مجید شاکری

یک کارشناس اقتصادی گفت: بنا بر آمار سال ۱۳۹۵ , فقط دارایی غیر منقول در اختیار دولت و یا نهادهای در اختیار او، مبلغ ۱۸ هزار، هزار میلیارد تومان است.

به گزارش مشرق، مجید شاکری کارشناس اقتصادی با بیان اینکه فروش نفت بیشتر در دوره‌های گذشته نه تنها مشکلات را پوشش نداده بلکه بیشتر هم کرده است، گفت: دهشتناک‌ترین آن مربوط به برنامه عمرانی پنجم تجدید نظر یافته از سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۶ است که بیشترین درآمد نفتی تاریخ ایران را داشتیم، اما میانگین سالانه رشد پایه پولی در آن زمان, ۴۰ درصد بوده است.

وی تاکید کرد: مشکل نخست کشورمان، فروش نفت نیست.

بیشتر بخوانید:

فیلم/ حراج غیرشفاف اموال مازاد دولتی

زمان واگذاری ۱۱۰۰ میلیارد تومان اموال دولتی

شاکری درباره خلق ثروت توسط دولت گفت: دولت باید فضای عمومی کسب و کار را با تصمیم‌های به موقع، ثابت نگه دارد تا افراد بتوانند تصمیم بگیرند و این موضوع از صرف دادن مجوزها، مهم‌تر است.

وی درباره موضوع خلق ثروت دولت از دارایی خودش و لزوم مدیریت درست آن گفت: بنا بر آمار سال ۱۳۹۵ , فقط دارایی غیر منقول در اختیار دولت و یا نهادهای در اختیار او، مبلغ ۱۸ هزار، هزار میلیارد تومان است، اما هنوز به سمت فهرست کردن، جمع کردن و مدیریت دارایی در قالب یک تصویر کلان نرفته ایم.

شاکری با بیان اینکه سیستم اجازه نمی‌دهد از گذشته درس بگیریم، افزود: یکی از علت‌هایی که سیاستگذار بر روی اشتباهاتش پافشاری می‌کند این است که از اعتراف به اشتباهش می‌ترسد.

این کارشناس اقتصادی گفت: باید موضوعات اجرایی سیاست‌های کلی را به وقایع سنجش پذیر، زمان دار و دارای هدف تبدیل کنیم.

وی افزود: ساختار تصمیم سازی درگیر مسائل جزیی شده است و نکات مهم ملی را فراموش کرده است.

شاکری تأکید کرد: می‌توانیم بدون تغییر در شرایط حقوقی تحریمی فعلی، نه تنها بقا پیدا کنیم بلکه وارد دوره طولانی مدت از رشد پایدار شویم.

وی اضافه کرد: هیچ کشوری در منطقه ما وجود ندارد که ۹۵ درصد کالاهای مصرفی را خودش تولید کند و شبکه پرداختی به بزرگی شبکه پرداخت کشورمان داشته و به تنهایی بازیگر جغرافیای منطقه در حوزه انرژی باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پ IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    0 0
    گام دوم و جوانان اگر شعار نباشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس