ابراهیم داروغه زاده

عدم حضور تهیه‌کننده و عوامل فیلم خوب «روز صفر» در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر به بهانه اینکه چرا برخی افراد معترض یا قهر کننده با جشنواره مورد داوری قرار گرفته‌اند، باعث تعجب، حیرت و تاسف بود.

به گزارش مشرق، دبیر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر با تاسف‌بار دانستن عدم حضور عوامل فیلم «روز صفر» در مراسم اختتامیه تاکید کرد، در سه دوره‌ای که دبیر جشنواره بوده با اقتدار از آراء صیانت کرده است.

ابراهیم داروغه‌زاده در گفت‌وگویی با ایسنا درباره برخی حاشیه‌های مراسم اختتامیه و تجربه دبیری خود در سه دوره پیاپی نکاتی را مطرح کرد.

او در پاسخ به اینکه با توجه به صحبت‌های فرامرز قریبیان در جشنواره، این شائبه قوی‌تر شده که امکان تغییر رأی‌ها در جشنواره فجر هست و بعد از اعلام نامزدها و برگزیدگان این دوره هم این پرسش مطرح شده که آیا شخص دبیر، دستگاه یا نهادی خارج از سینما در تعیین نامزدها و نتایج نهایی اعمال نظری داشته است گفت: در سه دوره‌ای که بنده دبیر جشنواره بودم به جز رأی داوران هیچ عاملی در داوری نهایی فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر اثرگذار نبوده است. طبیعتاً فشارهایی از طرف خود سینماگران، رسانه‌های سینمایی و غیر سینمایی و نهادهای نظارتی ممکن است بوده باشد ولی ما در کمال اقتدار و با افتخار از آراء داوران صیانت کردیم.

او درباره نیامدن عوامل فیلم «روز صفر» آن هم با اطلاع از برنده شدن در پنج شاخه اظهار کرد: عدم حضور تهیه‌کننده و عوامل فیلم خوب «روز صفر» در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر به بهانه اینکه چرا برخی افراد معترض یا قهر کننده با جشنواره مورد داوری قرار گرفته‌اند و یا اینکه چرا فیلم «خورشید» علیرغم دیر رسیدن پذیرفته شد، باعث تعجب، حیرت و تاسف بود. تحریم مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر توسط عوامل فیلمی که پنج سیمرغ جشنواره را گرفته بودند، بی‌سابقه بوده است.

بیشتر بخوانید:

گلوله‌های مشقی سعید ملکان هیچ‌کسی را نترساند

داروغه‌زاده درباره تجربه این سه دوره و سخت‌ترین روزها و تصمیم‌هایی هم که داشته گفت: سه دوره دبیری جشنواره فیلم فجر با تمام سختی‌ها برای من بسیار ارزشمند بود و تجربه‌های بسیار خوبی داشتم. سخت‌ترین لحظات برای دبیر جشنواره شاید تفاوت نظر دبیر با جمع بندی نظر داوران در مورد برنده‌های نهایی است؛ آنجا که دبیر، بعضی وقت‌ها باید از رای‌هایی دفاع کند که نظر خودش نیست. مثلا به انتقاد شدید فیلمساز  و یا بازیگری که جایزه نگرفته ولی از نظر دبیر بهترین بوده، باید پاسخ بدهد و از رأی داوران حمایت کند آن هم  بدون اینکه نظر و رأی خود را مکشوف کند.

وی ادامه داد: امسال جشنواره سختی‌های ویژه‌ای داشت که مربوط به حوادث دو سه ماه اخیر در کشور می‌شد. فضای تحریم جشنواره فیلم فجر به صورت سازماندهی شده توسط رسانه‌های معاند نظام پررنگ جلوه می‌کرد که خدا را شکر با هوشیاری اهالی خوب سینما این پروژه با شکست مواجه شد.

او که پیش‌تر در مصاحبه‌هایی به تمایل نداشتن به پذیرش دوباره این مسئولیت اشاره کرده است، افزود: امسال هم بنا به اصرار اقای دکتر انتظامی و لطفی که به بنده داشتند این مسئولیت سنگین را پذیرفتم و خوشحال هستم که در سخت‌ترین شرایط ممکن اجتماعی و سیاسی تمام ادوار جشنواره این مسئولیت مهم بر عهده من بود.

ابراهیم داروغه‌زاده همچنین امروز، ۲۳ بهمن در صفحه خود در توییتر اعلام کرده که با پایان یافتن جشنواره فیلم فجر آماده پاسخگویی به سوال‌های اهالی رسانه است و از جمله سوال‌هایی که تاکنون مطرح شده و او پاسخ داده به دلیل حضور نداشتن عوامل «روز صفر» می‌توان اشاره کرد که او گفته: «اقای ملکان به دو موضوع انتقاد داشتند و اختتامیه فیلم فجر را تحریم کردند؛ ١-معتقد بودند نباید افرادی که صحبت از تحریم کرده‌اند و یا افرادی که در نشست رسانه‌ای اعتراض کرده‌اند داوری و کاندید میشدند. ٢- پذیرش فیلم «خورشید» علیرغم دیر رسیدن به جشنواره.»

او درباره آرای مردمی هم گفته است:‌ «در سه دوره اخیر، ارای مردمی از طریق اینترنت و توسط خانه سینما و با نظارت دقیق دبیرخانه جشنواره انجام شده و در صحت کامل بوده است . فیلم‌های برنده و استقبال مخاطبان در زمان اکران بهترین گواه صحت مدعا است. (مغزهای کوچک زنگ‌زده، متری شیش و نیم و شنای پروانه).

دبیر این دوره از جشنواره درباره راه پیدا نکردن بعضی فیلم‌ها به جشنواره به دلیل نگرانی از تحریم جشنواره از سوی آن‌ها گفته است: «در مورد هیأت انتخاب بعد از اکران عمومی فیلم‌هایی که انتخاب نشدند بهتر می‌توان قضاوت کرد، ولی اتفاقاً امسال (هیات انتخاب) انتخاب‌های رادیکالی داشتند.

داروغه زاده همچنین درباره جایزه دادن به سینماگرانی که جشنواره را تحریم کرده بودند، نیز گفت: «صحبت از تحریم در شرایط روحی خاص آن روزها بود که در طول زمان مرتفع شد و به جز دو سه نفر همه در جشنواره حضور پیدا کردند... همه سینماگران غیر سیاسی بودن آراء داوران جشنواره را باور خواهند کرد و این به نفع آینده جشنواره است.»

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس