یامین پور - ارتداد - سوره مهر

وحید یامین پور در مراسم رونمایی رمان «ارتداد» اظهار داشت: درباره کتاب‌های دیگرم خیلی صحبت کرده‌ام اما تصمیم دارم درباره این رمان و محتوای آن صحبت نکنم تا خود مخاطب کتاب را بخواند.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی رمان «ارتداد» وحید یامین پور با حضور مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری، عبدالحمید قره داغی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر، سعید مکرمی مدیر نشر اسم و .... در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ابتدای این مراسم گفت: با توجه به جایگاه بالایی که رمان در میان مخاطبان دارد و از طرفی نگاه تمدن ساز رمان، حوزه هنری به این هنر توجه ویژه‌ای داشته و دارد. هر چند هنر اول ما در کشور شعر است ولی چاره‌ای نداریم جز اینکه بیشتر از گذشته به رمان توجه کنیم.



وی افزود: برای اینکه ادبیات‌مان را جهانی کنیم نیازمند انتشار رمان‌های خوب هستیم و این دور از دسترس‌مان هم نیست که بتوانیم آثارمان را در کشورهای دیگر هم برسانیم.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه باید در حوزه رمان مخصوصا کودک و نوجوان نگاه‌مان را عوض کنیم گفت: اکنون عمده کارهایی که در این باره رمان منتشر می‌شود ترجمه است و برای اینکه بتوانیم سبک زندگی مورد قبول احاد جامعه را در رمان‌هایمان انتشار و ترویج دهیم نیازمند توجه بیشتر به تالیف رمان هستیم.

محمدی با بیان اینکه امسال بیش از ۴۰ رمان در حوزه هنری منتشر شده، اظهار داشت: آثاری که اخیرا از نویسندگانی که در شهرستان‌ها اقامت دارند منتشر می‌شود نشان از قوی بودن این آثار دارد و جا دارد که رسانه‌ها در معرفی این نویسندگان و آثار یار و مددکار حوزه هنری باشند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در پایان سخنان خود با انتقاد از تعطیلی و یا تجمیع جوایز ادبی گفت: یکی از راه‌های که به تشویق نویسندگان و رمان نویسان کمک فراوانی می‌کند و عیار خوبی برای تشخیص مخاطبان بود همین جوایز ادبی هستند که متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات بودجه‌ای این جوایز تعطیل یا تجمیع شده‌اند که این اتفاق خوبی نیست و امیدوارم وضعیت این جوایز به حالت سابق برگردد.

در ادامه این مراسم حسام آبنوس خبرنگار حوزه کتاب گفت: در ادبیات دنیا ما ژانری داریم به نام تاریخ جایگزین که معروف‌ترین نویسنده این حوزه استیون کینگ است. به گمان من هم وحید یامین پور اولین نفری است که دست به نوشتن در این ژانر زده و به واقع «ارتداد» فتح بابی در ژانر تاریخ جایگزین است.

وی گفت: دوستی ایراد می‌گرفت که این رمان دارای شخصیت نیست که من با احترام به نظر این دوست محترم اینجا اعلام می‌کنم ارتداد دارای شخصیت است از جمله شخصیت یونس.

آبنوس در ادامه افزود: نکته مهمی که این کتاب به ما نشان می‌دهد این است که اکنون و با گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی در کجا ایستاده‌ایم. این رمان متر و معیاری است که به ما نشان می‌دهد پس از این چهار دهه چقدر به آرمان‌های انقلاب وفادار و پایبند مانده‌ایم و چقدر دچار انحراف شده‌ایم.

سعید مکرمی مدیر نشر اسم سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنان کوتاهی گفت: درباره انقلاب اسلامی خیلی صحبت می‌شود، خیلی نوشته می‌شود اما درباره اینکه اگر انقلاب نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد سخنی گفته نمی‌شود و این نکته‌ای که مقام معظم رهبری بارها در صحبت‌هایشان به آن اشاره کرده‌اند اما در حوزه ادبیات ما در این باره کاری صورت نداده بودیم و این رمان دقیقا می‌خواهد به این مسئله بپردازد.

وی افزود: رمان «ارتداد» محدود به یک زمان خاص نیست این رمان یک انذار برای تک تک ماست که دارای علقه و علاقه به انقلاب اسلامی هستیم. انذاری است برای ما که از امام و رهبرمان جلوتریم یا عقب‌تر.

در پایان این مراسم وحید یامین پور در سخنان کوتاهی گفت: برخلاف کتاب‌های دیگرم که درباره‌شان صحبت کرده‌ام، تصمیم دارم درباره این رمان و محتوای آن صحبتی نکنم تا خود مخاطب کتاب را بخواند.

وی افزود: ایده نوشتن این رمان چند سال بود که با من بود و من با چند نفر از مدیران فرهنگی صحبت کردم که من این ایده را در اختیار یک نویسنده بگذارم و او این ایده را بنویسد اما کسی پیدا نشد که بخواهد درباره ایده من بنویسد.

یامین پور گفت: در اینجا باید به نکته دیگری اشاره کنم و آن هم این است که ایده نوشتن «ارتداد» خیلی قدیمی‌تر از «نخل و نارنج» است زمانی نوشتن این رمان را شروع کردم و بعد از شش هفت ماه آن را کنار گذاشتم. احساس می‌کردم که در نوشتن این رمان شکست خورده‌ام. اما بعد از گذشت چند ماه دوباره انکشافی در من ایجاد شد که این رمان را ادامه بدهم و بالاخره تمام شد. بعد متن این رمان را در اختیار چند نفر از دوستان و نویسندگان قرار دادم و آنها اطمینان دادند که الان وقت انتشار این رمان است که بعد از این اطمیناندهی مجاب شدم که این رمان را منتشر کنم.

گفتنی است در پایان این مراسم، جشن امضا رمان «ارتداد» با حضور یامین‌پور در فروشگاه سوره مهر در خیابان سمیه برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عماد IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    4 2
    وقتی افرادی مثل استاد وحید یامین پور رو میبینم به درک بهتری از جوان مومن انقلابی مدنظر رهبری میرسم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس