سودان - کراپ‌شده

انتشار یک گزارش تازه نشان می‌دهد دولت امارات با وعده کار و درآمد خوب جوانان سودانی را فریب داده و به مناطق جنگی مد نظر خود اعزام می‌کند.

به گزارش مشرق، سپتامبر گذشته زمانی که «عبدالرحمن الزاکی» که در خارطوم معلم است، به یک آگهی برای جذب محافظ امنیتی در امارات عربی متحده با حقوق ماهانه ۸۰۰۰ درهم امارات (۲۱۷۵ دلار) برخورد، با خودش فکر کرد که رؤیاهایش به واقعیت پیوسته است.

بیشتر بخوانید:

راهبرد پاسخ سریع انصارالله در برابر ائتلاف سعودی

امارات در لیبی به دنبال چیست؟

این مهندس ۳۴ ساله فناوری اطلاعات که به دنبال زندگی بهتری برای خانواده‌اش بود، راهی پایتخت سودان و آژانس مسافرتی «آماندا» شد که این آگهی را منتشر کرده بود.

به او گفتند که این موقعیت شغلی در یک شرکت امنیتی اماراتی به نام «بلک شیلدز» است و محل کار هم در ابوظبی و یک شهر دیگر امارات خواهد بود.

بعد از چند مصاحبه کاری، الزاکی حدود ۸۰۰۰۰ پوند سودان به آماندا پراخت و به او گفته شد که با حقوق ۸۰۰۰ درهمی موافقت شده و این آژانس مسافری وی را به امارات منتقل می‌کند. او روز ۱۹ ژانوی (۲۹ دی) راهی امارات شد.

اما دیری نپایید که رؤیای او به کابوس مبدل شد. او دریافت که قرار است سه ماه آموزش نظامی ببیند و بعد به برای محافظت از پالایشگاه‌های نفتی و نقاط راهبردی لیبی که تحت کنترل «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق است، به این کشور اعزام شود یا اینکه به یمن فرستاده شود.

آنچه در فوق آمده، مقدمه گزارشی است که پایگاه «میدل ایست آی» امروز (شنبه) بر اساس گفت‌وگو با چندین نفر از جوانان سودانی منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که دولت امارات که به دنبال جذب مزدوران خارجی با هدف اعزام به لیبی و یمن است، با وعده پول و شرایط خوب کاری، جوانان کشورهای فقیر آفریقایی را جذب کرده و آن‌ها را به مناطق جنگی اعزام می‌کند.

بنا بر این گزارش، الزاکی یکی از ۵۰ جوان سودانی است که سه‌شنبه هفته گذشته و بعد از افشای فریبکاری دولت امارات، از این کشور خارج شدند. این افراد بعد از بازگشت از امارات، افشا کرده‌اند که صدها نفر از جوانان هموطن آن‌ها پیش از این به همین روش فریب خورده و سپس توسط امارات برای حفاظت از میادین نفتی در لیبی و برخی تأسیسات در یمن، به کار گرفته شده‌اند.

تصور می‌شود که بلک شیلدز با این روش، تاکنون حدود ۳۰۰۰ سودانی را فریب داده است. نرخ بالای بیکاری در سودان موجب شده آژانس‌های مسافرتی وابسته به بلک شیلدز در سودان، با جذب شمار قابل توجهی از جوانان سودانی، پول‌های هنگفتی به جیب بزنند.

میدل ایست آی می‌گوید بلک شیلدز تماس‌ها برای اظهار نظر در خصوص این گزارش را بی‌پاسخ گذاشته است.

الزاکی در مورد آنچه در امارات بر او گذشته، می‌گوید: «زمانی که به امارات رسیدیم، فهمیدیم که گول خورده‌ایم. شرکت [بلک شیلدز] گذرنامه‌ها، تلفن‌های همراه و هرچیزی که داشتیم را از ما گرفت و ما را به یک اردوگاه آموزش نظامی به نام "شهر نظامی زاید" [در ابوظبی] اعزام کرد.»

خواهر الزاکی با بیان اینکه اقدام امارات نمونه روشنی از «قاچاق انسان» است، می‌گوید ابوظبی تلاش کرده تا از این طریق برای خود نیروهای مزدور تربیت کند. وی در مصاحبه با میدل ایست آی از دولت سودان خواسته در برابر تلاش امارات برای بهره‌کشی از جوانان سودانی بایستد و عزت مردم سودان را حفظ کند.

میدل ایست آی با بیان اینکه دفتر آماندا اکنون بسته شده و صفی از جوانانی که خواهان پس گرفتن پول خود هستند در برابر آن شکل گرفته، به نقل از «بورای محمد احمد» یکی از این جوانان نوشته است: «فقط بحث آماندا نیست، آژانس‌های مسافرتی، آژانس‌های تبلیغاتی و مراکز پزشکی بسیاری هستند که همگی به شکل یک شبکه عمل می‌کنند تا برای بلک شیلدز نیرو جذب کنند.»

این پایگاه در ادامه به روایت اظهارات شمار دیگری از جوانان سودانی پرداخته و به نقل از یکی از آن‌ها نوشته است که میدان نفتی «رأس لانوف» واقع در شمال لیبی، یکی از مناطقی است که نیروهای خارجی فریب‌خورده توسط امارات، در حال حفاظت از آن هستند.

اعتراضات مردم سودان به امارات

میدل ایست آی نوشته است که انتشار اخبار مربوط به فریب جوانان سودانی توسط امارات، به شکل‌گیری موجی عمومی علیه امارات در سودان منجر شده است. بنا بر این گزارش، روز سه‌شنبه صدها نفر از مردم سودان با تجمع در برابر سفارت امارات و وزارت خارجه سودان، از دولت خود خواستند شأن کشورشان را حفظ کرده و جوانان فریب‌خورده سودانی را بازگرداند.

تظاهرات‌کنندگان درخواست مکتوب خود برای بازگشت جوانان سودانی را به «عمر قمرالدین» وزیر خارجه جدید سودان تحویل داده‌اند و او نیز وعده داده که تمام قربانیان را به کشور بازگرداند. 

در جریان این تظاهرات شعارهایی هم علیه امارات و «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی سر داده شد، از جمله اینکه «عزت سودانی کجاست؟ مرگ، مرگ برای امارات، ساقط باد شاهزاده زاید.»

یکی از معترضان به نام «عاطف احمد» به میدل ایست آی گفته است که اعتراضات در برابر سفارات امارات تا زمانی که تمام جوانان سودانی به کشور خود بازگردند، ادامه پیدا می‌کند.

احمد می‌گوید: «این کاملا غیرقابل قبول است. بعد از آن همه فداکاری‌هایی که در طول انقلاب سودان اتفاق افتاد تا عزت مردم سودان حفظ شود، آنچه این روزها از جانب امارات شاهد هستیم، برای ما واقعا نوعی تحقیر است.»

«مروه حسن» یکی از دیگر از معترضان هم سیاست خارجی امارات در قبال سودان و کل منطقه را مورد انتقاد قرار داده است: «چرا آن‌ها می‌خواهند از مردم ما به عنوان مزدور در یمن و لیبی استفاده کنند؟ ما در این کشورها هیچ منافعی نداریم. چرا دارند از فقر جوانان ما به این شکل غلط سوء استفاده می‌کنند؟»

با این وجود، دولت سودان با بیان اینکه در حال رصد اوضاع است و با دولت امارات در تماس است، گفته است که تحولات اخیر بر روابط دوجانبه میان دو کشور تأثیری نمی‌گذارد.

در بیانیه دولت سودان آمده است: «دولت سودان در گفت‌وگوهای فشرده با مقام‌های اماراتی است تا وضعیت سودانی‌هایی را پیگیری کند که تصور می‌شود تماس‌های نامشخصی با یک شرکت امنیتی در امارات داشته‌اند و برخی از آن‌ها به عنوان محافظ امنیتی در میدان‌های نفتی به لیبی اعزام شده‌اند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • DE ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    7 0
    برده داری همچنان ادامه دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس