کد خبر 1039727
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸

کیفیت غذایی و ارزش گوشت کبک در مقایسه با بسیاری از پرنده ها فاصله زیادی دارد. گوشت لذیذ و پر خاصیت این پرنده باعث شده تا افراد زیادی به پرورش و جوجه کشی از آن روی آورند. پرورش و تکثیر کبک را می توان با دستگاه جوجه کشی انجام داد. در این نوشتار به نحوه جوجه کشی از کبک و ریز نکات مربوطه پرداخته ایم.

چرا جوجه کشی مصنوعی | جوجه کشی با دستگاه

فرایند جوجه کشی طبیعی و بزرگ نمودن جوجه ها برای بسیاری از پرندگان طاقت فرسا می باشد. از طرفی در حالت طبیعی محدودیت های زیادی وجود دارد. اصولا پرنده مولد برای جوجه کشی طبیعی باید کرچ شود. اما حالت کرچی کاملا غریزی است و نمی توان در هر زمان پرنده را وادار به جوجه کشی نمود. همچنین پرورش دهنده در روش طبیعی با محدودیت بسیار پایین ظرفیت مواجه است و نمی تواند در ظرفیت های بالا اقدام به جوجه کشی نماید. در حالیکه در پروسه جوجه کشی مصنوعی، پرورش دهنده علاوه بر کنترل بیشتر و بهتر بر روند جوجه کشی، می تواند در ظرفیت های دلخواه از پرنده مد نظر جوجه کشی نماید.

ماشین های جوجه کشی در انواع و مدل های مختلف تولید میشوند. بسته به ظرفیت و کیفیت قطعات، قیمت دستگاه جوجه کشی نیز متغیر می باشد. بنابراین هر شخصی با توجه به نیاز خویش می تواند متناسب ترین دستگاه را برای خود انتخاب کند.

نکات مهم قبل از جوجه کشی کبک با دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی شامل زنجیره از مراحل به هم پیوسته می باشد که در هر مرحله پرورش دهنده باید نکات خاصی را رعایت کند. برای جوجه کشی از کبک در ابتدا باید تخم های نطفه دار این پرنده و دستگاه جوجه کشی تهیه شود. تخم های نطفه دار را می توان از پرورش دهندگان فعال و مزرعه داران معتبر خریداری نمود. تخم های نطفه دار باید تازگی داشته باشند و معمولا تخم هایی که بیش از یک هفته ذخیره شده اند برای جوجه کشی مناسب نیستند. گله مولد باید کاملا سالم بوده و فاقد هر گونه بیماری عفونی (مخصوصا عفونت روده ای) باشد. همچنین پرنده ها باید با خوراک سالم و مقوی تغذیه شوند تا تخم نطفه دار کیفیت و قدرت باروری مناسب را داشته باشد. البته برای تولید تخم های نطفه دار قوی، نسبت پرنده نر به ماده در گله پرورش بایستی رعایت شود. اکثر پرورش دهندگان موفق معمولا نسبت 1 نر به 3 ماده را پیشنهاد می دهند.

بعد از جمع آوری تخم های نطفه دار نوبت به ضدعفونی و تمیزکاری آنها می رسد. در ابتدا باید گفت که تخم نطفه دار باید شکل و ابعاد استانداردی داشته باشد. لذا از خرید تخم های نطفه دار با اشکال نامتعارف همچون بیش از حد گرد، بیش از حد باریک، پهن و حاوی ترک های مویی و یا شکستگی خود داری کنید.

روش های مختلفی برای ضدعفونی تخم های نطفه دار وجود دارد. استفاده از گاز فرمالدئید و یا اسپری و اشعه فرابنفش و ... از روش های رایج برای باکتری زدایی تخم های نطفه دار قبل از جوجه کشی می باشند. علاوه بر تخم های نطفه دار، دستگاه جوجه کشی نیز باید ضدعفونی شود تا هیچ نوع آلودگی میکروبی و ویروسی در آن باقی نماند. زیرا جنین داخل تخم های نطفه دار در مقابل میکروب ها و باکتری های مضر به شدت آسیب پذیر بوده و توان لازم برای رشد را از دست می دهند.

تخم های نطفه دار باید حداقل به مدت 12 ساعت در دمای اتاق نگه داری شوند و سپس در داخل دستگاه قرار گیرند. قبل از چیدن تخم های نطفه دار در درون دستگاه جوجه کشی، باید از قبل دستگاه را آماده کرد. دستگاه باید در اتاقی به دور از نور خورشید و با دما و رطوبت ثابت (دمای 25 درجه و رطوبت 45 الی 50 درصد) قرار گیرد. همچنین هوای اتاق جوجه کشی باید به خوبی تهویه شود و اکسیژن کافی داشته باشد.

نکات مهم به هنگام جوجه کشی کبک

یکی از مهم ترین عوامل و فاکتورهای موفقیت در جوجه کشی انتخاب دستگاه می باشد. چرا که فرایند جوجه کشی به دما و رطوبت خاصی نیاز دارد. از این رو دستگاه مد نظر باید کیفیت مناسب و مطلوب را داشته باشد تا بتوان یک جوجه کشی موفق با آن تجربه نمود. البته می توان جوجه کشی کبک را در ظرفیت های پایین و با دستگاه جوجه کشی ارزان نیز انجام داد.

23 الی 24 روز زمان نیاز است تا تخم های نطفه دار کبک به طور کامل رشد نموده و جوجه ها سر از تخم بیرون آورند. دوره جوجه کشی برای هر پرنده ای شامل دو دوره متفاوت ستر و هچر می باشد. دوره ستر در جوجه کشی از کبک از روز اول شروع تا پایان روز 20 ام ادامه دارد. دما و رطوبت مناسب برای رشد تخم های نطفه دار کبک در دوران ستر به ترتیب شامل 37.2 الی 37.5 درجه و 55 الی 60 درصد می باشد. در زمان ستر برای عدم چسبیدن نطفه به پوسته تخم، گردش مرتب و منظم تخم ها الزمی است.

همچنین تخم های کبک برای تفریخ در زمان هچ به رطوبت 75 الی 80 درصد و دمای 36.5 تا 37 درجه نیاز دارند. در دوران هچر گردش تخم ها نیز باید قطع شود.

ممکن است که طول دوره جوجه کشی کبک حتی بیش از 24روز طول بکشد. بنابراین اگر بعد از 24 روز هنوز هم تخم های نشکسته ای در درون دستگاه موجود باشند باید حداقل یک روز دیگر نیز صبر نمود. جوجه کبک های تازه متولد شده نیز تا 24 ساعت نباید از درون دستگاه خارج شوند و تغذیه گردند.

جمع بندی

پرورش پرندگان یک حرفه بسیار سودآور و زود بازده می باشد. همانند هر شغلی برای موفقیت در این زمینه نیز استفاده از ابزارهای دقیق و داشتن یک برنامه ریزی جامع ضروری است. فراموش نکنید که در جوجه کشی از تخم های نطفه دار شما با موجود زنده سروکار دارید. آنها نفس میکشند و در صورت ایده آل بودن شرایط محیطی شروع به رشد و نمو می نمایند. متأسفانه کاربران زیادی این مسئله را نادیده میگیرند. اگر شما هم نمی خواهید بعد از پایان دوره جوجه کشی با صحنه های دلخراش و آزاردهنده همچون خفگی و مرگ جوجه ها در داخل تخم مواجه شوید، می بایست اصول این صنعت را بدانید و مطابق با آن از دستگاه جوجه کشی با کیفیت استفاده کنید.

برای پوشش نیاز مختلف کاربران و همچنین افزایش سطح آگاهی در زمینه جوجه کشی، می توانید به وب سایت https://joojekeshi.com/ مراجعه نمایید. محصولات این وب سایت بسیار متنوع بوده و تمامی نیازهای شما در زمینه جوجه کشی را پاسخگو خواهد بود.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس