به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاري رسا از مشهد، حضرت آيت الله جعفر سبحاني، از مراجع تقليد روز گذشته در ادامه سلسله مباحث کلام اسلامي در مدرسه عالي نواب مشهد به بحث مرتد پرداخت و با اشاره به موادي از اعلاميه جهاني سازمان ملل، به تجزيه و تحليل درباره مجازات مرتد با استناد به آيه 256 سوره بقره «لا اکراه في الدين» پرداخت و گفت: براي نتيجهگيري درباره اين مسئله به پنج مقدمه نياز است. اول اين که در اسلام آزادي فراوان بوده و با مراجعه به کتب طهارت و ديات متوجه خواهيد شد که در آيين اسلام براي مسلمان و غيرمسلمان آزاديهاي فراواني از جمله: آزادي در کسب و پيشه، بيع، اجارهها، نکاح، طلاق و... وجود داشته و اصولا در فقه اسلامي بشر تحت قانون است و اگر اسلام بشر را تحت قانون در آورد، معني آن سلب اختيار نيست.
اين استاد حوزه علميه قم با بيان اين مطلب که همه قوانين در اسلام محترم است و بشر در زندگي خود اختيار دارد گفت: اما اسلام محرماتي را براي جلوگيري از عوامل مخرب قرارداده از جمله ممنوع بودن شراب به خاطر اين که با عقل بشر در تضاد است، قمار چون سبب عداوت و دشمني ميشود، غيبت حرام است به جهت اينکه آبروي ديگران ميريزد. در اسلام فقط محرمات دست انسان را بسته است چون اين محرمات باعث بدبختي فرد و اجتماع بوده و با سعادت بشر در تضاد هستند.
حضرت آيت الله سبحاني با اشاره به اين مطلب که در امور ظاهري فشار تأثير گذار است افزود: در امور باطني فشار هيچ گونه تأثيري نميتواند داشته باشد و در امور عقيدتي اصلاً تسليمپذيري از روي فشار نيست چون پذيرش عقيده تصديق است و تصديق بستگي بر يک رشته مقدماتي دارد که تا مقدمات آن نباشد انسان نميتواند نتيجه را بپذيرد، بنابراين انبيا و اوليا که عقلاي عالمند آمدهاند تا عقل بشر را تکميل کنند و جهاد در دين نيز براي رفع موانع است تا مردم بتوانند آزادانه منطق اسلام را بشنوند.
مدرس خارج اصول حوزه علميه قم اظهار داشت: ابزار پيشرفت اسلام تبليغ بوده است و اگر در آن جهاد ابتدايي و دفاعي وجود داشته است، براي رفع موانعي که سبب پيشرفت اسلام بوده، ميباشد و اسلام از قدرت منطق و استدلال استفاده کرده و به خاطر مطابقت آن با فطرت در جهان منتشر شده است و اساس پيشرفت اسلام سوره نحل آيه 125 « ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ» است و جذابيت اسلام فوقالعاده مؤثر بوده و البته بايد موانع از بين برود تا منطق مؤثر واقع شود.
وي با بيان اين که تفتيش در عقايد ممنوع است تصريح کرد: تفتيش عقايد فقط در غرب مخصوص پاپها بوده و ابداً در اسلام نيست و به روايتي در سنن ابيداوود، اشاره کرده که شخصي به حضرت رسول(ص) عرض کرد: که اين آدم ميگويد (لا اله الا الله) و تصديق به رسالت شما دارد و حرف آن دروغ است، شما اين را بازرسي کنيد که پيامبر در جوابش گفت: من نيامدهام قلوب را متفرق کنم و همين مقداري که اقرار به اسلام کرد پذيرا است. البته پاپها اين کار را انجام دادند و ضررها متوجه آنها شد که يکي انقلاب کبير فرانسه براي کسب آزادي در مقابل تفتيش عقايد بود که عليه پاپها شکل گرفت.
مدرس خارج فقه حوزه علميه قم ابراز کرد: هيچ نظامي، خواه نظام الحادي يا ديني، توطئه را نميپذيرند و اگر متوجه شوند که در داخل کشور کساني هستند که ميخواهند عليه نظام توطئه کنند، در مقابل آن عکس العمل نشان خواهند داد و ما نبايد آزادي را در آن حدي اجازه بدهيم که حتي عليه خودمان قيام کنند و ما را از بين ببرند، هيچ عاقلي اين کار را قبول نميکند، در تمام دنيا از جمله نظامهاي الحادي و اسلامي، آزادي برايش حدودي تعريف شده است و اسلام بر اساس کتاب و سنت و وابستگي به عالم غيب است و انسان آزاد هست هر کار مي خواهد انجام دهد؛ اما اگر کاري کند که توطئه عليه نظام باشد و آن را تضعيف کند اين اصلاً قابل قبول نيست.
وي ارتداد را نوعي توطئه بر نظام اسلامي دانست و با ذکر اين مطلب اظهار داشت: در نظامهاي الحادي ارتداد کوچکترين اثري در نظام ندارد و هر مسلماني کافر بشود به نظام الحادي صدمه نميزند، چون اساس نظام در آنجا دين و مذهب نيست؛ امّا اگر نظام بر اساس دين و مذهب باشد و اکثريت مردم متدين باشند، اگر يک فردي مرتد شد و سکوت اختيارکرد کسي به او کاري ندارد؛ اگر هم مذاکره کرد و تظاهر نکرد کسي به او کاري ندارد؛ اما اگر اين آدم تبليغ کند و در واقع تبليغ او بر عليه نظام باشد با آن طبق موازين اسلامي برخورد خواهد شد، چون نظام ما بر اثر عقيده به خدا و پيغمبر خاتم و تشيع است و هيچ نظامي توطئه بر عليه خود را پذيرا نيست.
اين مرجع عاليقدر گفت: فساد دنيا غالباً زير سر يهود است و در زمان پيغمبر هم چنين بود و ارتداد در زمان پيغمبر برنامهي يهود بوده و ارتداد يک ترفند يهودي است و پيغمبر اکرم(ص) جلوي آن را گرفت.
آيت الله سبحاني با اشاره به اين که در تمام دنيا آزادي محترم است و زيباترين واژه براي بشر، واژهي آزادي است تصريح کرد: اما از همين کلمه آزادي بر ضد آزادي بيش از هر عاملي استفاده شده است و آزادي به شرط اين که به حقوق عمومي ديگران تجاوز نشود خوب است و اين شرط را همه پذيرفتند و ارتداد نوعي تجاوز بر حقوق عمومي است چون عموم، آزادي نظام اسلامي را پذيرفتهاند و انسان مرتد با تبليغات در حقيقت افکار عمومي را تضعيف ميکند.
وي ابراز کرد: تفاوتي که ما با غرب در آزادي داريم غرب براي آن يک شرط قائل بوده که به حقوق عمومي تجاوز نکنيد ولي اسلام ميگويد نهتنها به حقوق ديگران بلکه از نفس خودت هم سلب سعادت نبايد صورت بپذيرد.
اين استاد حوزه علميه قم اشاره کرد: در تمام جهان مصالح جامعه بر مصلحت فرد مقدم بوده و اين يک مسئله عمومي است و مرتد در حقيقت در کشور ما حکم جاسوس را دارد و اگر انسان مرتد به دنبال يک دين کامل برود حرفي نيست، اما اگر دنبال آيين زرتشت که در مقابل آتش سجده ميکنند و يا به دنبال دين مسيح که حضرت مسيح را خدا ميدانند برود اسلام اجازه به چنين انساني نمي دهد که به دنبال آيينهاي واپسگرايي برود و آن راتجويز کند.
اين مرجع عاليقدر در پايان با اشاره به اين مطلب که در اين دوره زماني بسياري از ارتدادها سياسي و پولي بوده است تأکيد کرد: کساني هستند که در حقيقت استعمارگر اند که شبکههايي دارند که از طريق آن به جوانان و دختران پول مي دهند که شما از اسلام برگرديد و به آيين مسيح گرايش پيدا کنيد اينها همه يک نوع ارتداد سياسي است تا بتوانند از اين طريق به منافع مورد نظر خود دسترسي پيدا کنند و در داخل کشور يک هسته مخالف درست کنند و الان در جريان زاهدان رسانههاي خارجي دامن ميزنند به مسئله اختلاف بين شيعه و سني و درحقيقت به دنبال مقصود مورد نظر خود در اهداف سياسي ميباشند تا آتش ديگري روشن کنند.
کد خبر 1038
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۰
- ۰ نظر
- چاپ
حضرت آيت الله جعفر سبحاني گفت: فساد دنيا غالباً زير سر يهود است و ارتداد در زمان پيامبر برنامه يهود بوده و در واقع يک ترفند يهودي است و پيغمبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم جلوي آن را گرفت. هيچ حکومتي اجازه توطئه بر ضد خود را نمي دهد.