اقدام من مبني بر شركت در انتخابات از منش و بینش سیاسی و فکری من و آنچه به آن باور دارم و پای بندم ریشه می‌گیرد/ تعیین استراتژی عدم معرفی نامزد و ارائه لیست هیچ گاه به معنی تحریم انتخابات نبود.

به گزارش مشرق در پی شرکت سید محمد خاتمی در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بسیاری از سایت ها و رسانه ها ضدانقلاب، حملات شدیدي را عليه وي ساماندهي کردند و به این حرکت رئیس جمهور سابق کشورمان به شدت تاختند.

در پي اين حملات، خاتمي در يادداشتي که در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کرد، با توضيح چرایی حضورش در انتخابات، به این حملات، پاسخ داد.

متن کامل این یادداشت، به شرح زیر است:

 
به نام خدا
 
"با وجود سختی و پیچیدگی این مسأله انتظار ندارم که همگان از توضیحات من قانع شوند، بخصوص که محدودیت ما در اطلاع رسانی فضایی را از هر طرف ایجاد کرده که هم توقعاتی خارج از امکانات و مصلحت مطرح می شود و هم تبیین کامل آسان نیست.

وجود چنین ابهام ها و پرسش ها در فضای عمومی به ویژه از سوی کسانی که در این سال ها متحمل مشکلات و محدودیت های گوناگون و هزینه های سنگین شده اند امری طبیعی است. من نمی توانم از کنار این پرسش ها و تحلیل ها و احساسات پاک آسیب دیده بی تفاوت بگذرم و احترام خود را به ناقدان و حتی مخالفانم تکرار نکنم. با ذکر این نکته که بحث تفصیلی در این باب به مجال مناسب تر واگذار می شود چند نکته را یادآور می شوم.

عزیزان
اقدام من از منش و بینش سیاسی و فکری من و آن چه به آن باور دارم و پای بندم ریشه می گیرد. من از موضع اصلاحات و در جهت نگاه داشت روزنه های اصلاح طلبی که آن را مهم ترین و بلکه تنها راه سربلندی کشور و دست یابی به آرمان های اصیل انقلاب و تأمین حقوق مردم و مصالح ملت می دانم و نیز برای دفع مخاطرات و تهدیدهای درونی و بیرونی اقدام کرده ام. هدف ممکن و مطلوب، بازگرداندن امور به موقعیتی است که در آن مصلحت کشور و خواست های اساسی و تاریخی مردم اصل قرار گیرد.

من براساس راهبرد اصلاح طلبانه به آشتی ملی و بازگشت به آرمان های اصیل انقلاب و قانون اساسی و ایجاد فضای همدلی و مشارکت همگان دعوت کرده و می کنم و انتظار داشته و دارم که همه با اسیر نماندن در گذشته و با نگاه به آینده روند تازه ای را در کشور آغاز کنند. تأکید اصلاح طلبی بر روندها و اقدام های قانونی و غیر خشونت آمیز به این معنا نیست که اصلاح امور کشور بدون پرداخت هزینه میسر است. اما در هر اقدام سیاسی در نظر گرفتن مصالح و شرایطی که نیروهای فعال در داخل کشور با آن مواجه اند ضرورت دارد. در مورد انتخابات مشارکت فعال و معرفی نامزد طبعاً در گرو وجود شرایط مناسب است. مصالح بزرگ تر کشور و اصلاحات مقدم بر ملاحظات شخصی است و اقتضائات خاص خود را دارد. تعیین استراتژی عدم معرفی نامزد و ارائه لیست هیچگاه به معنی تحریم انتخابات نبود و می بایست این امر را در عمل اثبات کنیم تا با گرفتن هرگونه بهانه ای از بدخواهان روزنه ای برای امکان مفاهمه بیشتر با تکیه بر حقوق و مصلحت مردم و پیشرفت واقعی کشور باز شود.

امیدوارم درک مشترکی از شرایطی که در آن قرار گرفته ایم به وجود آید. تردیدی ندارم که احساسات و داوری ها در زمان مناسب می تواند به آنجا برسد که به جای هرگونه توجیهی، چه از سر افراط و چه از سر تفریط، درستی تصمیم هایی در جهت منافع و مصالح ملی و پیشبرد اصلاحات در درون نظام جمهوری اسلامی گرفته می شود اولویت پیدا کند و ان شاء الله گشایش در کارها فراهم آید."
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • احسان ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    0 0
    آفرین به این مرد
  • رضاجان ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    0 0
    تقبل الله مؤمن!!!
  • مهدی ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    0 0
    اگه واقعا این چنین بوده بر طبق تیترتون واقعا احسنت هر کسی که دشمن ایران رو با کارش ناراحت کنه ایول داره
  • مهدی ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    0 0
    انشاءالله
  • صادق ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    0 0
    اولش منو یاد جمله ولتر انداخت: "ممکن است با نظر تو مخالف باشم اما از جانم میگذرم تا تو نظرت را بیان کنی" اونوقت ها هم میگفتند: زنده باد مخالف من! ولی فقط در مقام حرافی؛ پای عمل که میرسه به خودشونم فحاشی میکنن!
  • ali ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    0 0
    سیاست شتر مرغی :شتر مرغ هنگامی که قرار بود سواری بدهد به مرغ بودنش استناد می‌کرده و هنگامی که قرار بود با تخم مرغ دیگران را بهرمند سازد، شتر بودنش را مطرح می‌کرد
  • ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    0 0
    جناب خاتمی اگر درادعای خود صادق بودید می آمدید درجلو ی دوربین رسانه ها شانه به شانه ملت پیام هم بستگی میدادید قطعا جلوه باشکوه تری داشت نه اینکه برید مخفیانه رای بدید دورازرسانه ها وجامعه جهانی ودیدگان ملت بعد بگید برای مصلحت کشورم دراین ریا و تظاهر نیست وازاجرشما چیزی نمی کاهد خداییش اگر فارس و مشرق ودیگررسانه ها خبر رای دادن شمارو منتشرمیکردند آیا اعلامیه میدادید که رای دادم یانه ؟ میان ادعا و عمل شما تفاوت وجود داره شما شخص عادی نیستید قطعا اگرهدفتان همین بوده که ادعا میفرمایید مخفیانه ودور ازرسانه ها رای نمی دادید مثل اینکه گویی عمل قبیحی رو مرتکب میشید مگر نه اینکه برای مصلحت نظام وکشور چنین کاری کردید خوب آشکارا چنین مینمودید اگر از فشار میهراسیدید به هرحال چه آشکاررای میدادید چه مخفیانه پس ازرسانه ای شدن فشاروارد میشد دیرروزود داشت سوخت سوزنداشت این حرکت شماخلاف ادعایتان است وبا کمال تاسف ماله کشی مودبانه باادبیات خاتمی است دوستان اصلاح طلب دلگیر نشید حقیقت شیرین است
  • رضا ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    0 0
    خاتمی دوستت داریم.
  • علی اصغر کوثری ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    0 0
    یک بار دیگر بیانیه ایشان را بخوانید، کجای آن بوی از اسلام و دین می دهد؟!!
  • میبد ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    0 0
    سید اصلاحات هزینه دارد درست اما درسته که ملت هزینه اش رو بده و منافع اش رو دیگری ببره . درسته ملت همه خواهان اصلاحات هستن، اما هر کس یه تعریفی داره. بعد هم فکر کنم شما می خواهید با این پیام افکار ملت رو به خودتان و جناح سیاسیتون تغییر بدهید تا در ریاست جمهوری دست خالی به میدون وارد نشید.
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    0 0
    سلام بر این طرز تفکر. و درود بر دلسوزان واقعی انقلاب خمینی
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    0 0
    سلام بر این طرز تفکر. و درود بر دلسوزان واقعی انقلاب خمینی
  • علی اصغر کوثری ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    0 0
    یک بار دیگر بیانیه ایشان را بخوانید، کجای آن بوی از اسلام و دین می دهد؟!!
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    0 0
    خاتمی انسان باشرف و با وجدانی است و همه مردم اورا دوست دارند /
  • منصور ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    0 0
    مشکلی نیست خاتمی جان منتهی اول مجازات فتنه 88 رو بکش بعد بیا تو صف نماز جماعت یه وقت فکر نکنی امام جماعت می شیا
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    0 0
    توبه؟
  • پریسا ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    0 0
    آقای خاتمی:چرا تشخیص این مصلحت برای شمابعداز ظهر رخ داده است؟ آیا درست است اینچنین بگوییم که وقتی شماحجم بالای جمعیت را در کنار صندوقها مشاهده کردیدبرای عقب نیفتادن از قافله، هراسان به پای صندوق رای رفتیدتاهمین رمق باقی مانده ازچهره نفاق را تحت عنوان اصلاح طلبی حفظ کنید؟ آقای خاتمی :شما جوری از مصلحت اندیشی حرف می زنید که گویا باورتان شده است که شما اصلاحات را رهبری می کنید! در حالی که اگر اینچنین بود: اولا همه این اصلاح طلبها هم باید به پیروی از لیدرشان ،رای میدادند.ثانیا اینقدر شمارا تخطئه نمیکردند. البته اگرشما از آقای موسوی خوئینیها برای این اقدام خود اجازه گرفته بودید اینقدر آماج حملات واقع نمی شدید. واقعا این مرد!آفرین هم دارد.چون هم خیلی خوش روحیه تشریف دارندهم باتلاش مذبوحانه خودشان همچنان به دشمنان قسم خورده این مرز وبومامیدمیدهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس