چ

حافظ منافع آمریکا در ایران، از داروهایی که با پول‌های بلوکه شده ایران از شرکت‌های کشور خودش خریده بود، با ژستی پیروزمندانه و متکبرانه رونمایی کرد.

سرویس اقتصاد مشرق - روز گذشته ویدئویی منتشر شد که نشان می‌داد مارکوس لایتنر سفیر سوییس در تهران با لبخندی که نشان از تبختر و تکبر داشت، در حال باز کردن جعبه‌ای است که به گفته خودش شامل دارو و کمک‌های بهداشتی برای درمان بیماران نیازمند پیوند عضو است‌.

بنابر گفته لایتنر، این کانال تنها ابزار انساندوستانه نیست، میتوان گفت علامتی سیاسی است.محصولات دارویی و اقلام پزشکی همواره از تحریمها معاف بوده اند. از طریق این تمهید وزارت خزانه داری آمریکا به بانکها تضمین می دهد که معاملات را انجام دهند.

سفیر سوئیس همچنین گفت: باید بیمار از دارو استفاده کند و این داروها در ایران بیاید و در ایران استفاده شود و نه اینکه در کشورهای همسایه با بهای گزاف فروخته شود.

بیشتر بخوانید

توضیح سفیر سوئیس درباره کانال مالی با ایران

ادعای سوئیس و آمریکا درباره راه‌اندازی کانال مبادلات انسان‌دوستانه با ایران

آنچه بیش از سایر موضوعات در این ویدئو به چشم می‌آمد نوع رفتار حافظ منافع آمریکا در ایران است که به نظر می‌رسد با خنده‌های نامربوط در حال تمسخر سیاست‌خارجی دولت آقای روحانی است.

چرا که پس از گذشت قریب به ۲۱ ماه از خروج آمریکا از برجام، و ادعاهای فراوان ظریف و مسئولان وزارت خارجه برای مذاکره با طرف‌های دیگر برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها، تنها حاصل نگه داشتن کشور در توافق هسته‌ای نه تنها رفع تحریم و محدودیت‌ها بلکه چند جعبه دارو بود.

از سوی دیگر مسئله مهم در خصوص ژست خاص حافظ منافع آمریکا در ایران این است که جعبه‌های دارویی که آقای سفیر پیروزمندانه با آن‌ها عکس و فیلم میگیرد، نه تنها در مکانیزم‌های مبادله‌ای و حتی چارچوب نفت دربرابر غذا و دارو بلکه با پول‌های بلوکه شده ایران تهیه شده‌اند.

به گفته همتی رییس کل بانک مرکزی، داروی مبادله شده با پیگیری و درخواست سفارت دولت سوئیس و درحد ۲/۵میلیون دلار آنهم از طریق منابع موجود بانک مرکزی نزد یک بانک سویسی و از طریق شرکتهای سویسی بوده است.

همتی با اشاره به کارشکنی مداوم  آمریکایی ها در نقل و انتقال منابع برای مبادلات کالاهای اساسی و دارو تأکید کرد: اگر آمریکایی ها واقعاً مدعی همراهی برای تأمین دارو و کالاهای کشاورزی هستند، باید مکانیزم بانکی برای انتقال و تأمین منابع خرید کالاهای اساسی را فراهم سازند.

بیشتر بخوانید

واکنش همتی به راه‌اندازی کانال مبادله دارو از طریق سوئیس

گذشته از این، مسئله مهم دیگر در خصوص این چند جعبه‌ای که سفیر سوییس با آن عکس یادگاری گرفت، این است که علی‌رغم ادعای امریکایی‌ها، این اقدام سوئیس مشخص کرد کشورهای اروپایی بطور کامل از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی می‌کنند و حتی در حد تامین برخی اقلام محدود داروهای وارداتی نیز همکاری نمی‌کنند چراکه اگر تاکنون این داروها وارد میشد دیگر نیازی به ژست‌های پیروزمندانه سفیر سوییس و حاتم‌بخشی از جیب مردم ایران نبود.

در این زمینه آنچه اهمیت دارد این است که مسئولین وزارت خارجه از واردات دارو با پول بلوکه شده ایران ذوق زده نشده و این را برای خود دستاورد تلقی نکنند چرا که این نوع مواجهات جز تحقیر مردم ایران حاصلی نخواهد داشت چرا که اگر دولت در بلند مدت به این افیون سوییسی مبتلا شود و بپذیرد که در ازای نفت تنها غذا و دارو دریافت کند باید قید صنایع اصلی کشور را بزند.

همچنین موضوع دیگری که در خصوص این کانال مطرح است اینکه منابع آن قرار است چگونه تامین شود؟ براساس آنچه لایتنر سفیر سوئیس در ایران گفت منابعی که در این کار وجود دارد پول ایرانی است و این مربوط به دولت ایران است که اطمینان دهد چطور  این پول تهیه شده و منابع آن از کجا تامین می‌شود.

در واقع با شرایطی که ایران قادر به صادرات بسیاری از تولیدات خود در شرایط تحریمی نیست و همچنین سیستم بانکی نیز تحریم هایی را بر مبادلات ایران اعمال کرده به نظر می‌رسد عملا با توجه به شرایط موجود چشم‌انداز مثبتی در خصوص تداوم فعالیت این کانال مشاهده نشود. به عبارت دیگر صرفا یک مکانیزم وجود دارد بدون اینکه مبادله‌ای در آن صورت بگیرد و علت اصلی آن نیز نبود منابع لازم است.

برای جلوگیری از این معضل که احتمال وقوع آن نیز بالاست، به نظر می‌رسد تنها راه موجود این باشد که همکاری با کانال تبادل سوییس مشروط به مبادله نفت شود-حتی بصورت وام با بازپرداخت نفت - تا عیار ادعاهای بشر دوستانه این کشور مشخص شود. بدین صورت که این کشور خط اعتباری برای ایران ایجاد کند و در ازای آن از ایران نفت بخرد. پیش از تحریم‌ها شرکت‌های نفتی سوئیس همچون ویتول و گلنکور مشتری نفت ایران بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 20
  • زهرا IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    98 5
    وقاحت که میگن یعنی همین...خدایا آرزو میکنم یه روز ایرانم آنقدر قوی بشه که هیچ تحریمی نتونه بهش ضربه بزنه... می‌بینید انگار مجانی برامون دارو آورده...پولشودادیم...اروپایی های وقیح وحقه باز...
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
      37 30
      من دواسه سفیر سوییس دعا هم میکنم.کار خوبی کرد و جان انسان ها رو داره نجات میده و نجات جان انسان عزت هست نه ذلت.
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
      42 13
      هرچه میکشیم از این وزیر مذاکره و رییسش است
    • کوروش NL ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
      15 3
      یادمه قبل برجام هم یه مشت بیمار سرطانی بدبخت رو آوردن جلوی تلویزیون که دارن می میرن دارو ندارن!! بعد برجام همان پزشک اومد گفت بیماران سرطانی ریه کلآ با بهترین داروی امریکایی 6 ماه بیشتر زنده نیستن و توجیه نداره بیمه کردن اونها....تف به این کثافت بازی های غرب گراهای فاسد
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      3 6
      به جای ارزو کردن رای درست بدهیم
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
      0 0
      با سلام مشکل نداری که برای و ببینی دارو نیست و بچه ات جلو چشمانت داره از درد به خود می پیچه
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    72 7
    جنتلمن های تروریست
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    80 2
    الان درپیتی های ما میرن روبه روی سفارت سوئیس دم تکون میدن که ببین چشم آبی ها چقدر خوبن!!
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
      58 7
      این اقدام سوییس با چراغ سبز اروپایی ها بوده است تا در آستانه انتخابات، مثلاً دولت حسن روحانی را مشکل گشای معضلات پیش آمده نشان دهند و آراء ریزش شده اصلاح طلبان تهوع آور را به سوی این جریان خیانت کار مورد علاقه غرب باز گردانند!
    • NL ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
      2 2
      نظام اگر شعور داشته باشه به کسانی که غربی ها منتظرشون هستن اصلا اجازه حضور در انتخابات نمی دنن رسما دارن با تحریم انتخابات ایران رو مهندسی می کنن...
    • محمد IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      10 21
      ملت و دولتی که با این چیزها خر بشود همان بهتر که زندگی طویله ای داشته باشد
  • حمیدا IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    70 4
    خاک بر سر دولت بی تدبیر غربزده روغنفکر کنند انشاالله «این هم ارزش دادن به ایران و ایرانی از نوع تدبیر»
  • محمد IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    59 2
    وقتی ما مردم بی لیاقت بشیم خدا اینجوری سیلی بارونمون میکنه این یکیشه...!
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    33 5
    واقعا زندگی عزتمندی برایمان درست کردید کشوری با این همه ثروتهای خدادادی باید وضعیت زندگی مردمانش این باشد که برای چند تا جعبه دارو خوشحال شویم
  • NZ ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    86 2
    خیلی شیک توهین می کنند بخاطر حقارت و بی غیرتی یک دولت بنفش مزخرف! امروز باید برای خرید چند جعبه دارو که پولشم هم نقد داده شده باید جشن بگیریم که ملتمسانه از کانال یک سفارت گرفته شده!!! ای خاک بر سر این سیاستی که عزتمان را بی عزت کرد و چرخ اقتصاد را هم فلج کرد حالا چرخ تاتی تاتی باشد پیشکش!
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    43 13
    بلانسبت !مرتیکه الاغ ،مردم ایران را چی فرض کردی .جنتلمن تروریست
  • sa IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    18 11
    تحریم ها روی مردم اثر نداره......!!!!!!
  • پری مجرد48ساله IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    13 53
    مشرق پفیوز تو چه می دانی که دو سه ملیون بیمار در کشورمون نیاز به درمان و دارو دارند و به جای اینکه از سوئیس و دولت روحانی تشکر کنی نق میزنی و انتقاد میکنی
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    17 0
    احمدی نژاد میگفت آمریکا گفته صنعت هسته ای رو تعطیل کنید و ما چرخ هواپیما به شما می‌دیم. ایراد نداره بالاخره دیدیم که چی شد
  • محمد IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    6 37
    بعد از امیر کبیر و مصدق کدام وزیر را بیاد دارید که به اندازه ظریف بخاطر کشورش تیر بلا ی دشمنان و دوستان نا اگاه را خورده است . کاش گفتار شهید سر افراز حاج قاسم را در زمان حضورش در دفتر ظریف بیاد میاوردید و انگاه خجالت میکشیدید از گفتاری که در مورد ظریف میکنید . شما همان کاری را میکنید که امریکا خواستار ان است .
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    3 2
    برگردونین این داروهارا .. که احتمالا تاریخ گذشته هم هستند .. بررسی کنید .. با دزدی پول خودمان پز میدهند .. اقای ظریف برید مذاکره .. بقیه پول بلوکه شده را میکشن بیرون
  • NL ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    22 0
    از چند هفته پیش که رسانه های ایرانی به صورت هماهنگ شروع به مانور کردن روی بیماران نادر مشخص بود هدف این بازی سیاسی چی هست! جالبه این بیماران بعد برجام و زمان لغو همه تحریم ها هم اکثرا حتی با مصرف این داروها دو سه سال بیشتر زندگی نمی کردن و خیلی از داروهای اونها هم بیمه نبود چون توجیه اقتصادی نداشت..اما چه کنیم که همیشه وقتی کشور تحریم میشه عده ای یاد این بیماران خاص می افتن!..این بازی حالا حالا ادامه دارد!..
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    2 8
    شاید این داروها آلوده باشه از اینا هیچ چیز بعید نیست
  • محمودیان IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    7 3
    جناب اقایی که خودتان را عقل کل میدانید نکنه انتظار داشتین دارو ها رو مفت بفروشن به ما چرا همه چی رو به سیاست و برجام میبندید انشاله اگر شما هم مریض خاص داشته باشین از این خبر بینهایت خوشحال میشدید یعنی چه که داروها با پول بلوکه شده فروخته شده اند یعنی اگر پول نقد میخواستند بهتر بود؟ یا اگر برجام نبود پول ما بلوکه نمیشد؟ میخواستید با چه پولی این دارو ها رو به ما بفروشن . واقعاخدا به ادما برسد با ادمهایی مثل شما که فقط وفقط کمر به مرگ ملت بسته اید. واقعا نمیتانیمدرک کنیم که چرا از امدن دارو بهایران اینقد ناراحتین.
  • DE ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    1 2
    پز دادن سفیر سوئیس با پول مردم ایران// حالا چرا نمیریزن این بدبخت های در به در پیاده نظام نظام سلطه و جیره خواران دربارانگل خیس تو خیابون جلوی سفارت سوسیس و داد بزنند » پول ما رو دزدیده داره باهاش پز میده!«
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    5 2
    این میمون زشت،بلانسبت میمون راازکشورشوتش کنین بیرون
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    6 6
    آدم از مرض بمیره بهتره از این درد بمیره.
  • IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    11 4
    آزمایش کنن. نکنه اینها کانالی برای انتقال کرونا باشه
  • .. IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    2 5
    چرا. این دولت تموم نمیشه؟؟ چرا از همه طرف کش میاد انگار؟ چرا معنی اقتدار رو نمیفهمن؟ چرا از خود غربیها هم غرب زده تر شدیم؟ چرا...
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    1 10
    حالا ازکجا فهمیدی لبخندش ازروی تکبر بوده؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    0 2
    خاک عالم بر سر دو للللللللللللللللللللللتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت احمممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممق
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    1 0
    کافر همه را به کیش خود پندارد شما از بس بابت انجام وظیفه خود منت بر سر مردم گذاشتید فکر می کنید همه دنیا هم اینگونه هستند حالا یکی هم یه کاری می کنه شما مانع بشوید اصلا چرا فکر میکنید هر کاری که از جانب شما ها انجام نشه از درجه اعتبار ساقطه
  • بینوا IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    0 0
    در یک سال آینده باقی مانده از انتخابات دولت قطعا شاهد یکسری اقدامات آمریکا و غرب در برابر انحراف افکار عمومی مردم انجام خواهند داد تا دستاورد های بزرگ را برای دولت تداعی کند تا مردم را به شک بیندازد این اقدامات از الان شروع شده و هیچ ارتباطی با مذاکره نداره یکی همین کانال سویس و دیگری لغو تحریم شرکت کشتیرانی کاسکو چین به بهانه حمل نفت ایران .اینا یکسری اقدامات دیگری انجام میدن که این اقدامات در جهت مذاکره با ایران قلمداد می کنن که افکار عمومی مردم رو در جهت انتخابشون منحرف کنن که دستشان رو شده شما در سال آینده قطعا شاهد یکسری بهبودیهای ظاهری وگول زننده خواهید بود .اینو الان میگم و شما با گذر زمان این نتیجه رو خواهید دید گول این محور ابری عربی غربی رو نخورید .
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    0 0
    مواظب این داروها باشید چیزی قاطی اینها نکنند تا به ملت ما آسیب وارد کنند
  • علی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    1 0
    پول بلوکه شده ای که بیاد ایران و مسئولین دزد بخورن همون بهتره که آمریکا بمونه و امریکایی بخوره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس