی علمای اسلام در این مراسم اشاره کرد و نوشت: «رئیس هیئت سعودی این دیدار را «تکلیفی مقدس و افتخاری بزرگ» خواند و هنگام نماز خواندن برای یک میلیون یهودی که در آنجا کشته شدند به سمت زمین خم شد».

محمد بن عبدالکریم العیسی وزیر اسبق دادگستری عربستان سعودی حدود بیست روز پیش با حضور در اردوگاه آشوویتس در لهستان یاد به اصطلاح قربانیان هولوکاست را گرامی داشت!.

وی در سال 2018 نیز از موزه هولوکاست در واشنگتن دیدن کرده بود. کارشناسان معتقدند این اقدام نشان دهنده تصمیم سران آل سعود جهت آغاز مرحله جدیدی از رابطه میان ریاض و تل آویو است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    14 0
    مرگ بر آل سعود مرگ بر آل یهود
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    4 0
    آل سعود در حال ظهور تدریجی ماهیت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس