روزنامه

در حالی که قاهره رسما از طرح جنجالی موسوم به «معامله قرن» رئیس‌جمهور آمریکا حمایت می‌کند، اغلب روزنامه‌های مصری، در شماره امروز خود ضمن پوشش اخبار مربوط به این طرح، در یادداشت‌هایی به پیامدهای منفی این طرح برای قضیه فلسطین پرداختند و از آن انتقاد کردند.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شب گذشته به همراه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طرح جنجالی موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد. 

علاوه بر عربستان و امارات عربی متحده، کشور مصر، دیگر کشور عربی بود که از این طرح حمایت کرد و وزارت امور خارجه مصر طی بیانیه‌ای ضمن مهم خواندن این گام ترامپ، از آنچه که تلاش‌های آمریکا برای حصول صلح فراگیر و عادلانه در ماجرای مسئله فلسطین خواند، تقدیر کرد و مدعی شد که این تلاش‌های آمریکا به ثبات و امنیت در غرب آسیا کمک خواهد کرد و پایانی برای نزاع فلسطینیان و اسرائیلی‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

اما اغلب روزنامه‌های مصری در صفحه نخست شماره امروز خود، به مسئله رونمایی از طرح سازش تحمیلی معامله قرن در کاخ سفید و واکنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به این طرح پرداختند:

صفحه نخست‌ روزنامه «الاهرام»، با تیتر «نشست فوق‌العاده عربی برای بررسی پیامدهای طرح صلح آمریکایی» منتشر شد. این روزنامه طی گزارشی نوشت که چند ساعت پیش از مراسم رونمایی از طرح ترامپ در کاخ سفید که شب گذشته صورت گرفت، فلسطین شاهد تظاهرات گسترده مردمی و خشمگین در اعتراض به این طرح بود و در برخی مناطق معترضان فلسطینی و نیروهای اشغالگر، با یکدیگر درگیر شدند.

در ادامه این گزارش آمده است: اتحادیه عرب اعلام کرد شنبه آینده، نشستی فوق‌العاده در سطح وزرای خارجه کشورهای عربی به درخواست دولت فلسطین در این راستا برگزار خواهد کرد. دولت آمریکا نیز از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست تا پیش از رد طرح معامله قرن، آن را بررسی کند.

روزنامه الاهرام، همچنین به نقل از روزنامه «واشنگتن پست»، جزئیات جدیدی از طرح معامله قرن و یکی از بندهای آن درباره باز ترسیم مرزهای کرانه باختری منتشر کرد.

این روزنامه مصری همچنین در گزارشی نوشت: ترامپ طی دیدارهای جداگانه با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» رئیس ائتلاف ‌« آبی سفید» پیشنهادهای مربوط به طرح صلح خود را ارائه کرده است. این در حالی است که از زمان پیدایش اسرائیل در سال ۱۹۴۸ تاکنون، هیچ مقام مسئول فلسطینی در کاخ سفید در جریان جزئیات طرح‌های آمریکا قرار نگرفته است.

الاهرام سایر اخبار مربوط به این طرح از جمله، نشست فوق‌العاده «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله با رهبران جنبش حماس و اعضای کمیته‌های اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و جنبش فتح، موضع‌گیری «صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، دعوت عباس از سفرای عرب و مسلمان برای تحریم مراسم رونمایی از معامله قرن و... را نیز منتشر کرد.

روزنامی مصری «الدستور» نیز در پی رونمایی از طرح به اصطلاح صلح ترامپ علیه فلسطین، به پوشش اخبار مربوط به نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب و اظهارات «احمد ابوالغیط» دبیرکل این اتحادیه درباره تضییع حقوق قانون ملت فلسطین پرداخت.

موضع‌گیری‌های عربستان و امارات و مصر در حمایت از طرح معامله قرن و مخالفت اردن با آن، نیز در این روزنامه بازنشر داده شد.

در بخش پرونده‌های اختصاصی این روزنامه، امروز یک یادداشت درباره جزئیات طرح به اصطلاح صلح پیشنهادی ترامپ منتشر شد که نویسنده  این طرح را اشغالگری نوین توصیف کرد.

در این بخش یک یادداشت دیگر پیش از رونمایی از معامله قرن، منتشر شده که، با تیتر «دولت بدون حاکمیت، سلاح و همپیمان..جزئیات معامله قرن»، خساراتی که از طریق این طرح به قضیه فلسطین وارد می‌شود، ذکر شده است.

روزنامه مصری «الشروق» نیز صرفا به پوشش اخبار مربوط به معامله قرن، بسنده کرد و از تظاهرات مقابل سفارت آمریکا در پایتخت اردن در رد این طرح  و تماس تلفنی شاه سعودی با محمود عباس و حمایت همیشگی ریاض از قضیه فلسطین و حق ملت آن خبر داد. 

در صفحه نخست این روزنامه، با تیتر «گزارش‌ها: طرح ترامپ راه حل دو دولتی را تضمین می‌کند» به گونه‌ای موضع وزارت خارجه مصر در حمایت از این طرح توجیه می‌شود اما در ادامه از تحرکات فلسطینی‌ها برای مقابله با آن و نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب به درخواست رام‌الله، خبر می‌دهد.

روزنامه مصری «الیوم السابع» نیز جدیدترین اخبار مربوط به این طرح به اصطلاح صلح ترامپ و موضع‌گیری طرف‌های مختلف و انتقادات تشکیلات خودگردان و تظاهرات‌ سراسری در فلسطین و  برافراشته شدن پرچم های سیاه در نوار غزه به علامت اعلام عزا را پوشش داد و حتی کاریکاتور روزنامه اردنی «الرای» با تیتر « ترامپ  (سیلی) قرن را اعلام کرد» را بازنشر داد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    1 0
    روزنامه های مصری ننوشتند که اولین خائن بزرگ به فلسطین سادات ملعون بود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس