پهپاد جاسوسی

طبق گفته مقام‌های آمریکایی، واشنگتن در مخالفت با عملیات آنکارا علیه کردهای هم پیمان واشنگتن در سوریه، برنامه اطلاعاتی مشترک محرمانه پهپادی با ترکیه را متوقف کرده است.

به گزارش مشرق، یک رسانه غربی به نقل از چند مقام آمریکایی خبر داد، واشنگتن در مخالفت با اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه به یک برنامه اطلاعاتی محرمانه مشترک با ترکیه پایان داده است.

«رویترز» به نقل از چهار مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گزارش داد واشنگتن یک برنامه اطلاعاتی مشترک پهپادی با ترکیه را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرده است.

به گفته این مقام‌های ناشناس، دلیل توقف این عملیات اطلاعاتی مستقیما به مخالفت واشنگتن با عملیات «چشمه صلح» آنکارا در شمال سوریه بوده است؛ عملیاتی که ترکیه علیه کُردهای هم پیمان انجام شد.

طبق این برنامه، آمریکا با پهپادهای خود در پایگاه نظامی اینجرلیک، به ترکیه برای جمع آوری اطلاعات علیه گروه «پ‌ک‌ک» کمک می‌کرد. این برنامه از سال ۲۰۰۷ شروع شده بود.

وزارت خارجه آمریکا به رغم درخواست رسانه‌ها برای درباره صحت یا نادرستی خبر توقف برنامه پهپادی مشترک با ترکیه در این باره اظهارنظر نکرده است.

سخنگوی پنتاگون هم بدون اظهارنظر مستقیم درباره این موضوع، اعلام کرده که آمریکا از سال ۱۹۹۷ پ‌ک‌ک را تروریستی شناخته است. وی افزود: «ما طی چند دهه از (مقام‌های) ترکیه در جنگشان علیه پ‌ک‌ک حمایت کرده‌ایم. طبق خط مشی (پنتاگون)، ما به جزئیات مسائل عملیاتی اشاره نمی‌کنیم».

یک مقام ترکیه که نام او هم فاش نشده، است، خبر توقف این برنامه مشترک را تایید کرد و گفت: «در سال‌های اخیر ترکیه در به دست آوردن اطلاعات مورد نیازش از طریق پهپادهای ساخت خودش مشکلی نداشته است البته اقدامات متحدمان (آمریکا) در این موضوع کمکی به پیوندهای دو کشور نمی‌کند».

توقف برنامه پهپادی مشترک آمریکا با ترکیه در شرایط صورت گرفته که هر دو پ‌ک‌ک را «تروریستی» می‌شناسند اما آنکارا در چند سال اخیربه شدت به مواضع واشنگتن در قبال برخی گروه‌های کُرد از قبیل یگان‌های مدافع خلق در سوریه و حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا به آنها انتقاد کرده و این گروه‌ها را تروریستی خوانده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    15 3
    بیچاره رجبیون موندن و رفقای داعشیشون.دیگه هیچ هم‌پیمانی در منطقه ندارند.حتی رفقای اسراییلیشونم بهشون پشت کردند.امروز فرداست که ارامنه و یونانیها خاکشونو پس بگیرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس