گزارش تصویری از شهرآورد جذاب پایتخت

پیشکسوت پرسپولیس گفت: پس از اینکه مهدی قائدی از زمین بیرون رفت پرسپولیس رها شد و اگر مهاجمانش دقت می کردند برنده دربی می شدند.

سرویس ورزش مشرق – دربی تهران با تقسیم امتیازات بین دو تیم سرخابی به پایان رسید اما به زعم کارشناسان، این دربی بیش از هر چیز بیننده تلویزیونی و تماشاگر حاضر در استادیوم را راضی کرد. در همین ارتباط با یکی از پیشکسوتان تیم پرسپولیس حرف زدیم که او نیز معتقد بود یکی از دربی های زیبا را تماشا کرده که البته پرسپولیس در آن به خوبی همیشه نبود.

مرتضی فنونی زاده در گفت و گو با مشرق ، درباره مصاف دو تیم پرسپولیس و استقلال در دربی هفدهم بهمن ماه حرف زد.

متن صحبتهای او در ادامه می آید:

* دربی ۹۱ را چطور دیدید؟

- قبل از هر چیز باید بگویم با توجه به اینکه پرسپولیس میزبان بود ولی باز هم دیدیم که مثل دیدار رفت تماشاگران ۹۰ به ۱۰ تقسیم نشده بودند و حدود ۶۰ به ۴۰ روی صندلی ها نشستند. این خوب نیست. البته ما همه چیزمان غیر همه است ولی لااقل در چنین وضعیتی باید بازی را ۵۰ – ۵۰ کنند.

* درباره بازی دو تیم چه نظری دارید؟

- من گفته بودم اگر خدای نکرده بازی مساوی شود دوست دارم پر گل باشد که این هم شد. چون در اینصورت همه راضی تر بودند تا یک دربی بدون گل! با توجه به اینکه استقلال ۸ امتیاز از پرسپولیس عقب تر بود طبیعی بود که آنها بیشتر فشار بیاورند تا برنده شوند ولی در نهایت بازی مساوی شد.

* غیبت شجاع چقدر در این تساوی به استقلال کمک کرد؟

- ببینید گل اول استقلال که روی یک حادثه زده شد. اگر دربی روز بد انصاری نبود شاید آن گل هم به ثمر نمی رسید. من خودم ۱۴ دربی بازی کرده ام و هرگز در دربی دفاع تعویض نمی شود. ببینید انصاری چقدر ضعیف بود که یحیی مجبور شد تعویضش کند. در دربی همیشه هافبک ها و مهاجمان تغییر می کنند. روی همان صحنه که توپ را به تیر دروازه بیرانوند زد هم چون بچه با اعتقادی است خدا دوستش داشت که گل به خودی نزد وگرنه نابود می شد.

* اوساگونا و استوکس را چطور دیدید؟

- من فکر می کنم استوکس نباید بال راست یا چپ بازی کند. استوکس بازیکن نوک است. جایی که اوساگونا بازی می کرد. از این به بعد یحیی باید از استوکس در نوک حمله استفاده کند. ضمن اینکه باید بیشتر از این از بشار بازی بگیرد. کالدرون هم وقتی پرسپولیس بود همیشه بشار را فیکس بازی می داد.

* کدام هافبک باید بیرون بماند تا بشار بازی کند؟

- این هم از دغدغه های خوب این فصل پرسپولیس است که اینقدر هافبک دارد که نمی توان تصمیم گرفت کدامیک بازی نکنند. با این همه یحیی باید یک فکری بکند و بشار را از اول بازی بدهد. دیدیم که از وقتی داخل شد چقدر برای تیم موقعیت خلق کرد. البته بیرون بردن کمال هم نوعی ریسک بود که جواب داد. هیچ مربی در دربی هافبک دفاعی بیرون نمی کشد ولی خب چون نوراللهی در زمین بود و می تواند هافبک دفاعی بازی کند این فکر را کرد.

* تعویض قائدی چقدر به پرسپولیس کمک کرد؟

- با یک فلش بک جواب می دهم. سال ۱۹۸۴ در سنگاپور با عربستان بازی داشتیم. ناصر محمدخانی مهاجم بزرگ آن سالهای پرسپولیس و تیم ملی در چپ روبروی دفاع راست عربستان، پدر مدافع حریف را درآورده بود که ناصر ابراهیمی در دقیقه ۶۵ یا ۷۰ او را بیرون کشید. آن سال به جای من، رحیم میرآخوری را با تیم به مسابقات برده بودند. دلیلش را هم به من گفتند که بچه های تیم ملی می دانند. با این همه ما در آن دیدار هر چه خوردیم از همان جناح بود. وقتی ناصر محمدخانی با آن ابهتش تعویض شد دفاع راست عربستان نفس کشید و ما بازی را دادیم. در دربی هم قائدی با ۱۴ کیلو و ۷۰۰ گرم وزنش ۳ تا دفاع پرسپولیس را به خودش مشغول کرده بود. وقتی او بیرون رفت، شیری، کنعانی زادگان و سید جلال آزاد شدند و تیم اینقدر جلو آمد که آبی ها همه در یک نیمه جمع شدند.

* در کل از بازی پرسپولیس رضایت داشتید؟

- نه! ما زیاد جالب بازی نکردیم. فقط از وقتی استقلال عقب رفت کمی مثل پرسپولیس شدیم. همان توصیه هایی که به گل محمدی کردم را باید به کار بگیرد. بشار باید از اول باشد. حالا هر فکری می کند باید او را بازی بدهد. استوکس را هم جای اوساگونا، نوک بگذارد. پرسپولیس هیچ سالی اینقدر مهره خوب نداشته و می دانم کار سختی است ولی باید این کار را بکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    43 67
    اینم از طرز صحبت این پیشکسوت - تو که دویست کیلو بودی اندازه همین 14 کیلویی می تونستی بازی کنی؟
    • پرسپولیسی منصف IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
      8 2
      مرد باش نیم کیلو باش
  • ناشناس IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    30 34
    من كه فنون فوتبال را يادندارم همون موقع باخودم گفتم نبايدقائدى تعويض ميشدچون تيم پرسپوليس رامشغول داشت درعجبم كه چطورشعورنيمكت استقلال به اين مطلب نرسيد
  • لنگ حقیر IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    68 64
    ادب هم خوب چیزیه که متاسفانه لنگی ها بویی ازش نبردن!!!!
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
      90 73
      زر نزن کیسه
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      6 7
      خفه لنگی
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    36 24
    تا یادم میاد فنون فقط عضله بود و بس
  • اشکان US ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    56 48
    زمانی که کیسه پرسپولیس برد بنزین لیتری ۴۰۰ بود خخخخخ
    • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      3 6
      تراختورسازی حالت رو میپرسید لنگ. میگفت یه دست چهارتا انگشت داره
    • رضا IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      4 8
      ادب شما همین اندازه بیشتر نیست. اما اگر کمی عقل داشتی می دانستی که پرسپولیس حتی یکبار تساوری ج.انمردانه هم با استقلال نداشته است
    • محمد IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      6 5
      زمانی که لنگ قهرمان آسیا بشه بنزین لیتری 400000هزار تومان خواهد بود !!!!!!!
  • NL ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    6 2
    مشرق چند روزه داره می سوزه!.
  • NL ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    2 4
    گل هایی که بیرانوند در این بازی خورد آنهم با دو اشتباه در جاگیری فاجعه بود و نشون داد چرا ایران داره از جام جهانی حذف میشه اوضاع روحی روانی این دروازه بان به شدت خرابه
  • سعادت IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    0 5
    واقعا بی ادب است با این سن و سال خجالت آور است این طور حرف زدن.خیلی بی شرف است.من به قرآن قسم می خورم طرفدار هیچ کدام از تیم ها نیستم با این حال که به تماشای فوتبال علاقه دارم.
  • Saeed IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    5 7
    آرزو به دلم مونده یه پیشکسوت بدون جانبداری صحبت کنه ...... درضمن قائدی دفاع پیروزی رو لوله کرد خدایی.
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    3 6
    واسه آزار دادن پرسپولیس 1گرمی هم کافیه
  • علیرضا IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    3 7
    وقتی پیشکسوتتون اینطوری حرف میزنه دیگ از بقیه تیمتون توقعی نیست
  • سجاد IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    4 6
    برادر سوخته اونجاش.همین قائدی ۴ تا دفاع را اسیر خودش کرده بودهیچ‌کدوم حریف تکنیکش نمی شدند
  • رضا IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    3 5
    ببینید آش چقدر شور بوده که خان هم فهمیده!!!!!!
  • ناصر IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    3 5
    آزمونی زاده بعیده این طرز حرف زدن مگه خداداد نبود که از همه جسورتر بود مگه مارادونا چقدر هیکلی بود ؟ شما باید از این بازیکن استقلالی تمجید کنی نه اینکه طعنه بزنی
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    5 1
    مشت محكم پرسپوليس به دهن گشاد مربيان استقلال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس