کد خبر 1035587
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
آمارهای عجیب مصرف سیگار در کشور/ سرانه مصرف ۸۵۹ نخ سیگار در تهران طی یک سال

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: ممنوعیت تبلیغ و کاهش دسترسی به دخانیات راهکار حفاظت از جوانان از این آسیب‌ است؛ پویش نم‌نم برای حفظ سلامت جوانان و نوجوانان آغاز شده است.

به گزارش مشرق، دکتر احمد جنیدی جعفری با بیان اینکه ۷ هزار نوع ماده شیمیایی در مواد دخانی وجود دارد که ۷۰ نوع آن سرطان‌زاست، اظهار کرد: مصرف دخانیات و مواجهه با دود دخانیات، عامل مرگ ۸ میلیون نفر از مردم جهان است که این میزان در ایران حدود ۶۰ هزار مورد برآورد شده است.

بیشتر بخوانید:

جریمه ۱۱ هزار دلاری برای پرتاب سیگار از ماشین

چگونه بدن را پس از ترک سیگار پاکسازی کنیم؟

وی یکی از اقدامات مهم و راهکارهای حفاظت از جوانان از آسیب‌ها و صدمات ناشی از مصرف دخانیات را ممنوعیت کامل تبلیغات، تشویق و حمایت صنایع دخانی و کاهش دسترسی دانست و تصریح کرد: جوانانی که تحت تاثیر تبلیغات فریبنده صنایع دخانی و مراکز فروش این محصولات قرار می‌گیرند با تجربه کردن این مورد به راحتی دچار وابستگی شده و به یک مصرف‌کننده دائمی مواد دخانی تبدیل می‌شوند.

جنیدی با اشاره به پیوستن واحدهای صنفی به «پویش نم نم»؛ نه به مواد مخدر، نه به مواد دخانی به منظور حفظ سلامت نوجوانان و جوانان، خاطرنشان کرد: این پویش با هدف فرهنگ‌سازی برای کاهش عرضه محصولات دخانی و جلب حمایت‌های مردمی از واحدهای صنفی مجاز عرضه که داوطلبانه از فروش محصولات دخانی خودداری کرده‌اند، آغاز شده است.

وی ضمن تقدیر از همکاران فعال در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که پیشنهاد دهنده اولیه این پویش هستند، تاکید کرد: متصدیان واحدهای صنفی با آگاهی از خطرات مصرف دخانیات و اعتقادات راسخی که در مورد تاثیرات منفی عرضه دخانیات بر برکت و روزی خود دارند و همچنین نقش بارزی که می‌توانند در تحقق اهداف سلامتی در نسل بدون دخانیات ایفا کنند، به این پویش می‌پیوندند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به مضرات استعمال دخانیات و به خطر افتادن سلامت جوانان و تاثیر قابل توجه این طرح بر کاهش دسترسی و مصرف دخانیات، متذکر شد: واحدهای صنفی در این پویش با شعار «ما از سودش گذشتیم شما هم از مضراتش بگذرید» از فروش مواد دخانی خودداری می‌کنند.

وی افزود: برنامه تشدید بازرسی و اعمال قانون در تخلفات صورت گرفته در مراکز عرضه و فروش محصولات دخانی مغایر با قانون جامع کنترل دخانیات و ممنوعیت جامع تبلیغات در دستور کار وزارت بهداشت و ارگان‌های ذیربط است و تبلیغ دخانیات مشمول جرایم سنگین است که در صورت مشاهده، متخلفین به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

جنیدی اضافه کرد: واحدهای صنفی در صورت تمایل به پیوستن به "پویش نم‌نم" می‌توانند به معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهر خود مراجعه کنند؛ امیدواریم روزی برسد که تمام واحدهای صنفی عضو فعال این کمپین باشند.
وی ادامه داد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم علیرغم اینکه جزو واحدهای صنفی مجاز عرضه دخانیات نیستند، می‌توانند با پیوستن به پویش نم‌نم، به این حرکت مردمی با هدف تقویت قبح فروش و مصرف دخانیات به سلامت جوانان و نوجوانان کمک کنند.

جنیدی در پایان یادآور شد: اطلاعات در مورد این پویش ملی در پیام رسان‌های سروش، ایتا و گپ با آدرس @NamNam_Campaign قابل دسترسی است و با معرفی این پویش به مردم و دیگر اصناف در جهت جلب حمایت مردمی تلاش می‌شود؛ همچنین شهروندان عزیز می‌توانند جهت اعلام شکایات بهداشتی در سراسر کشور به صورت شبانه روزی با سامانه ۱۹۰تماس بگیرند؛ بازرسان بهداشت محیط در اسرع وقت شکایات را پیگیری کرده و رسیدگی خواهند کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس