جلال چراغپور

کارشناس فوتبال ضمن انتقاد از مربیگری احتمالی قلعه‌نوی به صورت همزمان در تیم ملی و سپاهان اعتقاد دارد با بررسی چند شاخص علی دایی گزینه مناسب‌تری برای هدایت تیم ملی است.

به گزارش مشرق، بعد از رفتن کارلوس کی‌روش، سکان هدایت تیم ملی در دستان مارک ویلموتس قرار گرفت اما او خیلی زود ایران را ترک کرد. چند ماه از رفتن او می گذرد اما هنوز جانشین مرد بلژیکی مشخص نیست و در این مدت گزینه هایی مثل برانو، دبیاسی، قلعه نویی، گل محمدی و دایی مطرح شده اند که این روزها بیشتر توجهات به دایی و خصوصا قلعه نویی است.

جلال چراغپور، کارشناس فوتبال درباره تبعات دیر انتخاب شدن سرمربی تیم ملی اظهار نظر کرد که حرفهای این کارشناس را در ادامه می خوانید.

ضربات به تیم ملی

"تیم ملی از لحاظ وجودی ضربه خورده است. یک زمانی تیم ملی مربی دارد و مثلا یک ماه به مرخصی می‌رود اما الان اینگونه نیست. قبلا تیم وجود داشت نفرات همگی وظایف و مسئولیت‌هایشان را می‌دانستند و منتظر فیفادی بودند تا یک بازی دوستانه برگزار کنند اما الان تیم ملی در یک وضعیت بسیار بد است. تیم ملی یک دوران طولانی را با یک تفکر سر کرد و آن تفکر در یک وضعیت متزلزل و نه یک وضعیت سطح بالا تمام شده است. یک زمانی یک تیم صدر جدول است و مربی قصد رفتن می‌کند. او در یک وضعیت خوب تیم را ترک می‌کند و نفر بعدی کافی است که با همان فرمان مدتی جلو برود تا خودش سوار کار شود و خیلی کار سختی ندارد. این اولین ضربه‌ای است که به تیم ملی وارد شد."

"اما تیم ملی ما این وضعیت را ندارد. مثلا استراماچونی با دیاباته و قائدی خط حمله را درست کرده بود و مربی بعدی هم از آن استفاده می‌کند و تیم همان روال را انجام می‌دهد. پرسپولیس هم همینطور. تیم ملی الان چنین وضعیتی ندارد چون در آخرین روزهای حضور کی‌روش که هشت سال در تیم بود، با یک وضعیت نه چندان خوشایند از تیم جدا شد. ما بازی با ژاپن را بدجوری از دست دادیم. ویلموتس هم که آمد یک تیم یکدست و برنده و سرحال را تحویل نگرفت. دو بازی با کره و سوریه انجام داد و در مقدماتی جام جهانی هم دو بازی آسان را برد و دو بازی مشکل را باخت و رفت. این ضربه دوم به تیم ملی بود."

"یک سال و خرده‌ای از زمان رفتن کی‌روش گذشته است و بازیکنانی که در تیم ملی بودند در باشگاه‌هایشان تمام شده هستند. ۶ بازیکن تیم ملی دیگر نمی‌توانند برای جهش، انسجام و نظم این تیم نقش بزرگی داشته باشند. این‌ها بازیکنانی هستند که معمولا در در ترکیب اصلی بودند. این سومین مشکل تیم ملی است. همین فردا صبح هم تیم ملی تشکیل شود مربی باید حداقل ۱۰ بازیکن جدید دعوت کند. پس کار مربی بعدی از این‌جا شروع می‌شود و با نهایت دو بازی تدارکاتی باید در دو بازی سخت به میدان برود که در راس آن بازی با بحرین است. با اتفاقاتی هم که الان در فوتبال آسیا افتاده و میزبانی ایران را زیر سوال را بردند، معلوم نیست که زیر قولشان مبنی بر میزبانی ایران در کشور خودمان نزنند. کار پیچیده‌تر شده است و تیم ملی وضعیت متزلزلی دارد. مربی هم مشخص نیست و بازیکنان نمی‌دانند که کسی آن‌ها را در لیگ می‌بیند یا نه."

مساله بزرگ‌تر

"درست است که ما می‌خواهیم از مربی ایرانی استفاده کنیم ولی سوال مهم‌تر این است آیا مربی‌ای که سال‌ها زحمت کشیده و اعتبار جمع کرده، برای دو بازی تمام اعتبارش را وسط می‌گذارد؟ چون ممکن است تیم به مرحله بعدی صعود نکند یا حتی به او بگویند تو را فقط برای بازی‌های این مرحله می‌خواهیم. یعنی او در برابر ریسک و هزینه بزرگی که قرار است بکند شاید چیزی گیرش نیاید. آیا بعد از اینکه تیم ملی از این چاله درآمد، آقایان تصمیم گیرنده دوباره بحث مربی خارجی را مطرح نمی‌کنند؟ چون مربیان خارجی هم در شرایط آسان‌تر دستمزد کمتری هم شاید بگیرند. این‌جا یک بحث شطرنج‌گونه و پیچیده وجود دارد. مربی داخلی با احتیاط حرکت می‌کند و مشتاق نیست. با خودش می‌گوید من در باشگاه حضور دارم، پولم را هم سر ماه می‌گیرم. تیمم هم یا اول است یا دوم، قراردادم هم که میلیاردی است و از خودش می‌پرسد تیم ملی چه چیزی به من اضافه می‌کند؟ درست است که ما به نتیجه رسیدیم که مربی داخلی بیاوریم ولی آیا مربی داخلی به راحتی به تیم ملی می‌آید؟ و اگر به راحتی بیاید آیا واقعا کارش راحت است و واقعا وارث یک تیم ملی می‌شود؟ الان کنار گذاشتن یک سری بازیکنان حفره ایجاد نمی‌کند؟ یا تیم ملی زیاد از حد جوان نمی‌شود؟ مثلا برای اینکه بازیکنانی مثل محمد محبی در حد تیم ملی تعیین کننده شوند، چقدر باید انتظار کشید؟ بله او در بین بازیکنان پیشکسوت دو بازی برای تیم ملی انجام داد اما اگر همه بار روی شانه این‌ها گذاشته شود، چیزی مثل تیم امید نمی‌شود؟ تیم امید هم تیم کمی نبود."

نشستن روی دو صندلی

"وضعیت یک مربی مثل برنامه‌ای می‌ماند که می‌خواهند برای یک پروژه تنظیم کنند. این برنامه تمام روح و روان یک مربی را می‌گیرد. الان تمام فکر آقای قلعه‌نویی روی سپاهان است و راه ساده‌ای در لیگ و لیگ قهرمانان در پیش ندارد. سپاهان یک لحظه غفلت کرد و از صنعت نفت چهار گل خورد. سپاهان آنقدر مقتدرانه پیش نمی‌رود که بگوییم قلعه‌نویی پتانسیل اضافی‌اش را روی تیم ملی بگذارد. به نظر من کار اشتباهی است. تیم ملی با این شرایط پتانسیل کار زیادی دارد. حضور همزمان قلعه‌نویی در تیم ملی و سپاهان کار بسیار غیرمعقولانه‌ایست چون هر دو تیم نیازمند کار مدیریتی هستند. با نصف فکر نمی‌شود یک تیم ملی را اداره کرد."

دایی یا قلعه‌نویی؟

"به نظر من باید فدراسیون فوتبال یک جدول داشته باشد و به صورت عمومی فکر نکند. در این جدول ۵ شاخص وجود داشته باشد و هر شاخص تا ۲۰ نمره باشد."

"شاخص اول باید این باشد که ببینیم کدام از این دو نفر شناخت دقیق‌تری روی لیگ، بازیکنان و استعدادها دارند. تیم‌های قلعه‌نویی به صورت مداوم حدود ۲۰ سال است که در رتبه‌های بالایی جدول حضور دارند. من به امیر قلعه‌نویی احترام می‌گذارم ولی اگر این حرف را می‌زنم رفاقتی با او ندارم. او ۱۵ سال است که اول است یا دوم. اگر بخواهیم در این شاخص نمره بدهیم قلعه‌نویی ۲۰ می‌گیرد اما علی دایی ۱۰ می‌گیرد. نوع مربیگری علی دایی متفاوت است. کادر او کار می‌کند و دایی لحظه آخر می‌آید و بیشتر مدیریت می‌کند."

"شاخص دوم مقبولیت مربی در بین بازیکنان است. یعنی اداره کردن بازیکنان بزرگ. در این صورت وقتی کار قلعه‌نویی را در این سال‌ها دیدیم می‌دانیم که کار کردنش با بازیکنان بزرگ بد نیست. به نظرم او این‌جا ۱۵ می‌گیرد چون بعضی مواقع با بعضی‌ها قهر می‌کند و بعضی‌ها را کنار می‌گذارد. اما علی دایی با بازیکنان بزرگ، کم کار کرده است که بخواهیم ببینیم برخوردش با آن‌ها چگونه است. بعد از مدت کمی که در پرسپولیس حضور داشت دیگر در تیم‌های بزرگ نبود. برخوردش هم با بازیکنان بزرگ هم فکر نمی‌کنم نمره‌ای بیشتر از ۱۵ داشته باشد. او نسبت به بازیکنان بزرگ برخوردش زود تند می‌شود و در تیم ملی نمی‌شود خیلی با بازیکنان بزرگ و کسانی که در اروپا هستند تند برخورد کرد چون سرد می‌شوند و دیگر کار نمی‌کنند."

"شاخص سوم برمی‌گردد به کاریزمای جهانی چون تیم ملی می‌خواهد در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کند. این‌جا علی دایی ۲۰ می‌گیرد. قلعه‌نویی در داخل نمراتش بیشتر است اما به محض اینکه بحث وزن نیمکت و نام بین‌المللی مطرح می‌شود علی دایی نمره بیشتری می‌گیرد. نمره قلعه‌نویی در این شاخص ۱۵ است."

"شاخص چهارم مربوط می‌شود به سطح مربی در زمانی که بازیکن بود. این‌جا هم دایی نمره بیشتری می‌گیرد چون در سطح جهانی و لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده است."

"شاخص پنجم هم این است که در وضعیت کلی جامعه اگر از مردم و طرفداران فوتبال بپرسید کدام گزینه را انتخاب می‌کنند می‌بینید که دایی مقبولیت بیشتری دارد."

"در مجموع از پنج شاخص، سه شاخص را دایی می‌برد و دو شاخص را قلعه‌نویی. اما اگر بخواهیم سلیقه‌ای انتخاب کنیم یا وزیر ورزش بگوید این نباشد، آن یکی باشد دیگر آدم نمی‌داند چه بگوید. خودشان همیشه می‌گویند ورزش را از خیلی چیزهای دیگر پاک نگه دارید. یا فیفا می‌گوید دولت در فوتبال دخالت نکند که برای همین روزها می‌گوید. همین روزهایی که می‌گویند یک نفر دو تیم داشته باشد اما دایی سرمربی نشود. از این مسلم‌تر تصمیم سلیقه‌ای داریم؟"

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    10 17
    در ضمن آقای دایی الان تیم ندارند و آمدنشان به تیم ملی به باشگاهی ضرر نمی رساند بعد هم علی دایی با تجربه تر از گذشته شده است واشتباهات قبلی را تکرار نمیکند ولی آمدن آقای قلعه نوعی به سپاهان بسیار ضرر میزند .
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    30 42
    در سطح ملی قلعه نوعی یک لول از علی دایی پایین تر است و علی دایی چون با مربیان بزرگی در اروپا اروپا کار کرده است در کنار یک دستیار زبده اروپایی بهتر می تواند تیم ملی را هدایت کند
    • سپاهان IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
      10 14
      کارشناس درست گفته خیلی عالی تیم ما ضربه می خوره بهتره دایی بشه
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
      10 6
      از بین دوتیم استقلال پرسپولیس ده بیست سی چهل کنید یکدوم از پیشکسوتاشون سرمربی تیم ملی کنید تیم سپاهان رو بیچاره نکنید
  • حامد IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    28 24
    دایی پولکی تر است
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
      2 3
      به خان دایی توهین نکن!چاکر دایی♡
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    28 5
    سرمربی دو تابعیتی نمی خواهیم.
  • IN ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    37 15
    بنده خیلی فوتبالی نیستم ولی تخریب قلعه‌نویی رو یکم زود شروع نکردید؟
    • سپاهانی IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
      7 7
      دوست عزیز از تیم های خودتون یکی رو بیارید تیم ما له بشه به خاطر شما
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    38 13
    در عرصه مربی گری سابقه قلعه نویی بسیار درخشان تر از دایی است.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    46 11
    چه تحیل اشتباهی/ دیدیم دایی با بهترین بازیکنای تاریخ ایران در تهران به تیم جوان عربستان باخت. مارادونا هم کاریزمای جهانی داشت ولی در مربیگری موفق نبود
  • US ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    15 30
    جای علی دایی بودم برای این ملت قدر نشناس قدم از قدم بر نمی داشتم
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
      13 2
      هر دو خوب هستند ولی به نظر میاد طبق تجربه قلعه نوعی موفق تر باشه. البته هر کدوم بیان باز عده کمی در داخل کارشکنی میکنند تا او موفق نشود تجربه اینو میگه ولی باز معتقدم مربی داخلی بهتر از خارجی نتیجه میگیره اگه کارشکنی در کارش نشود
    • حسن IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
      0 0
      لطفا تو دیگه حرف نزن
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    23 4
    علی دایی خیلی عصبی است و این موضوع حداقل دو تا مشکل دارد: یکی اینکه استعداد اخراج شدن در طی بازی‌ دارد و بعدیش این است که عصبانیت را به تیم تزریق کند... علی دایی یک مشکل بزرگ دیگری دارد که آن خودبرتربینی و غرورش است که دیگران را به حساب نمی آورد
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    27 4
    کارنامه علی دایی تا جایی که یادم میاد در هر تیمی که بوده اخرش به مشکل خورده خصوصا مالی در مربیگری هم سابقه درخشانی نداره
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    9 1
    تحلیل شما شاخص سوم و پنجم بسیار اشتباه بود شاخص چهارم هم که برای انتخاب مربی اصلا مهم نیست
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    7 1
    خداحافظ جام جهانی
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    12 4
    دایی فقط یه شومنه
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    5 0
    به کارنامه آقایان در لیگ بدتر نگاه کنید . هرکدوم کارنامه بهتری دارند شایسته ترند .
  • مهران IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    10 19
    دانستن زبان خارجی و مقبولیت جهانی دو مزیت دیگر دایی بر قلعه نویی عزیز است.
  • سپاهان IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    5 10
    کارشناس درست گفته خیلی عالی تیم ما ضربه می خوره بهتره دایی بشه
  • حامد GB ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    6 9
    این ملت و این وزارت خانه ارزش علی دایی را هم پایین می آورند. دقیقا همون کاری را می کنند که با کی روش کردند. به درد این ملت همون امثال قلعه نویی میخوره. جام جهانی بعدی رو که مطمئن باشید نمیریم.
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    22 12
    اصلا تحلیل خوبی نبود آقای قلعه نویی برای مردم هم محبوب تر است.
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
      24 9
      نخیر نیست
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    14 7
    اصلا تحلیل خوبی نبود آقای قلعه نویی برای مردم هم محبوب تر است.
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
      17 7
      نخیر نیست
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    11 5
    اصلا تحلیل خوبی نبود آقای قلعه نویی برای مردم هم محبوب تر است.
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
      5 8
      نخیر نیست
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    9 5
    اصلا تحلیل خوبی نبود آقای قلعه نویی برای مردم هم محبوب تر است.
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
      1 6
      نخیر نیست
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    17 8
    سطح مربیگری قلعه نویی بالاتر از دایی است. دایی در هرجا مربی بوده در انتها رتبه تیم نزول کرده است و اکثرا با دعوا از تیم جدا شده
  • صادق IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    5 11
    مایلی کهن بهتره
  • رضا IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    10 2
    دائى محاله تاييد صلاحيت شه ، خودش هم ميدونه !
  • سید DE ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    3 1
    بهتره علی دایی عزیز بااین فدراسیون ووزیر ورزش دراین موقعیت همکاری نداشته باشه چون .......
  • عباس IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    0 0
    دایی بهتره بدلایل زیر: محبوبیت بین بازیکنان، مقبولیت بین مردم نسبت به قلعه نویی، مقطع کنونی، کاریزماتیک، مسلط به زبان انگلیسی، وجهه جهانی، پرشور و با انگیزه برای جبران، توان فنی بالاتر ، تجربه بالانر در مقاطع بین المللی...
  • پرویز IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    0 0
    ضمن احترام به آقای دایی ایشان درسایه آقای گلی وقهرمانی سایپا خوابیده وشاگردی مربیان بزرگ رانکرده تا سرمربی خوبی بشود
  • اذربایجان.اوغلی . US ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    0 0
    علی دایی فقط به درد سایپا .پیکان .پرسپولیس می خوره ادمی هست خود خواه .غرور..ازهمه مهم تر .جهت جریان منافعش حرکت می کند فقط همیشه ادعای مردانگی حق طلبی شراقت می کند چرت می گوید ..محمد دایی کجای فوتبال بوده؟
  • ف NL ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    0 0
    هردو مربی از بزرگان فوتبال کشورهستن.ولی قلعه نوعی تو مربیگری و تیم داری خیلی موفق تربوده.هرکدوم هم سرمربی بشن ازداخل بعضی ها کاشکنی وتخریب روشروع میکنن.بنظرخداحافظ جام جهانی
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    0 0
    به نظرم کونته هم بازیکن آنچنانی در بین بازیکنان تیم ملی ایتالیا نبود ولی از همه در مربیگری عالی تر است. مربی باید بتواند تیم را اداره کند و کارنامه خوب مربیگری داشته باشد، شوی جهانی که نمیخوایم بذاریم. با اختلاف زیاد قلعه نوئی در عرصه مربی گری از دایی بهتر است مگر اینکه غرض شخصی یا ... داشته باشیم.
  • مهدی IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    3 2
    اگه تیم ملی رو سیاسی نکنند دایی گزینه بهتریه
  • حمیدرضا IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    0 2
    هر دو خوبن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس