توضیحات ظریف درباره نامه ۱۴ صفحه‌ای به اتحادیه اروپا درباره مکانیسم ماشه

وزیر خارجه ایران درباره نامه ۱۴ صفحه‌ای خود به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سخنرانی در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران (دافوس) در جمع خبرنگاران درباره تأثیر حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن و همچنین حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی بر دیپلماسی ایران گفت: ما باید پذیریم همانطور که حضرت امام (ره) فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند، خود مردم تکلیف خودشان را می‌دانند و حضور دارند. مردم در قدردانی از شهید سپهبد سلیمانی نشان دادند میزان قدرشناسی خود را و حتماً بنده اطمینان دارم که در انتخابات با یک حضور گسترده که ان‌شاءالله زمینه‌اش هم فراهم شود، حتماً می‌توانند تعیین کنند که آمریکا مجبور است سیاست فشار حداکثری خود را کنار بگذارد و بپذیرد که سیاست ترامپ شکست خورده است و خسارات ایران را پرداخت کند، تحریم‌هایش را کنار بگذارد و به 1+5 برگردد.

بیشتر بخوانید:

ظریف همچنین درباره محتوای نامه 14 صفحه‌ای خود به جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مکانیسم ماشه گفت: نامه 14 صفحه‌ای در واقع تاکید بر این است آنکه حق استفاده از ماده 36 در برجام را داشته با مستندات غیرقابل انکار جمهوری اسلامی بوده و این کار را انجام داده است. آنها دچار نقض اساسی برجام شده‌اند و جمهوری اسلامی اقدامات جبرانی ماده 36 را انجام داده است  و آنها هیچ حقی برای دست‌درازی به ماده 36 برجام ندارند. خیلی مفصل در 14 صفحه هم با متن و هم با شکل برای اروپایی‌ها نشان دادیم که چه اشتباه فاحشی را مرتکب شده‌اند.

وزیر خارجه ایران درباره کانال مالی (غذا و دارو) که توسط سوئیس به راه افتاده نیز گفت: این کانال در واقع کمتر از اجرای دستور دیوان دادگستری بین‌المللی است. همانطور که می‌دانید دیوان دادگستری بین‌المللی به آمریکا دستور داد که حق ندارند تا از ورود غذا و دارو به ایران ممانعت بکنند. سیاست آمریکا کماکان سیاست فشار بر مردم ایران است، سیاست محروم کردن مردم ایران از منابع مالی برای پرداخت همین هزینه غذا و دارو است. و همینطور محدود کردن روش‌های استفاده از منابع مالی موجود است، لذا این یک قدم بسیار کوچکی است. دولت سوئیس  تلاش کرده و ما از تلاش دولت سوئیس قدردانی می‌کنیم، اما این نشانه حسن نیست ایالات متحده نیست، نشانه این هم نیست که آمریکا حتی کوچکترین اقدامی را در اجرای تعهداتش بر مبنای دستور موقتی دیوان دادگستری بین‌المللی، چه برسد به برجام انجام داده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس