معامله قرن

ترامپ در منطقه با مخالفت ملت های روبرو است و در همین حال با حرکت به سمت معامله قرن عرصه را بر خود تنگتر می‌کند. طرحی که بطور حتم می‌تواند ترامپ را در باتلاق جدیدی در خاورمیانه گرفتار کند.

به گزارش مشرق، با اعلام  دولت ترامپ مبنی بر آغاز مرحله سیاسی معامله قرن، تمامی گروه‌های فلسطینی در موضعی مشترک، ضمن اعلام مخالفت با این طرح ترامپ، اعلام کردند این طرح به هیچ وجه اجرا نشده، به نتیجه نخواهد رسید. در همین زمینه شهرهای مختلف کرانه باختری و نوار غزه شاهد حضور مردم خشمگین فلسطین در اعتراض به این طرح آمریکایی بود.

مردم فلسطین در قالب جمعیت های وسیع به خیابان ها آمدند و اعتراضات وسیعی هم اکنون در تمامی شهرهای فلسطینی در جریان است. حضور فلسطینی‌ها در کف خیابان آنقدر پر رنگ است که صهیونیست‌ها را به هراس انداخته و احتمال وقوع انتفاضه‌ای جدید را برای همگان مطرح کرده است. البته دستگاه‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی پیش از این در خصوص امکان وقوع چنین انتفاضه‌ای در صورت اجرای معامله قرن هشدار داده بودند. انتفاضه‌ای که اگر شکل بگیرد نتیجه‌ای طرحی است که دولت دونالد ترامپ طی حاکمیتش 3 ساله‌اش در رأس قدرت آمریکا برای فلسطین طراحی کرده است.

بیشتر بخوانید:

راز سفر سرزده عبدالله دوم به وادی عربه

این در حالی است که ترامپ هم اکنون با حرکت‌های عظیم و بی‌نظیر مردمی در نقاط مختلف منطقه از ایران گرفته تا عراق و لبنان مواجه است و طی آن احساسات ضدآمریکایی مردم منطقه به خوبی و در تظاهرات میلیونی به نمایش درآمده است.

مقابله با آمریکا در عراق

جمعه گذشته مردم عراق در اجتماعی میلیونی در خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور درتظاهراتی که نظیر آن طی یک قرن اخیر تنها یکبار به وجود آمده بود رسماً اعلام کردند خواستار خروج آمریکا از کشورشان هستند. این حرکت‌ عظیم مردمی در پی اتحادی بود که حرکت تروریستی آمریکا در ترور سرداران مقاومت،‌ حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان شهیدشان که به دستور شخص ترامپ صورت گرفت، در منطقه و محور مقاومت ایجاد کرد.

این در حالی است که آمریکایی‌ها که همواره با احساسات ضدآمریکایی در جهان اسلام مواجه بوده‌اند اکنون در بسیاری از نقاط منطقه با مخالفت‌های شدید با حضور خود مواجه هستند و در برخی کشورها مانند افغانستان که نزدیک به دو دهه است که حضور اشغالگرانه دارند شاهد از دست رفتن جان شمار فزاینده‌ای از قوای خود هستند. خبر روز دوشنبه خبری رسمی از افغانستان مبنی بر ساقط شدن یکی از هواپیماهای پیشرفته آمریکا که تعدادی از مقامات سیا در آن بودند گواهی بر این مدعا است. در کنار این اقدام معنا دار نقاط مختلف افغانستان نیز به طور دوره ای شاهد افزایش حمله به نظامیان آمریکایی و پایگاه های آنها است. اینها نشان می‌دهد در افغانستان نیز طرح های آمریکایی شکست خورده و گرفتاری آنها با این روند همچنان ادامه دار خواهد بود.

مخالفت ملت‌ها با حاکمان همپیمان آمریکا در منطقه

طی 3 سالی که ترامپ همواره از معامله قرن سخن گفته است به رغم آنکه برخی حاکمان کشورهای عربی به ویژه حاشیه خلیج فارس از او حمایت کرده‌اند و در مسیر اقدامات او گام برداشته‌اند اما ملت‌های همین حاکمان همپیمان با ترامپ با مخالفت خود در مقابل خواسته‌های حاکمان مستبد و مزدور خود ایستاده ‌ند و همواره با طرح ترامپ برای فلسطین مخالفت کرده اند. این بدان معنا است که اگرچه حاکمان برخی کشورهای منطقه با ترامپ و صهیونیست‌ها همراهی کرده‌اند اما ملت‌های منطقه مخالف سیاست‌های حاکمان کشورهای خود هستند. تظاهرات در مصر علیه انتقال گاز از رژیم صهیونیستی به مصر، تظاهرات اردن در مخالفت با توافقات اقتصادی با صهیونیست ها و برخی اعتراضات در کشورهای حوزه خلیج فارس بخصوص بحرین که میزبان بخشی از مذاکرات معامله قرن بود همگی نشان از این مخالفت با آمریکایی‌ها دارند و نشان می‌دهد که با رونمایی از این طرح در واقع بر شدت احساسات ضدآمریکایی افزوده شده و ترامپ و تیمش باید شاهد فاز جدیدی از خروش ضدآمریکایی در منطقه باشد.

مجموع آنچه در منطقه غرب آسیا می‌توان مشاهده کرد و در حال تکمیل است این است که تمامی ملت‌های منطقه با حضور آمریکایی‌ها در منطقه مخالفند و آمریکایی‌ها با سیاست‌های حمایتی استبدادی شان با حفظ برخی حاکمیت های مستبد در منطقه تنها چند حاکم دست نشانده را با خود همراه کرده اند اما ملت های منطقه هیچ کدام خواستار حضور آمریکایی‌ها نیستند. حال با اعلام اجرایی کردن طرح موسوم به «معامله قرن» ترامپ خود را در گردابی جدید تر گرفتار می‌کند و ملت فلسطین را به سمت انتفاضه ای جدید سوق می‌دهد. انتفاضه‌ای که ملت های منطقه با آن همراه و موافق اند. این بدان معنا است که هرچه ترامپ به سمت اجرای معامله قرن بیشتر پیش برود، ایالات متحده را در باتلاق منطقه بیشتر گرفتار می کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس